Nebaví Vás přepočítávat informace o energetické hodnotě ve 100 gramech, abyste zjistila, kolik kalorií jste právě snědla, a zda si dnes můžete „zahřešit“? Máme pro Vás informace o novém, detailnějším a přehlednějším značení obsahu energie a jednotlivých živin v jedné porci. Zároveň se na jediný pohled dozvíte i jejich procentuální podíl na doporučeném denním množství. Značení, pro které se  používá zkratka GDA (Guideline Daily Amounts), právě teď najdete na více než 300 výrobcích. Stačí se jenom v obchodě pořádně podívat a sestavení optimálního jídelníčku a dodržování rad výživových odborníků pro Vás bude mnohem snadnější.

Výrobci si  uvědomují, že se stále více staráme o své zdraví a základní povinné informace na obalech nám už nestačí. Proto začali dobrovolně v polovině roku 2007 rozšiřovat informace na výrobcích. Zatímco na přední straně se dozvíte, jaký je energetický obsah jedné porce a její podíl na celkovém doporučeném denním množství (tedy GDA), na zadní straně najdete stejně strukturované informace o důležitých živinách, jako jsou cukry, tuky, nasycené mastné kyseliny a sodík. Mezi výrobce, kteří nové značení zavádějí, patří zatím nejen mezinárodní společnosti Cadbury Schweppes, Campbell’s, Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft Foods, Mars, Nestlé, Opavia, Orangina, Pepsi, Tesco a Unilever, ale i místní firmy, jako jsou Emco, Korunní, Kofola a Pragosoja.

Díky novému značení si každý jednoduše spočítá, jakou část doporučeného denního množství energie a živin svým jídelníčkem již vyčerpal. Proto se rozhodly tyto dobrovolné aktivity výrobců zaštítit i Potravinářská komora ČR a Ministerstvo zdravotnictví ČR. Podpora Potravinářské komory ČR přitom spočívá mimo jiné v tom, že pro zvýšení povědomí o novém značení organizuje semináře pro zástupce menších a středních podniků.

Nové značení vítají i nutriční terapeuti. Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka z FTN v Praze, k tomu říká: „Stále více spotřebitelů se snaží stravovat zdravě a nové značení jim pomůže nejen v celodenním složení jídelníčku, ale i v rozložení příjmu energie během dne.“ V první polovině dne bychom totiž měli přijmout více než polovinu doporučeného denního množství energie. Zatímco u energie je důležité rozložení jejího příjmu během dne, u doporučeného denního množství živin se počítá celodenní „součet“.

Doporučené denní množství se liší v závislosti na věku, hmotnosti, pohlaví a pohybových aktivitách lidí. Podíl jedné porce uvedený na výrobcích přitom představuje procento z doporučeného denního množství zdravé ženy s průměrnou hmotností a průměrnou pohybovou aktivitou. Zatímco u dětí musíme tyto hodnoty snížit, muži si mohou dovolit větší příjem.

Pokud chcete vědět více, podívejte se na foodnet.cz

K tomuto zajímavému tématu byla také aktuálně spuštěna anketa ZDE. Stačí vyplnit pár otázek a 10 z Vás vyhraje krokoměr, který vidíte na obrázku.

 

 

Reklama