Když jsem loni poctivě trénovala na blížící se květnový maraton, nebyl víkend, abych neuběhla sobotu co sobotu 25–35 kilometrů. Do toho jsem samozřejmě vybíhala pravidelně několikrát ve všední den ráno, plavala jsem, a navíc učila jógu. Podtrženo sečteno, 5 – 6 výběhů týdně, 1x bazén, 9x lekce jógy. Co si budeme povídat, málo toho nebylo. A protože se k tomu všemu sportovnímu nadšení také řídím heslem „frajeřina zebe“, v předjaří, kdy teploty nebyly nejvyšší, jsem si vesele dělala parádu s holými kotníky. Výsledek? Zánět achillovy šlachy a oplakaný maraton, jehož jsem se zúčastnila jako pajdající fanoušek.
Co tím chci říct? Ne, nevzdala jsem se vlastně ani jednoho z výše uvedených sportů. Ne, běhání se nechci vzdát, ale ano, vzala jsem si velké ponaučení – člověk musí poslouchat své tělo, protože jinak se mu to šeredně vymstí.

Zánět achillovky je potvora!

Jak poznáte, že s vaší achillovkou není něco v pořádku? Bolí při každém (i pomalém) kroku, může být začervenalá i oteklá, a hlavně vrže jako sto let nenamazaná vrata.

Co může být příčinou vzniku?

  • špatná obuv
  • běh přes špičky
  • absence strečinku
  • únava a přetrénování
  • nachlazení dané oblasti
  • běh po špatném terénu
  • prudké změny v běhu

Jak zánět řešit?

V první řadě, nesnažte se tento typ úrazu takzvaně rozběhat. Nefunguje to a navíc hrozí, že s větší zátěží achillovka praskne. A to nejen že opravdu bolí, ale takový zdravotní průšvih se řeší operačně a marodit s ní budete dobrý půl rok.
A pak jsou ještě dvě otázky: zdali se chcete zánětu zbavit nadobro nebo jestli to chcete uspěchat a zahrávat si s tím do té míry, že se vám zánět stane osudným a chronickým.
Akutní zánět určitě vyžaduje pár dní bez sportu a důkladnou léčbu.

  • K urychlení hojení se doporučuje lokální kryoterapie.
  • Oblast achillovy šlachy je také třeba masírovat a prokrvovat, aby docházelo k regeneraci.
  • Ledovat, ledovat a zase ledovat.
  • Zkusit můžete také léčbu ultrazvukem nebo magnetoterapii.
  • Pořiďte si speciální vložky do bot (do těch na běžné nošení i do běžeckých). Vložka by měla mít podpatěnku a tzv. srdíčka, které neustále masírují oblast pod patou a klenbou.
  • Nikdy nezapomínejte na důkladný strečink před samotných během a zahřátí celého těla.
  • Co je ale vůbec nejdůležitější, je prevence! Poslouchejte své tělo, nepřetěžujte jej více, než je zdrávo a hlavně, chraňte nohy před zimou.

Mohlo by vás také zajímat:

Uložit

Reklama