Bulvár

Tomio Okamura: Pražákům je hej. A co venkov?

V dalším komentáři Čechojaponce Tomia Okamury, mluvčího a viceprezidenta České asociace cestovních kanceláří a agentur, se dozvíte, na co Praha potřebuje miliardy a zda by měla podporovat venkov...

Pochází většina Pražáků z Moravy? I nad touto otázkou se zamýšlí ve svém komentáři Tomio Okamura...

Pražákům je hej. A co venkov?

tomioPražští politici nyní usilovně bojují o dvě miliardy, kterých by se měli vzdát ve prospěch menších měst a obcí. Projednává se totiž novela zákona o rozpočtovém určení daní, která zásadně ovlivní rozpočty všech menších měst a obcí v naší zemi. I premiér Nečas vyšel včera před demonstrující starosty, aby pražské miliardy obhájil. Podpora pražské ODS je pro něj víc, než podpora správné věci. Víc než slovo dané Petru Gazdíkovi a jeho Hnutí starostů, že rozdíl v daňové dotaci mezi „posledním venkovanem“ a Pražákem bude maximálně trojnásobný. No nic, slovo dělá chlapa a na chlapa v premiérském křesle si holt ještě počkáme.

Na co ty milirady?

V prvé řadě si nalejme čistého vína. Naše stověžatá matička Praha už dávno ztratila jakýkoli morální nárok na tak extrémně vysoké příjmy.
Pokud Praze budou ony dvě miliardy skutečně chybět, stačí odpustit si naprosto zbytečné cyklostezky, kdy pár set metrů stojí stamiliony, víc než dálnice.
Může si odpustit dotace na komerční pseudofarmářské trhy, kde je skutečného farmářského zboží pomálu, může si odpustit extrémně předražené a naprosto zbytečné projekty jako Opencard nebo si může odpustit předražené tunely jako je Blanka. Komu vadil Kaplického blob, ať se dnes jde podívat na zdevastovanou Letnou s torzem šestiproudovky a „matkou“ tunelů za 90 miliard. Vize budoucího betonovo-asfaltového megamonstra je určitě příjemná. Minimálně pro všechny po lobotomii mozku. Obyvatelé Letné jsou zděšení.
Tahle varianta byla o několik desítek miliard dražší než navrhovaný velký obchvat Prahy. I proto dostala dražší verze přednost - každá miliarda z veřejného rozpočtu navíc je dobrá. Pro stavební firmy, lobbisty i magistrátní politiky a úředníky.
Praha je krásné město, je pro nás opravdu stověžatou matičkou. Jenže pokud Praha chce další rozvoj nesmí zapomínat na regiony.

Praha by měla regiony podporovat

Když jsme připravovali pro Prahu návrh koncepce pro cestovní ruch, tak jeden z hlavních námi navrhovaných bodů byla podpora venkova a regionálních měst. Praha by neměla žít na jejich úkor, ale naopak regiony posilovat. Má v nich totiž své zázemí.
Vidím to jasně ve své branži - v turistice. Většina lidí přijede do Prahy a tím pro ně návštěva ČR končí. Malá část ještě projede třeba Český Krumlov nebo Karlovy Vary.
To je strašně málo na to, jak velkou, pestrou a krásnou máme zem. Tím, že nemáme dostatečně atraktivní a přístupné regiony, trpí i Praha.
Většina turistů, kteří přiletí na návštěvu Olomouce, Zlína nebo Ostravy stejně přistává v Praze. Odtud vyjíždí a sem se vrací. Je v bytostném zájmu Prahy posilovat ostatní kraje Čech, Moravy a Slezska, s nimi poroste i její nepostradatelnost.
Snížit současnou nemorální diskriminaci regionů je tedy nejen spravedlivé, ale nakonec i ekonomicky výhodné.

Kolik daní platí Praha?

Usmívám se argumentu, že 45% daní se vybere v Praze. Jistě - mají tu sídlo desetitisíce firem. Zčásti proto, že v Praze hrozí statisticky násobně menší riziko finanční kontroly. Zčásti je to přirozené firemní centrum. Jinak tyto firmy podnikají, pracují a vydělávají mimo Prahu. Koneckonců týká se to i mojí cestovní kanceláře, která se zabývá dovozem zahraničních turistů k nám. Finanční kontroly na mne díky „laskavým“ anonymům starostlivých spoluobčanů sice nezapomínají, ale pokud jde o výdělky, ty tvoříme i v regionech kam vozíme turisty. Daním ovšem v Praze.
Takový ČEZ tvoří drtivou část zisku mimo Prahu, ale taky daní v Praze, nikoli tam kde zisky vytváří. Je to fér?
Takže ano, 45 procent daní se v Praze odevzdává, ale jejich základ se tu rozhodně v takové výši nevytváří. Naopak - o tuhle část příjmů jsou vlastně města a obce připraveny.
Slyšel jsem argument, že obyvatelé Prahy mají větší výdaje, proto potřebují větší dotace.
No, tomu bych se taky zasmál. V prvé řadě drtivá většina obchodů tu má spíš nižší nebo stejné ceny než jsou v regionech, při daleko větším výběru.
Akce pro děti i dospělé, kultura tu je často zadarmo - předevčírem zrovna byl nějaký rockový koncert zdarma na „Kulaťáku“ v pražských Dejvicích. Letos několikátý a jistě ne poslední. Tohle asi někde v Hradišti tak často není. Taky tu máme dotované farmářské trhy se španělským česnekem. Jejich výhodou je, že si tu můžeme koupit zboží z běžných obchodů, ale o polovinu dražší.

Pražáci jsou z Moravy

Velká část Pražáků, které znám, jsou ponejvíc z Moravy a část z českých krajů. Nebo odtud jsou jejich rodiče. Potkat čistokrevného Pražáka je vlastně rarita. Co se s těmi lidmi děje, že příchodem do Prahy vypnou paměť, a jsou z nich velkoměšťané, nevím. Já pocházím po mamince ze Zlínského kraje, nikdy na to nezapomínám a jsem na to hrdý.
Navíc historicky nejsme jedna, ale tři země - Čechy, Morava, Slezsko, kdy každá z těchto zemí měla své historické centrum. Zemské zřízení zrušili až komunisté a je s podivem, že dnes se k němu politici nechtějí vrátit. Samosprávnost - daňová, ekonomická i politická těchto tří zemí by obrousila debaty a rostoucí nevoli vůči „Cajzlům a Pražákům“. Pražáci by opět vydělali - Moraváci by nadávali na Brňáky, Slezané na Ostravu.

Ať budeme nadávat na kohokoli - což určitě budeme, bylo by fajn, kdyby těch oprávněných důvodů bylo stále míň a míň. Stačí málo - neohlížet se na krátkodeché zájmy a myslet ne v kontextu volebního kongresu ODS, nebo Prahy, ale celé země a všech jejích obyvatel.

Tomio Okamura

Kam dál? Komentáře Tomia Okamury...

   
26.09.2011 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [26] Lukáš Čejka [*]

    haluška — #25 Kdo by si na takovou predvadecku prinesl radar, byl by samozrejme vykazan a to bez naroku na vraceni vstupneho. Sml57Sml54

    superkarma: 0 27.09.2011, 11:33:10
  2. avatar
    [25] haluška [*]

    Lukáš Čejka — #14 zabudol si na radarSml32

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #26
    superkarma: 0 26.09.2011, 21:53:15
  3. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #23 ono to RUD neni mozne totiz popsat nejakou jendoduchou funkci - do mest dojizdi za praci spousty lidi (v Praze je to tusim neco kolem sto tisic), mesta se o ne musi "postarat" jako o "vlastni" (tj. doprava, sluzby atd.), ale pro vypocty RUD jsou ti lide zapocitani jinde - tam kde bydli - takze se vlastne hleda nejaky model, ktery by to vsechno obsahnul - nejake pravidlo jak prerozdelovat vybrane dane, ktere by pocitalo i s takovou situaci jako je dojizdeni

    asi nic nebude idelani a kazdy si v tom haji svojeSml80

    jinak pokud jde o ty 2 mld. o kterych se ted mluvi - ja s tim nemam problem, ze budou prerozdeleny jinam, jen nesouhlasim s tou argumentaci co tu v nekterych prispevcich zazniva

    Doplneni - tak do Prahy podle CSU dojizdi dokonce 145 tis. lidi za praci - to by bylo pate nejvetsi mesto

    superkarma: 0 26.09.2011, 16:43:21
  4. avatar
    [23] Altamora [*]

    Lukáš Čejka — #18 Ovšem, že to nesouvisí s rozdělením daní (jen s tím, že v Praze je víc pracovních příležitostí než jinde a lidé si mohou klást podmínky). Ale souvisí to s uvažováním lidí z centra a mimo centrum - Pražáků je víc, proto si víc z těch daní urvou. Mají blíž k politikům, tak je mohou víc ovlivňovat a politici se jim víc snaží zalíbit. V krajích zase víc urvou krajská města. Lidi z města se spíš domluví a najdou mezi sebou mluvčí než lidé ze zapadlých vsí. Dav je manipulovatelnější než jednotlivec. Tak to bylo, je a bude.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #24
    superkarma: 0 26.09.2011, 16:31:20
  5. avatar
    [22] Solei [*]

    Rikina — #20 Pan Okamura zapomíná na jednu věc. Né všichni japonci jezdí přes jeho cestovku. Je spousta takových turistů (většinou jsou to mladí lidé na svatební cestě a studenti - ne Okamurovi důchodci co si celý život šetřili na cestu kolem světa), kteří cestují tak, že si koupí celoevropskou vlakovou jízdenku a jedou tam kam jede jejich mezinárodní vlak. Případně si vyberou nějakou přirozenou linii, třeba řeku a projíždějí velká města na dané řece.

    Co si budem povídat, Praha má vysokou koncentraci turistických zajímavostí na jednom místě. Dá se bez problémů oběhnout s minimem cestování za několik dní. A také se o tyto zajímavosti musí starat. Ostatní města se sice mohou pyšnit sem tam nějakou památkou, ale většina lidí má dovolenou omezenou, takže nechtějí trávit čtyři hodiny ve vlaku aby se někde zdrželi dvacet minut a jeli zpět. Bez ohledu na to, že mnoho těch zajímavostí není městem či vesnicí opečováváno tak jak by si zasloužili. Na náměstích rostou roztodivná sousoší, ale u zámku není parkoviště a v blízké hospodě dostane člověk akorát studené pivo. To není nic co by turistu, který má jen pár dní dovolené lákalo.¨

    Zájem turistů o české země opadá a není to tím, že bychom byli tak okoukaní, nebo tím, že všechno pohltí Praha. Je to tím, že velká část okolních měst na služby návštěvníkům prostě kašle. A věřte mi, fakt není příjemné, když zjistíte, že Chebský hrad je podle průvodce i internetových stránek otevřený a teprve až na místě, když se ženete nějakých sto kilometrů zjistíte, že si z vás někdo vystřelil.

    superkarma: 0 26.09.2011, 16:16:40
  6. avatar
    [21] Lukáš Čejka [*]

    Rikina — #20 a jeste turiste z Ruska - ja vim, ze to vypada, jak by tu byli doma, ale porad jsou to zahranicni turiste Sml16

    superkarma: 0 26.09.2011, 15:19:23
  7. [20] Rikina [*]

    Většina lidí přijede do Prahy a tím pro ně návštěva ČR končí? Hm, a kde se vzaly ty každoroční stovky a tisíce Němců, Holanďanů, Francouzů... v Ústí nad Labem, v Děčíně, v Liberci, České Lípě, v Českém Švýcarsku, v Lužických a Jizerských horách? Ti jsou vosk? Ovšem ty sem nevozí pan Okamura, pravda. Sml57 

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #21
    2. na komentář reaguje Solei — #22
    superkarma: 0 26.09.2011, 15:15:44
  8. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    pajda — #16 ten vas divadelni soubor si musi dohodnout dotace ve vasi obci, Praha si dotuje sva divadla Sml16

    superkarma: 0 26.09.2011, 14:52:55
  9. avatar
    [18] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #17 proč jsem měla o třetinu nižší plat než pražští kolegové ve stejné firmě -no nejspis proto, ze si tu praci vzala za tech podminek, s tim asi rozdeleni dani nesouvisi Sml80

    1. na komentář reaguje Altamora — #23
    superkarma: 0 26.09.2011, 14:49:36
  10. avatar
    [17] Altamora [*]

    pajda — #16 To se zrovna tak můžeme ptát, proč jsem měla o třetinu nižší plat než pražští kolegové ve stejné firmě a nastejné pozici a na stejném projektu. A to jsem na tom byla dobře, protože moji kolegové tady měli plat o další třetinu nižší než já. Holt Praha je Praha, to máme marný ...

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #18
    superkarma: 0 26.09.2011, 14:42:21
  11. avatar
    [16] pajda [*]

    Altamora — #13 jako obyvatelka malé obce ti řeknu, že bych neváhala ani minutu. Do města totiž jezdit nemusím, pokud mě obec uživí. Ale jestliže ve městě je služba dotovaná a obec na dotace na tutéž službu nemá, logicky služba v obci zanikne. To platí o všem, tedy i o divadlech a dopravě. Proč má Praha na dopravu dotace a naše obec musí na každý spoj nad těch "zákoných" pět vlaků za den připlácet? Proč nemáme dotace na náš divadelní soubor? Atd. atd....přitom Pražáci k nám za kulturou jezdí, tak jak to, že nás nedotují? A proč bych měla dotovat já je, když do Prahy jezdím tak maximálně na konference jednou za rok?

    1. na komentář reaguje Altamora — #17
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #19
    superkarma: 4 26.09.2011, 14:11:57
  12. avatar
    [15] Garfield [*]

    Sml67

    superkarma: 0 26.09.2011, 14:06:04
  13. avatar
    [14] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #13 ja bych nedal nikomu nic, vsechno bych si to nechal a koupil za to nove stihacky - ted maj v nabidkach nejake super, neviditelne - tak ty a s tema bych pak poradal letecke dny - vybiral bych velke vstupne a navstenikum bych rikal: kdyby to nebyly neviditelne stihacky, tak byste prave videli jak stoupa kolmo vzhuru ... Sml54

    1. na komentář reaguje haluška — #25
    superkarma: 0 26.09.2011, 13:40:10
  14. avatar
    [13] Altamora [*]

    Midsummer — #9 A kdybys k tomu ještě dala tržní vstupné, tak už to za tu návštěvu divadla ani nestojí.

    Prostě je to tak, že není správné, že je tak velký rozdíl v částce na občana zapadlé vísky a na občana velkoměsta. Ale nedá se očekávat, že to někdy bude úplně stejné, protože velká města poskytují služby i obyvatelům těch vísek. Jako obyvatelka velkého města, která se brzy hodlá přestěhovat do malé vesnice, jsem teď hodně rozpolcená v tom, jak bych hlasovala, kdyby se mě na to někdo ptal. Ale nemám strach, nikdo se ptát nebudeSml16

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #14
    2. na komentář reaguje pajda — #16
    superkarma: 0 26.09.2011, 13:34:25
  15. avatar
    [12] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #11 Na pani Lucii je pravicova jen jeji pravice Sml54

    superkarma: 0 26.09.2011, 13:34:16
  16. avatar
    [11] Altamora [*]

    Lukáš Čejka — #8 Lucie Bílá se deklaruje jako pravicově orientovaná. A to velmi vehementně. Proto mě to překvapilo. U těch, kteří dávají prachy ODS i ČSSD, aby mohli na státních zakázkách vydatně sosat za každé vlády, nemluvím. To je škoda slov. Víte, jaký je rozdíl mezo hřebíkem stovkou, který použijete na svůj plot a hřebíkem stovkou, který je v armádním plotu? Stovka.Sml57

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #12
    superkarma: 0 26.09.2011, 13:29:04
  17. avatar
    [10] ToraToraTora [*]

    Já bych ten problém nezužovala jen na kulturu. Každé město musí platit údržbu, osvětlení, infrastrukturu, trochu polaskat obyvatele kultůrou, školkami, školami, nějakým zázemím a investovat do svého majetku a do rozkvětu obce. Kdyby rozdělení financí pro města a obce bylo spravedlivé, nesnažily by se prapodivným připojováním malých obcí velká města navýšit počty obyvatel. Je to neefektivní a poněkud hloupé.  Za snahou udržet stávající systém myslím je jen touha nějak efektivně zamést pod koberec Blanku a Opencard. Protože s velkýmbalíkem se ztráty zametají lépe než s malým balíkem, kde je znát každá koruna.

    superkarma: 1 26.09.2011, 13:01:20
  18. avatar
    [9] Midsummer [*]

    Altamora — #1 Rozdíl je v tom, že z té vesnice musíš nejdřív do té Prahy dojet - a to setsakra taky něco stojí.

    1. na komentář reaguje Altamora — #13
    superkarma: 0 26.09.2011, 12:50:19
  19. avatar
    [8] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #7 treba jsou to levicove orientovani podnikatele, proto si misto urazeni pracek pozadaj o dotace Sml54

    1. na komentář reaguje Altamora — #11
    superkarma: 0 26.09.2011, 12:24:52
  20. avatar
    [7] Altamora [*]

    Solei — #5 Ta Fantastika dodstává dotace? Že se nestydí o ně žádat Sml31 Pravicově orientovaní podnikatelé v k terémkoliv oboru by si měli raději pracky urazit, kdyby měli podepsat žádost o dotaci.  Typicky český přístup - já jsem pravičák, jsem víc než vy, podřadné socky, koukejte mi moje podnikání zaplatit. (Abych to uvedla na pravou míru - nejsem ani pravičák, ani levičák, jsem typický středový skeptik - v něčem souhlasím s pravicí, v něčem s levicí, ale ani jedna strana nezastupuje mé zájmy, protože každá zastupuje výhradně zájmy svých členů, a to ještě jen těch na vyšších postech. Ideologie je pro ně jen zástěrka.)

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #8
    superkarma: 1 26.09.2011, 12:17:24
  21. avatar
    [6] Lukáš Čejka [*]

    Slavny Lukasuv val byl elegantnim resenim problematiky vychodnich barbarskych uzemi, ale copak me nekdo poslechne Sml80Sml57

    superkarma: 0 26.09.2011, 11:49:37
  22. avatar
    [5] Solei [*]

    Altamora — #4 Jsem z Kylešovic, cesta do Kateřinek pokud nejedu na kole, vyjde na dvojnásobek (jeden směr) v porovnání s jízdenou v Praze díky které si mohu víc než hodinu jezdit jak chci a libovolně přestupovat.

    Neoperuji nízkými příjmy, s titulem před jménem a za jménem coby státní zaměstnanec nemám dost peněz na to abych šla pravidelně do divadla. Jde mi o to, že dotace dostává velké množství souborů (a v naší zemi je přebytek těchto uměleckých uskupení) a dotaci dostávají nejen silně alternativní soubory jejichž tvorbu mnoho lidí neocení, ale také silně komerční organizace jako Ta Fantastika (a to mi přijde už natolik byznys, že bych jim dotace nedávala, do tohoto divadla nechodí středoškolští studenti na slevněná místa).

    1. na komentář reaguje Altamora — #7
    superkarma: 2 26.09.2011, 10:17:14
  23. avatar
    [4] Altamora [*]

    Solei — #3 V Opavě stojí lístek víc než 24 Kč? No tééda, ještě že tam chodím vždycky jen pěšky.Sml16 Asi bych chodila pěšky i v Praze, kdyby tam lístek stál stovku, což přibližně odpovídá nákladům na provoz MHD. Takto si tam vždycky  těch pár lístků koupím, když se někdy do Prahy podívám.

    Dotace na galerie, muzea a divadlo považuji za správné. Nemuselo by těch divadel být tolik, ale i tak si myslím, že za tržní cenu by se do nich lidé s nízkými příjmy nedostali. Nízké příjmy mají i vzdělaní lidé, kteří se věnují méně lukrativním oborům. V civilizovaných zemích jsou muzea a galerie podporovány, stejně jako studium historie země a nejbližšího okolí. Bez historie není ani budoucnost.

    1. na komentář reaguje Solei — #5
    superkarma: 0 26.09.2011, 09:38:29
  24. avatar
    [3] Solei [*]

    Altamora — #1 Když budu mluvit o jízdném... jízdné v Praze je levnější než například v Opavě.

    A vstup do divadla bych vůbec nedotovala. Buď si divadlo vydělá nebo ne. V naší zemi předivadlováno a přesouborováno a všichni chtěji dotace aniž by jejich aktivita byla zemi něco z toho vracela (například vzdělávání dětí).

    1. na komentář reaguje Altamora — #4
    superkarma: 0 26.09.2011, 09:16:25
  25. avatar
    [2] Solei [*]

    Krásná demagogie. Naprosto dokonalá ukázka ja zkreslit informace.

    Připomíná mi to reportáže ve zprávách kde se u zoraného políčka rozrušuje zemědělec, že musel zaorat cibuli. Vyhovuje to oběma, jak zemědělci tak reportérovi. Bohužel reportéra nenapadne zjišťovat jestli náhodou ve stejné vesnici není chlápek co hnul zadkem a dokázal tu stejnou cibuli prodat se ziskem.

    superkarma: 0 26.09.2011, 09:12:57
  26. avatar
    [1] Altamora [*]

    To všechno je pravda. Ale taky je třeba vzít v úvahu i jinou věc - i lidé z okolí platí v divadle stejné vstupné jako obyvatelé velkého města, z jehož rozpočtu je dotované, jezdí za stejné jízdné v MHD, mají stejný nárok na časové jízdenky (v Praze asi omezené tím pěkným tunelem OpenCard). Asi bychom našli spoustu jiných věcí, které ze svých rozpočtů platí velká města, ale používají i obyvatelé jiných měst, městeček a vesnic.

    1. na komentář reaguje Solei — #3
    2. na komentář reaguje Midsummer — #9
    superkarma: 1 26.09.2011, 08:40:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme