Rodina

U babičky chutná nejlíp

Léto se pomalu chýlí ke konci a děti čeká další školní rok. Se školní docházkou je obvykle spojené také stravování v jídelně, které nebývá dětmi vždy oblíbené. „Ve školní jídelně mi nechutná, můžu jít na oběd k babičce?“ Takovou větu někteří rodiče slýchají denně.

vaření

Školní jídelny vaří tak, jak jim to nařizují jejich normy. Musí střídat jednotlivé druhy potravin a neustále je kombinovat tak, aby se jídla neopakovala a byla tedy zachována pestrost a variabilita jídelníčku. Zato babičky mohou dobrůtky pro svá vnoučata vykouzlit přesně podle jejich představ. Málokteré dítě odolá smaženému řízku, voňavým vdolkům nebo smetanové omáčce od babičky. Přeci jen, když se řekne „babiččina kuchyně“ sotva si někdo vybaví třeba pečeného pstruha s hromadou zeleninového salátu. Babičky pro nás chtěly vždy to nejlepší a také nám to v kuchyni dávají patřičně najevo. Připravují naše oblíbená jídla a s láskou sledují, jak nám chutná.

Kromě příjemné atmosféry v babiččině kuchyni, kterou školní jídelna stěží může nahradit, je třeba se ale zaměřit především na nutriční složení „babiččiných jídel“, které už bývá často o něco horší. Nemůžeme ale všechny babičky házet do jednoho pytle, stejně jako nelze jednoznačně zavrhnout tzv. klasickou českou kuchyni. Jistě jsou babičky, které na zdravou a vyváženou stravu dbají nejen u svých vnoučat, ale dbaly na ni možná už i před lety u svých dětí, dávno před tím, než se „zdravá strava“ stala tolik diskutovaným tématem. V takovém případě je kombinace dobrého jídla a láskyplné atmosféry pro děti určitě ideální.

Dnes se ale chci zamyslet nad jídly, která jsou založena především na smetaně, tuku a bílé mouce. Jídla obsahující velké množství těchto potravin jsou často velmi chutná, obzvlášť pokud se dostatečně dosolí. Jsou ale také nadměrně energeticky vydatná a ne vždy nutričně vyvážená. Následky časté konzumace zahušťovaných omáček s knedlíky, smažených jídel, pečeného masa a dalších specialit, často završených sladkou tečkou na sebe nenechají dlouho čekat. Sladkou tečkou navíc nebývají například kousky ovoce, ale spíše „dobrůtky“ ve formě čokolád, sušenek a jiných sladkostí. Právě v těchto pochoutkách ale bohužel bývá velké množství cukru a vedle něj také vysoký podíl nekvalitních tuků obsahujících velké množství tzv. nasycených tuků (často označovaných SAFA), které jsou ve velkém zastoupeny už i ve zmiňovaných smetanových omáčkách, pečínkách apod. Jejich velké dávky mohou mít za následek zvyšování hladiny cholesterolu v krvi a významně přispívají také k rozvoji nadváhy.

vaření

Ve zdraví prospěšném jídelníčku by se proto potraviny bohaté na nasycené tuky neměly objevovat příliš často. Rozhoduje ale celkové složení jídla, proto si ani tyto potraviny nemusí děti upírat, pokud je vhodně zkombinují s jinými. Např. přílohou omáčky nemusí být pouze knedlíky, lepší variantou jsou určitě celozrnné těstoviny, brambory či rýže natural. I samotné složení omáčky můžeme podstatně ovlivnit - tím, jaké použijeme suroviny. Přednost bychom měli dávat čerstvé zelenině, čerstvým bylinkám, kvalitním rostlinným tukům (např. oleji nebo margarínu na vaření). Na rozdíl od másla totiž mají rostlinné tuky příznivější zastoupení mastných kyselin. Rostlinné tuky obsahují např. esenciální mastné kyseliny (tzv. EFA), které se řadí k polynenasyceným tukům, příznivě ovlivňujícím zdraví srdce a cév. Při přípravě omáčky bychom měli šetřit solí a pikantním kořením. Na zahuštění je možné použít namísto mouky např. nastrouhanou uvařenou bramboru. Také k omáčkám bychom měli servírovat čerstvou zeleninu, ať už ve formě „ozdoby talíře“ nebo jako salát. Servírujeme-li k omáčce maso, dáváme přednost libovému a vhodně tepelně upravenému. Tučná a smažená masa by se v dětském jídelníčku objevovat neměla.

Aby byl dětský jídelníček vyvážený a pestrý, je zapotřebí sledovat jeho složení a aktivně ho ovlivňovat. Pokud mají děti možnost stravování u babičky, určitě je to velká výhoda a není důvod jim v tom bránit. Je dobré si ale dobře uvědomit, co tam dítě jí a v jakém množství. Totéž ale samozřejmě platí o školních jídelnách. Jednotlivá jídla během dne by totiž měla tvořit vyvážený a pestrý celek, kde žádné potřebné živiny nechybí, ale také nepřebývají. Proto když např. víme, že dítě mělo ve škole či u babičky k obědu zahušťovanou omáčku, nebudeme mu ji servírovat také doma k večeři, ale zařadíme do jídelníčku méně vydatný pokrm. Jídla by se neměla často opakovat, obzvlášť ne v rámci jednoho dne.

Ať už upřednostníme babiččinu kuchyni či školní jídelnu, nezapomínejme, že základem pestrého jídelníčku našich dětí je střídání a vhodné kombinování všech druhů potravin. Chybět by neměla čerstvá zelenina a ovoce, dostatek mléčných výrobků, celozrnné obiloviny, libové maso, ryby, dobré tuky a dostatek vhodných tekutin.

Hana Knížková
Nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
800 230 000, www.vyzivadeti.cz

   
16.08.2011 - Rodina - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [16] navia [*]

    Já docela žasnu.. kolik babiček školních dětí je už v důchodu a doma denně vaří?

    superkarma: 0 19.08.2011, 12:03:58
  2. avatar
    [15] wich [*]

    Sirikit — #14 Mám takový pocit, že lze sjednat i namátkovou kontrolu Sml22

    superkarma: 0 17.08.2011, 08:00:00
  3. avatar
    [14] Sirikit [*]

    cilani — #6 Jo, to jsme s několika maminami udělaly, ale.... dopředu ohlášená kontrola neshledala žádné nesrovnalosti, porce byly přiměřené až velké, hygiena dobrá a paní kuchařky laskavé.

    1. na komentář reaguje wich — #15
    superkarma: 0 16.08.2011, 21:54:29
  4. avatar
    [13] femme [*]

    moje cesta ze školní kuchyně vedla vždycky na jídlo k babičce Sml67 Sml22

    superkarma: 0 16.08.2011, 21:20:00
  5. [12] Rikina [*]

    Moje babička vařila úžasné věci, které se nikde jinde jíst nedaly. Ale byla vzdálena fůru kilometrů, takže by se k ní na oběd jelo vlakem půl dne. Sml57 To by ve škole neprošlo. Nicméně mám dojem, že mí rodiče naprosto netušili, co ve škole jím. A asi to ani neřešili... z hlediska nutriční hodnoty. Pamatuju si pár neoblíbených jídel, kupříkladu rýžový nákyp se švestkovým kompotem. To dodneška pokládám za zbraň hromadného ničení, ne za jídlo. Taky jsem neměla ráda jídelnové kuře, protože bylo vždycky podivně bílé a rozblemcané, asi dušené či co, zatímco já byla zvyklá na kuře do zlatova vypečené. To se obvykle skončilo jen u polévky. Mí potomci si nijak zvlášť nestěžovali, že by školní jídla nebyla poživatelná, k babičce taky měli daleko, a pravda je, že někdy jsem si i přečetla jídelníček na aktuální týden, ale fakt málokdy, kdo by se kvůli tomu táhnul do školy. Sml57 Takže ani já jsem zhusta netušila, co potomci měli k obědu. Sml80 

    superkarma: 0 16.08.2011, 20:53:24
  6. avatar
    [11] pajda [*]

    U nás taky studenti ječí, že chtěgí k babičce. Problém je jen v tom, že z velké části vůbec nechtějí na oběd, ale že povolení ředitele odejít na oběd = povolení opustit školní budovu a jít vypalovat zobák. Stalo se nám dokonce, že žáček chtěl "k babičce", která už byla pár let mrtvá...jojo, není nad malé město.

    superkarma: 0 16.08.2011, 20:30:20
  7. avatar
    [10] L_B [*]

    wich — #9 to jo - mi jich bylo kolikrat az lito, kdyz mi sdelovaly, ze ta nase holka kvuli klukovi XY zase nic nejedla...no co nadelam...Sml24

    superkarma: 0 16.08.2011, 16:26:23
  8. avatar
    [9] wich [*]

    L_B — #7 Jojo, chudáci potom paní učitelky Sml30

    peetrax — #8 "Babička vařila nejhůř na světě" - a teď jsi to rozsekla Sml30Sml30Sml30Sml57

    1. na komentář reaguje L_B — #10
    superkarma: 0 16.08.2011, 16:18:57
  9. avatar
    [8] peetrax [*]

    Babička vařila nejhůř na světě Sml68, opravdu. Ta druhá dobře a hlavně to bylo něco jiného než doma, takže to bylo něco extra. A nejlíp vařívala třetí babi, "adoptovaná", od té jsem pochytila i některé fígle. Sml67

    1. na komentář reaguje wich — #9
    superkarma: 0 16.08.2011, 15:47:50
  10. avatar
    [7] L_B [*]

    wich — #3 ono ten navyk z domu neni taky uplne vsechno...

    ...snazim se varit tak nejak normalne, vyvazene, lusteniny deti miluji, stejne, jako rybu...

    ...kdyz neco nechteji, tak nic jineho nedostanou a pockaji si na dalsi jidlo, ALE - ve skolce je pak vsechno jinak - za a) u nas teda bohuzel nevari uplne nejlip a za b) deti se nechaji unest kolektivem - i kdyby ten kolektiv sestaval z jednoho zaskodnika, ktery bude tvrdit, ze "to maso je hnusne" - trvalo mi to cca 3/4 roku, abych dceru privedla zpatky k masu...o tom, ze se na jidlo "fuj" nerika, ani nemluvim...

    1. na komentář reaguje wich — #9
    superkarma: 0 16.08.2011, 15:04:28
  11. [6] cilani [*]

    Sirikit — #5 stěžovala bych si u provozovatele, jinak budou děcka furt o hladu a paní neprojde dveřmi

    1. na komentář reaguje Sirikit — #14
    superkarma: 0 16.08.2011, 14:58:11
  12. avatar
    [5] Sirikit [*]

    Školní jídelna našich dětí byla známá tím, že kuchařky velmi dbaly na přiměřenou velikost porcí, aby ze sportovně založených dětí nebyli Budulínci. Onehdy jsem přišla pro dceru a ona mi na dotaz sdělila, že k obědu byl jeden vdoleček. Zdálo se mi to divné a přičítala jsem to dětské fantazii. Byl krásný únorový den, mrzlo a pěkně to klouzalo. Paní kuchařka práve odcházela s objemnou taškou domů těsně před námi. Cesta vedla z kopečka a tělnaté paní ujely nohy. Taška jí vypadla z ruky a vdolečky se kutálely až na silnici. Jako v té pohádce. Myslíte snad, že se zastyděla? Kdepak. Sprostě nám vynadala, co tak čumíme. Sml22Sml31

    1. na komentář reaguje cilani — #6
    superkarma: 0 16.08.2011, 13:41:24
  13. [4] cilani [*]

    Já si ve škole nemohla na jídlo stěžovat. Jasně, v lecčems na mamku neměli, ale když jsem byla tak v 6.třídě, tak jsem si buď tak zvykla, nebo najali kuchařku, co umí líp vařit, ale byla jsem fakt mooc spokojená. Spousta děcek, ale bylo vychovaných tak, že když jim nechutná, dostanou co si řeknou. Tihle byli nespokojení i s řízkem. Já byla šťastná, haši, krupici a podobné, jsem velmi ráda dojedla po kámošce.

    superkarma: 0 16.08.2011, 12:37:30
  14. avatar
    [3] wich [*]

    Při stážích na pajdáku jsem prolezla spoustu škol a školek a nevím, že by někde měli vyloženě hnusné jídlo Sml80 Všude už vařili fakt chutně, často mají děcka i výběr z 2-3 druhů jídel. Za pár korun na den mají rodiče pro dítě vystaráno s polívkou, hlavním chodem, nápojem a ovocem nebo salátem Sml67 Ale jasně, pokud nejsou děti z domu navyklé na luštěniny, polévky a svůj jídelníček by nejraději sestavily z fast foodů, je jasné, že jídelna=hnus Sml57

    1. na komentář reaguje L_B — #7
    superkarma: 0 16.08.2011, 11:07:30
  15. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Ve školních jídelnách vaří podle zastaralých norem, které neodpovídají nejnovějším poznatkům ani energetickým nárokům dětí. Celozrné těstoviny jsem tam nikdy neviděla, stejně jako rýži natural. Pravidelně se dělají bílé těstoviny, ke svačince je bílé pečivo, k obědu mletá masa pochybného složení a brambory přelité máslem. Ale dětem chutná, obědy neodmítají a těší se na ně. Takže jsem vcelku spokojená, protože jídlo je, pokud jsem měla možnost ozkoušet, dobré ve školce i ve škole. jenom bych na místě nutriční terapeutky byla opatrná na slova. Asi dlouho ve školní jídelně nebyla a naše babičky vaří naprosto luxusně

    superkarma: 0 16.08.2011, 09:58:28
  16. [1] pramati [*]

    Pstruha jsem ve skolni jidelne sama a ani deti nikdy ani nezahledla. Deti jsou na prvnim stupni na zakladce a ta m spolecnou kuchyni s MS, takze uz par let ji ve stejne skolni kuchyni a opravdu vyjimecne rikaji, ze jim nechutnalo. O spouste jidel mi naopak rikaji, at je delam jako ve skole Sml54

    superkarma: 0 16.08.2011, 08:31:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme