Bulvár

Urychleně vypadněte!


Jela jsem na víkend za rodiči do malého města v jižních Čechách. Když se mě po příjezdu mamka zeptala, zda s ní v sobotu půjdu do města, nemohla jsem odmítnout.

Byla jsem zvědavá, co se po měsíci mé nepřítomnosti ve městě změnilo. Zda přibyly nové obchůdky a které naopak nenávratně zkrachovaly. Navíc jsem měla chuť udělat si radost a koupit si něco na sebe. A tím to všechno začalo.

 

Vláda někdejších trhovců

 

Jste-li z většího města zvyklá na výběr z mnoha obchodů s oblečením, pak se na okresním městě budete muset smířit s tím, že trh zde ovládli Vietnamci. Už dávno nestojí v zimě i v létě venku na trzích. Přesunuli se do kamenných obchodů a vládnou. Zní to možná přehnaně, ale je to tak. Mají totiž trumfy v rukou.

 

Nízké ceny, velký výběr, celkem dobrá kvalita. To jsou tři atributy, které lidi z menšího města s malým platem a ještě s menší rezervou na nákup oblečení motivují. Navíc oni často nemají ani na vyběr, kde jinde oblečení koupit. Obchody s českými majiteli a zbožím totiž z města skoro zmizely.

 

Napěchovaná igelitka

 

Vejdeme s mamkou do obchodu s oblečením, jak jinak než vietnamského. „Dobrý den,“ pozdravím nahlas tři prodavačky důchodkyně, které po mně rázem nevraživě loupnou očima. Něco potichu zamumlají a já se raději soustředím na dlouhé řady pověšeného oblečení. Vietnamka, nejspíš majitelka obchodu, kasíruje nákupy dlouhé fronty lidí, kteří po chvíli odcházejí s plnou igelitovou taškou. Všichni jsou spokojení. Zdá se.

Konečně jsem vybrala. Vezmu si tričko a u zkoušecích kabinek se scházím s mamkou. Obě  „úlovek“ ukážeme důchodkyni, která zkontroluje, zda opravdu nemáme více než tři věci. Lituji svého záměru si něco zkoušet, jakmile za sebou zahrnu závěs. Málo místa, jeden věšáček a svojí výškou se skoro dívám ven. Ale když už jsem tady...

 

Směšné důvody

 

Docela to ujde, pomyslím si, když se prohlížím v tričku v zrcadle. Ale možná v jiné barvě by bylo lepší. Poprosím mamku, která právě vychází z kabinky, aby mi jej přinesla. Není to problém až do chvíle, kdy prodavačce oznámí další kus oblečení, který mi nese. „Chcete-li ještě něco zkoušet, tak urychleně. Zavíráme.“

 

Nevěřícně odhrnu závěs a poté se podívám na hodinky. Zavírací doba obchodu je až za deset minut. „Urychleně?“ zeptám se prodavačky. „Ano, my zavíráme.“ Skončila moje chuť cokoli zkoušet. Obléknu se a tričko vracím na své místo. Jsem naštvaná.   

Mamka platí svůj nákup a zvědavě se zeptá vietnamské prodavačky, jak je možné, že již zavírají. Když jí odpoví: „pani musí na autobus,“ moje zlost se změní ve smích.

 

Mám najednou dojem, že je tu něco špatně. V obchodech se nečeká se zavírací dobou až do chvíle, kdy odejde poslední spokojený zákazník. Když prodavačky důchodkyně musejí na autobus, nakupující musí z obchodu ven!

Máte podobnou zkušenost?
Jak se chovají v obchodech k vám?

Nedovolují si vietnamští obchodníci na malých městech příliš? 
Je šance se bránit, když oblečení v jiných obchodech je často velmi drahé?

   
23.02.2006 - Společnost - autor: Iveta Šafránková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [157] Vivian [*]

    Meander: to info nemá chybičku

    Emili25: myslím, že tvoje "moralizování" je vážně dost mimo realitu .

    superkarma: 0 26.02.2006, 21:10:37
  2. avatar
    [156] Meander [*]

    Emili25: Krucinál! Udělala sis ty děti sama a dobrovolně, ne? Tak co teď štkáš, že nemáš na slušný hadry?
    Inu, chtěla jsem se angažovat v debatě, ale po přečtení tvého infa kapituluju

    superkarma: 0 26.02.2006, 20:59:07
  3. avatar
    [155] Agnes X [*]

    damanka 151:

    superkarma: 0 25.02.2006, 13:53:58
  4. avatar
    [148] Ch.Z. Kochanská [*]

    Emili25: že ty děvčátkům závidíš značkový hadříky!

    superkarma: 0 24.02.2006, 10:22:38
  5. avatar
    [146] gerda [*]

    mám zkušenosti naprosto opačné. Jestli se někdo chová nepříjemně, přezíravě a nadutě, tak jsou to naši prodavači, ne Vietnamci. Nejhorší jsou prodavačky z butikových obchůdků - sice tam nemají žádného zákazníka, ale když vejdete, neumějí pozdravit, poradit - jako by tam stály za trest.

    superkarma: 0 24.02.2006, 08:41:47
  6. avatar
    [142] Vivian [*]

    Emili25: Jaký si to kdo udělá, takový to má. Děvčátko

    superkarma: 0 23.02.2006, 19:05:21
  7. avatar
    [138] Meander [*]

    Emili25: Ty jsi teda hustá

    superkarma: 0 23.02.2006, 16:55:42
  8. avatar
    [136] voldriska [*]

    tutinka: Jaká česká firma?! Maj to ňáký jugoši

    superkarma: 0 23.02.2006, 16:40:02
  9. avatar
    [135] Ch.Z. Kochanská [*]

    Meander: ty vogo!

    superkarma: 0 23.02.2006, 16:23:35
  10. avatar
    [134] Meander [*]

    Ch.Z. Kochanská: Dobrý, ne?

    superkarma: 0 23.02.2006, 16:19:46
  11. avatar
    [133] Jeremi [*]

    paviocko: Tak sekáč bohužel žádnej dobrej neznám.

    superkarma: 0 23.02.2006, 16:13:22
  12. avatar
    [132] Ch.Z. Kochanská [*]

    jiti: Bóže Bárto...

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:44:53
  13. avatar
    [131] paviocko [*]

    jeremi: já s tím souhlasím, zastávám se vietnamců, pohoda, nakupuju tam taky občas, ale jinak spíš v těch sekáčích

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:40:37
  14. avatar
    [130] jiti [*]

    Ch.Z. Kochanská:V kaře asi nekoupíš rifle, ne??

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:40:13
  15. avatar
    [129] Meander [*]

    paviocko: Levisky je třeba drobet zničit, aby dostaly patinu
    Já mám nejradši značku Motor a Rifle.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:36:18
  16. avatar
    [128] floo [*]

    korytar: jojo přesně, už jsem přemýšlela i to tom,že se naučím šít a budu si šít sama, myslím jednodušší věci, sukně do A zas tak složitá nebude. Terranova je teď katastrofální, už dlouho se mi tam nic nelíbilo, a v kenvelu je zas až moc sportovní móda, a navíc za takový obyčejný tričko bez nápisu bez ničeho 600,-? trochu moc....

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:32:27
  17. avatar
    [127] Jeremi [*]

    paviocko: Se nechci opakovat, ale fakt znám Vietnamce, co mají věci, které nevyblednou, při praní se nesrazí, švy se jim nerozpářou. A přitom - dětské tepláky na školáka tam kupuju za 75 Kč, totéž mikiny, bavlněné roláky na hory jsem synovi letos kupovala za 39,- Kč, Punčocháče za 25,- Kč, šusťákové kalhoty (povinná výbava na ŠvP nebo tábor) podšité bavlnou za 59,- Kč, slipy za 12,- Kč... No, a protože to vozím z okresního města do Prahy, tak mám i celkem jistotu, že nepotkáme každé druhé dítě ve stejné mikině. Nepředstavuje to teda hlavní zdroj synova šatníku (tím je to zde proklínané Kenvelo, které má jako jediné kalhoty, co jdou v pase upravit i na žížalu ), ale třeba zrovna ty tepláky snad v životě odjinud neměl.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:31:08
  18. avatar
    [126] paviocko [*]

    Terranova je příšerná, s prominutím samý roztrhaný hadry, lezou z toho nitě, no comment.
    A např. džíny od vietnamců za dvě stovky už mám dva roky a nemůžu si je vynachválit, uznávám, že ty od Levisu jsou lepší, ale mám takovou hrůzu, že si je zničím, že v nich radši nechodím, když je venku náledí....

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:30:36
  19. avatar
    [125] korytar [*]

    floo:No kenvelo mi příjde někdy drahé,ale mám z tama rifle a můžu říct,že kvalita je dobrá. Co se týče terranovi,tak už to vůbec není co to bývalo.Samé hadry i co se týká kvality.A já mám taky poslední dobou pocit,že se mi nikde nic nelíbí a tak si vždycky koupím něco co ujde,ale není to super.To se mi dříve nestávalo.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:26:52
  20. avatar
    [124] Ch.Z. Kochanská [*]

    Já podporuju české výrobce...nakupuju např. ve firemní prodejně Kara Trunov..

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:26:26
  21. avatar
    [123] floo [*]

    korytar: ale třeba v kenvelu nebo terranově nemají výběr, a když potřebuješ něco pro běžné nošení tak kam jít? butiky už jsou drahé....a já mám bohužel takový specifický styl oblékání, že mi dělá opravdu potíže sehnad něco podle mých představ. Proto nakupování přímo nesnáším, protože málokdy si něco vyberu.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:22:05
  22. avatar
    [122] floo [*]

    Jeremi: jojo to je pravda, nevím, jak to funguje u nás na tržnicích (v práglu), ale v normálním kamenným obchodě dávají paragony.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:20:10
  23. avatar
    [121] paviocko [*]

    Dobře, tričko za 50,- od vietnamců sice za chvíli vybledne, ale není mi ho líto vyhodit, zatímco tričko za 500,- nebo 800,- bych asi nosila do roztrhání, ale to nemůžu posoudit, protože takovou sumu bych za něj nedala
    Ale osobně nejvíc preferuju second handy, když člověk ví kam zajít, má značkové kousky za zlomkovou cenu

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:19:42
  24. avatar
    [120] korytar [*]

    Tak to klobouk dolů před tímto obchůdkem.Já jsem z Ostravy,což je docela velké město a nikdy jsem nezažila,že by mi někdo u vietnamců (nebo mým známým) nabídl paragon

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:16:54
  25. avatar
    [119] Jeremi [*]

    korytar: No, u těch Vietnamců, kam chodím já, dávají paragony automaticky. Dokonce jsem tam byla i svědkem, že vyměnili zboží bez paragonu, protože šéfová (Češka provdaná za Vietnamce) věděla, že tohle měli z celého města jen u nich.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:14:37

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [118] floo [*]

    korytar: ale jo, když to po nich chceš, tak ti něco našmudlaj na papír (v lepším případě ti zboží ponechají jako dárek, aby ses nezačala pídit po původu jejich podnikání)

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:13:08
  2. avatar
    [117] korytar [*]

    floo: Mezi námi děvčaty, orsay není taky moc kvalitní obchod

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:12:29
  3. avatar
    [116] korytar [*]

    Juana: Nejde jen o vyblednutí a podobně. Vždyť to jak to šijou už je mazec. Jednou jsem si koupila rifle u vietnamcu a musím uznat,že byli moc hezké. Bohůžel už jsem si nevšimla,že jedna nohavice je docela dost křivě ušitá.A paragon ti mrchy nedají!

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:10:28
  4. avatar
    [115] Meander [*]

    Bába Bára: No, zelenou zeleninu ani jablka nejím, takže to nezkouším a jahody v únoru mě taky moc netankujou

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:10:20
  5. avatar
    [114] floo [*]

    Juana: když si koupím nějaké dražší kvalitní oblečení, tak ho peru raději v ruce (těch kousků zas není tolik), jinak jak píše bára, orsay, promod...nejsou zas o moc dražší než pongové.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:08:15
  6. avatar
    [113] Bába Bára [*]

    Jo, důchodci - zahrádkáři jsou fajn - ale zkusila jsi od nich někdy koupit třeba ledový salát, řapíkatý celer, ananas, jablka jonagold (který miluju) a nebo jahody v únoru? Takže v těchto případech volím vietnamce

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:07:46
  7. avatar
    [112] korytar [*]

    petul: Jo jo, to mi povídej.Loni jsem si koupila nazouváky od vietnamcu a když jsem se zula a to mi jinak nohy nesmrdí.Ale musím říct,že na boty nemám vůbec štěstí.Vždycky narazím na blbou kvalitu.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:06:37
  8. avatar
    [111] Meander [*]

    Juana: Nepřibrala jsi?

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:06:30
  9. avatar
    [110] Juana [*]

    Koukám že tu jsou nákupní fanatici. Přece není pravda, že všechno, co prodávají Vietnamci, jsou šmejdy a stejně není pravda, že všechno ostatní, co se dá koupit jinde, je naprosto skvělé. Chtělo by to nezobecňovat. Nedávno jsem si například koupila tričko za 600 (ne u Vietnamců)a po prvním vyprání mi dosahuje nad pupík. Pro ironické poznámky - zásadně peru na 40 stupňů.

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:05:05
  10. avatar
    [109] petul [*]

    korytar: Přesně. Tato dražší trička mám už několik let, peru je jedině v gelech a jsou pořád jako nová - žádná změna barvy, nejsou vytahaná Investice se určitě vyplatí
    A to stejné i o botech - kdysi jsem si koupila jedny umělý na stánku a musím říct, že puch to byl otřesnej. Teď nosím boty značky Rieker a je to to nejlepší co znám

    superkarma: 0 23.02.2006, 15:00:32
  11. avatar
    [108] Meander [*]

    Bába Bára: Ovoce a zeleninu nakupuju v tržnici, od důchodců - zahrádkářů. Super kvalita za babku

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:56:45
  12. avatar
    [107] korytar [*]

    Jo a navíc mám v tom dražším tričku jistotu,že v tom neuvidím celou Ostravu, jako je to s věcmi od vietnamcu.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:56:22
  13. avatar
    [106] korytar [*]

    petul: Naprosto souhlasím,taky se živím sama a raději si koupím tričko za 800 atd.Kvalita je kvalita.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:53:56
  14. avatar
    [105] Bába Bára [*]

    Meander: Já ale taky na vietnamských tržištích nenakupju, osobně preferuju "střední" značkové obchody jako je promod, orsay neba Zara. Ale opravdu jsem viděla úplně stejné zboží u vietnamců a pak v hypermarketu či tzv. českém obchodě. Pak už je to o té "kultuře" prodeje, ale ne o kvalitě zboží.
    A co se týká toho ovoce a zeleniny - nakupuju sice u vietnamců, ale v kamenném obchodě a fakt jsem lepší výběr a kvalitu nenašla.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:53:34
  15. avatar
    [104] korytar [*]

    Nemluvně o tom,že když si koupíš něco od šikmookých,tak to 3 vypereš a je to vybledlé nebo vytahané.Tzn,že ti to vydrží tak 2 měsíce a bavlněné obyč tričko z lepšího obchodu ZA 500 třeba rok.Tak jsem pořád na váškách kdo má pravdu....

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:51:13
  16. avatar
    [103] petul [*]

    damanka: Přesně tak Živím se sama (teda my s partnerem se živíme sami), od nikoho nedostáváme ani korunu a za svoje vydělaný peníze si koupíme třeba kalhoty za dva tisíce nebo tričko za osm set. Taky nejsem tak bohatá, abych si kupovala levný věci

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:50:53
  17. avatar
    [102] Bába Bára [*]

    Vivian: Vlezla jsem si kvůli tomu do mediálního archivu - Kenvelo v roce 2004 ovládl jakýsi Ital přes tuto lucemburskou firmu, zakladatel to nepřekousl a začali se kvůli tomu soudit atd. Ale to pořád nic nemění na tom, žeKenvelo vzniklo v Česku, jako česká firma - nikoli jen pobočka něčeho zahraničního. Ale to už jsme se dostali od původního tematu vietnamských tržnic někam úplně jinam...

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:49:20
  18. avatar
    [101] Meander [*]

    Bába Bára: To víš, můj názor na vietnamskou kulturu prodeje je dost vyhraněný a když vidím tohle téma, vidím ho rudě

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:46:45
  19. avatar
    [99] korytar [*]

    Bába Bára: nevím nevím jak to podle tebe teď bude fungovat,kdyz tesco nyní začalo prodávat věci od značky Cherokee.To se budeme mít jestli to budou kupovat i větnamci za stejné ceny jako doposud

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:43:48
  20. avatar
    [97] Vivian [*]

    Bába Bára: http://64.233.179.104/search?q=cache:zBEQ3RS-nf8J:spravy.atlas.sk/ekonomika/240351/%3Faction%3Dprint+David+Dahan+Kenvelo&hl=cs&ct=clnk&cd=8
    zkus si přečíst tohle, jestli to půjde otevřít...

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:38:14
  21. avatar
    [94] Bába Bára [*]

    Meander: Hele, co tě žere? Šlápnul ti někdo dneska na kuří oko? Či jinam? Dost často máme v diskusích podobné názory (viz včera), tak co ta "ironie"?

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:35:39
  22. avatar
    [92] Bába Bára [*]

    phoebe24: Tak to nevím, kde tu zeleninu nakupujou, ale z toho uvadlýho a nahnilýho sortimenu třeba v Tescu (kde jinak nakupuju ráda - ale ne ovoce-zeleninu) by určitě to čerstvé a svěží zboží žádným fíglem neudělali.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:33:11
  23. avatar
    [91] phoebe24 [*]

    Bába Bára: ovoce, zeleninu, pečivo a balený vody nejlépe "v akci" nakupujou u nás vietnamci ve velkým v Kauflandu. Potom to prodávají ve svých krámcích. To mě dokáže dost vytočit, když přijdu do Kauflandu a nemají třeba cherry rajčátka a potom u kasy vietnamec a má jich plnou bednu a ještě zdržuje.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:28:49
  24. avatar
    [89] Meander [*]

    Bába Bára: No dobře, tak jsi děsně chytrá novinářka Taky jich pár znám, dělám noviny

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:18:46
  25. avatar
    [88] Bába Bára [*]

    Vivian: Jo, vždyť tam píšou, že společnost Kenvelo (která pohltila německé Himi's) vznikla u nás - tedy jako česká firma. A jeden z majitelů (teď fakt nevím který) je původem Čech.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:15:46
  26. avatar
    [87] Vivian [*]

    Bába Bára: http://www.kapital.cz/2003.09/clanky/46.htm

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:05:35
  27. avatar
    [86] Bába Bára [*]

    Meander: Jestli jsem chytrá, to musí posoudit ostatní - ne já. Já jen píšu, jak to funguje. A věř mi, že jako novinářka se k těmhle informací opravdu dostanu.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:03:20
  28. avatar
    [85] Bába Bára [*]

    Jo a ještě k veitnamským obchodům s ovocem a zeleninou, co tu někdo s despektem zmiňoval. Chodím tam pravidelně - všechno mají čerstvé, nenajdeš tam nic shnilého (na rozdíl od hypermarketů), v létě tam neustále někdo běhá a ostřikuje zeleninu vodou, aby nevadla, sortiment je široký, jahody teď v zimě nejsou zabalené ve vaničce se shnilými kusy na dně, ale můžeš si vybrat sám z bedýnky, ... prostě nemůžu si je v tomhle oboru vynachválit.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:02:08
  29. avatar
    [84] Juana [*]

    To s vyhazováním jsem zažila i v českém obchodě, je to bazar s dětským zbožím a za 5 minut 6 mi už nepustily dovnitř. Takže ono to nebude jen barvou kůže, tam rozhodně žádní Vietnamci nepracují a milé dámy si hrají na nóbl bazárek.

    superkarma: 0 23.02.2006, 14:00:45
  30. avatar
    [83] Meander [*]

    Bába Bára: No a ty jsi zase děsně chytrá, no

    superkarma: 0 23.02.2006, 13:57:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme