Reklama

 

Všichni rodiče mají jedno společné – přejí si, aby jejich dítě bylo zdravé. Vedle faktorů působících na zdravotní stav našich dětí, které nemůžeme ovlivnit (genetická výbava a prostředí, v němž žijeme), najdeme jeden, který máme téměř zcela pod kontrolou. Mluvíme o zdravé výživě, která je důležitá pro všechny věkové kategorie. V dětství však správnou výživou můžeme mnoho ovlivnit, ať už mluvíme o primární prevenci některých onemocnění nebo o správném růstu a vývoji.

 

Výživa v dětském věku

Dítěti nestačí jen menší porce našeho obvyklého pokrmu, ale má specifické nároky a potřeby, dané intenzivním růstem a vývojem dětského organizmu. V období vývinu potřebuje dítě zejména větší přívod kvalitních živin, které zaručí jeho růst a správný vývoj orgánů. Optimální příjem energie je individuální, záleží na věku a pohybové aktivitě dítěte. To znamená, že v případě nízké fyzické aktivity dítěte je potřeba úměrně snížit i jeho energetický příjem a naopak, aby dítě nemělo sklon k nadváze, respektive nehublo nebo nemělo zpomalený růst. Stanovení potřeby energie u dítěte záleží na více faktorech, můžeme ale říci, že například šestileté dítě potřebuje asi 80 kcal/kg, desetileté 65 kcal/kg a patnáctileté 50 kcal/kg váhy. Energie má být přitom rozdělena mezi hlavní složky potravy asi takto:

 

Doporučené energetické zastoupení  jednotlivých složek potravy (v %)

Sacharidy                               50–55 %                              

Bílkoviny                                15 %

Tuky celkem                          25–35 % (u obézních dětí do 30 %)

 

Při výběru potravin se lze řídit jednoduchým desaterem výživy dětí, které uvádí Fórum zdravé výživy:

Ø       Dopřejme dětem pestrou a rozmanitou stravu, vybírejme jim stravu bohatou na ovoce a zeleninu.

 

Ø       Dbejme, aby jejich strava byla bohatá na obilniny a výrobky z nich.

 

Ø       Vybírejme jim potraviny s nízkým obsahem tuků a cholesterolu; upřednostňujme tuky rostlinné.

 

Ø       Zajistěme střídmost v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů.

 

Ø       Nedosolujme jim hotové pokrmy, sůl a solené potraviny jim nabízejme jen zcela výjimečně.

 

Ø       Zabezpečme dětem pravidelně netučné nebo nízkotučné mléčné výrobky.

 

Ø       Pitným režimem zajistěme alespoň 1,5 až 2 litry tekutin denně.

 

Ø       Dodejme dětem kvalitní zdroje bílkovin – drůbež, luštěniny, alespoň 2x týdně ryby.

 

Ø       Nenechejme děti přejídat se ani hladovět, často se zamýšlejme nad jejich růstem, tělesnou výškou a hmotností.

 

Ø       Učme děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem.

 

Ø       Učme děti uplatňovat právo na aktivní volbu potravin, učme je přemýšlet o jejich výživě a ovlivňovat ji. Mají-li děti možnost, nechť si vybírají spíše syrové ovoce a zeleninu a vyhýbají se uzeným a smaženým pokrmům a konzervám.

 

 

Pomoci při výběru potravin nám také může tzv. potravinová pyramida. Ta v sobě zahrnuje doporučení týkající se výběru vhodných potravin a toho, jak často bychom je měli na svém talíři mít. Nejčastěji by se v jídelníčku měly objevit ty potraviny, kterých je na obrázku nejvíce – tedy ty, které jsou v dolním „poschodí“. Čím je pak daná skupina potravin výše, tím méně jsou pro děti vhodné. Obecně pro všechna poschodí pyramidy platí, že potraviny, které jsou v rámci jednoho poschodí více vlevo, jsou vhodnější než ty, které jsou uprostřed nebo dokonce napravo 

 

Snídaně a svačiny

Se začátkem školního roku je také třeba si uvědomit důležitost správných stravovacích návyků a rozhodně nezapomínat připravit snídani a vybavit dítě do školy svačinou. Cílem je, aby dítě dostávalo pravidelnou stravu a rodič měl tak zároveň větší kontrolu nad tím, co jeho dítě zkonzumuje. Nezbytnou součástí obou jídel je samozřejmě dostatek tekutin (ovocné čaje, nápoje s ovocnými či zeleninovými šťávami, voda).

 

Proč právě tuňák?

Není pochyb, že konzervovaný tuňák má výjimečné výživné vlastnosti, které jeho konzumenti jistě ocení. Je snadno stravitelný, obsahuje nenasycené mastné kyseliny typu omega-3, je bohatým zdrojem fosforu, jódu, vitaminu B12 a niacinu.

 

Jedním z nejčastěji uváděných důvodů, proč konzumovat mořské ryby, bývá fakt, že jsou významným zdrojem nenasycených mastných kyselin typu omega-3. Tyto kyseliny jsou pro organismus člověka esenciální, tedy nezbytné. Tělo si je neumí samo vytvořit, proto je jejich příjem v potravě velice důležitý. Jsou velmi prospěšné pro kvalitu vidění a u dětí přispívají k vývoji mozku. Snižují dokonce krevní tlak a také hladinu cholesterolu a omezují zánětlivé procesy.

 

Fosfor má velice významnou funkci v těle člověka. Dohromady s vápníkem tvoří a zlepšuje stav kostí a zubů, také kontroluje rovnováhu nervového systému. Denní doporučená dávka je asi 1g, konzerva tuňáka Rio Mare v olivovém oleji obsahuje asi pětinu tohoto množství.

 

Jód je nutný pro činnost štítné žlázy. U dětí je zapotřebí pro rozvoj intelektových schopností. Reguluje růst, vývoj a metabolismus živin. 100 g konzervovaného tuňáka ve vlastní šťávě pokryje více než polovinu doporučené denní dávky.

 

Vitamin B12 napomáhá rozkladu některých mastných kyselin (tuky) a aminokyselin (bílkoviny) a podporuje funkci nervových buněk. Pouhých 50 g tuňáka Rio Mare ve vlastní šťávě pokryje doporučenou denní dávku vitaminu B12.

 

Niacin, můžeme jej také znát jako vitamin PP nebo vitamin B3, v těle napomáhá přeměnit živiny na energii a využít sacharidy pro získávání energie. Také podporuje zdraví kůže, nervového systému a trávícího systému.

 

 

Autorka textu: Hana Klapalová

 

 

Použitá literatura:

 

Fořt, P.: Co (ještě) nevíte o výživě (i ve sportu). Pardubice, Ivan Rudzinskyj 2001

Hanreich, I.: Jídlo a pití malých dětí.Praha, Grada publishing 2001

Kunová, V.: Zdravá výživa.Praha, Grada publishing 2004

Mach, I.: Doplňky stravy. Praha, Svoboda- servis 2004

http://www.riomare.com

http://www.vyzivadeti.cz/zdrava-vyziva-deti.html 

http://www.fzv.cz/web/fzv-akcni/aktualita-mesice/svaciny/


 

Zapojte se do soutěže a vyhrajte balíčky Rio Mare. Soutěž probíhá ZDE

Vše o zdravé svačince Rio Mare Paté  hledejte  ZDE