Reklama

„Chodila jsem několik týdnů jako tělo bez duše. Nic se mi nechtělo, nic mě nezajímalo, nebavilo a jediná činnost, kterou jsem byla schopná provozovat celé hodiny, byl spánek. Byla jsem podrážděná a hádala jsem se kvůli malichernostem. Pak mi to zase bylo líto a zbytek dne jsem kolikrát probrečela. To se odrazilo na všech stránkách mého života, včetně té pracovní.

Také můj milostný život se v té době pohyboval kolem bodu mrazu, spíše ještě pod ním. Nejvíc to odnášel můj partner a náš vztah, ale nakonec to byl on, kdo mi nejvíce pomohl. I když mě kolikrát upozorňoval, že to není v pořádku a měla bych s tím něco dělat, jenom jsem mu odsekla. Dala jsem mu sice v duchu za pravdu, ale chyběla chuť a motivace s tím hnout. Vzal to pak do svých rukou a jednoho večera přinesl domů štěně. A já se jsem najednou musela starat o tu živou kuličku, krmit ji, chodit pravidelně ven a učit ji.

Neříkám, že mě to úplně vyléčilo, ale už po několika dnech mi bylo o poznání lépe. Bylo to rozptýlení, které mi pomohlo přijít na jiné myšlenky. Měla jsem jiné starosti než utápění se ve depresích. Letos se během zimy věnuji hlavně prevenci. Snažím se nedat zimní depresi šanci. A musím třikrát zaklepat, daří se mi to,“ svěřila se nám čtenářka Šárka.

Co je vlastně deprese?
„Dnes mám depku.“ Takhle si občas postěžuje každý. Ve skutečnosti jde většinou jen o špatnou náladu. Opravdová deprese je mnohem vážnější problém. Deprese patří k nejčastějším duševním onemocněním. Alespoň jednou za život se objeví u každého pátého člověka, klinickou depresí pak onemocní ročně asi 5 procent obyvatelstva nezávisle na věku – ženy dvakrát častěji než muži.

Lidé, žijící na severu planety, lidé citliví na světlo i ti, kteří se narodili v zimních měsících, mají k depresivním stavům mnohem větší sklony. Nedostatek slunce u nich vyvolává smutek, letargii a únavu, postižení se uzavírají do sebe. Tento stav může u někoho přijít už během prvních týdnů v září a neodejde dříve, než se den opět prodlouží.

Má-li člověk depresi, pak má setrvale smutnou náladu, je otupělý a ztrácí potěšení z drobných životních radostí. Depresí trpící člověk špatně spí a připadá si neustále unavený. Depresivní jedince pronásledují pocity bezmoci, je nesoustředěný, podrážděný, ztrácí motivaci a dělá chyby, což jeho depresi prohlubuje. Chmurné myšlenky ho dohánějí k pláči a pocitu zoufalství. To všechno v mezním případě může vyústit v úvahy o smrti a skončit sebevraždou. Následky deprese se velmi často projevují zejména v oblasti metabolismu. Někdo začne trpět nechutenstvím, jiní zase léčí „depku" jídlem a alkoholem. Objevit se mohou i bolesti hlavy, bušení srdce, ženské potíže, zácpa či průjem.

Co způsobuje zimní depresi?
Ordinace lékařů se začíná plnit pacienty v období přesunu na zimní čas. Nejčastěji si stěžují na pokles výkonnosti, nespavost, únavu a špatnou náladu. Ve většině případů jde o takzvanou sezónní afektivní poruchu - zimní depresi. Tento stav nesouvisí přímo se změnou času, ale spíše s nedostatkem slunečního světla, změnou počasí a zvýšenou citlivostí naší nervové soustavy vůči jakékoliv zátěži. „Příroda nás v zimě navádí k tomu, abychom déle spali. Ale my naopak svítíme, sledujeme televizi a pracujeme stejně intenzivně jako v létě, naše města šíří světelný smog, který naše biorytmy také narušuje. Ověřenou a často navrhovanou léčbou sezónní afektivní poruchy je respektování biologických potřeb našeho organismu,“ uvedl
psychiatr a psychoterapeut Ján Praško.

Co pomůže?
Podle vědců mají lidé s depresí často nedostatek kyseliny listové, a to je jedním z faktorů, které způsobují vznik depresivních nálad. Chcete-li se depresím vyhnout, měli byste proto jíst více chřestu, červené řepy, avokáda, zelí, kapusty, fazolí, čočky a pomerančů.

Jako výborný pomocník se ukázala fototerapie, tedy terapie světlem. Účinky fototerapie spočívají ve využití speciálních svítidel, která stimulují sluneční světlo. Zatímco běžné žárovky produkují nejvíce žlutého a červeného světla, v těchto svítidlech je obsažené celé barevné spektrum. Navíc umí stimulovat vycházející či zapadající slunce, můžete si tedy dopřát prosluněné ráno třeba i o půlnoci.

Pomůže také hudba, která umí odstranit depresivní pocity, i když nikdo přesně neví, jak vlastně působí. Stejně pomůže procházka parkem nebo lesem, a jdete-li se svým psem, je o to účinnější. Důležitý je i sex. Aktivní sexuální život podle průzkumů nejen zvyšuje imunitní schopnosti, ale vede ke zvýšení hladiny serotoninu v mozku, a tím zlepšuje náladu i pracovní schopnost. Nabízejí se ještě další možnosti, například bylinná koupel, jóga, akupresura, masáže či aromaterapie.

K úspěšným formám prevence deprese a dalších duševních onemocnění patří anonymní on-line poradna. Na internetových stránkách jsou snadno dostupné všechny potřebné informace, které mohou přispět k včasné pomoci a větší informovanosti nemocných, jejich příbuzných i široké veřejnosti. Za tři roky své existence již poradna pomohla více než dvěma tisícům duševně nemocných či jejich příbuzným. „Anonymní on-line poradna poskytuje každému možnost hovořit o svém problému s odborníky právě ve chvíli, kdy potřebuje. Mnohdy právě to může znamenat výraznou pomoc v záchraně zdraví,“ uvádí Mgr. Barbora Wenigová.

Jak zvládáte nedostatek světla vy? Trpíte sezónními depresemi, nebo si zimu naopak užíváte?