Metodika Kids&Us je zcela nová a inovativní metoda, jak vyučovat anglický jazyk, a to od jednoho roku dítěte. Je pevně zakotvena v přirozeném procesu, jakým se dítě učí mateřský jazyk. Vychází z přirozeného a spontánního procesu vývoje. O tom a mnohem více jsme si povídaly se zakladatelkou Natálií Pararnau.

Kids&Us

Začněme úplně od začátku. Co to výuková metoda Kids&Us vlastně je? Jak vznikla? Proč vznikla?
Začalo to úplně jednoduše. Já sama jsem učitelkou, jazyky miluji a teď zrovna se učím svůj sedmý jazyk. Svoji první jazykovou školu jsem otevřela, když mi bylo 23 let. Trochu mě ale unavovalo a frustrovalo, že jsou mí studenti i po mnoha letech studia nedělali dostatečně velké pokroky. Takové, jaké bych si představovala. Změna přišla, když jsem se stala matkou. Samozřejmě jsem na dceru nemluvila anglicky, to mi nepřišlo přirozené, když to není můj rodný jazyk. A proto jsem začala s angličtinou úplně pomalu – s koupáním, pohádkami před spaním... Zhruba po dvou letech jsem došla k závěru, že mi dobře rozumí, ale dokonce mi i anglicky začala odpovídat. Začala dávat dohromady jednoduché věty, což bylo více, než dokázali někteří mí studenti. A tak jsem se rozhodla, že zkusím jít úplně jinou cestou...

Má vůbec cenu učit anglický jazyk od prvního roku života? Vím, že je tím metoda unikátní, a proto by mě zajímalo, zdali to není problematické, když děti v tomto věku ještě ani pořádně neovládají vlastní řeč.
Ten důvod, proč začínáme brzy, je vlastně velká výhoda. Není to tak, že by dítě jednoho dne prostě začalo mluvit, ono neustále dostává vstup a jak říkáme: „lahev se musí nejprve naplnit, aby začala přetékat“. Začít velmi brzy je velmi výhodné v tom, že ve věku 0 - 3 roky se dítě začíná učit slova a jisté gramatická pravidla a struktury, ve věku 3 - 5 let už dokáže mluvit stoprocentně korektně. Tomu jazyku totiž byly od malička vystaveni a měly čas jej pochopit.

Kids&Us

Jaké jsou další cíle této metody?
Naším cílem je naučit je ty dané struktury, protože učit děti jazyk není jen o slovíčkách, ale právě o strukturách, na které klademe velký důraz. Navíc, přirozený jazyk se učíme tak, že ho neustále posloucháme a pokud chceme, aby se i angličtinu naučily přirozenou cestou, nemá cenu s výukou čekat. Další výhodou této metody je výuka, při níž děti poslouchají a mohou tak získat dobrý přízvuk. A hlavně, děti mají přirozené mechanismy, které jim pomáhají rozklíčovat jazyk a je úplně jedno, kolika jazykům je vystavíte, ke všem budou přistupovat stejně a použijí úplně stejné mechanismy.

A co se dělá s dětmi, kteří mají nějakou logopedickou vadu nebo se svůj rodilý jazyk učí pomaleji?
Děti si osvojují věci velmi individuálně a pokud není u dítěte diagnostikována nějaké porucha, není to problém. A pokud tam porucha je, říkáme rodičům, ať důvěřují svému specialistovi a problém řeší doporučenými metodami. Pokud jsou ale děti vystaveny jazyku přirozeným způsobem, začnou si ho i lehce osvojovat. Je to stejné, jako když jsou rodiče bilingvní.

Kids&Us

Vraťme se k samotné metodě. Učila jste před jejím vznikem děti nebo byli vašimi studenty dospělí?
Učila jsem v rozptylu od devíti let až po dospělé. Pak jsem začala učit i malé děti, od třetího věku, ale bylo to především tak, jak je obvyklé – slovíčka, číslovky, zvířátka, bravy... S tím jsem ale nebyla vůbec spokojená, protože jsem měla pocit, že podceňujeme jejich schopnosti.

Jak tedy taková hodina s úplně malými dětmi probíhá? Zabavit malé děti je asi velmi náročné.
Lekce trvá hodinu a během ní proběhne 17 - 18 aktivit. Je totiž pravda, že malé děti opravdu pozornost dlouho neudrží, takže se aktivity musí střídat velmi rychle a musí být různorodé. Tříleté dítě vás nebude poslouchat, pokud ho něčím nezaujmete. Všechny hodiny jsou naplánované na minutu, není tam žádný prostor pro improvizace a učitel ví naprosto přesně, co má dělat, jaký jazyk používat a co od dětí očekávat nazpět. Jedinečný je samotný proces učení – děti poslouchají nahrávky, které my jim poskytneme a úkolem učitele je pak ty nahrávky začlenit v rámci určitého kontextu. To vše během osmi týdnů, během nichž kurz trvá.

Úkolem vyučujícího je, aby z dětí dostával jazyk aktivně. Děti ho musí naposlouchat a pak se i rozmluvit. Kruh se zkrátka musí uzavřít.

Dalším aspektem metody je, že se čtením a psaním začínáme až ve věku osmi let. Důvodem je nezačínat s těmito dovednosti v šesti, jak je obvyklé u mateřského jazyka, aby v tom děti neměly zmatek.

Jsou u malých dětí přítomni na hodině rodiče?
U ročních dětí rodiče opravdu přítomni jsou, později rodiče posíláme už pryč. Děti v přítomnosti rodičů pracují zcela jinak a ti zase reagují na určité věci jinak a jejich práh tolerance je také úplně jinde. A tak to vede zbytečně ke konfliktům. Žádáme proto rodiče, aby odešli a máme vyzkoušené, že se v jejich nepřítomnosti děti mnohem lépe rozmluví a méně se stydí.

Čím se pozornost dětí získává? Jak taková hodina, řekněme pětiletého dítěte, probíhá?
Zapojujeme do výuky písničky nebo třeba hry, aktivity, které odpovídají úrovni jejich mentální vyspělosti. Ale například ti pětiletí: děti přijdou, pověsí si kabáty na věšák, řekneme si, kdo tu je, kdo tu není, mluvíme o tom, jak se máme, trochu děti rozmluvíme. Pak přijdou na řadu příběhy a hry. Pokud dostanou do ruky pracovní sešity, chceme, aby děti nejen jazyk dostávaly, ale i produkovaly.

Kids&Us

Je metoda vhodná i pro děti, jehož rodiče anglický jazyk vůbec neovládají?
Ano, je. My neočekáváme, že rodiče budou anglicky mluvit. I tak se je snažíme zapojit. Stačí nám, když alespoň projeví zájem, zúčastní se lekce a dětem doma přehrávají nahrávky nebo dětem nějakým způsobem pomáhají s úkoly. Pokud ale rodiče neumí jazyk vůbec, pak nabízíme jednu možnost – mluvící pero. Všechny naše materiály mají přiřazený čárový kód, k němuž je možné pero přiložit, a to spustí příslušnou nahrávku s překladem.

Čím si vysvětlujete takový úspěch této metody?
Nemyslím si, že bychom dělali něco mimořádného, jen jsme aplikovali zdravý rozum a další věcí je, že jsme posedlí kvalitou. Používáme proto mnoho nástrojů, které využívají velké korporace na její měření, abychom si byli jistí, že se opravdu dobře naplňuje, že učitelé a školy dělají to, co od nich očekáváme. Z dlouhodobého horizontu to opravdu přináší skvělé výsledky, které vnímáme my i rodiče. Po osmi týdnech, kdy končí první výukový blok, probíhá taková zkouška, kde se učitel baví sám s dítětem a ověřuje, co se naučilo. Pokud by se v tento moment vyskytl nějaký problém, je ještě spousta času to napravit a pak pokračovat dál.

Kids&Us

A další věcí je, že jsou naše školy určené pro pouze a jen pro děti a podle toho také vypadají. Jsou hodně barevné a stimulující. Máme skvělý tým učitelů po celém světě, kteří jsou třikrát ročně podrobeni tzv. online auditu. To vše proto, abychom si stále byli jistí maximální kvalitou.

Více o metodě Kids&Us naleznete zde.

Kids&Us

Uložit

Reklama