Bulvár

Tora Tora Tora: Věřím, že Babička na sebe nenechá dlouho čekat

Tora Tora Tora vyjádřila svůj postoj nejen k autorce Boženě Němcové, ale i k tolik diskutované Babičce.  

Božena Němcová pro mne nebyla nikdy feministkou. Byla to žena, která následovala svého muže, kam šel a kam ho doba zanesla. S nepřízní osudu, tragickými ranami života a jeho vlastní tíhou se vyrovnávala, jak uměla. Psala. Vnímala život do široka otevřenýma očima a překládala ho v slova a řádky. Stejně tak zaznamenávala své útěky před dotěrnou realitou. K přemoudré babičce do krajin svého dětství. Nepátrám po spisovatelčině vztahu ke kněžně Zaháňské ani po hmatatelné podstatě té slavné babičky. Je to totiž jedno. Pro mne je důležitý důvod proč psala. Nevidím ji jako hrdou vlastenku s trnovou korunou nad rakví K.H. Borovského. Vidím ji jako ženu. Zranitelnou a zraňovanou.

Četla jsem Divou Báru a další povídky. Babičku nikdy. Nesla pro mne stigma povinné četby. Nic mi neříkalo skotačení Barunky Panklové kolem sukní babičky, která měla vždycky po ruce tu správnou odpověď. Myslím, že nebylo fér chtít po dítěti, aby pochopilo, proč si své dětství zidealizovala. A to je pro mne klíč k téhle próze. Dnes už vím, jak důležitá jsou vrátka do vybájeného světa. Že krásné ohlédnutí byť přibarvené nám dává odvahu hledět vpřed.

Trochu mi vůči ní přijde nefér, že se dětem servíruje právě Babička. Myslím, že by kantoři měli dát větší volnost výběru mladým čtenářům, po kterém díle sáhnou. Možná by si k ní našlo cestu víc z nich.

Já jsem jí objevila díky povídkám. Bylo to pro mne tak příjemné setkání, že jsem v povinné četbě ještě mnohokrát sáhla mimo hlavní proud. Díky tomu jsem objevila mnoho velmi čtivých děl jinak velmi těžko přelouskatelných autorů. Láska ke knihám mi zůstala. Stejně jako ty úžasné okamžiky, které prožijete, když  zkrátka k nějakému dílu či autorovi dospějete nebo svou cestou dojdete.

Vzhledem k tomu, že ve školách se ještě pořád čtou Děti z Bullerbynu a Honzíkova cesta, věřím, že Babička na sebe nenechá dlouho čekat. Nu což, však život není o tom, do čeho nás donutili, ale jak jsme se od toho dokázali odrazit. A protože v povinné četbě bývali tehdy i Lovci mamutů, nechci na tenhle institut moc hubatit :)
TTT

Pozn. red: Text nebyl redakčně upraven

______________

Hezky jsi to napsala. Už to tady podobně zaznělo i od Helenky. Ano, Babička není příliš vhodná kniha pro malé děti.
Děkuji za pěkný příspěvek k tématu i za tvoji lásku ke knihám.
Pěkný víkend
Saša

Téma dnešního dne 20 ledna: Božena Němcová

  • Máte rády tuto spisovatelku?
  • Ztotožňujete se s jejími názory?
    (rovnoprávnost žen a mužů, stejný podíl na výchově dětí, svoboda myšlení, možnost volby ad.)
  • Četly jste v dětství její knihy?
  • Líbí se vám kniha Babička?
  • A co její nesmrtelné pohádky?
  • Myslíte, že dnešní děti čtou knihy Boženy Němcové?
  • Zastáváte názor, že Božena Němcová byla průkopnicí feminismu?
  • Myslíte, že by byla tato spisovatelka v dnešní době úspěšnou političkou?
  • Líbí se vám filmy natočené na základě jejích předloh?

Vše o spisovatelce Boženě Němcové a i o vašem vztahu k její literatuře pište na redakční e.mail: redakce@zena-in.cz

Jedna z pisatelek ode mě obdrží takový malinko zvláštní dárek – samozřejmě knižní ))
A to knihu autora E. A. Longena: Můj přítel Jaroslav Hašek

hasek

A u druhé si přihřeju polívčičku. Posílám knihu, která mi vyšla před necelým rokem. Je o zpěvačce Zorce Kohoutové a jejím tragickém dětství nebo třeba i vzpomínkách na Jana Wericha, Natašu Gollovou, Karla Valdaufa ad. Nevybouřené mládí Zorky Kohoutové.

zorka

Tak pište - pište a přidejte se společně se mnou do „klubu spisovatelek“ :)

   
20.01.2012 - Příběhy - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. avatar
    [13] Suzanne [*]

    řinka — #12 no tehdy to bylo tak nějak zvykem, žena v domácnosti to měla jako zaměstnání.

    superkarma: 0 21.01.2012, 14:51:11
  2. avatar
    [12] řinka [*]

    Altamora — #4 A kde je psáno,že ženská musí umět vařit?

    1. na komentář reaguje Suzanne — #13
    superkarma: 0 21.01.2012, 10:51:36
  3. avatar
    [11] Lukáš Čejka [*]

    risina — #9 no asi jak ktere, pokud to ma nekdo jako obzivu - zdroj prijmu, pak ano, pak to muze byt prace  - zamestnani, v jinych pripadech je takova a podobna autorska cinnost konickem a volnocasovou aktivitou

    protoze tu nekde padlo, v jake zila bide a hmotnem nedostatku (snad ze to i melo vliv na jeji umrti) , pak to asi jeji zamestnani - zdroj obzivy nebyl - to se nevylucuje s tim, ze ona si to mohla prat - lec skutecnost byla asi jina a mozna proto zila v nedostatku, protoze se chtela zivit necim, co na obzivu nestacilo, nevim nejsem jeji zivotopisec Sml80 

    takze ta debata byla vpodstate na tema zda umela a pripadne vykonavala nejakou praci, kterou byla schopna se "uzivit" Sml16

    superkarma: 2 21.01.2012, 00:05:56
  4. avatar
    [10] denkas [*]

    risina — #9 Já sem neřikala,že nepracovala. Ale ani sem neřikala,že pracovalaSml80

    superkarma: 0 20.01.2012, 21:45:04
  5. avatar
    [9] risina [*]

    Lukáš Čejka — #5 denkas — #6 Psaní nepovažujete za práci ?

    1. na komentář reaguje denkas — #10
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #11
    superkarma: 0 20.01.2012, 21:10:35
  6. avatar
    [8] denkas [*]

    Lukáš Čejka — #7 Jasně a i to je ta emancipace !Sml80

    superkarma: 0 20.01.2012, 15:46:21
  7. avatar
    [7] Lukáš Čejka [*]

    denkas — #6 i to se pocita, zivot neni cernobilej Sml54

    1. na komentář reaguje denkas — #8
    superkarma: 0 20.01.2012, 15:43:48
  8. avatar
    [6] denkas [*]

    Lukáš Čejka — #5 Jo měla-milenceSml22

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #7
    2. na komentář reaguje risina — #9
    superkarma: 0 20.01.2012, 15:38:07
  9. avatar
    [5] Lukáš Čejka [*]

    Winnie the Pooh — #3 pokud nikdy nepracovala, tak proc si ji tu berou mnohe ctenarky za priklad emancipace ?ona asi nejake zamestnani mela Sml80

    1. na komentář reaguje denkas — #6
    2. na komentář reaguje risina — #9
    superkarma: 0 20.01.2012, 15:14:20
  10. avatar
    [4] Altamora [*]

    Winnie the Pooh — #3 Všechny řádné měšťky jí vyčítaly, že neumí vařit a jí i dětmi po hospodách.

    1. na komentář reaguje řinka — #12
    superkarma: 1 20.01.2012, 12:52:04
  11. avatar
    [3] Winnie the Pooh [*]

    Rikina — #2 Rozhodně zpochybňovat krušný živost BN, ale pokud vím, ač v bídě, níkdy nepracovala, tedy myslím manuálně Sml80.

    1. na komentář reaguje Altamora — #4
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #5
    superkarma: 1 20.01.2012, 12:10:08
  12. [2] Rikina [*]

    Víceméně s tím souhlasím - ona asi Babičku napsala "v sebeobraně", aby se nezbláznila. Sml80 Kdo by taky o takový život stál, pořád nějaké konflikty s manželem, harcování se po světě sem a tam, na krku čtyři děti, živit je jako pradlena a posluhovačka, a ještě do toho psát, to už je opravdu na jednu ženskou dost. Není se co divit, že aspoň v té knížce to chtěla mít jinačí. Ale to byla její vrátka, její úniková cesta, které nemusí nutně porozumět každý, a ztotožnit se s tím jen proto, že je to přece známá spisovatelka, a tak to má být, to už vůbec ne. Sml80 A je dobře, že jsou na světě veliké spousty jiných knih, z nichž si každý může vybrat ty, které mu něco opravdu dají, ke kterým si lidi sami dojdou, jak výše psáno.

    1. na komentář reaguje Winnie the Pooh — #3
    superkarma: 1 20.01.2012, 11:52:32
  13. avatar
    [1] enka1 [*]

    Sml16Sml67

    Mně se Babička zalíbila v dětství- o prázdninách u mé babičky jsem ji našla, a protože jinak  tam moc knížek nebylo, přelouskla jsem ji za dva dny a pak teprv jsem si našla povídky.

    S prvním odstavcem úplně souhlasím

    superkarma: 0 20.01.2012, 11:48:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme