Bulvár

Trest smrti: ano či ne?

V současné době se stupající brutalitou zločinců a stále častějšími teroristickými útoky se stává trest smrti velmi diskutovaným tématem. V ČR byl trest smrti zrušen, ale v mnoha státech tento trest stále přetrvává. Naše společnost často volá po jeho opětovném zavedení, protož převládá veřejné mínění, že trest smrti sníží zločinnost. Dle statických výzkumů z jiných zemí to ale na zločinnost nemá vliv. 

Když se podíváme do historie, nebyl trest smrti ničím výjimečným. Vždyť ještě relativně nedávno existoval tento trest i v naší republice. Ve středověku byl trest propadnutí hrdlem zcela běžný a uděloval se i za krádeže. Ne každé město se mohlo „pyšnit“ tímto privilegiem. Bylo to vážené právo. Ukázalo se, že trest smrti trest je zneužitelný a padlo mu za oběť mnoho nevinných obětí - vzpomeňme např. na čarodějnické procesy, nebo politické procesy (Milada Horáková, atd.).

Vždy jsem byla přesvědčenou odpůrkyní trestu smrti. Ale čím jsem starší, tím méně si jsem jistá. Neříkám, že jsem změnila názor, ale nejsem už tou ortodoxní odpůrkyní, jakou jsem bývala. Vím, že trest by měl sloužit k nápravě a převýchově, a tak už z tohoto důvodu není trest smrt dobrým řešením, protože tuto možnost odsouzenému bere.

Někdo ale může oprávněně namítnout, že ani tresty odnětí svobody nemají význam, protože když po několikaletém trestu zločinec spáchá tentýž zločin, pro který byl odsouzený, tak asi napravený ani převychovaný není. Takže by bylo  přeci jen žádoucí se takového člověka zbavit jednou provždy? Jistě bylo by to pro společnost pohodlnější, než hledat, jestli není ještě nějaká možnost nápravy. Ale bylo by to správné řešení?

Vím, že nejsem humánní, když řeknu, že s trestem smrti nesouhlasím hlavně kvůli obavě z justičního omylu. Mnoho odpůrců trestu smrti uvádí jako hlavní důvod svého rozhodnutí, že nemáme právo brát druhému život, který jsme mu sami nedali. Domnívám se, že tento názor je asi nejsprávnější, ale na druhou stranu vrah se také neptá, jestli má právo vzít své oběti život.

Jak už jsem předeslala, na trestu smrti mě nejvíce děsí možnost justičního omylu. Přeci jen se již několikrát stalo, že odsouzený v cele smrti byl po několika letech shledán jako nevinný, ba co hůř na jeho nevinu se přišlo až po vykonání rozsudku.

Vyvstává zde otázka, za jaké zločiny by bylo oprávněné trest smrti udělovat. Domnívám se, že trest smrti, pokud už existuje, by se měl udělovat za brutální a sadistické vraždy, za terorismus, válečné zločiny a mučení. Je pochopitelné, že pozůstalí po obětech např. teroristického útoku nebo brutální sadistické vraždy žádají pro vraha smrt, protože chtějí vidět spravedlnost. Nejsem si ani jistá, jestli je trest smrti trestem nejvyšším. Pro někoho může být trest smrti vysvobozením, protože si je vědom svého provinění a nechce s tímto vědomím dál žít, ale nebylo by tedy větším trestem nechat ho žít?

Někteří zastánci trestu smrti argumentují ekonomickým hlediskem, protože věznice jsou hrazeny z našich daní, a proč tedy takové zločince ještě živit? I takto se dá o trestu smrt uvažovat, ale asi bychom takto uvažovat neměli, nebo se máme stát chladnými pragmatiky?

Jak jsem již uvedla, nejsem zastáncem trestu smrti, ale po přečtení knihy Zanedbávané a týrané dítě (kterou jsem měla číst jako povinnou studijní literaturu ke zkoušce ze sociální pedagogiky) jsem pojala určité pochybnosti. Samozřejmě, že i před touto publikací jsem se v médiích setkala s obrazy příběhy týraných dětí, ale nikdy ne v takové míře a rozsahu. Na fotografie dítěte ubitého k smrti, dítěte s rozpíchaným krkem od nůžek nebo malého miminka s potrhanými genitáliemi do smrti nezapomenu. Je naprosto nepochopitelné, jak může někdo něco takového dítěti udělat. Nejhorší na celé situaci je, že dle výzkumů je nejvíce dětí týráno vlastními rodiči. Nejedná se však jen o fyzické týrání. Mnohdy může psychické týrání dítěti ublížit více, ale je mnohem skrytější, a tím i hůře odhalitelné. Ptám se tedy: „Zaslouží si člověk, který zmrzačí nebo dokonce umučí dítě, trest smrti?“ Většina lidí bez rozmýšlení odpoví, že ano, protože většího zvěrstva snad už ani není. Co když ale takovýto čin spáchal člověk, u kterého se přijde na to, že byl v dětství sám týraný nebo je duševně nemocný? Máme právo takovému člověku udělit trest smrti? Nebyl by humánnější celoživotní léčebný ústavní pobyt? Nespustíme tím, že tohoto člověka „legálně zabijeme“ jen další vlnu bezpráví, násilí a nespravedlnosti? Myslím si, že to jsou otázky, na které si stále nedokážeme odpovědět.

Je to asi naivní, ale raději věřím, že takové činy páchají jen duševně vyšinutí jedinci. I když na druhou stranu existence dětské pornografie mě přesvědčuje o opaku. Dětská pornografie je velmi výnosným obchodem a lidé jsou schopni pro peníze udělat vše. Je děsivé, že jsou děti k něčemu takovému nuceni, ale mnohem horší je, když se něco takového děje se souhlasem rodičů. Kdo si potom zaslouží trest smrti: producent takového filmu, rodič dítěte, kupující nebo snad všichni? Myslím, že na tom nezáleží, protože takové dítě si mnohdy projde peklem, které si ani neumíme představit, a jeho dětská dušička je tím navždy poznamenaná. Jakýkoliv trest pro tyto lidi, jestli je můžeme ještě nazývat lidmi, tomuto dítěti šťastné dětství nevrátí.

Domnívám se, že není náhodou, že v různých výzkumech veřejného mínění patří mezi odpůrce trestu smrti spíše vzdělaní lidé než lidé se nižším vzděláním. Řekla bych, že hlavním důvodem je, že se dokáží podívat na problém z více hledisek a uvědomují si závažnost takovéhoto rozhodnutí.

Myslím si, že trest smrti je jen výrazem pomsty a bezmoci, protože pokud se jedná o výměnu života za život, tak trest smrti nemá významu. Jestliže existuje Boží spravedlnost, tak je takový trest zbytečný. A jestli Boží spravedlnost není, tak zdánlivě učiníme spravedlnosti za dost, ale komu tím pomůžeme? Svědomí, nebo pozůstalým obětí? Snad, snad by se těmto lidem ulevilo, kdyby věděli, že ten, co je připravil o jejich blízké, zemře, ale život oběti už tím stejně nevrátíme.

Trest smrti se mi i nadále jeví jako řešení, které de facto nic neřeší.

Kopretina3


Děkuji za přínosný a zajímavý názor.

Inu, ve spoustě bodů s ním vlastně souhlasím - nevnímám trest smrti ani jako prevenci ve smyslu hrozby pro případné pachatele, ale ani jako pomstu, něco jako „spravedlivé potrestání". Také ekonomické důvody nejsou zase tak zásadní, když se vezme v úvahu, o kolik osob by se jednalo a kolik nás ročně stojí třeba poslanci :). Ale co za zásadní považuji je riziko, že pachatel bude zabíjet znovu. Je-li vysoké a nejsme-li mu schopni zabránit jinak, říkám trestu smrti ano. I s rizikem justičních omylů...

Co na to Vy, ženy-in?

redakce@zena-in.cz

   
05.01.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [60] Vivian [*]

    anipek: jak jsi na to přišla?

    superkarma: 0 07.01.2007, 21:17:32
  2. avatar
    [59] edith1975 [*]

    po přečtení příspěvku, jsem jednoznačně pro trest smrti. Uvedené případy dětského týrání mne přesvědčily.

    superkarma: 0 07.01.2007, 20:57:15
  3. avatar
    [58] anipek [*]

    Výchova v rodině určitě,ale 80%jsou geny.

    superkarma: 0 07.01.2007, 18:19:27
  4. avatar
    [57] chrpa [*]

    Jsem pro trest smrti pro ty, kteří ublíží dítěti

    superkarma: 0 07.01.2007, 18:17:05
  5. avatar
    [56] Vivian [*]

    Jakanovka: já myslím, že to jsou jen takové silácké řečičky...
    (Zabití v sebeobraně je něco úplně jiného.)

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:49:41
  6. avatar
    [55] jiti [*]

    JSEM PRO

    superkarma: 0 07.01.2007, 13:45:58
  7. avatar
    [54] Jakanovka [*]

    sanvean: Možná,že by jí to,alespoň soudě podle způsobu vyjadřování,nedělalo tak velké obtíže,některé lidi totiž uspokojí jedině pomsta.

    superkarma: 0 06.01.2007, 22:29:34
  8. avatar
    [53] sanvean [*]

    bobisek: no právě. Zabít za trest, ne v sebeobraně.. Zajímalo by mě, jestli by třeba pisatelka reakce 50. osobně vzala oprátku a přehodila by ji zločinci přes krk.

    superkarma: 0 06.01.2007, 20:39:19
  9. avatar
    [51] sanvean [*]

    trest smrti - nevím. Vy, kdo jste pro - zabili byste někoho osobně?

    superkarma: 0 06.01.2007, 19:41:04
  10. [50] milsek [*]

    trest smrti jsem pro a né je živit za naše daně syčáky ve vězení,hajzl zůstane hajzlem pořád.

    superkarma: 0 06.01.2007, 19:31:33
  11. avatar
    [48] Vivian [*]

    vora: určitě se to týká o něco víc měst... ale není to tak jednoduché...
    Známe přece případy, kdy lidé měli zájem a té ženě skoro proti její vůli pomohli od muže utéct, pomohli jí všechno zařídit, bydlení jí našli... A ona se pak po čase k tomu násilníkovi stejně vrátila, když za ní přilezl a slíbil, že už bude hodnej...
    Nebo slyší z vedlejšího bytu jekot, zavolají policii a když ta u nich zazvoní, tak paní všechno popře, a když už náhodou podá trestní oznámení, tak manžel přijde s kyticí růží a oznámení se stáhne. To pak není divu, že se člověk příště vykašle na to, aby někomu pomáhal. Ony musejí chtít hlavně samy.
    Já chápu, že to nemají lehké, ale co víc pro ně může člověk udělat?

    superkarma: 0 06.01.2007, 18:59:07
  12. avatar
    [47] vora [*]

    Vivian: jasně, to vím. Ale přemýšlím, jak je možné někoho týrat roky. Musí přeci žít mezi lidmi, je to na něm vidět (šrámy, modřiny ap.). Asi chodí do práce. Myslím si, že obecně se zvýšil nezájem okolí. Jistě se to týká daleko více měst, než vesnic.

    superkarma: 0 06.01.2007, 18:40:43
  13. avatar
    [46] _zelvicka_ [*]

    Kopretino, souhlasím s tebou. Slitování bych neměla s těmi, kteří ublíží dětem - tresty, které dostávají se mi zdají naprosto neadekvátní tomu, co způsobí dítěti a celé rodině.

    superkarma: 0 06.01.2007, 16:14:59
  14. avatar
    [45] Jakanovka [*]

    Chamurappiho zákon v Babylonu,"oko za oko,zub za zub" je snad už za tolik staletí překonán.Nikdo nemá právo vzít druhému život z jakýchkoli,i tzv. ušlechtilých důvodů,ale tvrdě a důkladně potrestat ,to určitě ano.

    superkarma: 0 06.01.2007, 14:06:03
  15. [44] FAXÍK [*]

    Berčík: v tom případě úchylákovi jedině trest smrti

    superkarma: 0 06.01.2007, 12:46:10
  16. avatar
    [43] Vivian [*]

    vora: pokud někdo VÍ, že je páchána trestná činnost a neoznámí to, tak JE trestně odpovědný, může být stíhán

    superkarma: 0 06.01.2007, 12:19:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [42] V.Nováková [*]

    ANO !!!

    superkarma: 0 06.01.2007, 10:45:53
  2. avatar
    [39] mirienka [*]

    .....a z dětí vyrostou dospělí......

    superkarma: 0 05.01.2007, 23:17:45
  3. avatar
    [38] mirienka [*]

    syberie: nejde všechno svalovat na dobu. Já vidím hlavní problém v rodině, a to v jakékoli době. Dnes hodně vládne sobeckost - já, já, já a hlavně já, vliv filmů a TV - tam je násilí, že by to vydalo na několik životů, i kdyby už nic nového nenatočili. Stačí se podívat na nové (hlavně zahraniční pohádky) - např. Tom a Jerry - samé honičky, mlácení a naschvály. Mít malé dítě, tak ho dívat na tohle nenechám. Kde je v tomhle ukázáno, že se mají rádi? V tom, že se mydlí po hlavě? Nějak tomu nerozumím a ani nechci. Zlaté naše české hladivé pohádky. Ale ani ty nové nejsou zrovna to pravé ořechové. Jsou ukřičené a chvílemi hororové a moc teda nepohladí! Kde tedy mají děti brát dobré vzory? Někdy opravdu nemají kde...

    superkarma: 0 05.01.2007, 23:12:35
  4. avatar
    [36] vora [*]

    nelze, než souhlasit
    jen malou poznámku: koho a jak trestat ty, kteří k týraní a zanedbávání mlčí. Nejde jen o děti, ale i o týrané ženy a staré lidi. Jak trestat ty, kteří zavírají oči?

    superkarma: 0 05.01.2007, 22:48:29
  5. [33] Martíšek [*]

    je to těžké rozhodnout o bytí člověka,jsem pro trest smrti ve skutečně vyjímečných případech...

    superkarma: 0 05.01.2007, 21:21:17
  6. avatar
    [32] Sisy [*]

    Moc pěkně napsaný článek. V hodně věcech s tebou souhlasím. Sama nejsem pro trest smrti.Ale sáhla bych k němu v těch případech kdy někdo zabil, spravedlivě si to odseděl a pak zabil znovu. Tady bych o trestu smrti přemýšlela.

    superkarma: 0 05.01.2007, 20:19:49
  7. avatar
    [30] mikule [*]

    Trest smrti bych nechala na nejhorší případy

    superkarma: 0 05.01.2007, 20:03:43
  8. avatar
    [29] Cinderela [*]

    Trest smrti-ano

    superkarma: 0 05.01.2007, 20:02:06
  9. [28] Milanka [*]

    Berčík: Jsem pro trest smrti, ale jen ve výjímečných případech. Neměla by to být hrozba před krutými činy, ani pomsta, ale myslím si že třeba pedofilové nemají mezi námi právo žít. Právě tak člověk, kteerý spáchá brutální vraždu, utýrání dětí k smrti apod. Tento trest by musel být řádně prošetřen a v případě že by byl někdo odsouzem k trestu smrti, pak jedině píchnout injekci.

    superkarma: 0 05.01.2007, 19:43:42
  10. avatar
    [27] aiša [*]

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:43:15
  11. avatar
    [26] Berčík [*]

    mirienka: respektuju kazdeho nazor Je to slozite tema a asi neni ani dost prostoru se k tomu dostatecne vyjadrit..

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:33:42
  12. avatar
    [25] lenagirl [*]

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:15:33
  13. avatar
    [24] mirienka [*]

    Berčík: napsala jsem dost dlouhou odpověď, ale nešlo ji odeslat. Nebudu už ji opakovat, ale stále stojím za svým názorem.

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:09:24
  14. avatar
    [23] Berčík [*]

    mirienka: a co kdyz takovy uchyl utece a zabije Ti dite?? Jak to pak zduvodnis? Kdyz nepomuze sexuologicka lecba, ten clovek treba odmitne podstoupit kastraci a pak zdrhne??? Slysis to snad obden ve zpravach, ze nekdo utekl z Bohnic, nebo z vezeni, nebo z jineho ustavu... Co pak budes delat, kdyby to bylo ve meste, kde bys zila s detmi?

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:47:50
  15. avatar
    [22] mirienka [*]

    Berčík: přesto nesouhlasím. Ten člověk už pak nemá šanci v tomto životě se změnit (uvnitř sebe) a navíc opravdu jsou spíš potrestaní jeho bližní. Stejně tak nesouhlasím s tím, když někdo řeší svoje problémy sebevraždou. Je to od něho strašně sobecké a kruté. A takhle sobecký a krutý je i trest smrti. Každý ať si odžije to svoje. Podmínky ve věznicích by ale doopravdy měly být podstatně tvrdší. Pak by si teprve asi každý rozmyslel co udělá. Pokud ho popraví, tak je to pro něj nějaká doba snad strachu a pak má relativně klid. Jsem přesvědčena o tom, že každý je za své hříchy zodpovědný sám a sám za ně nese následky. I když někdy jindy a jinde.

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:43:20
  16. avatar
    [21] Berčík [*]

    FAXÍK: řeší! Včera v Květech vyšel článek o chlapovi, kt. ve 25 letetech v r. 1965 (?) měl na svědomí znásilnění a obtěžování několika dětí. Dali mu PODMÍNKU a on ubližoval dál. Dali mu kriminál - ale týden před nástupem výkonu trestu znásilnil a brutálně zavraždil malého chlapečka. Co s takovým "člověkem"?? V takových případech jsem zcela PRO t.s.

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:33:03
  17. [20] FAXÍK [*]

    J e to sporné,jestli trest smrti něco řeší,nebo neřeší?

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:28:52
  18. avatar
    [19] Berčík [*]

    Jsem pro t.s.

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:24:41
  19. avatar
    [18] mirienka [*]

    Velké NE! Jen z věznic málem hotelového typu odstupňovat podle závažnosti zločinu podmínky života. Čím chladnokrevnější zločin, tím těžší podmínky. Ale i možnost nápravy. U někoho je toto určitě možné. V každém je alespoň maličké jadérko dobroty. Kdo ví, jaké podmínky růstu měl ten který člověk a kdo se podepsat na jeho vývoji. Dnes bych řekla, že na tohle má velký vliv i televize a některé filmy. Vždyť násilí je dnes vidět pomalu i v moderních pohádkách a děti jsou náchylné přejímat cizí vzory. Kde neteče hodně krve, tak je to (naštěstí ne všechny) nebaví. Stačí si pustit i odpoledne TV a násilí už je u vás.

    superkarma: 0 05.01.2007, 16:40:28
  20. avatar
    [17] V.Nováková [*]

    v jednoznačně prokázaných případech jsem pro trest smrti všemi deseti....vždyť dnes se ti lumpové ničeho nebojí,zabije strého,bezbranného člověka, nebo malé dítě ...jen tak ze zábavy, tak co s takovým...smrt za smrt !!! nebyly by zdaleka tak přeplněné věznice, kde si žijí jak prasata v žitě na úkor všech slušných lidí !

    superkarma: 0 05.01.2007, 15:38:26
  21. avatar
    [16] Kopretina3 [*]

    Andrea 35: Tam, kde je trest smrti nebo ho zavedli, se zločinnost ani bestialita trstných čunů nesnížila.
    Nechci rejpat, ale ty hrubky, co tam máš jsou fakt děsný.

    superkarma: 0 05.01.2007, 15:30:28
  22. avatar
    [12] Kopretina3 [*]

    lendy: Taky mě děsí ty možné justiční omyly, zvláště když naše soudnitcví vypadá tak jak vypadá.

    superkarma: 0 05.01.2007, 15:00:57
  23. avatar
    [11] Lendy [*]

    tak před rokem jsem byla hodně pro, potom vlivem několika studií a většího ponoření se do problematiky vězeňství a trestu vůbec, zvláště po přečtení knhy Dohlížet a trestat od Michela Foucaulta, jsem ve své radikálnosti zvolnila a byla zase spíš pro ne a nyní po spektakulární popravě Husaina jsem zase pro.
    Myslím si,že tres smrti, byť byl u nás zrušen v roce 1990 a i podmínkou vstupu do EU je jeho zrušení nebo alespoň neaplikovatelnost, je a stále bude vitální relikt a pro nenapravitelné neresocializovatelné jedince, nájemné vrahy, kteří vraždí bez skrupulí a teroristy, pro které nemá život žádnou hodnotu, bych ho zachovala jako zadní vrátka. Mnozí sociologové namítají, že je těžké říct natvrdo, kdy je nějaký jedinec nenapravitelný. Můžeme si takovým soudem být jisti? To radši ať jde nadoživotí. Pro mě osobně je však trest doživotí, byť lze po 30 letech žídat o propuštění, mnohem horší. je to jako sociální poprava, trest smrti na splátky, takže teze o tom že je trest smrti nehumánní na mě moc neplatí. zamýšlím se spíš nad problémem justičních omylů a ne krutostí trestu. Setkala jsem se i s případem, kdy čekal jeden vězeň u nás na popravu, ale odehrávalo se to kolemr evoluce a nakonec po zrušení trestu smrti, mu byl trest změněn na doživotí a to on sám těžce vydýchával, říkal, že byl smířený, něco končí, něco jiného začne, chtěl tu oprátku, vězení je pro něj krutější...Jistě můžeme namítat, jen ať sedí až zčerná vrah jeden - ale to se potom nevyjadřujeme humánně, že? vše má dvě stránky mince. Proto ani trest smrti bych neházela do propadliště dějin.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:46:07
  24. avatar
    [10] xjannickax [*]

    já bych zakázala ve vězení jakýkoliv komfort

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:42:41
  25. avatar
    [9] MEK [*]

    souhlasím

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:42:00
  26. avatar
    [8] vlcice [*]

    Moc pěkně napsané. Autorka mi mluví z duše.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:37:30
  27. avatar
    [7] Kopretina3 [*]

    Věrulinka: Samozřejmě, že mi taky proti srsti, aby se vrazi měli ve věznicích jak prasata v žitě. A zákon typu oko za oko, zub za zub se mi opravdu jeví spíše jako pomstivhtivost než právo. Ona spravedlnost a právo je něco trochi jiného, i když by bylo báječné, kdyby to bylo v souladu.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:29:07
  28. avatar
    [6] Ireth [*]

    Sdílím stejný názor jako přesvědčená Ivana a v podstatě i jako Kopretina3.
    Jen přidávám - místo vylepšování životních podmínek ve věznicích bych požadovala podle stupně provinění naopak jejich zpřísnění, ztížení. A to velice důrazně a zásadně.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:24:53
  29. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    Již jenom maličkost,když nebudu k vrahovi,jak se tady ozývá výraz pomstychtivá,se kterým nesouhlasím,jenom chci spravedlnost,samozřejmě i riziko pochybení justice je na místě,tak si je tedy budeme opečovávat.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:23:47
  30. avatar
    [1] Hysteria [*]

    Sdílím podobné názory.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:16:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme