Zdraví

Trápí vás menopauza? Její příznaky můžete zmírnit správným stravováním a pohybem

Menopauza je obdobím, které dokáže potrápit nejednu ženu. Návaly menstruace a později její úplná ztráta, výkyvy nálad a též přibývání na váze. Jak se s tímto obdobím vyrovnat a co bychom měly zařadit do našeho jídelníčku, abychom nepřibraly? Na to jsme se zeptali Bc. Evy Kuhnové, výživové poradkyně.

Období menopauzy dokáže obvykle velmi potrápit každou ženu po 50. roku života. Stejně tak i paní Hanku (55), která v menopauze přibrala při nezměněném jídelníčku 10 kg. Co se v jejím těle děje a jak by se měly ženy v tomto období ideálně stravovat? Na to jsme se zeptali výživové poradkyně ze Světa zdraví, Bc. Evy Kuhnové, která ve své ordinaci řeší obdobné problémy svých klientek velmi často.

ffff„Pokud pomineme první symptomy menopauzy, jako jsou návaly, výkyvy nálad, musíme jistě zmínit i to, že se začne měnit i postava ženy. Hormonální změny totiž zapříčiní hromadění tuku v oblasti bříška, kde se jedná o tuk rizikový, z důvodu vyššího rizika kardiovaskulárních onemocnění. V tomto období je již žena vystavena zvýšenému riziku osteoporózy, zvyšující se hladině LDL cholesterolu apod. Všechny tyto faktory jsou negativními vlivy menopauzy, které ovšem nejsou na první pohled patrné,“ vysvětluje Bc. Kuhnová a dodává. „V období před menopauzou mají ženy také mnohem větší chuť na sladké než dříve a více inklinují ke konzumaci tučnějších jídel, což je samozřejmě špatně, nejen pro jejich fyzické, ale následně i psychické zdraví.“

 

 

Jak by tedy měl vypadat váš jídelníček?

  • Dostatek zeleniny - přibližně 500 g denně.
  • Konzumovat dostatek vitaminu E, který najdeme například v mandlích, kvalitním kakau, semínkách.
  • Důležitý je i vápník, který je vhodný přijímat z méně tučných mléčných výrobků, ale i například z máku
  • Bílkoviny obsažené v libovém masu, luštěniny, ryby, vajíčka
  • Kvalitní rostlinné oleje: lněný, olivový extra virgin, dýňový olej

vegetable

Eva pak dále doporučuje omezit konzumaci sacharidů a částečně je vždy nahradit větším množstvím zeleniny a nasycené živočišné tuky a cholesterol nahradit konzumací ořechů a semínek.
„Každých10 let se sníží bazální metabolismus o 10 %, po menopauze to může být ještě více. Je tedy třeba omezit i celkový příjem energie. A zvýšit její výdej, aby bylo dosaženo rovnováhy, například v podobě pravidelných dlouhých procházek. Pokud chcete vypadat dobře i po menopauze, je třeba se o sebe starat, čím dříve tohle ženy pochopí, tím lépe. Pestrá a vyvážená strava, dostatek pohybu, ale i pozitivní nálada je klíčem ke zdraví,“ uzavírá Bc. Eva Kuhnová.

Čtěte také:

 

   
15.04.2015 - Zdraví - autor: Veronika Pavlíková

Komentáře:

  1. [2] IVECO [*]

    jím zeleninu často, ale půl kila asi nedám.....Sml80

    superkarma: 0 15.04.2015, 12:49:50
  2. [1] assaly [*]

    půl kila zeleniny denně prostě nezvládnu ani náhodou....

    superkarma: 0 15.04.2015, 07:23:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme