Pálí vás žáha? Tlačí vás žaludek? Je vám těžko? Každému občas „nesedne“ nějaké jídlo. Ale i když už máme zmapované, co nám nedělá dobře, často si nedokážeme pomoci a s velkou chutí zbaštíme maminčinu svíčkovou, pěkně propečený bůček se zelím a knedlíkem nebo smažený řízek s domácím bramborovým salátem se spoustou majonézy. Ale ty následky! Jak potom rozhozené zažívání zase napravíme? Na to je celkem snadný recept. Poradíme vám několik triků, které by se daly shrnout do tří slov: ovoce – tekutiny – cvičení.

Co je to zažívání?
Trávicí systém je nezbytný pro výživu našeho organismu, ale zároveň také pomáhá vylučovat z těla toxiny a jiné škodlivé látky. Střevní mikroflóra hraje v organismu nenahraditelnou úlohu pro zachování zdravého zažívání. Je tvořena miliony bakterií, které napomáhají našemu zažívacímu systému. Vlivem řady negativních vnějších faktorů, jakými jsou například stres, nepravidelná strava, léčba antibiotiky, věk může dojít k narušení rovnováhy mezi jednotlivými druhy bakterií, obsaženými ve střevní mikroflóře, a tím i ke zpomalení zažívání - střevní pasáže. Pro zachování zdravého zažívání je proto nutné tuto rovnováhu udržet. U zdravého dospělého člověka trvá normální střevní pasáž 2-3 dny (48 až 72 hodin). Dobra trvání se může u jednotlivců lišit. Pomalá střevní pasáž trvající déle než 3 dny (více než 72 hodin) může způsobit řadu zdravotních problémů, jak patologických, tak také těch, které nás provází v každodenním životě.
• Jablečný ocet: Po ránu na prázdný žaludek vypijte sklenici vody se lžící jablečného octa a lžičkou medu – aktivuje se tím látková výměna

Co pomůže:
• Čerstvé ovoce: K snídani jezte výhradně ovoce. Nejvhodnější jsou šťavnaté plody podle sezony. Zpočátku budete asi po dvou hodinách pociťovat hlad – pijte proto hodně tekutin, hlavně minerálku. Dávat si ovoce na lačno je zdravé – tělo nejlépe vstřebá minerály a vitaminy v něm obsažené.

• Jablka: Jsou vitaminovou injekcí a navíc obsahují hodně vlákniny a balastních látek, které pomáhají při trávení. Klidně si dopřejte dvě tři jablka denně.

• Sušené švestky: Dejte si je v případě, že neradi jíte ráno ovoce. Večer je vložte do vody, aby změkly, a ráno vypijte i vylouhovanou tekutinu. Sušené švestky obsahují nejen vitaminy, ale rovněž draslík a železo. Také prý zpomalují stárnutí.

• Müsli: Neláká-li vás po ránu ovoce, další variantou je velká porce müsli.

• Jetel: Pro zahrádkáře je jetel obyčejným plevelem. Ale tato rostlina má přece jen něco do sebe. Obsahuje totiž dvakrát více draslíku než třeba chřest. Nedostatek této minerální látky může být mimo jiné jednou z příčin zácpy.

 Břišní gymnastika: Také břišní svalstvo pomáhá střevu konat svou práci. Poradíme vám, jak cvičit ráno v posteli. Natažené spojené nohy zvedněte do výše asi 30 centimetrů a opisujte jimi ležatou osmičku. Střevu prospívá i lehká masáž břicha.

• Pitný režim: Pro správné trávení je nutné vypít denně alespoň dva litry tekutin.

• Pohyb: Nemusí to být zrovna vrcholový sport. Úplně postačí, budete-li chodit víc pěšky nebo si občas zajezdit na kole.

Dopouštíte se často stravovacích prohřešků? Jak je potom napravujete? Čím nejvíc hřešíte?

Reklama