Bulvár

Tomio Okamura: Svoboda slova není svoboda lhát. Média škodí politice

Co si myslí Tomio Okamura o svobodě slova a jejím mediálním využívání, nebo lépe zneužívání? To si můžete přečíst v dalším z jeho komentářů...

Další z ostrých komentářů Tomia Okamury se opírá do svobody slova a její mediální tváře...

Svoboda slova není svoboda lhát. Média škodí politice

Na svět se dostala tajná zpráva - kandidát ČSSD na prezidenta by mohl být Jiří Dienstbier. Informaci vynesl prý hejtman David Rath a hned se stal terčem kritiky v ČSSD. Prý je to naschvál a chyba.
A to by mě zajímalo proč? Copak není správné představit kandidáta co nejdříve a dát veřejnosti čas si ho prověřit? Rozumím obavě, že se kandidát vyšťaví - koneckonců ODS také s kandidátem
nespěchá a stejně tak ostatní strany. Příčin je několik a bylo by laciné vše hodit jen na politiky a politikaření. Pravda, politici bohužel stále podléhají mantrám reklamních a PR agentur.
Politickou kampaň si pletou s reklamou na prací prášek. Skutečně, u komerčních výrobků platí pravidlo, že nejvíc zabírá novinka, třebas je ve skutečnosti obsah stejný. Ano „nová bílá prací síla s novou formulí pro běloskvoucí efekt“, tohle skutečně zabírá.

Pro reklamky je taková kampaň nejlehčí - vezmou jednoho kandidáta dva měsíce před volbami, zabalí ho do hezkých slov a vyvěsí na všechny tabule v okrese. Pak se kasíruje a máme hotovo na další čtyři roky.
Jenže prezident není přece Ariel ani čokoládová tyčinka(ani poslanec či senátor). Tragikomická je už jen myšlenka, že takovou osobnost vybíráme a diskutujeme pár měsíců před volbami. I mně nedávno jeden přítel, politický komentátor, zcela vážně radil, abych svou kampaň spustil těsně před volbami. Myslel to dobře, ale panebože, až ohlásím nějakou kandidaturu, tak prostě budu pokračovat v tom, co dělám dosud - a buď to bude voličům stačit nebo ne. Mají přece právo zvolit člověka takového, jaký je po celý svůj život - ne něčí obraz vymalovaný měsíc před volbou. Být zastupitelem veřejnosti musí přece být vrchol profesní úspěšné kariéry - kde není třeba žádný billboard, protože lidé danou osobnost znají. Vědí, jak je daný člověk pracovitý, slušný, poctivý. Na kandidátkách by neměla mít místo žádná anonymní šmudla ze stranické kandidátky. Já vím, takový člověk lépe poslouchá své lídry - jenže lídrem, šéfem poslance či hejtmana jsou voliči - ne kmotři ani stranické sekretariáty.

Média ničí politiku - dělají z ní nepravdivou sci-fi

Tady se dostáváme k další příčině současné strategie tajit kandidáty - média. Podle mého soudu by bylo dobré, aby každý, kdo chce vstoupit do veřejného života, byl veřejně aktivní - a média by si takových lidí měla
všímat. A to dlouhodobě. V regionech je spousta lidí, co mají za sebou velmi skvělou minulost, velký kus práce a mohli by být tahouny i v politice. Jenže ti novináře absolutně nezajímají, i kdyby ohlásili sto kandidatur. V případě, že kandidaturu ohlásí mediálně známá osobnost, pak se jí dostane dost mediálního prostoru, ale málokdy je zaplněný tím, čím by měl být - tedy prací a vizí dané osoby. Já jsem ještě žádnou kandidaturu neoznámil, ale papíru se o mně už popsalo hodně. Drtivou většinu novinářů vůbec nezajímalo, proč bych chtěl kandidovat, čeho bych chtěl dosáhnout, na čem pracovat - ale kdeže - nejdůležitější byly drby, lži smíchané s polopravdami o naprosto nepodstatných věcech. Některé lži byly až legrační - jeden novinářský elév naznačoval, že za mojí publicitou jsou úplatky. Přestože ona novinářka ode mne nikdy nic nedostala, tak tenhle nesmysl v článku napsala. Nebo právě proto? O tom, že se cpu do médií napsal i Reflex, a to poté, co jsem odmítl rozhovor pro Reflex s tím, že chci omezit svá mediální vystoupení a vzdal
se i pozice mluvčího naší asociace cestovek. Věřte mi že, že pokud bych byl ochoten platit, tak za to, že si mě novináři přestanou alespoň z poloviny všímat. A nejde ani o to, že o vás píší, ale o to, že lžou.
Kdybych se neznal a pročetl noviny a internet za poslední měsíc a půl, pak se musím zvednout a přinejlepším se zfackovat. Za to, že se tak vypočítavě cpu do politiky, protože mi krachují firmy a nemám peníze a těch šedesát v senátu mě zachrání, protože jsem politický neumětel a švejk a do všeho se pletu, protože jsem chladný v posteli a odkopl jsem gejšu číslo 2. Stačil měsíc a z mediálního miláčka Okamury média udělala naprosto blbé hovado. A věřte, nezměnil jsem se ani o milimetr. Ten, kdo se změnil, byla média. Novináři mě přes deset let potkávají v senátu i parlamentu, přes deset let jim posílám návrhy a zprávy věnované legislativě nebo veřejným problémům. Přesto jsem prý v politice nováček. Omlouvám naše novináře, netuší, co to je politika. Politika není politikaření - tedy boj moc v sekretariátech nebo jimi napříč. Politika je starost o věci veřejné. Snad to jednou novinářům i politikům dojde.

Svoboda slova není svoboda lhát

A tady, u nekompetentních a neodpovědných médií a novinářů je kámen úrazu - proto se bojí strany oznámit jména svých favoritů, protože mediální tlak by na ně byl nejen obrovský, ale čelili by dnes a denně pomluvám a lžím. A co si budeme povídat - vždycky se najde pár lidí, kteří nějakým nesmyslům uvěří. Ať už budu kandidovat nebo ne - jednou z dalších věcí, kterou budu s přáteli prosazovat, bude změna zákonů o médiích. Směrem k větší odpovědnosti. Svoboda slova nesmí narušovat svobodu mého soukromí. Svoboda slova není svoboda lhát.

Typickým příkladem poslední doby je pondělní reportáž o mé osobě v pořadu Reportéři ČT, kdy jediným cílem bylo lživě pomluvit a dehonestovat mojí osobu a ukázat jí mimojiné jako neúspěšného podnikatele, který vlastně nic nedokázal. Redaktoři Michael Fiala a Marek Wollner v této reportáži plné lží a polopravd záměrně zamlčeli mojí firmu, kde jsem jako v jediné majoritním vlastníkem a to je moje fyzická osoba - živnostník, přestože jsem redaktora na tuto firmu také upozornil. Jako fyzická osoba jsem za své osobní podnikání - převážně v rámci zajišťování služeb cestovního ruchu - dosud utržil přibližně 150 (stopadesát) milionů korun, řádně tyto příjmy doložil finančnímu úřadu, a nikdy jsem za posledních 15 let nebyl ve ztrátě, ale vždy v zisku. Celé moje podnikání je tedy dlouhodobě ziskové a nikoliv ztrátové, jak uvedla zcela lživě Česká televize. Je děsivé, že veřejnoprávní Česká televize vyrábí za naše veřejné peníze (koncesionářské poplatky) reportáže, jejichž účelem je takto lživě manipulovat s veřejným míněním. Je neuvěřitelné, že je Česká televize nástrojem politického boje. Můžeme jenom spekulovat o tom, na čí objednávku tato reportáž vznikla a za jakou protihodnotu. Kolik dalších reportáží je takto zmanipulovaných? Jsem přesvědčen o tom, že tento způsob práce není v České televizi legitimní ani legální. Bude za to ale někdo konkrétní potrestán?

Ústava a navazující zákony chrání naše osobnostní práva - k nim patří právo na důstojnost a soukromí. Nikdo nesmí o nás lhát ani nás lživě zesměšňovat a ponižovat. Neplatí tu ani rozdíl mezi veřejně činnou osobou a soukromníkem. Před ústavou jsme si rovni - a lhát se o nás nesmí o nikom. Abychom si rozuměli - zopakuji ještě jednou - každý ať si píše, co chce - ale nesmí o jiné osobě psát nepravdy, které ji vážně profesně či občansky poškozují.Tyto lži nesmí média publikovat a pokud ano, tak s rizikem sankcí. V zemích západní Evropy fungují orgány, které dozorují média a jsou rozhodčím orgánem pro stížnosti. Takový orgán tu už dávno chybí - máme Syndikát novinářů a jeho etickou komisi - obojí je naprosto nefunkční. Pojďme se zamyslet nad tím, že by se vydavatelé a profesionální novináři povinně sdružili v mediální komoře, která by byla pak rozhodčím orgánem v případě stížností na novinářské prohřešky. A měla by možnost udělovat sankce - a sakra citelné. Když někdo na lži o Vondráčkové či Vieweghovi vydělá milion, tak ať pokuta je dva miliony.
Věřte, že nejen bulvár (vlastně co už není bulvár?), ale prakticky všechna naše média by byly méně šťavnaté - ale tak trochu by se nám dýchalo lépe. A ty nové zážitky - při čtení novin bychom mohli textu alespoň zčásti věřit. Pokud bychom museli číst jen ověřené informace, pak by byl třeba výše zmíněný hejtman Rath méně obludný a démonický. Ale při hledání témat - nových, neotřelých - bychom pak třeba narazili právě na ty nové nadějné osobnosti - jako je třeba pan Dienstbier a nemuseli bychom se bát dát je veřejnosti v plén. Ideální by pak bylo, aby kandidáti kamkoli by ohlašovali své ambice třeba i 4 nebo 6 let dopředu - voliči by mohli sledovat jejich stávající práci a kandidáti by si mohli nanečisto vyzkoušet odpovědnost vůči druhým a pracovat pro ně zatím mimo mandát.

Volby by měly zhodnotit dosavadní práci každého z nás a nikoli výši investice do reklamní kampaně. Můj názor totiž je ten, že kdo pro druhé nepracoval před volbami, nebude pro ně pracovat ani po nich.
Ne Bůh, ale média nám v tom budiž milostiva.

Tomio Okamura
(tento komentář jsem napsal pro Středočeské a Zlínské deníky)

Čtěte další komentáře Tomia Okamury...

   
22.02.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [40] peetrax [*]

    OlgaMarie — #34 Sml22 tímhle se u nás některých holt shazuje... Sml24

    superkarma: 0 22.02.2012, 22:21:17
  2. [39] dtcalounictvi [*]

    Myslí si že Tomio Okamura je velice Chytrý pán a má větší přehled než kdejaký polityk.Hlavně ví co lidé potřebují.Jeho zajímá český človíčekSml79

    superkarma: 0 22.02.2012, 21:42:10
  3. [38] Jala [*]

    I když je T.O. vyčítán populismus, musím s mnoha jeho názory souhlasit.Sml16

    Jen je dnes ten text opravdu hóóódně dlouhý. Ale přelouskala jsem ho.

    Ale na prezidenta má ještě čas.

    superkarma: 2 22.02.2012, 19:04:01
  4. avatar
    [37] tajnostii [*]

    Jo,jeho názory se mi líbí

    superkarma: 0 22.02.2012, 18:10:25
  5. avatar
    [36] lacetka [*]

    Já mu taky fandím Sml67

    superkarma: 0 22.02.2012, 17:41:33
  6. avatar
    [35] OlgaMarie [*]

    Jakub D. Kočí: Nevíte, jak pan Tomio Okamura uspěl v žalobě na Barboru Tachecí?

    Hledala jsem jeho firmy v obchodním rejstříku a našla oznámení, že na Barboru tachecí podal žalobu. 

    superkarma: 0 22.02.2012, 16:45:11
  7. avatar
    [34] OlgaMarie [*]

    Správná otázka pana Okamury: Co už není bulvár?

    Reportéry jsem viděla a nechápu, proč to pan Okamura píše sem a proč nepodá na veřejnoprávní TV žalobu za cíleně zkreslený obraz jeho osoby. Tohle je pavlač a pavlačovou štěknu jako prezidenta volit nebudu.

    1. na komentář reaguje peetrax — #40
    superkarma: 1 22.02.2012, 16:31:58
  8. avatar
    [33] LudPa [*]

    Však kdo nechce, nemusí ho denně číst,to není oivinné. mi se jeho názory většinou zamlouvají.

    superkarma: 1 22.02.2012, 16:18:49
  9. avatar
    [32] yutinkaca [*]

    také většinou s jeho názory souhlasím Sml16

    superkarma: 0 22.02.2012, 15:48:09
  10. [31] Lydia001 [*]

    Myslím si, že Tomio Okamury je ted' všude plno, ale myslím si, že je to inteligentní člověk.

    superkarma: 0 22.02.2012, 15:28:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] datura [*]

    iřka — #27 a jak chceš proti korupci zabojovat konkrétně ty ?? Sml30

    superkarma: 0 22.02.2012, 14:25:53
  2. avatar
    [29] ekleinovka [*]

    maje — #23 Taky si myslím,že se až moc zviditelňuje -najednou je ho všude plno

    superkarma: 1 22.02.2012, 13:58:43
  3. avatar
    [28] átéčko [*]

    iřka — #27 Souhlasím iřko, taky to tak cítím!Sml67

    superkarma: 0 22.02.2012, 13:46:17
  4. [27] iřka [*]

    Zatím cokoliv jsem četla psané panem Okamurou,se vším musím souhlasit,věřím mu,a podpořila bych ho. Každý z nás má možnost napsat co si myslí,jak by si co představoval,co se mu líbí,nelíbí. Pochopitelně,že všichni nemusíme se vším souhlasit. Určitě jeden člověk boj s korupcí nevyhraje,tak snad záleží i nás,ne?

    1. na komentář reaguje átéčko — #28
    2. na komentář reaguje datura — #30
    superkarma: 1 22.02.2012, 13:43:55
  5. avatar
    [26] Milala [*]

    Reportéry jsem viděla a hned jsem si řekla,aha.někdo ho chce očernit.Názory má dobré,s něčím také nesouhlasím,ale ráda jeho názory čtu.Jestli bych mu dala hlas v prezidentských volbách? Zatím nevím,to ukáže čas,ale mezi mými 3  oblíbenými je!

    superkarma: 2 22.02.2012, 13:16:47
  6. [25] cilani [*]

    Byť je mi pan Okamura sympatický, s jeho názory často souhlasím, tohle je moc dlouhé. Má ale pravdu v tom, že by média za své výplody měla nést odpovědnost. Neposkytnou-li pravdivé informace, nechají-li se uplatit a/nebo zveřejní záměrně špatné nebo zavádějící informace, měli by platit jak mourovatí. Přijde mi, jako by se určitá profesionální čest vytratila a šlo jen o změť písmenek a sdělení, kdy člověk neví, čemu může věřit.

    lidicka — #18 taky nechápu, co je na těchto dvou zajímavého. Naštěstí na ně nijak zvlšť nenarážím a když jo, přepnu, ale jsem na ně už alergická.

    superkarma: 0 22.02.2012, 13:07:07
  7. avatar
    [24] Věrulinka [*]

    maje — #23 já bych řekla, že je právě moc a moc dobře, že říká svoje názory včas a ne pár dní před volbama Sml80, jako to budou dělat ostatní.Sml68

    superkarma: 0 22.02.2012, 12:57:16
  8. avatar
    [23] maje [*]

    jj. většinou musím s Tomiem souhlasit, ale dnešní článek mi přijde jako předvolební kampaň. Sml80Sml80Sml80

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #24
    2. na komentář reaguje ekleinovka — #29
    superkarma: 0 22.02.2012, 12:55:14
  9. [22] jithule [*]

    zajímavý článek - opět

    superkarma: 0 22.02.2012, 12:43:32
  10. avatar
    [21] Věrulinka [*]

    secret — #7 pokud bude  možnost, ANO Sml67Sml22

    superkarma: 0 22.02.2012, 12:30:03
  11. [20] Alina [*]

    Tomio mi mluví z duše, má pravdu. Ráda čtu jeho komentáře a kdyby kandidoval, dostal by i můj hlas. Říká, co si myslí.Sml16

    superkarma: 1 22.02.2012, 12:22:42
  12. [19] pinokio [*]

    Zvýšila bych pokuty za uvádění nepravdivých informací o jakékoliv osobě v tisku,televizi apod.Jenže v naší banánové republice se ničeho nedovoláte.Televize semínko zaseje,a divák uvěří.Nepomůže ani omluvná věta,kterou se pak televize snaží uvést vše na správnou míru.O bulváru ani nemluvím.Já  ten hnus nečtu,ale víme,že Blesk Aha jsou nejprodávanější tisk v naší republice.To o nás něco vypovídá.

    superkarma: 0 22.02.2012, 12:20:58
  13. [18] lidicka [*]

    Jeho komentáře se zakládají na pravdě. Nevím, proč někomu vadí. Zajímavé je, že opilá Iveta Bartošová s feťačkou Agátou Hanychovou jsou denno denně v médiích v trapných fotkách nikomu nevadí (a taky jsme o nich i na ženě-in často četli), ale někdo s rozumnými argumentami vadí. Sml80

    1. na komentář reaguje cilani — #25
    superkarma: 2 22.02.2012, 11:56:38
  14. avatar
    [17] zsuzsika [*]

    PBD — #14 Jindriska8 — #12 přidávám se k příznivcůmSml22

    superkarma: 0 22.02.2012, 11:56:16
  15. avatar
    [16] nugyna [*]

    datura — #10 asi tak nejak..kde kdo ma dobre nazory ajak se dostane tam, kam chce..najednou jako kdyby na ty nazory zapaomel.Jeste se tady nestalo, aby nekdo s dobrymi nazory vyhral boj s korupci a zlem

    superkarma: 0 22.02.2012, 11:48:10
  16. avatar
    [15] carmi [*]

    fNo, možná by tu opravdu nemusel být každý den. Asi má v redakci svého obdivovatele.

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:57:57
  17. avatar
    [14] PBD [*]

    Jindriska8 — #12 taktéž:)

    1. na komentář reaguje zsuzsika — #17
    superkarma: 0 22.02.2012, 10:52:00
  18. avatar
    [13] vmarta [*]

    jeje, to ma předvolební články??

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:41:55
  19. avatar
    [12] Jindriska8 [*]

    Jeho názory se mi líbí a souhlasím Sml67

    1. na komentář reaguje PBD — #14
    2. na komentář reaguje zsuzsika — #17
    superkarma: 1 22.02.2012, 10:35:45
  20. [11] free [*]

    Je to moc dlouhé a já musím na ÚP, nechcete mi někdo udělat výcuc?

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:32:33
  21. avatar
    [10] datura [*]

    No a teď rozhodněte, komu se dá věřit. Já spíš věřím Marku Volnerovi a finančnímu úřadu /viz zmiňovaná reportáž/ A to, že má na něco dobrý názor je mu v té naší sebrance na dvě věci.Sml80

    1. na komentář reaguje nugyna — #16
    superkarma: 0 22.02.2012, 10:30:17
  22. [9] dadma [*]

    Opět musím s panem Okamurou souhlasit.Bohužel jsem Reportéry na ČT neviděla,ale co jsem četla, tak musí někomu pěkně vadit.Velké politické kampaně bych zakázala,proč utrácet obrovské peníze.Strany za to utratí stamiliony, které si půjčí a pak ,když se dostanou k moci, tak začnou krást nejen pro sebe, ale pro stranickou kasu ,kterou musí nějak zaplnit.Za kandidáty by měla být vidět práce a nikoliv bilbordy, kde nám slibují nesplninetlé.To že dnes nejsou média objektivní je zcela evidentní.Stačí si přečíst pár deníků a hned víte, ke které straně se přilkání.

    superkarma: 1 22.02.2012, 10:24:12
  23. [8] murat [*]

    komentář napsal pro deníky které cituje, tak proč je to tady? to si tu platí kampaň? Sml80

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:19:13
  24. [7] murat [*]

    Věrulinka — #4 určoitě ho budeš volit viď?

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #21
    superkarma: 0 22.02.2012, 10:17:24
  25. avatar
    [6] Kytinkak [*]

    já bych ho tedy za prezidenta neviděla, některé nározy má dobré, ale to má každý ze začátkuSml80

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:08:40
  26. avatar
    [5] řinka [*]

    Jako prezidenta bych ho neviděla,ale s jeho názory musím souhlasit Sml67

    superkarma: 0 22.02.2012, 10:02:29
  27. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    secret — #2 proč ti vadí, že tu je denně, říká jenom a jenom pravdu Sml67

    átéčko — #1 Sml22Sml67

    1. na komentář reaguje secret — #7
    superkarma: 1 22.02.2012, 10:00:49
  28. avatar
    [3] Žofie [*]

    Názory nemá špatné - se spoustou věcí s ním souhlasímSml22

    superkarma: 1 22.02.2012, 10:00:30
  29. [2] murat [*]

    on tady snad bude dennodenně Sml68

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #4
    superkarma: 0 22.02.2012, 09:58:32
  30. avatar
    [1] átéčko [*]

    Sml67

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #4
    superkarma: 0 22.02.2012, 09:53:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme