S přibývajícím věkem se lidské tělo mění. Ženy zaznamenávají největší změny v období spojeném s přechodem, kdy klesá bazální metabolismus, ubývá svalová hmota a narůstá tuková tkáň. Ale neděste se, po padesátce život nekončí! Jak úspěšně toto období zvládnout a jakým chybám se vyvarovat vám v dalším díle video seriálu Vím, co jím poradí odborníci na výživu Petr Havlíček a Karolína Hlavatá.

vimcojim

Menopauza – změny nálady, změny postavy

V menopauze se ženám často střádají nálady a díky poklesu bazálního metabolismu přibírají, hlavně v oblasti břicha. Častou chybou, kterou ženy dělají, aby přibývání na váze zamezily, je vynechávání příloh. Jenže ty jsou důležitým zdrojem sacharidů, tedy energie, která má vliv na náladu. Ta se při nedostatku sacharidů zhoršuje. Mohou se dokonce objevovat deprese. „Zvyšuje se také riziko cukrovky druhého typu, vysokého krevního tlaku a osteoporózy,“ říká výživový specialista Petr Havlíček.

Bílkoviny, bílkoviny, bílkoviny

V jídelníčku nás všech by neměly chybět ryby. Ženy po menopauze potřebují kvalitní bílkoviny a kvalitní tuky, a právě ty ryby obsahují. „Ženy by měly jíst hodně kvalitních bílkovin, které jsou v mase, vejcích, mléčných výrobcích. Ale dopřávat by si měly i luštěniny, zejména sóju. Obsahuje totiž rostlinný fytoestrogen, což je látka, jež zmírňuje projevy menopauzy, jako jsou návaly, pocení a zhoršená nálada, radí dietoložka Karolína Hlavatá.

Pozor na menší pocit žízně

„Ve vyšším věku dochází k vymizení pocitu žízně, proto pravidelně myslete na to, že musíte pít,“ upozorňuje Petr Havlíček. Doporučuje se samozřejmě voda, ale i ovocné a bylinkové čaje. Opatrně je třeba přistupovat ke konzumaci alkoholu, který má velký podíl na ukládání tuku v oblasti břicha.

 

Reklama