Zdraví

Tuky a vaše zdraví. Které tuky jsou dobré a které špatné?

Myslete na zdraví svého srdce a zkontrolujte si, zda konzumujete správné množství tuku a vybíráte vhodné druhy.

Tuky jsou důležitou a nezbytnou součástí našeho jídelníčku. Můžeme je podle jejich vlivu na naše srdce a cévy dělit na tuky příznivě a nepříznivě působící (dobré a špatné). “Dobré” tuky najdeme především v tucích rostlinného původu a v rybím tuku a mají ochranný vliv před srdečně-cévními onemocněními. “Špatné” tuky jsou obsaženy především v másle, sádle, uzeninách, tučných mléčných výrobcích a v trvanlivém pečivu. Tyto tuky zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko srdečně-cévních onemocnění.

tuky1

Srdečně-cévní (kardiovaskulární) onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí ve většině evropských zemí. Bohužel, Česká republika není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Nejčastější příčinou kardiovaskulárních onemocnění je ateroskleróza (kornatění tepen). K rozvoji aterosklerózy vede zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Ten se ukládá v cévní stěně postižené zánětem, zužuje její průsvit a dochází tak ke zhoršení prokrvení a funkce tkání za takto postiženou cévou. Může se také vytvořit krevní sraženina, která může cévu ucpat. Výskyt aterosklerózy významně souvisí s životním stylem a stravou. Jedním z nejdůležitějších faktorů, který ovlivňuje nejen zdraví Vašeho srdce a cév, je strava. Je to zejména příjem tuků, vlákniny, ovoce a zeleniny. Pro Vaše srdce je důležité omezit tuky nasycené a nahradit je těmi zdravějšími, nenasycenými.

Které tuky jsou dobré pro naše srdce?

Dr.MaxNenasycené mastné kyseliny nám prospívají a chrání nás před srdečně-cévními onemocněními. Dělíme je podrobněji na mastné kyseliny mononenasycené a polynenasycené. Mononenasycené by měly být zastoupeny v naší stravě nejčastěji. Nachází se především v řepkovém či olivovém oleji. Řepkový olej obsahuje především mononenasycené mastné kyseliny a i velmi důležité ω-3 nenasycené mastné kyseliny. Hodí se jak pro studenou kuchyni, tak i ke smažení. Naopak v našich podmínkách často používaný slunečnicový olej ke smažení příliš vhodný není. Mastné kyseliny polynenasycené se ještě dále dělí na rodinu ω-3 a ω-6 mastných kyselin. Polynenasycené ω-3 mastné kyseliny se uplatňují v prevenci srdečních a cévních onemocnění a jejich zdrojem jsou převážně mořské ryby, řepkový olej, ořechy a některé margaríny. Polynenasycené ω-6 mastné kyseliny pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Jejich zdrojem je nejčastěji slunečnicový olej a také margaríny. Současné margaríny se vyrábějí moderní technologií výhradně z rostlinných tuků a olejů. Obsahují tedy převážně nenasycené mastné kyseliny a jejich složení tak odpovídá výživovým doporučením. Některé margaríny jsou obohacovány i tzv. rostlinnými steroly (fytosteroly), které prokazatelně snižují hladinu cholesterolu.

A které tuky jsou ty „špatné”?

Ne příliš vhodné jsou tuky nasycené. Ty najdeme především v potravinách živočišného původu, v tučných mléčných výrobcích, v mase, uzeninách, másle a sádle a některých rostlinných tucích. Jejich častá konzumace spolu s nedostatkem ovoce a zeleniny vede ke zvýšené hladině cholesterolu v krvi a zvyšuje tak riziko vzniku dalších civilizačních onemocnění (obezita, diabetes mellitus, některé druhy nádorů). Bohužel konzumace těchto tuků je v České republice zhruba dvojnásobně vyšší, než jsou hodnoty doporučované odborníky. Ne všechny tuky rostlinného původu mají vhodné složení. Vzhledem k převažujícímu množství nasycených mastných kyselin v tuku kokosovém a palmojádrovém jejich častou konzumaci rozhodně nelze doporučit. Bohužel o tom, že je přijímáme, mnohdy ani nevíme. Velmi často jsou součástí sušenek a oplatků s náplní; zmrzlin; rostlinných šlehaček; náhražek čokolády a smetany do kávy.

Desatero správného používání tuků

1.                  tuky živočišného původu nahraďte rostlinnými

2.                  omezte používání másla a sádla

3.                  k mazání na pečivo používejte margaríny

4.                  tučné uzeniny a salámy nahraďte těmi bez viditelného tuku (např. šunka)

5.                  tučné maso nahraďte masem libovým, viditelný tuk odkrajujte

6.                  omezte příjem tučných mléčných výrobků (smetana, smetanové jogurty a sýry)

7.                  z rostlinných olejů by měl převažovat olej řepkový a olivový, slunečnicový v menším množství

8.                  mořské ryby konzumujte alespoň dvakrát týdně

9.                  omezte úpravu jídel smažením

10.               zařaďte do jídelníčku více ovoce, zeleniny a luštěnin

Odborným garantem akce Tuky a Vaše zdraví je Společnost pro výživu, která na našem území působí již od roku 1945. Tato společnost je mimo jiné autorem textu Výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky. Více informací najdete na www.vyzivaspol.cz.cz.

   
23.12.2013 - Zdraví - autor: (red)

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme