Vztahy

Trable jménem sestra

Vážená redakce, dovoluji si svěřit se vám se svým trápením. Má mladší sestra Karolína byla vždycky péro. Už jako malá holka byla průserářka, která vždy v nějaké lotrovině hrála hlavní roli.

Pamatuji se, že rodiče z ní byli často zoufalí. Maminka po večer plakala a tatínek nejednou o ní zlomil vařečku.

 

Pře dvěma lety se nám rodiče zabili v autě a já dostala Karolínku do péče. Je to má sestra, takže pro mne bylo automatické to, že se o ní postarám a udělám maximum proto, aby dostudovala.

Věřte mi, že lehké to nebylo!

Karolína je paličák a když odmítala poslouchat naše rodiče, je jasné, že ze mě si nedělá vůbec nic.

 

V domácnosti mi s ničím nepomáhá, je na mě hubatá, prostě nejsem pro ní žádná autorita.

Ale na tohle všechno jsem si už svým způsobem zvykla. Beru Káju takovou jaká je a vím, že ve dvaceti letech už nemám právo jí radikálním způsobem zasahovat do života.

 

Jenže před pár dny, jsem přišla na věc, která mi vzala dech.

Našla jsem totiž u Karolíny v tašce kokain (asi kokain, nevyznám se v tom). Ztropila jsem doma skutečné peklo. Kája mě však ujistila, že nic takového nebere, že to je pro její kamarádku.

 

Nevěřím jí a nevím co s tím mám dělat.... Nikdy jsem tak netoužila po tom, aby rodiče byli tady se mnou, jako v této chvíli.

I kdyby byla pravda, že to Kája nebere, vůbec se mi nelíbí, že se kamarádí s narkomankou.

 

Řeči na Karolínu nezabírají a když jí vyhodím z domu, vím, že její život skončí v troskách. Ve chvíli, kdy na ní nebudu dohlížet, nastartuje si totiž Kája život podle svého a jsem si jistá, že pokud teď skutečně v drogách nejede, tak ve chvíli, kdy bych jí vyhodila, spadne do toho.

 

Dostat jí k nějakému odborníkovi je nemožné a bohužel mě nenapadá nic, čím bych mohla Karolínu vystrašit.

 

Nechci, aby si zkazila život. Jen nevím co s tím, jak jí otevřít oči....

   
03.02.2005 - Láska a vztahy - autor: Sabina

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [89] Klarchen [*]

    Učitě bych se taky obrátila na odborníky - Drop-in, Sananim A i kdyby to drogy nebyly doporučovala bych Hance zajít za nějakým psychologem - myslím, že je fajn probrat tu situaci s někým nezávislým a za jeho pomoci si srovnat, kam až chce v péči o dospělou sestru zajít a jak by se jejich vztah mohl vylepšit...
    Pokud jde o ten vyhazov z domu - obecně u všech závislostí člověk začne svou situaci řešit až když se dostane až na dno, do té doby bohužel často nenajde žádnou motivaci se léčit,a vyhození z domu mu může to dno přiblížit - a čím dřív se ke dnu dostane tím dřív má šanci se od něj odrazit....
    Hance držím a přeju hodně , ať už to dobře dopadne

    superkarma: 0 05.02.2005, 00:04:37
  2. avatar
    [88] sobina [*]

    Manželův kolega má syna, který začal fetovat v malém, pak se to stupňovalo. Bylo mu 16 let a nechal učení. Když mu došly peníze začal rozprodávat věci z bytu rodičů. Došlo to tak daleko, že ho dali na léčení. Vezli ho ze severních Čech někam na Moravu
    /na benzín si museli půjčit/ a kluk jim odtu za 3 dny utekl. Takle ho tam vezli 3x a nakonec kluk utekl a domů se už nevrátil. Někde bydlí s feťákama. Rodiče se snažili, ale vše marné, jak se chytí party, je konec.

    superkarma: 0 04.02.2005, 16:08:03
  3. avatar
    [87] Ryta [*]

    - xenie, nikdo by asi nechtěl viďet své dítě nebo sourozence pod mostem, ale vzhledem k tomu, že tito lidé jsou dokonalý citový vyděrači je tu velké riziko toho, že svému blízkému nepomůžeš a ještě se z tebe stane nervově labilní jedinec.
    V tomto případě není jednoznačně jediná správná volba. Ale nechat sám sebe zhuntovat kvůli někomu, i kdyby to mělo být moje dítě. Ano - pomáhat, když ten člověk sám chce přestat, ale pokud chce pouze ždímat a využívat - vyhodit. Hlavně si musíme uvědomit tu věc, že i když nám nemocný člověk ve stavech zoufálství říká jak nás má rád a bla bla bla.... tak je to pouze z vypočítavosti. Lidé, kteří jsou závislí na drogách NA NIC JINÉHO NEMYSLÍ A UDĚLAJÍ PRO SVOU DÁVKU COKOLI!!!!!!!! TO JE TO CO SI MUSÍME UVĚDOMIT

    superkarma: 0 04.02.2005, 09:25:22
  4. avatar
    [86] Ryta [*]

    - xenie, nikdo by asi nechtěl viďet své dítě nebo sourozence pod mostem, ale vzhledem k tomu, že tito lidé jsou dokonalý citový vyděrači je tu velké riziko toho, že svému blízkému nepomůžeš a ještě se z tebe stane nervově labilní jedinec.
    V tomto případě není jednoznačně jediná správná volba. Ale nechat sám sebe zhuntovat kvůli někomu, i kdyby to mělo být moje dítě. Ano - pomáhat, když ten člověk sám chce přestat, ale pokud chce pouze ždímat a využívat - vyhodit. Hlavně si musíme uvědomit tu věc, že i když nám nemocný člověk ve stavech zoufálství říká jak nás má rád a bla bla bla.... tak je to pouze z vypočítavosti. Lidé, kteří jsou závislí na drogách NA NIC JINÉHO NEMYSLÍ A UDĚLAJÍ PRO SVOU DÁVKU COKOLI!!!!!!!! TO JE TO CO SI MUSÍME UVĚDOMIT

    superkarma: 0 04.02.2005, 08:42:14
  5. avatar
    [84] Toniniella [*]

    Těžko říct. Je možné, že Karolína patří do kategorie "obtížně vychovatelných" nebo jak se to neska menuje, ale také je možné, že mlže být trošku rozmazlená a nezodpovědná. Píšeš sice, že o ni táta polámal jekési vařechy, ale jde o to, jestli jí rodiče dovolili dospět. Jestli nakonec každý průšvih za ni vyřešili, byť i s křikem, mohla se Karolína naučit, že vždycky se to nějak zaplácá, i když je troška křiku, No bóže! Takže ona Tě zřejmě potřebuje, ale jednoznačně spoléhá na to, že zázemí má a dycky se to nějak porovná, někdo to nějak vyžehlí. Tady je každá rada drahá. Znám několik nezodpovědných lidí a ti udělají cokoliv, jen aby své problémy zavčas hodili na shrbená záda a rychle vijo pryč. Je dokonce možné, že vzhledem k věku se nezmění velmi dlouhou dobu a bude pořád mít snahu kličkovat.
    S odborníky se určitě poraď ohledně drog, ať alespoň víš, co by Tě mohlo čekat.
    Ovšem pokud žijete ve společné domácnosti, jakási pravidla by existovat měla. Možná není zvyklá mít povinnosti a teď se to asi bude učit velice těžce.
    Každopádně by sis měla udělat sama pro sebe hranici svých možností. Ty máš svůj život a máš PRÁVO ho žít, neobětovat ho nikomu, sestře nejmíň. Možná bys jí to takhle měla říct, že za ni táhnout nebudeš, ať si sama vaří, pere uklízí, ať se na něčem podílí. Těžko se to prosazuje, obzvláště v tomto věku, ale možná bys měla na jakémsi podílu důsledně trvat. Ona si patrně vůbec neuvědomuje rozměry zodpovědnosti a smrt rodičů ji mohla zasáhnout tak, že podvědomě dospět odmítá, bojí se reality a chová se agresivně. Mám synovce (23) s podobným problémem, bratr zemřel před třemi lety.
    Moc držim palce

    superkarma: 0 03.02.2005, 16:35:57
  6. [82] xenie [*]

    Rikina, jsi strašná pesimistka věřím že jsou lidi co se "proberou" a něco s tou situací udělají, no a jsou tací, co na té ulici skončí a třeba i zemřou... nevím, rozhodně bych zašla za odborníky, od toho jsou a na rozdíl ode mně to řeší "běžně", takže rozhodně ví líp než já, co dělat...

    superkarma: 0 03.02.2005, 16:24:28
  7. [81] Rikina [*]

    xenie: no a vidět svoje dítě v márnici, až ho předávkované najdou v nějakém feťáckém doupěti, to je lepší varianta ? Pak by se jeden mohl utěšovat tím, že na ulici ho nevyhodil...

    superkarma: 0 03.02.2005, 16:05:36
  8. [80] xenie [*]

    Ryta: to je samozřejmě ideální případ, ale jaká je pravděpodobnost že dotyčný neskončí pod mostem ? Nechtěla byhc jít po městě a vidět své dítě jako bezdomovce...

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:59:21
  9. avatar
    [79] Ryta [*]

    Ale vrátím se k tomu známemu. Rodiče ho vyhodili a chvíli ho v tom nechali lítat. Naštěstí se podíval do zrdcadla a zjistil jaká je z něj troska bez kamarádů i těch takzvaných. Začal ze sebou něco dělat našel si práci, byt a kamarády nové. Rodina mu taky hodně pomohla, protože vyděli, že dělá velké pokroky a hlavně, že jim nelže!!!!!!!

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:52:01
  10. avatar
    [78] Ryta [*]

    Musím o tom pořád přemýšlet nějak mi to nedá. A řeknu vám jednu věc mám známeho, který v tom hodně lítal a bydlel u rodičů. Snažili se mu pomoct jak mohli a nakonec ho prostě vyhodit museli. Teď jsou tu dva směry, kterými se ten člověk může dát. Buď se nad sebou zamyslí a začne se o sebe starat a vykašle se na takovou hovadinu jakou drogy jsou a nebo tomu propadne. Samozřejmě vyhození dotyčného na ulici není myšleno tak, že pokud bude jevit známky zájmu se z toho dostat, se na něj vykašlat - naopak, ale nejde přeci starat se a ještě přispívat mu na drogy - to je to samé jako bysme mu pomalu kopali hrob a jenom čekali až do něj spadne!!!!!!

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:49:21
  11. avatar
    [76] elephant [*]

    xenie: já teď mám taky silný keci, ale kdyby došlo na věc.... fakt nevím. taky jsem ráda, že jsem nic podobnýho řešit nemusela.

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:27:46

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [75] xenie [*]

    elephant: jo sorry, psalas že se to netýká Karolíny... ale stejně netuším, co bych dělala, kdybych zjistila že někdo z mých blízkých bere drogy... násilím mu nepomůžu a vyhozením na ulici ho dorazím ... díky bohu jsem to nikdy řešit nemusela a doufám že nikdy nebudu muset

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:23:01
  2. avatar
    [74] Eva_CZ [*]

    Ryta: ta knizkaq je moc fajn, protoze se konecne nezabyva tim, jak bejt na fetaka hodni a kam jeste couvat, ale tim, jak prezit. Jak si zit vlastni zivot.
    Rikino, v tom pripade s tebou souhlasim.

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:16:02
  3. avatar
    [73] Markýza [*]

    xenie: no až přijdu domů tak ti to hodím do vzkazů, z hlavy si to nepamatuju

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:15:28
  4. avatar
    [72] Žábina [*]

    no jo ono se to radí když člověk není v kůži toho člověka ...tuhle situaci ti Hanko nezávidím, určitě se poraď s odborníky...a jestli sestra bere drogy se dá snadno zjistit na základě testu moči...pokud je nebere nemá se čeho bát

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:13:50
  5. [71] xenie [*]

    Markýza: ráda bych si to přečetla, můžeš mi říct kdo to napsal, prosím ? a taky zda je to nová kniha, kterou najdu v knihkupectví, anebo starší a bude spíš v knihovně nebo antikvariátu... díky

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:00:37
  6. avatar
    [70] elephant [*]

    xenie: já psala, že můj minulý příspěvek se netýká Karolíny. ale stejně si myslím, že v tom jede, a nebo do toho co nejdřív spadne, a že v jejím případě by se mělo jít k psychologovi a to hned. pak případně vyhledat i odborníka na toxikomanii.a teprve kdyby tohle všechno nemělo výsledky by přišel na řadu ten vyhazov.

    superkarma: 0 03.02.2005, 15:00:01
  7. avatar
    [69] catcat [*]

    Holky, já si fakt z popisu Hanky nemyslím, že Karolína je feťák. Spíš že je to frocek a chce být in. Vždyť přece pouhá držkatost tak staré sestry neukazuje na závislost. Jestli si jen zahrává, tvrdý dopad v případě starání se sama o sebe (finančně atd) by mohlo pomoct. Hanko - kolik je Tobě?

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:59:47
  8. avatar
    [68] Markýza [*]

    elephant: Jo díky Memento, mně se furt pletl Džínový svět, ale ten je o něčem jiném,
    a to je John ještě dost měkký.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:59:13
  9. avatar
    [67] Markýza [*]

    xenie: no jo, ale když ho nevyhodíš, tak je to přímá cesta jak uděla bezdomovce ze sebe - a věř mi, že vím o čem mluvím s pár feťákama a jejich rodinama jsem už přišla do styku. To je fakt už jen o pocitu sebezáchovy. přečti si tu Matku Davida S. je to přesně o tom, o čem tu mluvíme.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:58:07
  10. [66] xenie [*]

    elephant: ale mluvíme každá o něčem jiném, Ty se držíš verze o drogách, o nichž tu není napsáno jistě, že v nich jede... pokud ano, tak bych se pokusila kontaktovat odborníky, pokud by k nim odmítla jít a začala rozprodávat věci, letěla by oknem a záměk by se vyměnil...

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:55:32
  11. avatar
    [65] elephant [*]

    Markýza: myslíš Memento?

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:55:17
  12. avatar
    [64] Markýza [*]

    Ryta: ano přesně - Matka Davida S. - tam je všechno, včetně těch pocitů vyhodit - nevyhodit, budu špatná matka, selhala jsem a tak.
    A taky Děti ze stanice ZOO, nebo tu od Johna - teď si nevybavím jak se jmenuje.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:54:36
  13. avatar
    [63] elephant [*]

    xenie: a nechat si feťákem ničit život? bacha teď nemluvím o Karolíně. ale při představě, že by mi někdo chodil domů sjetej, rozprodával mi věci, atd. tak by fakt asi jel tak rychle že by se nestačil divit. jsem hodnej blbec, ale všechno má svý meze.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:51:59
  14. [62] xenie [*]

    Lidi, já si nechci hrát na spasitele světa, navíc rovnou přiznám že drogy a jejich uživatele znám jen z televize, nicméně řešení vyhodit feťáka na ulici mi připadá jako přímá cesta k "výrobě" bezdomovce a kriminálního živlu... nějak se přece živit musí, nemá bydliště = nezaměstnají ho atd., prostě mi to nepřipadá jako řešení, ale zbavení se problému...

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:49:03
  15. avatar
    [61] Ryta [*]

    Nějakou dobu jsem se touto problematikou zabývala - hlavně na škole. Jezdili jsme na různá sezení s lidmi, kteří tyto problémy řeší přímo s postiženými a musím dát za pravdu Rikine, že opravdu nejmenší zlo je toho člověka (pokud v tom lítá a dělá problémy doma) vyhodit. Docela zajímavá knížka a tu ti Hanko doporučuji vřele je Zpověď matky Davida S.. Nevím už kdo to napsal, ale je tam perfektně popsané jak se chovat pokud v tom tvá sestra už lítá. Mám také sestru v tomhle potrefeném věku naštěstí naši jsou zdraví. Možná se takhle radí výborně,když člověk není v tvé kůži. Sama nevím jak bych se zachovala, ale opravdu ti doporučuji přečíst si tuto knížku a možná jí podsunout i tvé sestře je to zajímavé a velmi poučné a myslím si, že i ona by to zhltla jedním dechem a odnesla si snad alespoň malé ponaučení. Držím palce ať to zvládnete obě.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:41:59
  16. avatar
    [60] elephant [*]

    Markýza: moje slova.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:37:23
  17. avatar
    [58] elephant [*]

    Xenie: Karolína už není pubeťák, je dospělá, svéprávná......
    a myslím, že v tom jede, kamarádka je nesjtarší výmluva na světě, a i kdyby říkla pravdu, tak s takovýma kamarádkama je jen otázka času, kdy do toho spadne taky....

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:36:32
  18. avatar
    [57] Markýza [*]

    xenie: no to co sse popisuje v článku není pubertální jedinec - je dospělá a svéprávná, tak by za své chování měla nést odpovědnost. To co se popisuje v článku je jedinec s problémy psychického rázu - např. nevyrovnání se se smrtí rodičů - pak by to ale měl řešit jiný odbprník, začala bych psychlogem v centru Krizové intervence. Tam jsou odborníci na úrovni, kteří rozpoznají i možnou drogovou závislost, jinak tqady můžeme vést debaty nadále o všem a o ničem.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:35:48
  19. [56] Rikina [*]

    xenie: bavíme se o 20leté dívce, která v tom spíš jede, než že ne. To, že v tom nejede, je její tvrzení, a zbožné přání její sestry. Pokud v drogách jede, je jen otázkou času, kdy to dospěje ke koncům, o kterých mluví Markýza. Ona odbornice, kterou nechceš potkat, má ve svém archivu i dost pozitivních výsledků, případů, kdy "vyhození na mráz" pomohlo vrátit dotyčného do reality, a k tomu, že se začal léčit. Samozřejmě to není univerzální recept na všechny případy...

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:32:39
  20. [54] xenie [*]

    Markýza-52: ale o tak drsném jednání ze strany dotyčného tu řeč nebyla, myslela jsem že se bavíme zatím o pubertálním jedinci který MOŽNÁ v něčem jede, ale možná taky ne... to co popisuješ už není puběrťák, ale kriminální živel, ten by letěl rychlostí světla ...

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:21:05
  21. avatar
    [53] catcat [*]

    manx: říkám stanovit pevná pravidla soužití a při porušování na mráz. Věčně se tu bavíme, jak s nezdárným chlapem na mráz a najednou má zpovykaná 20 letá děvenka přímý a nezpochybnitelný nárok na bydlení? Je to náš komplex přebírat odpovědnost za dospělé příbuzné (děti, sestry atd), ale není to povinnost! To taky Karolíně může být 40, 50 a Hanka může, belhajíc se o berličce, přemýšlet, kolik má na ní přispět z důchodu, aby jí mohla chránit.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:17:03
  22. avatar
    [52] Markýza [*]

    xenie 33: pokud by mi kvůli penězům na drogu rozprodával nvybavení bytu, nebo vyhrožoval zabitím, tak ano!!!!!!!!!!!!!!!

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:16:22
  23. [51] xenie [*]

    Rikina: nemám důvod nevěřit Ti, ale nechtěla bych potkat odbornici na drog.problematiku, která takto radí. Ještě by mohla tato poradkyně dát rodině "postiženého" rovnou kalašnikova, aby se "problémové" osoby zbavila definitivně

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:08:55
  24. [50] Rikina [*]

    Eva_Fl: a co já říkám jiného - jestli drogy nebere, a je to jen opožděná pubertální vzpoura, dát šanci, ale jasně definovat, co ještě ano, a co už ne, a tvrdě na tom trvat, aby se dohody dodržovaly. Jestli drogy bere, už tohle nepomůže, a nejde o to, že se naseru, jak ty píšeš, jde o to, že feťák postupně ničí životy svým blízkým, a tedy v zájmu sebezáchovy nic jiného nezbude, než s ním vyrazit dveře. Nikdo netvrdí, že je to snadné. Není, a každej to třeba nedokáže. Ale doporučuje se to. Není to můj výmysl, bezcitné osoby, slyšela jsem to od odbornice na drogovou problematiku, která se tím zabývá léta.

    superkarma: 0 03.02.2005, 14:04:22
  25. avatar
    [49] Eva_CZ [*]

    Rikina: tak jinak - sance. Myslim, ze na to, dat nekomu sanci, ma kazdej. Urcit meze a pravidla - nez se tak naseru, ze pujdou vazne city stranou a nepujde o nekoho jineho, ale o muj krk a muj zivot.

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:53:13
  26. avatar
    [48] elephant [*]

    já přece neříkam,aby jí vykopla, já bych na to srdce neměla, jen jsem konstatovala, že to radí všichni odborníci.ale rozhodně bych jí nevěřila,že to bylo kamarádky,ono je to težká situace, a podle mě pomůže fakt jen odborník - nemusí být hned odobrník přes návykový látky, třeba by nejdřív stačil psycholog, aby se zjistilo, proč vůbec je Karolína "problémová". i když byla odmalička divoch, to neznamená, že to má v povaze to jak se chová teď, třeba se jen takhle vyrovnává se smrtí rodičů. já nevím neznám jí......

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:48:40
  27. [46] xenie [*]

    elephant: zato když ji vyhodí, tak půjde na ulici rovnou... fakt Ti to připadá jako řešení ?

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:38:23
  28. avatar
    [45] elephant [*]

    Gabi: tak tohle podle mě není řešení, jestli už se s drogama zapletla, tak jediný efekt by byl, že by prodala nejdřív vybavení bytu a pak byt samotný aby měla na fet, pak by se buď zkoušela dostat zpátky k Hance nebo šla rovnou na ulici.

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:36:22
  29. [43] Rikina [*]

    Manx: o majetkových poměrech nebylo v článku ani slovo, nicméně, kdyby byt byl v osobním vlastnictví rodičů, zdědily by ho obě sestry, jak píšeš. Pokud je to byt např.družstevní, má nájemní smlouvu jen jeden, druhej je jako spolubydlící. Řekla bych, že ten, kdo platí nájem, a všechny ostatní platby za ten byt, má jisté morální právo si stanovit pravidla. Například toho druhu, že v tomto bytě se drogy přechovávat nebudou. Jinak máš pravdu v tom, že není jednoznačné, že Karolina ty drogy bere. Pokud ne a byl to jen takový šprajc, tím spíš by se měla stanovit jasná pravidla. Dvacetiletý člověk už by měl vidět dál než za horizont nejbližších 10 minut, a aspoň tušit následky svých činů a chování. A taky ty následky unést...

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:34:35
  30. avatar
    [42] Gabi [*]

    Možná, že bude problém opravdu jen ve společném soužití, třeba má Karolína pocit, že ji chceš pořád "vychovávat". Nešlo by se pokusit se nějak majetkově vypořádat (vyměnit byt za dva menší, prodat dům, apod.) a zkusit jít každá "svou cestou". Třeba se tak najdete cestu a bude to vztah dvou sester a ne "matky" a "dcery".

    superkarma: 0 03.02.2005, 13:31:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme