Bulvár

Umělec IZM: „Občas bych dnešním sprejerům sám s chutí nafackoval!“

Výtvarný projev graffiti je ve vnímání širší veřejnosti zakódován spíše negativně, a bývá spojován s vandalismem, ilegálními čmáranicemi na veřejných budovách a nesmysluplným chováním pubescentních jedinců, kterým nejde o nic jiného než o trošku adrenalinu. Existují mezi námi ale i tací, kteří zkrášlování veřejných budov povýšili na umění. Například umělec Martin IZM, přední osobnost česko-slovenské graffiti scény…

Řekne-li se graffiti, laické veřejnosti se dozajista vybaví bohapusté čmáranice na veřejných budovách, jejichž účelem je vše, jen ne zkrášlení. Valná většina z nás se s nimi dennodenně setkává a mnozí počínání sprejerů odsuzují. Jsou mezi námi ale i tací, kteří graffiti povýšili na skutečné umění a dokazují nám, že jejich záliba není jen bezduchým adrenalinem, ale skutečným uměním. Jako například Martin IZM, výrazná osobnost, jež vzešla z rané česko-slovenské graffiti scény a dnes se na profesionální úrovni věnuje zakázkovému malování technikami aerosol a airbrush. I přes svůj nabitý program si na nás udělal čas a představil nám své mistrovské kousky…

fff

Prozraď nám, jak ses ke graffiti umění dostal?
Vždycky mě bavilo kreslit, v dětství mě hodně ovlivnilo čtení komiksů. Když mi bylo dvanáct, vzal mě otec do Frankfurtu, kde jsem viděl poprvé graffiti. Okamžitě po návratu domů jsem to musel vyzkoušet, no a od toho momentu, od prvního kontaktu se sprejem, mě to už nepustilo…

Sprejeři jsou spjati s ilegálním počínáním, prošel sis obdobným vývojem i ty?
Ano, v období puberty člověk moc nehledí na to, co se může a co ne, a zakázané ovoce chutná nejlíp, znáte to. Utíkal jsem z místa činu x-krát, díky bohu jsem ale nikdy nebyl dopaden. Navíc když jsme v devadesátých letech s mojí crew začínali, policajti nejdřív ani nevěděli, co to vlastně děláme. Ze začátku to bylo mnohem jednodušší než teď.

fff

Mnoho lidí má na sprejery negativní názor a jejich výtvory na veřejných budovách je přinejmenším štvou. Jak to vidíš ty?
V dobách, když jsme to dělali my, šlo nám vždy v první radě o estetickou stránku věci (v rámci graffiti). Člověk si někde ve městě vyhlídnul zeď a pak si promyslel, co na ni namalovat tak, aby to vypadalo co nejlíp. Pod rouškou noci se pak vrátil, ale i když to nebylo legální, šlo v první řadě o kvalitu toho, co tam po sobě zanechám. Dnes jdou naopak děcka jenom po kvantitě, místo estetické stránky věci je zajímá pouze adrenalin a to, že se pak můžou pochlubit, jak to zase někde pěkně „zprasili“. Vůbec už nejde o to, aby ten výtvor byl jakkoli technicky promakaný, jde jim jenom o další „zářez na pažbě“. Je to grázlovství, nic víc, nic míň. Dnes, když vidím některý ty obludnosti bez jakéhokoliv citu pro tvary či barvy, sám bych danému „umělci“ s chutí nafackoval.

ddd

Od kdy vlastně maluješ legálně?
Ilegální malby nedělám cirka od roku 2000. Dělal jsem si na poslední stranu skicáře seznam, kam jsem si vždy zapsal, když jsem někde nastříkal svoje jméno. Zastavil jsem se, když už byla popsaná celá stránka, s pocitem, že potřebuju změnu. Přišlo mi dementní psát pořád dokola stejná tři písmena. Začal jsem tedy chodit na legální plochy, které jsou pro writery určené, a malovat tzv. charaktery (tváře, postavy atd.). Prostřednictvím „obrázků“ se dá vyjádřit mnohem víc než pouhými písmeny, a to mi vyhovuje. Zaměřil jsem se hlavně na technickou stránku věci, kterou se snažím promakat k dokonalosti, a hodně tíhnu k realismu. Díky komunitě lidí, kteří si všimli, jak maluju, mi poté přišla nabídka, abych pomaloval jednu pražskou pizzerii. Bylo to, jak když hodíte psovi kost. Dal jsem si na tom sakra záležet a pak už to šlo samo. Zájemci se začali nabalovat jeden za druhým a dnes už mám standardně vybookované termíny zakázek na půl roku předem.

fff

Vím o tobě, že v civilním životě máš naprosto běžné zaměstnání, řekneš nám, které to je?
Dělám obchodního manažera jednoho slevového portálu, je v tom velice zajímavý dualismus – přes týden chodím ve slušném ohozu a dělám byznys, o víkend se pak převlíknu do špinavých hadrů a maluju se sprejema. Udržuju si tak vnitřní mládí. Člověka díky tomu tolik nesemele systém chození do práce a placení účtů, když má svůj vlastní únikový východ…

fff

Kde všude můžeme tvoje díla vidět?
Je to různorodé, po Praze je toho hodně, ať už se jedná o restaurace, firemní prostory nebo i soukromé byty. Navíc dělám i airbrush, a moji práci tak můžete potkat kdekoliv na cestách, když kolem vás projede motorka, auto nebo autobus, které jsem pomaloval. Hodně jsem si teď oblíbil interiéry, jelikož člověk musí brát v potaz celkovou koncepci prostoru a namalovat tam něco, co ladí s okolním prostředím jak barevně, tak tvarově. V tomto případě to už zachází do designu, a to je pro mě velice zajímavá výzva. Navíc lidi pomalu začínají chápat, že není úplně ono mít doma tuctový obraz z Ikey nebo Hornbachu, když stejný má doma dalších patnáct sousedů. Ode mě dostane každý ručně namalovaný originál, který navíc zachycuje to, co tam zákazník opravdu chtěl mít, a ne to, co našel někde v obchoďáku v regálu. Většinu zakázek, které dělám, směruju k realismu, často na své výsledné dílo nedávám ani tag (graffiti podpis), jelikož by to pak shodilo celkové vyznění hotové věci. Nejsou to tedy graffiti, tag tam prostě nepatří.

eeee

Zkrášlil bys náš domácí příbytek i nám?
Velmi rád. Stačí mi říci námět, dodat fotky interiéru a v průběhu pár dní vám předložím několik návrhů. Vizualizace nejdříve namaluji na grafickém tabletu přímo do fotky vašeho interiéru, takže zákazník vidí, jak bude hotová malba u něj v bytě vypadat ještě před tím, než se vůbec do své práce pustím. Případní zájemci, ať navštíví mé stránky nebo facebook, kde si můžou prohlídnout moje práce. No, a jestli zatouží mít něco podobného doma, v sekci kontakt najdou moje telefonní číslo i e-mail. Pak už se mi stačí jenom ozvat a říct mi po čem touží (smích).

fff

 Martine, díky za rozhovor, a ať se daří!

Čtěte také:

   
22.01.2015 - Společnost - autor: Veronika Pavlíková

Komentáře:

  1. avatar
    [26] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #14 Tak to si dovolím nesouhlasit. Umění je jakékoliv vyjádření, které využívá estetiku a pocity. Což tedy např. populární hudba a moderní umění naplňuje, ať se třeba neshoduje s obecným vkusem. Zrovna nafocené ukázky pro mne jsou docela OK, byť někde balancují na hraně kýče.

    A když si pověsíte Monu Lisu do obýváku z Ikey, tak to možná někdo označí za umění, pro mne je to nepřijatelně nevkusné...

    superkarma: 0 28.01.2015, 13:44:51
  2. avatar
    [25] gerda [*]

    Když nad tím hlouběji uvažuju, vidím jako vzor Andyho Warhola.

    superkarma: 0 24.01.2015, 17:19:04
  3. [24] cilani [*]

    gerda — #19 raději psí hovínka..

    superkarma: 0 23.01.2015, 08:10:45
  4. [23] Rikina [*]

    Martin IZM — #22 To je fasáda budovy? Sml80 Asi ano, když to říkáte. Vaše stránky jsem nenavštívila, a z této malé fotky zde jsem nabyla dojmu, že jde o větší nákladní auto. Tak to se tedy za toto přehlédnutí omlouvám, milý pane. A znalcem umění opravdu nejsem, nicméně místní diskuze jsou prostorem pro vyjádření osobních názorů. Jak jste správně poznamenal, názory bývají různé. Z článku plyne, že děláte něco, co vás baví, a ještě jako bonus s tím máte komerční úspěch. Výborně, gratuluju, a přeji vám jen to nejlepší. Přesto si s dovolením ponechám svůj názor.

    superkarma: 1 22.01.2015, 22:59:06
  5. [22] Martin IZM [*]

    Rikina — #21 Rad bych poděkoval uživatelce "Rikina" za objektivní kritiku od evidentně etablovaného znalce umění. Vaše komentáře v sobě skrývají hlubokou myšlenku a obrovskou porci přidané hodnoty. Ve světě to tak chodí, že nemůže se všem líbit všechno a já si jsem si tohoto faktu dávno vědom. Chci jenom upozornit, źe pokud nerozeznáte ani fasádu budovy (uchylný kuchař) od automobilu, možná neni úplně na místě se vyjadřovat ke kvalitě někoho maleb. Přeju hezký večer.

    1. na komentář reaguje Rikina — #23
    superkarma: 0 22.01.2015, 21:56:29
  6. [21] Rikina [*]

    gerda — #17 Nevím, jak se tomu říká, ale to, co vidím na fotkách je děs. To dítě s obřími brýlemi vypadá jako mimozemšťan nebo mutant. Arnold, dobře - ale proč je ho jen půl? Sml80 Ten kuchař na autě vypadá dost úchylně, a rudé rety Margarety, z toho bych měla noční můry, mít je doma na zdi. Sml57 Prostě mám holt jinačí vkus a pánovo dílo mi nepřipadá umělecké. Sml80

    1. na komentář reaguje Martin IZM — #22
    superkarma: 0 22.01.2015, 17:39:35
  7. avatar
    [20] marianaant [*]

    cilani — #18 Máš pravdu, dnes jsem šla po Brně a tam byla posprejovaná nová fasáda a to až v prvním patře. To samé jako včera říkali ve zprávách o tom vlaku ve Zbýšově, zastaví vlak a nadělají takové škody. Vlak bych je taky nechala vyčistit celý.Sml31Sml31

    superkarma: 0 22.01.2015, 17:34:38
  8. avatar
    [19] gerda [*]

    cilani — #18aha, tak to jsem nedomyslila...nepochopení mučedníciSml52 Máš pravdu, stačily by oranžové vesty a pěkně aspoň měsíc sbírat po městě odpadky.

    1. na komentář reaguje cilani — #24
    superkarma: 1 22.01.2015, 15:18:24
  9. [18] cilani [*]

    gerda — #17 neblázni, ještě by si připadali slavní, jak by si je tam vrstevníci fotili.. Měli by za trest na vlastní náklady a vlastními silami odstranit nejen to, co vytvořili, ale i nějakou další šílenost, u které nebyl chycen její ničitel..

    1. na komentář reaguje gerda — #19
    2. na komentář reaguje marianaant — #20
    superkarma: 0 22.01.2015, 15:11:24
  10. avatar
    [17] gerda [*]

    Rikina — #14Neříká se tomuto "užité umění"? Pán je profesionál, to se pozná. Já tomu nikdy na chuť nepřišla, pro mě je to všecko strašně křiklavé, a to ráda nemám. Ovšem spratkové, co ničí majetky, tak ty bych - až by to po sobě dali do původního stavu - postavila na pranýř u radnice s cedulkou na krku.Sml31

    1. na komentář reaguje cilani — #18
    2. na komentář reaguje Rikina — #21
    superkarma: 0 22.01.2015, 14:28:42
  11. [16] cilani [*]

    Rikina — #14 tak zrovna to, co je krásné nebo není, je asi dost individuální.. Sml80

    superkarma: 0 22.01.2015, 12:43:14
  12. avatar
    [15] enka1 [*]

    Rikina — #14 Sml22jasně, to jsem myslela tím kýčem.

    Ale pořád je tu možnost touhle technikou něco někde obohajujíciho vytvořit. To vůbec není obhajoba výše zmíněnýho autora, myslím to všeobecně.

    superkarma: 0 22.01.2015, 12:38:08
  13. [14] Rikina [*]

    enka1 — #12 Dobrá, namalovat znak redbullu na autobus je možná umění ve smyslu "dovednost, kterou nedokáže každý", ale není to umění ve smyslu přinášení nějakých vnitřních hodnot, něco, co by neslo nějakou myšlenku, sdělení, přidanou hodnotu. Sml80 Ani to není nic krásného, co by obohacovalo po estetické stránce.

    1. na komentář reaguje enka1 — #15
    2. na komentář reaguje cilani — #16
    3. na komentář reaguje gerda — #17
    4. na komentář reaguje Mickey Mouse — #26
    superkarma: 0 22.01.2015, 12:15:22
  14. avatar
    [13] Pentlička [*]

    Nelíbí se mi to. Z 90% jsou to jen klikyháky a to, co se tváří jako umění, mě taky neoslovuje. Považuji to za ničení cizího majetku a tvrdě bych to trestala. Dnes snad neexistuje dům, který by neměl počmáranou fasádu nebo vlak, který by neměl pomalované vagony.

    superkarma: 0 22.01.2015, 12:05:00
  15. avatar
    [12] enka1 [*]

    Rikina — #4 S druhým odstavcem naprosto souhlasím, s prvním trochu ne. Umění = něco umět. A vytvořit obrazy pomocí spreje je podle mě stejné umění jako olejem, akvarelem, křídami, perem...... a kýče se dají udělat tímtéž. Co my víme, jestli by po sprejích nesáhli Leonardové, Monetové........kdyby je měli k dispoziciSml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 0 22.01.2015, 11:50:04
  16. [11] Jiřah [*]

    Také jsem viděla úžasně vymalovaný srejěři podchod.

    Zastavím se a divím.

    A obdivuji.

    superkarma: 1 22.01.2015, 09:47:09
  17. [10] Miluše3 [*]

    Vysprejovat podchod nebo nevábnou zedˇ- ano.

    Můj domek - ne.

    Včera zastavili a pomalovali sprejem vlak.

    Dofám , že je chytnou.

    superkarma: 1 22.01.2015, 09:39:30
  18. avatar
    [9] luneta [*]

    ten Arnold je dokonalej.Toho bych brala

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:44:33
  19. [8] prototype [*]

    Někteří skutečně umí, někteří čmárají jen po fasádách Sml68

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:38:17
  20. [7] vmiroslav [*]

    Taky bych si nechala pomalovat barák z ulice....je to supr !

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:26:17
  21. [6] kantor10 [*]

    a mě by se zas líbylo,kdyby mi někdo zadarmo něco pěknýho nakreslil na barák

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:20:57
  22. [5] Bucík [*]

    Graffiti je někdy docela pěkné, ale zásadně ne na fasádách domů a všude tam kde ničí cizí majetek. Ale může osvěžít šedivé zídky a pod.

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:14:11
  23. [4] Rikina [*]

    Když si to někdo objedná, a platí mu za to, proč ne. Sml80 Za umění to nepovažuju... řemeslnou zručnost pánovi nelze upřít, ale to je tak všecko.

    Obecně vzato, všem troubům, co počmárají cizí majetek, patří ručičky urazit u samýho ramene, ale až potom, co odstraní svoje kresbičky a všecko pěkně vypucují a uvedou do původního stavu. Což si myslím, že by byl nejlepší trest - jednak by museli pracovat ( a tím by zjistili, že udělat například fasádu domu není sranda), druhak se dívat na to, jak jim jejich vlastní produkce mizí pod rukama. Myslím, že důslednější vyhledávání a trestání těchto lemplů by bylo načase, už dávno.

    1. na komentář reaguje enka1 — #12
    superkarma: 0 22.01.2015, 08:06:44
  24. avatar
    [3] gerda [*]

    Toto není můj šálek kávy, ale uznávám, že pán umí! Kéž by k němu šli do učení ti blbci, co včera u Brna záchrannou brzdou zastavili vlak, aby ho mohli pitomě počmárat a navíc kameny ohrožovali personál vlaku.Sml31 Hrdinové...ani nepočkali na pochvalu od policieSml57

    superkarma: 0 22.01.2015, 06:51:00
  25. [2] assaly [*]

    Kvalita nebo umělecká hodnota mě fakt nezajímá, pokud mi někdo na domě zničí fasádu za pár set tisíc.

    superkarma: 0 22.01.2015, 06:50:54
  26. avatar
    [1] vladka321 [*]

    Ovlivnění komiksem je zde více než zřetelné. Toto umění mne neoslovuje Sml23

    superkarma: 0 22.01.2015, 06:26:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme