Problematika tuků je často diskutována a v této souvislosti se setkáváme s řadou mýtů a polopravd, které jsou stále ještě hluboko zakořeněny, a to bohužel i mezi odborníky.

 

Nejčastěji se setkáváme s těmito mýty:

Při redukční dietě nesmím jíst tuky.

Tuky musíme při redukční dietě omezit, ale příjem energie z tuků by neměl klesnout pod 20 % celkového energetického příjmu, tj. cca pod 45 g za den, protože jsou nositelem důležitých biologicky aktivních látek – vitaminů rozpustných v tucích, esenciálních mastných kyselin aj. Nejedná-li se o redukční dietu, optimální množství tuku ve stravě je 30 - 35 % z celkové denní energie (cca 60-80 g/den).


Omezuji tuky používané na mazání i maštění pokrmů. Zároveň jsem přestala sladit cukrem – a přesto nehubnu.

Většinu tuku (asi 2/3) přijímáme ve formě tzv. skrytého
tuku, tedy v mase a masných výrobcích, mléce a
mléčných výrobcích a pečivu, zejména trvanlivém a
jemném. Tyto výrobky jsou také hlavním zdrojem
škodlivých trans mastných kyselin. Při hubnutí
nestačí omezit pouze cukr a viditelné tuky,
ale zaměřit se i na jeho skryté zdroje,
jejichž konzumaci si mnohdy ani neuvědomujeme.

 

 


Je jedno, jestli jím máslo nebo margarín (rostlinný tuk), po obojím se tloustne.

Energetická hodnota tukových výrobků závisí na obsahu tuku. Čerstvé máslo, máslo a stolní máslo obsahují minimálně 80 % tuku, zatímco rostlinné tuky obsahují většinou tuku daleko méně, některé výrobky pouhých 25 %.


Tuky obsahují cholesterol, a proto se jim vyhýbám.

Cholesterol obsahují tuky živočišného původu. Ty jsou navíc zdrojem většího množství nasycených mastných kyselin, které zvyšování hladiny cholesterolu v krvi podporují. Rostlinné tuky naopak obsahují nenasycené mastné kyseliny, které hladinu cholesterolu snižují, navíc jejich prostřednictvím pozitivně ovlivňujeme např. tělesný vývoj a vývoj mozku.


Rostlinné tuky (margaríny) jsou náhražkou másla.

Margaríny byly vyráběny jako náhražka másla v době nedostatku surovin, zejména v období války, a proto jejich kvalita byla nízká. S těmito výrobky se současné rostlinné tuky nedají vůbec srovnávat - vyrábějí se z kvalitních surovin a svými výživovými i užitnými vlastnostmi máslo předčí.



Výroba rostlinných tuků (margarínů) je příliš průmyslová.

Průmyslové technologie se používají ve všech odvětvích výroby potravin. Výroba rostlinných tuků není ničím výjimečná a je srovnatelná s výrobou másla – liší se jen ve vstupních surovinách.

Preferuji máslo, protože margaríny (rostlinné tuky) jsou umělé.

Pro výrobu obou potravin se používají přírodní suroviny – pro máslo mléko a pro rostlinné tuky rostlinné oleje. Možnosti výběru surovin jsou u rostlinných tuků velmi široké, a proto lze vyrábět tuky, které působí preventivně proti srdečně-cévním i některým dalším onemocněním.

 

Rostlinné tuky (margaríny) jsou stále stejné a výrobci nabízejí jen „kosmetické úpravy“, např. atraktivní obal nebo více vitaminů.

Ve složení rostlinných tuků došlo k výrazným změnám, které byly iniciovány doporučeními odborníků na výživu (např. zvýšení obsahu složek snižujících hladinu krevních tuků, odstranění trans mastných kyselin apod.). Ke zlepšení došlo i v roztíratelnosti a také ke zlepšení vlastností pečiva, k jehož přípravě byly tyto tuky použity (např. upečený moučník bude křehčí a kypřejší).


 Rostlinné tuky (margaríny) se vyrábějí ztužováním za vzniku škodlivých trans mastných kyselin.

Často zmiňovaným mýtem je obsah trans mastných kyselin (TFA) v margarínech. V dnešní době je naprostá většina výrobků na našem trhu vyráběna moderní technologií, při které tyto škodlivé trans mastné kyseliny prakticky nevznikají (jejich obsah je do 1 % v tukové složce, tedy nutričně bezvýznamné množství).

 

Složení tuků na našem trhu se neustále zlepšuje, dokladem toho jsou výsledky testování
z roku 2004 a 2007. I za tuto poměrně krátkou dobu se složení jednotlivých tuků (zejména v obsahu TFA) výrazně zlepšilo. Zatímco „nejhorší tuky“ v roce 2004 měly obsah TFA až 27,5 %, v dnešní době je „nejhorší“ ten, který obsahuje 7,2 % TFA. Stále více výrobků spadá do kategorie „Prakticky neobsahuje trans mastné kyseliny“.

 

 

 10 „nejhorších“ 2004                                                        10 „nejhorších“ 2007

 

výrobek

TFA %*

výrobce

 

výrobek

TFA %*

výrobce

Lukana cukrářská

27,5

Setuza

Jedlý roztíratelný tuk nízkotučný

7,2

Elmilk Polsko

Rela

26,9

PLUS

Baking margarine 70%

5,4

pro Lidl

Stella extra

26

Setuza

EASY

4,8

Olma

Palmarin

22,7

Palma

Stella extra

3,3

Setuza

Linco Family multivitamin

18,3

Beluša

TESCO rostlinný tuk na pečení

2,6

Palma Bratislava

Jedlý rostlinný tuk

16,7

EURO Shopper

Olivia rostlinný tuk s olivovým olejem

2,5

Olma

Linco na pečení

16,7

Beluša

Jihočeské nedělní máslo

2,3

MADETA

Zlatá Haná

15,3

Olma

Máslo

2,3

PROMIL

Finea light mix

15,2

Rasio PL

Máslo se smetanovým zákysem

2,3

Olma

Roztíratelný tuk

15,0

EURO Shopper

Olé

2,3

Mlékárna Olešnice

zdroj: Výživa a potraviny 6/2004                         zdroj: Medical Tribune 26.3. 2007

* z celkového obsahu mastných kyselin

  

10 „nejlepších“ 2004                                          10 „nejlepších“ 2007

 

Výrobek

TFA %*

výrobce

 

výrobek

TFA %*

výrobce

Bertolli

0,2

Unilever

Perla Tip

0,2

Unilever

Rama Linie

0,2

Unilever

Rama

0,2

Unilever

Flora

0,3

Unilever

Rama Linie

0,2

Unilever

Rama

0,3

Unilever

Bertolli

0,3

Unilever

Veto fit

0,4

Palma

Rama Máslová

0,3

Unilever

Rama Creme Bonjour základ

0,4

Unilever

St Hubert

0,4

St Hubert, Francie

Zlaté ráno

0,4

Unilever

DELIKAT mit joghurt

0,5

NEG GmbH, Vídeň

Hera

0,4

Unilever

Flora

0,5

Unilever

Flora Light

0,5

Unilever

Flora s vlákninou

0,6

Unilever

Perla

0,5

Unilever

Hera

0,6

Unilever

Felix na pečení

0,7

Dragsbaek Dánsko

Zlatá Haná

0,6

Olma

zdroj: Výživa a potraviny 6/2004                         zdroj: Medical Tribune 26. 3. 2007

* z celkového obsahu mastných kyselin

 

Více informací se dozvíte na www.fzv.cz a www.zdravykorinek.cz.

Reklama