Bulvár

Tomio Okamura k japonské tragédii

Další z komentářů Čechojaponce Tomia Okamury se vztahuje k neštěstí, kterým v těchto dnech žije celé Japonsko a vlastně i celý svět. Přečtěte si, jak ničivé zemětřesení a následné problémy prožívá člověk, který v Japonsku vyrůstal...

tomioSledujete japonskou tragédii, milé čtenářky? Podnikatel, Čech i Japonec a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří AČCKA Tomio Okamura, nám zaslal k celé věci následující komentář...

Japonské memento pro nás

Japonsko prožívá nejhorší okamžiky svých dějin od konce druhé světové války. Jako by se nebe spiklo se zemí a všechny živly na Japonsko zaútočily. Nad zničenou zemí navíc visí Damoklův meč jaderné katastrofy. Zprávy o vnějších škodách jsou děsivé. Zprávy o lidech, o Japoncích, ale dramatické nejsou. 

Japonci nepanikaří, neděsí se. Jsou trpěliví. Dvacet pater v hroutícím se mrakodrapu scházejí spořádaně. V klidu, v tempu, kterému stačí nejstarší člověk. Pomáhají si navzájem. Vůbec platí to, že na prvním místě jsou ostatní a nakonec teprve já. Média přinesla zprávu o paní Hiroko Jamašita, která pod spadlou knihovnou ležela s rozdrceným kotníkem. Když po dlouhých hodinách ženu v bolestech objevili záchranáři, první její slova byla: „Prosím, omluvte mě, že vás obtěžuji. Pokud je v okolí někdo, kdo potřebuje pomoc víc než já, počkám.“

Češi říkají, co tě nezabije, to tě posílí. Silný charakter těžká zkouška zocelí, slabého zlomí. Pro Japonce to je samozřejmost, ale stojí za zmínku. Japonci nekradou, nerabují. Nepřepadávají, nestřílí. Pomáhají si naopak navzájem.

Nebude to moc korektní, ale nejde nevzpomenout si na obdobné katastrofy jinde na světě. Třeba na hurikán Katrina v New Orleans roku 2005, na katastrofu v zemi pro mnohé nejcivilizovanější a nejvyspělejší na světě. Na davy rabujících, znásilňování, přestřelky na ulicích, na armádu, která přiletěla do postižených oblastí nikoli primárně zachraňovat, ale střílet zdivočelé lidi.  

Moje čtvrtina japonské krve ve mně pláče nad lidským neštěstím. Ona japonská čtvrtina je ale taky hrdá, jak postižený národ čelí apokalypse. Moje polovina krve moravské se děsí představy, jak bychom obstáli my Češi, Moravané, Slezané, Romové, jako český zemský národ v obdobně hrozivé zkoušce. 

Japonci jsou za poslední století zocelení dost a dost. Jejich povaha se přetavila do zcela odlišné podoby, než je ta evropská. Nouze, neustálá hrozba zemětřesení či tajfunů je naučila starat se samostatně o sebe i své okolí. Evropané se přesně tohle posledních šedesát šest let odnaučují. 

„Hlavní věcí je starat se o sebe, kontrolovat a zdokonalovat sebe sama;... Být samostatný, být samosprávný a soběstačný, to právě znamená nežádat od druhého, aby ti dával, co můžeš a máš dělat pro sebe sám.“ Tohle nejsou slova Japonce. Napsal je Tomáš Baťa, Moravák. 

Ono je jedno, jestli jsme Moravák nebo Japonec. Podstatné je, co umíme nabídnout jeden druhému. 

To nejdůležitější poselství Japoncům světu je obecná pravda pro každodenní život, v míru i v čase bouře: Naše cena není v tom, co máme, ale v tom, co dáváme druhým.

Tomio Okamura

Kam dál? Komentáře Tomia Okamury...

   
17.03.2011 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [27] lesni malina [*]

    Solei — #25 Ja jsem nikdy v Japonsku nebyl, ale znam a poznal jsem nekolik Japonskych rodin. Samozrejme, ze znam spoustu Cechu. Obdivuji tvou schopnost videt vsechny veci v tom spravnem svetle. Nejen Japonsko. Cetl jsem i jine tve komentare.Sml16

    superkarma: 0 21.03.2011, 11:18:25
  2. avatar
    [26] Solei [*]

    lesni malina — #24 Je zajímavé, že pana Tomio z japonska prakticky vyštípali. Zatímco tady se mu skvěle daří.

    Kritizuje příliš jednostranně, stejně jako mnoho čechů má tendence kritizovat národ kde se mu dobře daří a zapomíná k tomu dodat, že jinde by nebyl ani zdaleka tak úspěšný.

    superkarma: 1 21.03.2011, 10:27:37
  3. avatar
    [25] Solei [*]

    Ano nerabují, nebo se to aspoň nedostane do zpráv. Je to hlavně proto, že na všechno je tam velmi přísný dozor.

    Pomáhají si, ale zároveň jsou to velmi tvrdí lidé.

    Člověk který zná jen svůj názor, nemá právo soudit.

    Už mne štvou všichni ti, kteří střílejí do vlastních řad. Shazujeme sami sebe a naprosto zbytečně.

    Věřte tomu nebo ne, ale v japonsku by většina čechů neobstála, náš přístup k věci je naprosto jiný. Japonci jsou silně xenofobní a pokrytečtí. Jejich zvykem je něco jiného říkat a něco jiného si myslet. V jejich společnosti přežije jen ten, kdo bude schopen jednat na jejich úrovni, s českým příliš měkkým přistupem bychom tam neobstáli.

    Zamyslete se nad tím, proč japonsko nestojí o věcnou humanitární pomoc. Řekli si o peníze, ale nestojí o léky natož o potraviny a hygienické potřeby.

    Toho novináře, který by měl odvahu zaznamenat jak ti lidé strádají k sobě nepustí, nemají potřebu ukazovat veřejně své neštěstí.

    Těm lidem, kterým voda vzala domov a přespávají v tělocvičnách nezbývá nic jiného než trpělivě čekat (naštěstí s tím, že přijde zemětřesení přijde počítali, takže jsou organizovaní).

    Když byly v čechách záplavy tak se ve zprávách objevovaly informace že někde něco chybí (třeba čisticí prostředky) a lidé se hned ozvali. V japonsku taky chybí.... jen to nikdo neřekne nahlas a všichni se budou tvářit, že je vše v pořádku.

    1. na komentář reaguje lesni malina — #27
    superkarma: 1 21.03.2011, 10:24:08
  4. avatar
    [24] lesni malina [*]

    oalison — #16 Pan Tomio nepovazuje Japonsko za "svou" zemi. Pan Tomio se daleko vic povazuje va Moravaka, obyvatele Ceska a jeho kritika je sebekritikou naroda. Ti kteri meli moznost poznat jine zeme a mohou srovnavat mu v mnohem daji za pravdu. Utesovat se tim, ze mame "i dobre lidi" podle me nestaci. Jeste bych bral, kdybychom mohli bez nadsazky rict, ze mame par i tech spatnych. Nedelam si pravo na to abych pomer dobrych a spatnych vycislil, ale pro zmirneni mych slov bych chtel dodat, ze sobectvi, zavistivost a neucta jeden k druhemu jsou vlastnosti, ktere prevladaji ve vsech zemich byvaleho habsburskeho mocnarstvi.

    1. na komentář reaguje Solei — #26
    superkarma: 0 17.03.2011, 23:21:18
  5. avatar
    [23] Rybulka [*]

    oalison — #16 Souhlasím s oběma tvými příspěvky, díky za něSml67

    superkarma: 0 17.03.2011, 21:38:52
  6. avatar
    [22] monkee [*]

    Do kamene tesat: Naše cena není v tom, co máme, ale v tom, co dáváme druhým. Sml22

    Snažím se dávat aspoň úsměvy (a naději, pohledy na krásné stránky života, když už nejde nic jiného) a ony se mi vracejí. Materiálno pro mne postupně ztrácí svůj význam víc a víc.

    superkarma: 0 17.03.2011, 20:34:56
  7. avatar
    [21] kobližka [*]

    oalison — #16 Milá zlatá...máš docela pravdu.Taky je u nás hodně zajímavých lidí,co dokáží nezištně pomáhat druhým a psát by se o nich mělo.Jenže,to jsme zase my,raději si koupíme kdejaký plátek plný špíny,abychom se dozvěděli,kdo s kým,kolik toho vypil,kdo koho zmlátil a přepadl....až o takových negativech a hloupostech novináři (ale oni to vlastně žádní novináři nejsou) přestanou psát,lidi nebudou mít co kupovat.Před revolucí tu žádný bulvár nebyl a žilo se bez něj taky. Totéž jsou zprávy v TV,samé hrůzy a děsy,až si člověk myslí,že snad žije v džungli.Ale aby tam řekli něco záslužného,něco,co se povedlo,něco příjemného,to se asi nenosí....

    superkarma: 0 17.03.2011, 20:25:53
  8. avatar
    [20] kobližka [*]

    Můj manžel se toho všilm už před 3 dny a upozornil mě na to.Říká:"Podívej se na to,jak ti Japonci jsou disciplinovaní,žádná hysterie.Nikdo tam nemusel vyhlásit vyjímečný stav kvůli rabování.Ti snad ani neví,co to je."

    Mají můj obdiv.

    Na druhou stranu si říkám,proč nad územím jaderných elektráren musí létat letadla a vtulníky s lidskou posádkou?Přece tak vyspělá země má jistě techniku s automatickým řízením.....to mi trochu vrtá hlavou.

    superkarma: 0 17.03.2011, 20:13:15
  9. avatar
    [19] Suzanne [*]

    oalison — #18 Díky, že to tu někdo napsalSml67 Mě taky fascinuje ta malomyslnost, se kterou se v těchto diskusích setkávám. Místo aby lidi zvedli prdele a šli sami světu dokazovat, že jsou lepší než ostatní, pokud mají pocit, že všichni kolem jsou špatní, mají plnou hubu čecháčků a vět typu "každý dobrý skutek je po zásluze potrestán" a podobných mouder. Krucinál, zrovna jsem se vrátila z hospicu, kde jsem byla něco dělat zadarmo. Takových lidí je spousta. Neposílám dmsky, ale chodím věnovat čas. Nejsem sama, fakt ne. Vidím kolem sebe lidi, co si pomáhají, zdraví se, usmějou se. Vidím i kretény, jistě, jsou jich plné zprávy. Občas se s nějakým i potkám. Ale tahle panující malomyslnost mě občas deptá.

    superkarma: 0 17.03.2011, 18:01:20
  10. avatar
    [18] oalison [*]

    SStream — #17 Myslím že nemusíš prvoplánově vidět v každém dobráka. Nejsem naivka, vím co lidi umí, taky jsem párkrát dostala po čumákuSml16 Na druhou stranu, lidi jsou všude ve světě stejní, dobří i zlí, ale je na nás co k sobě budem pouštět. Vždyť nemusíme ani konat žádné velkolepé činy, možná stačí v autobuse pustit sednout stařenku, ve frontě v obchoďáku nechat předběhnout těhuli aby nemusela stát tak dlouho, optat se slepce zda nepotřebuje někam dovést.... a co bych doporučovala, já už se nekoukám na TV zprávy, z netu si přečtu je to co je pro mě podstatné ale hlavně čtu to co má pro mě přínos a za každou blbou zprávou se pak snažim najít i nějakou dobrou... když si člověk podvědomě nastaví negativní vidění, šíří to pak kolem sebe. Tím ale nechci říct, že se na sebe, máme všichni usmívat jak sluníčka a předstírat že špatné věci se nedějouSml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #19
    superkarma: 1 17.03.2011, 17:32:39
  11. avatar
    [17] SStream [*]

    oalison — #16 možná máme jen štěstí na to potkávat určitou sortu lidí. Je to určitě i zaměstnáním, je tady spousta faktorů. Má odvaha přistupovat ke každému člověku jako ke člověku "dobrému" už mě opustila. I to mě vlastně hází do stejného pytle jako ty, o kterých píšu. Bez optání nikomu nepomáhám jelikož mi zkušenost říká, že budu po zásluze vytrestaná....

    1. na komentář reaguje oalison — #18
    superkarma: 0 17.03.2011, 17:24:46
  12. avatar
    [16] oalison [*]

    Upřímně nevim proč tu pořád v příspěvcích čtu o tom ja my Češi jsme zlí, podlí, kradem, jsme hyeny a nevím co ještě.... Možná že člověk vidí jen to co sám chce vnímat. Pan Tomio je jistě moudrý muž, nesouhlasím se všemi jeho názory a chápu jeho hrdost na svou zemi a starost o to co se tam nyní děje. Ovšem vadí mi jak pořád háže Čechy do jednoho pytle.

    Sakra já mám kolem sebe spoustu lidí, kteří kupříkladu při povodních velmi pomáhali, i těch kteří pomáhají dětem z dětských domovů, seniorům, bezdomovcům... mohla bych pokračovat. Dělají to jen tak a nežádají za to nic, neukazují se v novinách.... Ale já vím že tu jsou! Možná kdyby se média, víc zaměřovala právě na tyto lidi a ne na bouračky, vymyšlené skándály celebrit, vraždy, podvody v politice... Divili by jsme se najednou že to tu není až tak zlé.

    Já jsem hrdá na to, že jsem Češka, potkávám i blbce a sobce, ale těch slušných, chytrých a čestných lidí, naštěstí kolem sebe vidím víc. Možná by se měli lidi víc koukat, kolem sebe na obyčejné lidi a ne hltat negativní senzace z televize, internetu atd.Sml80

    1. na komentář reaguje SStream — #17
    2. na komentář reaguje kobližka — #21
    3. na komentář reaguje Rybulka — #23
    4. na komentář reaguje lesni malina — #24
    superkarma: 1 17.03.2011, 17:02:50
  13. avatar
    [15] SStream [*]

    rusalka2008 — #13 tuto reportáž jsem neviděla a snad jsem za to i vděčná. Myslíte, že se stáváme časem lepší? Že je tu nějaký vývoj? Já se to snažím vidět ale ne a ne se setkat s jakoukoliv situací, která by to alespoň trochu potvrdila... Jen mě tak napadlo, že důchodci jsou v supermarketech o poznání agresivnější než mladí lidé. Nevím, zda zrovna tohle lze považovat za evoluční vývoj ale není špatné tomu věřit Sml16

    superkarma: -1 17.03.2011, 16:35:07
  14. avatar
    [14] SNÍŽEK [*]

    z Japonců by jsme si měli vzít příklad jak si pomáhat,jsou vyspělý národ a dojímá mne jejich chování Sml79

    superkarma: 0 17.03.2011, 16:32:04
  15. avatar
    [13] rusalka2008 [*]

    Vzpomínám si na reportáž "Povodeň v nás", kde se po  povodni lidé - sousedi hádali do krve o každý kus koberce či nábytku z humanitární pomoci... bylo to nechutné, asi bych pak takovým lidem žádnou hmotnou pomoc už neposkytla.

    1. na komentář reaguje SStream — #15
    superkarma: 0 17.03.2011, 15:28:05
  16. avatar
    [12] maje [*]

    SStream — #10 smutné, ale bohužel pravdivé. dneska se bojí člověk pomoci, protože je to přesně tak, jak píšeš. jednomu pomáháš a druhý tě obere o všechnoSml80Sml15

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:59:16
  17. avatar
    [11] Ivana. [*]

    SStream — #10 Sml80Sml22přesně tak

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:51:10
  18. avatar
    [10] SStream [*]

    věty pana Bati nejsou charakteristikou čeství, nýbrž návodem na úspěch v této zemi. Pokud nehledíte především na svůj kabát, druhý čech Vám jej ukradne. Pokud se snažíte pomoci druhému, třetí Vás ze zadu úspěšně tuneluje. Tady to bohužel jinak nejde, je to snad druh boje o přežití? Nevěřím nikomu, po nikom nic nechci a od každého čekám to nejhorší. Kdyby Vás řekněme v Bohumíně přišlápl zřízený komín fabriky, co se stane první? Seberou Vám peněženku, mobil, doklady a pokud to spadlo zrovna dobře a boty zůstaly bez poskvrny...

    1. na komentář reaguje Ivana. — #11
    2. na komentář reaguje maje — #12
    superkarma: 0 17.03.2011, 14:32:24
  19. avatar
    [9] Maši [*]

    Krásné....Sml67 kdesi jsem četla úvahu, čím si takové neštěstí ten pracovtý a pokorný národ zasloužil...možná jsou oni ti jediní, kteří jsou schopní takovou hrůzu zvládnout....

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:32:06
  20. avatar
    [8] enka1 [*]

    Tleskám.

    U nás (nejen) stačí povodeň a hyeny rabujou pár věcí, co lidem zbyly.

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:31:29
  21. avatar
    [7] Ivana. [*]

    a právě proto jací japonci jsou tak ač neposílám dmsky a finanční pomoc na takovéto a jiné katastrofy ve světě...jim velmi ráda a ochotně pomůžu Sml67 moc jim držím pěsti aby to rychle zvládli Sml59

    superkarma: 1 17.03.2011, 14:29:42
  22. avatar
    [6] maje [*]

    Tomio mě každým svým dalším článkem překvapuje. je neuvěřitelně uklidňující, číst takovéhle věci. když jsem viděla japonce a jejich chování, tak jsem se i lehce zastyděla. přestože jsem hrdá, že jsem češka, moc dobře vím, co by následovala u nás

    superkarma: 1 17.03.2011, 14:27:01
  23. avatar
    [5] RenataP [*]

    zlatá slova...

    sdílím s ním tu hrůzu z toho, co by se dělo tady...

    Jestli by to bylo víc Haiti nebo Japonsko...

    Sml80

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:26:20
  24. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    Sml67 Tomio ví, o čem mluví. Strach o Japonce nemám. Výbuch Fukušimi by nebyl tak ničivý jako panika davu malých čecháčků

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:21:02
  25. avatar
    [3] Klára Wimmerová [*]

    Milala — #2 Sml22 Taky mě to donutilo se „pozastavit“...

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:20:59
  26. avatar
    [2] Milala [*]

    Je zajímavé,že mne vždy slova Tomia naplní takovou pohodou a klidem.Sml67

    1. na komentář reaguje Klára Milošová — #3
    superkarma: 0 17.03.2011, 14:18:56
  27. avatar
    [1] heligona [*]

    A to je přesně ten důvod, proč o Japonce nemám nejmenší obavu. V případě, že by se to stalo u nás, nechci si ani představovat, co by následovalo.

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:12:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme