Bulvár

Účes můžete reklamovat. Jako každou službu


Návštěva u kadeřnice či na kosmetice peněženku dokáže mnohdy pěkně vyluxovat. Ale nedá se nic dělat, vynechat ji nejde… Co když ale kadeřnice svoji práci a tím dočasně i náš vzhled pokazí? Lze to reklamovat? Odpovídá právnička Sdružení obrany spotřebitelů Eva Strnadová.

Jak reklamovat nevyhovující účes? Můžeme požadovat náhradu škody? Jak konkrétně postupovat? Dokazování, že nás kadeřnice ostříhala málo anebo moc, bude asi složité.

Reklamovat lze samozřejmě i tuto službu. Jedná se o zvláštní smlouvu o opravě a úpravě věci dle ustanovení § 652 a občanského zákoníku. Záruční doba je na tuto službu 3 měsíce, ale k samotné reklamaci by mělo dojít bez zbytečného odkladu po zjištění vady.

Otázkou je však, že kvalita těchto služeb často podléhá subjektivnímu měřítku každého zákazníka. Samozřejmě toto se netýká vad jako např. na každé straně jinak zkrácených vlasů, barva vlasů není hnědá, ale brčálově zelená apod., prostě případů, kdy vada je evidentní. Zákonná úprava pamatuje na tyto případy a dává zákazníkovi práva: bezplatně a řádně požadovat nápravu - zastřihnout do požadované délky, napravit nepovedenou barvu, případně právo požadovat zrušení smlouvy a vrácení peněz. Je tady však problém, že žádné z těchto opatření vám původní délku či barvu vlasů většinou nevrátí.
Samozřejmě vše, co jsem řekla, platí i v případech, kdy si u kadeřníka necháme vlasy např. zhustit, nebo prodloužit a zákazník není spokojen s kvalitou. A v těchto případech se rozhodně nejedná o malé finanční částky, které zákazník za službu zaplatí.

Jak reklamovat neodborně provedené kosmetické zákroky od kosmetičky (vaše nepříjemná zkušenost například ZDE)?
Znovu se jedná o smlouvu o úpravě a opravě věci. Zákazník má naprosto stejná práva jako v případě reklamace kadeřnických služeb. V případě, že by kosmetička natolik nešetrně provedla svoji práci, že by došlo k poškození zdraví zákazníka, bylo by možné požadovat i náhradu škody na zdraví, a to v rozsahu bolestného, účelně vynaložených nákladů spojených s léčením a případně i náhradu za ztrátu na výdělku.

Jak reklamovat popálenou nebo jinak postiženou kůži vlivem špatného solária? Máme nárok na proplacení zdravotních následků a léčebných výloh?
Pokud by zde byla prokázána příčinná souvislost mezi poškozením zdraví a špatným soláriem - například špatné instrukce od provozovatele, příliš vysoká teplota záření, tak určitě máme právo požadovat po provozovateli solária náhradu škody na zdraví. Muselo by však samozřejmě dojít k posouzení, k jak moc velké škodě došlo, zda není chyba i na straně zákazníka apod. Od tohoto posouzení škody, spoluzavinění poškozeného, by se odvíjela samotná výše náhrady škody.

Jak je to s pedikúrou a manikúrou, máme právo na reklamaci i těchto služeb? Kdy a v rámci jakých situací?
Právo reklamovat máme i v tomto případě. Reklamovat můžeme například špatně nalepené nehty, poškození gelových nehtů, nekvalitně provedenou pedikúru apod. I v těchto případech může zákazník požadovat náhradu škody v případech, kdy dojde k poškození jeho zdraví. Jak vysoká by byla částka, už by záleželo na konkrétním případě.

Velké kritice jsou podrobeny bazény, může se stát, že se nám na nohou, rukou objeví plíseň nebo jiné kožní onemocnění, jak máme v takovém případě postupovat?
Opravdu často dochází k tomu, že si tuto nepříjemnost přineseme domů. I v tomto případě můžeme požadovat náhradu škody na zdraví způsobenou např. kožním onemocněním. Je tu ale problém. Návštěvník bazénu musí prokázat, že k nákaze došlo opravdu v bazénu, a ne někde jinde. Obavám se však, že by toto neprokázal a v rámci soudního sporu by náhradu škody nezískal z důvodů nedostatečných důkazů.

Jak je to vlastně s účty o zaplacení, třeba za holiče nebo bazén? Paragony vyhazujeme hned, děláme dobře?
Pokud bychom chtěli danou službu reklamovat, musíme prokázat, že k dané službě vůbec došlo. Bylo by na místě si paragon či lístek z návštěvy bazénu ponechat. Ale uznávám, že jen málokdo si ho nechává či do budoucna bude nechávat. Brzy by totiž byl naprosto zahlcen účtenkami a různými dalšími doklady od návštěv bazénů, saun, kadeřníků apod. Pokud bychom ho však neměli, museli bychom návštěvu prokázat jiným způsobem, například nějakou svědeckou výpovědí, což je často dost komplikované. Situaci bych řešila asi tak, že u větších finančních částek bych si doklad schovávala.

Musela jste vy sama reklamovat nějakou službu, jak to dopadlo a jaké ponaučení jste si z toho vzala?
Konkrétně jsem žádnou takovou službu nikdy nereklamovala a ani nemusela. Chodím ke stále stejné kadeřnici a kosmetičce. Dá se říci, že se již jedná o mé velmi dobré známé, u kterých je návštěva i skvělý odpočinek. Já o nich i ony o mě vědí spoustu informací včetně mého soukromí. Návštěva u nich je skvělým lékem na duši a jsou mi málem osobním psychologem.

   
04.03.2009 - Společnost - autor: Jan Exner

Komentáře:

  1. avatar
    [2] Kassy [*]

    pomeranca: Ha, to by mě taky zajímalo

    superkarma: 0 04.03.2009, 16:49:25
  2. avatar
    [1] pomeranca [*]

    nejde vynechat kadeřnici a kosmetiku? jakto, že ještě žiju

    superkarma: 0 04.03.2009, 12:26:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme