Zdraví

Udělejme něco pro zdravé srdce

heart

Dobrý je jakýkoliv pohyb, při němž se nám zvedne tepová frekvence - odborníci doporučují minimálně 30 minut ostřejší chůze denně. Jak jste na tom vy?

To, jak se o své srdce staráme dnes, ovlivňuje jeho zdravotní stav v budoucnosti. MUDr. Jan Piťha, CSc. proto vysvětluje, jak bychom se o své srdce měli správně starat.

Blíží se Světový dne srdce - jak vlastně tento světový svátek vznikl?
Světový den srdce se slaví z iniciativy Světové asociace srdce (World Heart Association), přičemž první Světový den srdce se slavil 24. 9.2000. Letos je tedy jubilejní desátý ročník. Snahou organizátorů tohoto dne je informovat co největší počet lidí na celém světě nejen o tom, že srdeční onemocnění představují celosvětově hlavní příčinu všech úmrtí, což je asi 17,1 mil lidí za rok, ale také o tom, že min. 80 % úmrtí lze účinně předcházet aktivním příznivým ovlivněním rizikových faktorů, kam patří vedle kouření také nedostatek pohybu a nezdravá strava. V letošním roce je hlavní zaměření na zaměstnavatele a pracoviště tj. pečovat o srdce na pracovišti - nekuřácké prostředí, dostupná zdravá strava, méně stresu, cvičení, apod.

Světový den srdce asi není jedinou aktivitou Světové asociace srdce, jaké další kroky pro zdravé srdce tato asociace podniká?
Jeden z důležitých kroků souvisí právě se zmíněnými rizikovými faktory. WHA připravila jednoduchý návod nazvaný „Deset jednoduchých kroků", který - pokud jej budeme dodržovat - nám pomůže vést zdravý život a udržet si zdravé srdce. V rámci těchto deseti kroků se doporučuje nejen zdravá strava, pohyb a méně stresu, ale také nekouřit, držet si ideální váhu a znát svůj zdravotní stav (krevní tlak, hodnoty cholesterolu v krvi).

Kde všude se Světový den srdce slaví?
Světový den srdce se slaví ve více než 100 zemích celého světa včetně České republiky. Vzhledem k zmíněným krokům budou např. pražské oslavy Dne srdce probíhat ve znamení pohybu - jejich součástí je totiž závod v běhu do schodů, který se pořádá 26. 9. 2010 na pražské Pankráci u OC Arkády. Každý, kdo přijde, si zde bude moci zaběhnout běh pro zdravé srdce - tedy vyběhnout do desátého patra výškové budovy City Empiria (závodníci v rámci mistrovství v běhu do schodů poběží 25 pater). Pro řadu z nás to může být první a zásadní krok ke zdravému srdci.

Mají aktivity jako Den srdce svůj význam - je osvěta této problematiky dostatečná?
Vzhledem k tomu, že lidé riziko srdečních a cévních onemocnění spíše podceňují, je takováto osvěta velice důležitá. Podle průzkumu se těchto onemocnění obává zhruba jedna třetina obyvatel a ty přitom mají na svědomí více než polovinu všech úmrtí v ČR (průzkum společnosti Philips, jenž byl zahájen v květnu 2010, a jehož úkolem bylo zmapovat, jak občané České republiky hodnotí svůj zdravotní stav a jakých zdravotních problémů se nejvíce obávají). Kromě osvěty spojené se Světovým dnem srdce jsou chvályhodné jakékoliv další aktivity poukazující na nutnost něco pro zdraví našeho srdce udělat. A začít lze třeba u běhu pro zdravé srdce.

Jak se tedy začít starat o své srdce co nejlépe? Co bychom měli dělat? A kdy je vhodné začít?
Začít můžeme kdykoli, čím dříve, tím lépe. Rozhodně dříve, než se objeví první problémy nebo dokonce vážnější onemocnění. Rovněž bychom neměli čekat, až nám péči naordinuje lékař - to už je obvykle pozdě. Již třeba dnešní třicátníci by si měli uvědomit, že to, jak se ke svému srdci a zdraví celkově chovají dnes, se výrazně projeví na jejich zdravotním stavu v pozdějších letech. Vhodné je zaměřit se na základní pilíře zdravého životního stylu - nekouřit, jíst vyváženou stravu, mít dostatek pohybu a snažit se omezit stres. Největší úspěch přináší důslednost v dodržování těchto pravidel. Dobrý začátek je si udělat každý den čas na půlhodinovou procházku, při cestování hromadnou dopravou jít jednu stanici pěšky, nahradit sladkosti ovocem či zeleninou. To zvládne každý z nás.

Na co se máme zaměřit ve zdravé stravě?
Ve stravě je v první řadě zásadní její vyváženost a pestrost, která nám zabezpečí příjem všech důležitých látek. Základem zdravé stravy by měl být především dostatečný příjem ovoce a zeleniny, celozrnných variant potravin (pečiva, těstovin, rýže), přiměřené množství kvalitních „dobrých" tuků (rostlinné oleje a výrobky z nich vyrobené např. margaríny), ty je možné získat také z tučných ryb, ořechů a semínek. Naopak našemu srdci neprospívá zvýšená konzumace „špatných" tuků (máslo, sádlo), uzenin, tučného masa a tučných mléčných výrobků. Neopomenutelný je také dostatečný pitný režim, jehož základem by měly být voda, čaje či ředěné 100% džusy.

Jaký pohyb je nejvhodnější?
Dobrý je jakýkoliv pohyb, při němž se nám zvedne tepová frekvence - odborníci doporučují minimálně 30 minut ostřejší chůze denně. Ideální je například pravidelné plavání, jízda na kole či běh. Zkusit si vyběhnout 10 pater na Světový den srdce v rámci běhu pro zdravé srdce je určitě dobrý začátek, po kterém by měla následovat pravidelná denní či minimálně obdenní tělesná aktivita.

Týká se potřeba pečovat o své srdce stejně žen jako mužů?
Ano, týká. U žen začínají srdeční a cévní onemocnění s výjimkou cévních mozkových příhod později než u mužů, ale tato onemocnění mají na ženskou populaci přinejmenším stejně závažný dopad jako na mužskou. Do menopauzy jsou ženy před těmito onemocněními výrazně chráněny, po menopauze se ale jejich riziko výrazně zvyšuje. Přitom ženy mají ještě menší sklony k pohybové aktivitě než muži a více jim škodí kouření.

Jak jsou na tom Češi se zdravím srdce? Jak se vyvíjí onemocnění srdce a cév naší populace v čase - dochází ke zlepšení, či naopak ke zhoršení situace? A čím je tento vývoj způsoben?
Výskyt srdečních a cévních příhod a jejich následků se sice v České populaci postupně snižuje, ale stále patříme k zemím, které patří mezi ty nejvíce postižené. Jinými slovy - každý rok tato onemocnění v naší zemi vyhladí zhruba jedno 50tisícové město.

Jak pečujete o zdraví svého srdce vy?
Nekouřím, snažím se udržet dobrou váhu především pohybovou aktivitou - hraji tenis, plavu a jezdím na kole, snažím se nejezdit výtahem a nejezdit autem a při jízdě do zaměstnání jít 1 stanici autobusu či tramvaje pěšky. Vzhledem k tomu, že mám spíše vrozeně nižší cholesterol a v rodině se nevyskytují srdeční příhody, nesleduji příliš podrobně složení potravin, i když zjevně nezdravým - příliš tučným či přeslazeným jídlům se vyhýbám.

MUDr. Jan Piťha, CSc., Institut klinické a experimentální medicíny, Praha

   
21.09.2010 - Zdraví - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [10] babicka11 [*]

    hm, moc čtení ..........a hlavně u doktora je toho dost v příručce ........Sml15

    superkarma: 0 25.09.2010, 21:14:41
  2. [9] macamala [*]

    femme — #7 Tohle může dělat štítná žláza, pokud navíc hubneš nebo jsi zhubla, tak může být příčina ona.

    superkarma: 0 23.09.2010, 09:00:04
  3. avatar
    [8] Evulka21 [*]

    Nejen pohyb, ale i jídelníček podle tělesné kostituce a zdravá strava změní celé Vaše tělo, nejlepší je spojit vše dohromady, nakonec podívejte se na fotogalerie mých klientek a moji a bude vám to jasné.

    www.kgdolu.estranky.cz  Sml22

    kgdolu@seznam.cz   Sml59

    Proč, když hodně lidí ví, co je zdravé a co se má dělat, nezhubne samo?

    Je to jen o vyváženém jídelníčku? Jak to tedy je?

    Jen si vzpomeňte, co jsem psala v prvním dopise, že se člověk musí

    nejdříve naštvat, potřebuje nějaký podnět, aby přetekla poslední kapka. U

    mne to byly počínající zdravotní problémy a tvrdá realita pohledu na

    moje tělo na fotkách. Pro někoho jiného je poslední kapkou třeba to, že

    mu tloušťka omezuje pohyb nebo jeho koníčky.

    Celý návyk potravy u nác v zemi je zaměřen na to, jak do těla dostat

    velké množství ene rgie a tam ji uložit na těžkou práci. Kombinujeme

    bílý cukr a med a bílou moukou a tukem. Jíme tučná masa a pečeme na

    neděle buchty a dorty. Jenže těžká práce není. Tak tento navyklý způsob

    stravování buď hlavou a novými návyky změníme nebo prostě budeme umírat

    na nemoci spojené s nadváhou a opotřebením orgánů. Ty návyky našich

    babiček a někdy i maminek vedou jen k tvorbě vaků vnitřního tuku.

    Jenže zvyk je železná košile, to vím, já sama jsem tak žila. Abychom

    zhubli opravdu úspěšně a dlouhodobě je to o hlavě. Když přijdu u nás do

    jídelny a dám si plný talíř omáčky a maso a jeden nebo dva knedlíky,

    kuchařky se na mne dívají divně a můj argument, proč bych se měla cpát

    knedlíky, když nepracuji fyzicky asi nechápou, přece se se slevou mohu

    najíst, až mi to poleze ušima a je to záhada, proč to neudělám.

    Spousta lidí mi kouká do talíře a není to zrovna příjemné, když se mi

    chce, tak jdu na oběd a když ne, beru si ho raději do jídlonosiče, je to

    čiré nepochopení.

    Aby člověk měl vůli se zdravě stravovat, musí se jeho hlava nejdříve

    zabývat návyky a tím, zda jsem vůbec ochoten je změnit. To není

    samozřejmé, je mnohem lepší se bezmyšlenkovitě krmit podle starých

    zásad, říkat si, že se partnerovi líbím i tak a léčit se na choroby z

    nadváhy. Tak postupně , jak přibývá váha, vyměníme za jídlo sport,

    výlety s rodinou, rodinná setkání a oslavy budou o jídle a ne o

    společných zážitcích. A pomalu lezeme do pasti, která nám bere životní

    svobodu.

    Je třeba pro sebe niterně přijmout, že tělo je uzpůsobeno na konzumaci zdravých věcí a ty ostatní jej poškozují.

    Napište si seznam potravin, co jídáváte a k nim co obsahují a čím poškozují naše zdraví.

    Třeba:

    uherák - 60% tuk, 10% sůl, 40% uzené maso

    tuk - poškotuje játra a zanáší cévy

    sůl - zvyšuje tlak a drží v těle nadbytečnou vodu, vysoký tlak poškozuje srdce a ledviny

    uzené maso - zakyseluje tělo a podporuje rakovinu tlustého střeva

    Tak jaký pocit budete mít, když sníte 100g uheráku?

    Nebude ten pocit lepší, když sníte 100 ovoce?

    Je třeba na tyto věci myslet než to vložím do úst a než si něco takového

    koupím. Pak už to nebudete chtít koupit ani svým dětem, proč ony by si

    měly kazit své zdraví????? Proč to kupovat partnerovi, když nechcete,

    aby byl tlustý a nemocný a nemohl s vámi sportovat???

    Hubnutí bohužel zahrnuje především myšlení a myslet je někdy ve spojení s podvědomámi pohnutkami těžké.

    Vymyslela jsem si spoustu receptů na zdravější a netučné varianty klasik

    pokrmů, kvůli svým synům, snažila se jim servírovat zeleninu, aby si na

    ni zvykli a dávala jim každý den ovoce, aby jim to přišlo automatické

    jej jíst. Snad to v nich zanechalo nějakou stopu.

    Vždy než jíte, starejte se o to, co všechno to jídlo obsahuje, přece

    chcete aby vaše tělo bylo v pohodě a nebyla z něk skládka. Tak se držte ,

    kočky.

    Mějte pohyb třikrát za týden, snídejte, nepijte tvrdý alkohol, spěte

    aspoň 6 hodin, nejezte polotovary, většinou obsahují konzervanty a sůl a

    hoooodně tuků.

    Svět je tak krásný, tak proč si přidělávat problémy tloušťkou, únavou a nemocemi.Sml59

    superkarma: 0 22.09.2010, 09:30:03
  4. avatar
    [7] femme [*]

    macamala — #6  tak to máš dobrý, já ji mám už x let a nejen v ordinaci Sml80

    1. na komentář reaguje macamala — #9
    superkarma: 0 21.09.2010, 20:49:52
  5. [6] macamala [*]

    femme — #4 Já mám tachykardii jen v ordinacích, prostě se bojím. Nechala jsem si to prošetřit a doma jsem v pohodě.

    1. na komentář reaguje femme — #7
    superkarma: 0 21.09.2010, 18:40:33
  6. avatar
    [5] Dante Alighieri [*]

    Hlavně není důležitý jenom cvičení, ale spíš psychická pohoda. Řekla bych dokonce, že ta pohoda je nejdůležitější. Když mám starosti, hned se mi špatně dýchá.

    superkarma: 0 21.09.2010, 14:28:51
  7. avatar
    [4] femme [*]

    vzhledem k tomu, že denně chodím nejméně 3x do 2.p. a 2x-3x do 4.p., 2x týdně jdu na 1,5h. do bazénu, 2x do měsíce si uděláme cca 10km túru, nemyslím si, že mám pohybu málo, ale stejnak mám tachykardii Sml80

    1. na komentář reaguje macamala — #6
    superkarma: 0 21.09.2010, 13:27:53
  8. avatar
    [3] 2944 [*]

    Vzhledem k tomu,že mám dvě malé děti,jsem pořád v pohybu-chodíme denně na procházky,jezdíme na kole a na hřišti se honíme za balonem.Pohyb je přirozený a v dnešní době i potřebný.

    superkarma: 0 21.09.2010, 13:09:25
  9. [2] macamala [*]

    Autem jen těžké  a týdenní nákupy, jinak chodím hoooodně pěšky, mám to ráda, baví mě to. O víkendu jsem měla dojít pro kapky, partner mi řekl rovnou: Sjeď tam autem. Odmítla jsem, přece 1km nepojedu autem a navíc pro malou krabičku. Dala jsem si svižnou chůzi a byla jsem spokojená.

    superkarma: 0 21.09.2010, 08:57:11
  10. avatar
    [1] kosík [*]

    Já jsem na tom tedy dobře, 30 minut denně určitě nachodím, i více Sml67

    superkarma: 0 21.09.2010, 01:26:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme