Petra se vdala, přišlo první dítě, druhé dítě. Maminka jí zřejmě vždy vštěpovala, že se v první řadě musí postarat o blaho své rodiny. A ona tedy tak činí. S energií, která se rovná síle lokomotivy, se snaží vychovávat své malé děti. Ale nevychovává svého manžela. To jí asi maminka zapomněla říct.

 

Ten totiž přijde domů a má zde vždy nachystanou teplou a čerstvě uvařenou večeři. Petra v té chvíli obstarává děti, a v běhu a na přání synka mění pohádkové videokazety. Pětiletá dcera jí právě pištivě žaluje na bráchu, že polil koberec v předsíni. Petra jí odpovídá a dnes již podesáté říká: „Nežaluj a běž si konečně uklidit svůj pokoj!“
Tatínek přichází, je halasně všemi vítán a ode dveří volá: „Co máme k večeři?“

 

„Miláčku, dnes jsou karbanátky s novým bramborem,“ volá Petra a křečovitě se snaží usmívat. V jedné ruce má hadr, ve druhé videokazetu s Aladinem.

„Karbanátky nechci, minule mi hrozně dlouho ležely v žaludku. Dal bych si smažený sýr, celý den mám na něj chuť!“

Petra, která právě zaklekla a zbrkle drhne koberec, mu odpoví:

„Tak já ti ho udělám, sýr jsem dneska koupila, to není problém.“

„Mamí, já chci toho Aladina!“...

 

Takhle nějak to u Petry doma probíhá každý den. Všichni členové rodiny si zvykli, že máma je k dispozici. Ta je velice unavená, nevypadá dobře, a její bývalí ctitelé se po ní už dávno neohlíží.
Kde dělá chybu je asi zřejmé, na druhou stranu do stresu se lehce může dostat každý z nás i z méně viditelných příčin.

 

Jak tedy stresu vyhnout?

 

Právě na mnohé ženy a zvláště na ty, které jsou anebo byly dlouhý čas na mateřské, se hodí popis Pedantoidního štvance. Tento příšerně znějící název stresovaného člověka, potažmo ženy, je uváděn v knize „Jak bojovat se stresem“ od Tomáše Nováka.

 

Pedantoidní štvanec je ta osoba, které někdo pro ni významný kdysi a kdesi namluvil, že ve slušné rodině musí být za všech okolností „vzorný pořádek a uklizeno“.
Takto poznamenaná žena se domnívá, že musí doma uklízet stejně dlouho, jako je její manžel v zaměstnání. Dotyčné mívají veliké obavy o pořádek a v žaludku je (místo karbanátků) nejčastěji tíží úklid dětských pokojů. Často se ptají: „Jak mám donutit své dítě, aby si uklízelo alespoň ve svém pokoji?“

Profesor Zdeněk Matějček nádherně odpovídá: „Bordel v bytě – šťastné dítě!“

 

Nemusí být doma vždy skvěle uklizeno a ani doma nemusíte pracovat "od vidim do nevidim". Pokud vaše dítě ve svém pokoji nedroguje, nepadělá bankovky, eventuálně se do patnácti let nevěnuje sexu, nechte je být – je to jeho pokoj.

 

Miroslav Plzák již dávno doporučuje manželům, aby po splacení nejpalčivějších dluhů věnovali třetinu příjmů na náklady pro radost. Lidé si nakupují příliš drahá auta a spousta žen věnuje hodně peněz na výdaje za krásu. Leč mít doma uklizeno a nesedřít se přitom, není priorita všech. A případné finance vynaložené na uklizenou domácnost jsou stále jakousi ostudou.
Zamysleme se – skutečně nemáme na to, zaplatit si výpomoc do domácnosti, anebo si alespoň nechat umýt okna?

 

Dalším krokem, jak se se stresem vypořádat, se týká našich udýchaných příchodů domů.
Nepřicházejte domů s pocity hasiče spěchajícího k ohni. Jisté přeladění lze dosáhnout zavedením protistresového rituálu. Zahajte jej pohlédnutím na sebe do zrcadla. Ne proto, aby vám řeklo, kdo je na světě nejkrásnější, ale především proto, abyste si ověřila, co s vaší tváří dokáže učinit napětí.
„Ta unavená a zamračená žena jste vy?“

Bohužel ano. Usmějte se na sebe do zrcadla. Je to trochu přihlouplé, ale možná to vás právě rozesměje. Uvařte si kafe, pročtěte časopis nebo dnešní vydání Žena-in.:o)
Věnujte si čtvrthodinku. Vždyť oni hlady neumřou a nákup v tašce tu chvíli taky přečká.


Ale nejen kruhy pod očima a uštvaný běh za úklidem a teplou večeří jsou ukazateli stresu.

Někteří z lidí, kteří žijí ve stálém stresu, mohou špatně spát, jsou neustále unavení, koušou si nehty, jsou stále podráždění, špatně se soustředí a mají často po ruce skleničku s alkoholem anebo tabulku čokolády.

 

Poznali jste se?

Zkuste se se stresem vypořádat pomocí následujících rad:

 

Pijte vodu

Polovinu času, kdy jste ve stresu, jednoduše usrkávejte vodu a budete se cítit lépe.

 

V klidu seďte

Alespoň jednu minutu myslete na něco příjemného, co se chystáte dnes udělat.

 

Protáhněte se

Fyzický pohyb může uvolnit napětí. Můžete se projít kolem řady domů a místo výtahu použít schody.

 

Používejte vizualizaci

Ráno při přípravách do práce si představujte, jak by měl váš den vypadat. Neopovažte se zapomenout zahrnout do něj příjemné a třeba i neužitečné činnosti.

 

 

Každý svého štěstí (a i stresu) strůjce!
Dva lidé mohu být vystaveni stejnému stimulu, ale jeden si toho nemusí vůbec všimnout, zatímco ten druhý je tím v maximální míře stresován.

 

Stres je totiž způsob, kterým vám vaše tělo říká, že potřebujete být v souladu s prostředím, jež vás obklopuje, a vy se máte „stát pozornější, tolerantnější, dokonalejší...."
Jednoduše řečeno, vypusťte sen o dokonalosti, nechte tak trochu věci být a odpočiňte si.
Budete se divit – svět se nezboří!
 

 

 

 

Zdroje: Jeff Davidson, „Jak zvládnout stres“, nakl. Pragma 1998

           Tomáš Novák, „Jak bojovat se stresem“, nakl. Grada Publishing 2004

 

         
Reklama