Bulvár

Tykat můžeme jen někomu

Dobrý den, pane redaktore, milé Ženy-in!

Někdy přemýšlím, kde jsou hranice obyčejné lidské slušnosti, úcty člověka k člověku. Moji rodiče odmalička svým rodičům vykali. Já svým rodičům i prarodičům již tykala, neboť jsem tak byla vychovaná. Vždy jsem však věděla, co si mohu a co nemohu dovolit říct.

K lidem cizím, dospělým, váženým nebo nadřízeným jsem vždy přistupovala zájmenem „Vy". S některými jsem se po letech poznala natolik, že jsme při sváteční příležitosti spláchli skleničkou laskavého sektu Vy za Ty, a vztahy oficiální nabraly přátelský vzhled. Internet, který se nenápadně rychlostí kulového blesku rozšířil do všech našich domácností, dal každému na vybranou. Mohli jsme zničehonic začít komunikovat s neznámými lidmi, příjemně trávit volný čas na netových stránkách, nebo také odejít znechuceni a více se na ně nevrátit. Když jsem si poprvé před lety otevřela internet, přemýšlela jsem o tom, s kým bych si chtěla povídat a kam bych chtěla nahlédnout. Vykání pro mě bylo automatické a samozřejmé. Když mně druhá strana tykala, zprvu zaražena její nevychovaností jsem mlčky na tykačku přistoupila, bych za trotla nebyla.

Asi před rokem jsem poprvé otevřela internetové stránky Ženy-in. Než jsem se zaregistrovala, pročetla jsem si vše, co tento „časopis" nabízí, kdo ho vede, vytváří stránky a letmo nahlédla na stránky protistrany - spokojenost návštěvníků... Vím, že mě velice zarazila věta o změně vedení, kde si nový pan ředitel přeje, aby redakční tým v diskuzích automaticky vykal, a to samé by měly opětovat i návštěvnice stránek.

„Konečně někdo, kdo má zdravý rozum! Tady budu!" zajásala jsem. Vykání mám prostě ráda, neboť lidé většinou drží slušnost na uzdě. Tykání založené bez příčiny (kamarádství, vztahu) uvolňuje morálku a zbavuje zábran. Když jsem se na stránky vrátila a pročítala diskuze, mnoho žen bylo proti vykání. Jakási stávka proti normální úctě.

Postupem času mi došlo, že ty, které byly proti vykání, nejvíc patří do skupiny největších rebelek. Stále se jim něco nelíbí, umí jen kritizovat, ponižovat a zesměšňovat druhé. Místo aby hledaly podstatu, vozí se po druhých kvůli naprostým maličkostem. Když jednomu ujede například na klávesnici písmenko, nehodnotí, co chtěl člověk říct svým příspěvkem, ale šlapou na paty pro blbost, kterou nafouknou do obří bubliny. Dokonce už některé z Žínek, kterým tolik nešel český jazyk, a přesto se jim zde líbilo, vydusily  tak, že jsem je od určitých diskuzí na stránkách více neviděla. A k tomu šlo o dámy, byť méně znalé mateřštiny, velice slušné.

Vždy uměly jít se svým „selským rozoumkem" přímo k podstatě věci a přidat svůj zdravý názor, byť se špatným „i-y". Právě ty byly mezi prvními, kdo každému gratuloval a přál vše nej, když v některé ze soutěží uspěl. Ty, které to měly v hlavě až moc srovnané, nevnímaly naopak podstatu příspěvku, ale čárku-tečku-háček připomněly okamžitě.

Přes počítač může kdokoliv, cokoliv ho napadne. Plivat, tykat a tvrdit, že je to mnohem větší adrenalin než obyčejná lidská slušnost. Je to jako v noci sprejovat rychlíky. Člověk je volný, cítí napětí, neboť dělá všechno se skrytou tváří. (Kdysi jsem s jedním týpkem udělala docela zajímavý článek na sprejerské téma). Přitom rozhodnutí zůstává na něm samotném.
A internetoví redaktoři jsou normální lidé v práci, tak si vykačku zaslouží. A že nejsou vidět? Pořád neztratili své jméno.

Oni jediní ho před námi netají ani neskrývají tvář za žádný nick. Kdybych za kteroukoliv z vás přišla do práce - prodavačkou, úřednicí, a začala vám tykat, tak letím i s vaším nedopitým kafem na svých zádech. Ano, to je naprosto to samé. Vyká se všude. I na internetu by mělo být vykání povinné. Vychovaným by nedělalo problémy, a problémovým by dalo možnost přemýšlet, co je slušnost. Potykat si mohu časem s každým, ale při vhodné příležitosti ve vhodnou dobu. I přerod z vykání na tykání má obrovský půvab a užívá si pak mnohem větší vážnosti a je nám cenné, když se za ním skrývá čas zrání. Není pravda, že tykání je pro všechny. Opak je pravdou. Jenom čas tykání zraje jako víno, a pít by ho měli jen vyvolení.

Anebo také vykat můžeme všem, tykat ovšem jenom někomu! Slyšíte ten rozdíl???

Pivunka


Milá Pivunko,
moc díky za příspěvek, který jde až k jádru pudla. Docela přesně jste pojmenovala všechno, oč tu běží, nejvíce asi s onou kávou a se jmény. Tento aspekt mě vůbec nenapadl, ale je to přesné – redaktoři nejsou nicky, jsou zcela reální, z celého serveru nejhmatatelnější. To je ale možná problematické rozlišovat, protože lidé jsou na internetu zvyklí vnímat zcela odlišně. Dokážu si na toto téma představit i slušnou seminární práci na filosofii jazyka. :)

Máte něco na srdci ohledně tykání a vykání? Napište na adresu redakce@zena-in.cz.

   
30.05.2007 - Společnost - autor: Richard Klíčník

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [166] Odemětobě [*]

    Články o vykání na tomto magazínu mi vždycky zvednou tlak.S hrůzou jsem si uvědomila,že jsem nedávno PANU RICHARDOVI tykla a byla dokonce jízlivá.Jsme tady různého vzdělání,různých povolání,různého postavení,různého věku.Je tady právnička,makléřka,podnikatelka,učitelka-tak těm budeme vykat a ženám důchodkyním,mamkám na MD nebo dělnicím budeme tykat? Musí mi Amélie vykat,když je mladší a já se mám omluvit Gerdě,že jsem si dovolila jí tykat? Jsme tady jako jedna rodina,tykáme si,občas se zhádáme do krve,ale taky se zasmějeme až si poprskáme monitor.Nedovedu si představit,že se s Meander bavím o kočkách a vykáme si.Jde o atmosféru tady.Pokud komukoliv vadí tykání,ať sem nechodí.Osobně se klidně zařadím mezi plevy.
    Pokud PANU RICHARDOVI vadí,že mu některá z nás tykla,nebude chyba na naší straně.

    superkarma: 0 31.05.2007, 09:37:11
  2. [165] Anai [*]

    Byly(i) jste někdy na skupinové psychoterapii? Někde se léčit s hlavou? Ne, ne, teď to myslím zcela vážně, neboť si nesmírně vážím tohoto způsobu léčby. Tak tam se téměř vždy tyká (nebo tykalo před 20 - 30 léty, kdy jsem to absolvovala já), přestože se ti lidé vidí jen a jen tam. Proč, vysvětlil by Vám nějaký psycholog. A tak mě napadlo, když začal net a žena in, že je to něco podobného, lidé se zde otevírají cizím a to tykání k tomu tak nějak patří, stejně jako do té skupinky, kterou vedou odborníci a kde se také řeší životní problémy.

    superkarma: 0 31.05.2007, 08:57:33
  3. avatar
    [163] monca13 [*]

    Nedá mně to a prostě to musím napsat. Někdo se tady zmínil, že Pivunka hodně píše. Tak jsem si její nick zadala do vyhledávače a po přečtení prvního příspěvku, který jsem našla, už vůbec nechápu tu nostalgii při vzpomínkách na školní léta a úctu k autoritám jakéhokoliv druhu (tím nezavrhuji slušnost).

    superkarma: 0 31.05.2007, 05:58:38
  4. avatar
    [160] Meander [*]

    Pivunka: Nechci. Jednak je mi to jedno a druhak tak ušlechtilé představy nemáš.

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:52:32
  5. avatar
    [158] OlgaMarie [*]

    fialinka: Přátelsky Vám může v přátelské atmosféře tykat takovej hajzl,že se budete později proklínat a stydět se za to,že jste si s ním někdy tykala.Tykání, vykání - jsem překvapená jaký význam se tomu přisuzuje.Jak jsem ale zvyklá spíš vykat(opravdu je to otázka zvyku)tak kdysi tehdy budoucí tchýni mého syna jsem hned v první větě při prvním setkání tykala.Paní doktorka polkla a ulehčeně pravila:"To jsem ráda,budeme si tykat."Za ní můj syn na mě vytřeštěně zíral.

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:45:04
  6. avatar
    [157] Julča [*]

    Vivian: tak to já se zase vínka napiju,i když nejsem vyvolená.No co už teď

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:38:59
  7. avatar
    [156] Vivian [*]

    Pivunka: já vám vykám, abych vás náhodou třeba neurazila, když píšete, že "čas tykání zraje jako víno a pít by ho měli jen vyvolení"

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:31:14
  8. avatar
    [155] Maca.M. [*]

    A helé, vocó VÁM všem tady vlastně dé ??? Vocó a proč se hádáte ??? Vždyť ten článek je suppeerrr a Pivunka boóóžžííí !!!Vono totiž vykání by vážně mělo být Vocamcaď - Pocamcaď a voto tady v tom článku asi šlóó, takže lidi zachovejte k l í d e k !!!

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:27:55
  9. avatar
    [154] Meander [*]

    Pivunka: Zase jako bacha, tak moc se tebou asi nikdo nezabývá, aby si tě dokonce i představoval. I když, soukromě, já tě vidím jako typickou intráckou vychnu.

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:27:28
  10. avatar
    [153] Julča [*]

    bookcase: při čtení článku mě paní Marie hned napadla.Neskončila tu cca před rokem?

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:23:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [151] Vivian [*]

    Pivunka: jak si mám vykládat to "na ulici mě od ostatních nepoznáte"... ?

    Jinak mi tedy není tak docela jasné, proč ostatním tykáte, když tu tak vehementně prosazujete všeobecné vykání... :)

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:05:32
  2. avatar
    [149] Marije [*]

    mam-ča: Šmankote, to abych se tady se svým nickem moc neobjevovala

    superkarma: 0 30.05.2007, 20:55:27
  3. avatar
    [148] fialinka [*]

    Já myslím, že to Pivunka napsala slušně, je to její názor, tak proč ne. Ale souhlasím s Kassy, líp bych to nenapsala. Ráda tu chodím, ráda si se všema tykám, a ve vztahu k redakci z pozice "šéfa" ráda vyknu, proč ne, chápu, že někdo to tak cítí. jako pravidlo ale chápu tykání, myslím, že atmosféra se liší od té vykací...

    superkarma: 0 30.05.2007, 20:54:42
  4. avatar
    [147] carrom [*]

    Meander(117): Měla jsem na mysli Pivunčina pana ředitele, to byla zřejmě ta správná "stará škola" (A ohledně toho ujetýho nápadu s vykáním na netu - aspoň si teď "pan Richard" může mnout ruce, kolik tu dnes bylo příspěvků...)

    superkarma: 0 30.05.2007, 20:53:54
  5. avatar
    [146] mam-ča [*]

    bookcase: 135. Bingo ! Přesně na paní Marii jsem si vzpomněla při čtení článku. Buď se nám přejmenovala na (paní) Pivunku, nebo je to od ní klon.

    superkarma: 0 30.05.2007, 20:15:11
  6. [145] wej [*]

    absolutní nesouhlas. Vykání pro mě není výrazem úcty. Znamená to snad, že když tykám své rodině, manželovi a přátelům, že je nemám v úctě? Toto osočení mě velmi rozhořčilo! Tykám si s ostatními a neznamená to, že jsem rebelka. To mě tedy docela urazilo!

    superkarma: 0 30.05.2007, 19:52:51
  7. avatar
    [143] sunshine [*]

    Pivunka:

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:41:45
  8. avatar
    [142] Lesana [*]

    ojoj, samozřejmě ne "sním", ale "s ním" vyříkají

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:35:19
  9. avatar
    [141] Lesana [*]

    Samík97: ale jak k tomu přijdu já? Lesana je krásné české jméno, ale ne každý to ví. To by jako měl někdo tykat a někdo vykat? Nebo bych se na vykání musela přejmenovat jako Lesana.Borůvková?

    Popravdě řečno moc netuším, proč se tu řeší, jestli redakci tykat nebo vykat. Však pokud jim někdo píše mail nebo soukromou zprávu a tyká jim, tak ať si to sním vyříkají přímo z očí do očí, resp. z klávesnice do klávesnice a nezatěžují tím ostatní, ne? A pokud se redakce zapojuje do diskuze, tak asi s tykáním musí počítat, protože já třeba hodně dlouho netušila, jak redakci rozeznat... neb mi to bylo putna

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:33:52
  10. [140] Bellana [*]

    Pivunka: Samík97: Znám server, kde si lidé vykají a probírají pěkná usedlá témata bez vulgarit: www.seniortip.cz . Vřele doporučuji, ale já dávám přednost zdejším hubaticím, i když mě často nutí k rejpavosti, k poučování nemusí, to mám vrozené

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:20:31
  11. [139] Samík97 [*]

    Majucha:
    Samíkudevadesátsedm .Bohužel, bez té číslovky se mi registrace vrátila.ZÁVĚR : Jménům vykat, nickům TYKAT !

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:17:47
  12. avatar
    [138] phoebe24 [*]

    Ťapina 129: ptala jsem se na jednom odborném serveru velice zdvořile na problém, který mě zajímal. Udělali ze mě debila naprosto nezdvořile. Konkrétně šlo nejprve o něco jiného, ale v rámci dotazu jsem se vyjádřila na "psím" serveru, že mi přijde krajně nevhodné sdílet se psem postel. Militantní pejskaři mě nevybíravě napadli a přestali i vykat!

    superkarma: 0 30.05.2007, 18:06:50
  13. avatar
    [137] Ťapina [*]

    Vzpomínám, jak se Alfová musela nechat redakčně přejmenovat, protože byla původně paní Alfová a všichni jí vykali, což ji štvalo

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:26:56
  14. avatar
    [136] Meander [*]

    bookcase: Týjo, na tu bych úplně zapomněla. To byl první vlaštovka.

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:24:01
  15. avatar
    [135] bookcase [*]

    Meander: a co paní Marii?

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:18:41
  16. avatar
    [134] Olinka01 [*]

    Pivunka:Paní, paní...Zkouším si Vás představit, co jste asi tak za člověka a nechtějte to vidět

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:14:35
  17. avatar
    [133] evelyn [*]

    Kristova noho, kdo je Pivunka? S tou bude jeste el, aspon se pobavime, jestli bude casteji sepisovat takove hovadiny

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:11:01
  18. avatar
    [132] Meander [*]

    Vivian: Nebo NANYNCE.

    superkarma: 0 30.05.2007, 17:05:03
  19. avatar
    [131] Vivian [*]

    Majucha: copak Kotě, ale zkus vykat třeba takové tlustoprdce nebo anorektičce, to jsou taky nicky jak víno :-))

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:44:14
  20. avatar
    [130] Meander [*]

    Kadla: Mám dojem, že zvířata jsou aspoň v angličtině she.

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:39:29
  21. avatar
    [129] Ťapina [*]

    A rozhodně neplatí, že vykání zvyšuje úctu v prostředí. Znám jeden server, kde se vyká odjakživa, lidi se tam chodí ptát na něco, co neví, a poslední dobou se tam stalo zvykem, že když se někdo na něco zeptá, tak je z něj zdvořilou vykací formou udělán debil. A pak je spousta jiných, kde si lidi tykají a normálně se baví.

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:38:18
  22. avatar
    [128] Kadla [*]

    Majucha: Ale to maj ty nicky za to, když si vyberou takovej vznešenej nick, no. To mně klíďo píďo můžete napsat Ctěná Kadlo. To má zvuk!!!!

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:37:28
  23. avatar
    [127] Kadla [*]

    Majucha: Když ani nevíš, jestli Kotě je ženská nebo chlap, žejo . Si představ to psychické trauma, tu situaci, jak hryžu zadní konec tužky a dumám, zdali je Kotě ženská nebo chlap, listuji stránkami na ženě-in a hledám Kotěcí příspěvky, abych to zjistila, a pak s úlevou píšu: "Milá paní Kotě..."
    Omlouvám se nicku Kotě za zneužití nicku pro tento objasňovací účel

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:36:00
  24. [125] Sasa [*]

    Pivunko: promiňte, ale beru to jako urážku!!!! Neponižuji a nezesměšňuji nikoho a všek (samozřejmě kromě Vás, snad si to zapamatuji) tykám.....

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:28:55
  25. [123] marcci [*]

    Ťapina: ještě horší by bylo "paní Ťapino"

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:26:00
  26. avatar
    [122] Asdareel [*]

    Jupíí: My interneťáci jsme lidmi zvenku považováni za sektáře...

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:25:49
  27. avatar
    [120] phoebe24 [*]

    další, která nepochopila, že se na internetových diskuzích zhusta kecá a bere to vážně. Pokud by jste vážená "Pivunko" povinně chtěla zavést vykání, tak by stejně povinně měli přispěvatelé uvést své pravé jméno i příjmení (včetně ověření rodného čísla redakcí). Redakci vykám, ale chtít po mě, abych vykala nějaké Pivunce...to mi přijde absurdní.

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:23:09
  28. avatar
    [119] Ťapina [*]

    Pivunko, ty si fakt dovedeš vážně představit vykání na internetu, kde lidi vystupujou pod přezdívkama? "Ťapino, mohla bych se vás zeptat na něco ohledně své kočky? Ale jistě, Moulo, jen se ptejte a neostýchejte se"

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:21:33
  29. [118] Samík97 [*]

    Já souhlasím s vykáním, tykání se má užívat jen jako šafránu .

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:16:37
  30. avatar
    [117] Meander [*]

    carrom: Ředitel naší hotelové školy byl DJ a ukrutný šoumen.

    superkarma: 0 30.05.2007, 16:10:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme