• SKOŘICE

Skořice je doslova všelék. Podporuje funkci mozku, je účinným bojovníkem proti virům, bakteriím a plísním. Skořicová kůra patří mezi přírodní antibiotikum, je silným antioxidantem, dokáže hlídat hladinu cukru v krvi. Pozor ale na zvýšenou konzumaci skořice při užívání inzulinu. V takovém případě se raději poraďte s lékařem. Také snižuje váhu. „Pravidelné užívání pomáhá při odbourávání tuku, protože má pozitivní účinek na rychlost metabolismu. Dále stabilizuje hladinu krevního cukru, což je při redukci důležité. Optimální denní dávka bývá kolem 3 g denně a neměla by být vyšší,“ radí Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční terapeutka Světa zdraví. Ruku v ruce s tím jde i pozitivní účinek na pokožku.

  • KURKUMA

Jde o indické koření zvané také indický šafrán a dlouhá staletí je používána jako lék proti rakovině. V jídelníčku tak působí jako prevence proti rakovině prsu. Již mnoho let s ní pracuje ajurvéda a také v celostní medicíně je známá pro své antibakteriální vlastnosti. Kurkuma má protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Skvěle působí při boji s akné nebo proti jemným linkám a vráskám. Také rozjasňuje pleť a zesvětluje tmavé skvrny na obličeji. Kurkuma se příliš nehodí pro ženy s citlivou pletí, protože může snadněji dojít k podráždění. Jeví se i jako prevence vzniku obezity, protože má schopnost ovlivňovat metabolismus tuků. Kurkuma také v lidském těle neutralizuje škodlivé vlivy glutamátu sodného. Ten se přidává do mnoha jídel, polotovarů a kořenících přípravků všude, kde je potřeba zvýšit chutnost pokrmu.

Foto: Shutterstock.com

  • HŘEBÍČEK

Jedná se o koření s nejvyšším obsahem antioxidantů. Podporuje dobré zažívání a povzbuzuje tvorbu trávicích enzymů. Pyšní se antiseptickými i analgetickými účinky. K hubnutí a očistě těla se využívá v kombinaci s lněným semínkem. Stačí zhruba 10 g hřebíčku a 100 g lněného semínka pečlivě rozmixovat na prášek a ten přidávat pravidelně (tři dny, dva dny přestávka, znovu po dobu jednoho měsíce) do müsli, cereálií nebo do mléka.

Věděli jste, že…
…hřebíček zmírňuje nadýmání, podporuje činnost střev a celkově uklidňuje a zlepšuje trávení? Připravte si čaj na hubnutí z hřebíčku. Kousek očištěného a nastrouhaného zázvoru, 5 hřebíčků a 1/2 čajové lžičky skořice zalijte horkou vodou. Nechte 5 až 10 minut louhovat, přeceďte, ochuťte citronem a pijte po doušcích.

  • ČERNÝ KMÍN

Používá se jako prostředek na podporu imunity, při dýchacích potížích, při problémech s játry, ledvinami a srdcem, ale i při pocitech psychické nepohody. „Vědci při různých výzkumech také zjistili, že rovněž pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru, či snižovat krevní tlak. Právě vyrovnaná hladina krevního cukru je při redukci nezbytná,“  vyjmenovává účinky tohoto koření nutriční specialistka. Denní dávka černého kmínu představuje zhruba jednu až dvě čajové lžičky. Ideální je například pití čaje z tohoto koření.

  • ZÁZVOR

Zázvor pomáhá nejen v chladném počasí při nachlazení a bolestech v krku, ale je také účinný při hubnutí svou pálivou látkou gingerol, která napomáhá zrychlovat metabolismus. Usnadňuje průchod stravy trávicím traktem a zlepšuje zpracování živin obsažených v potravě. Působí protizánětlivě, brzdí růst rakovinových buněk a tiší bolest svalů po tréninku.

Další velmi účinné koření:

  • Oregano: je zásobárnou antioxidantů, má antimikrobiální účinky.
  • Máta: aktivizuje vylučování jater a slinivky břišní a tiší podráždění žlučníku. Má i zklidňující vliv na nervovou soustavu.
  • Černý pepř: kuličky černého pepře jsou nabité látkou zvanou piperin, která je vyhlášeným bojovníkem s obezitou. Podporuje produkci žaludečních šťáv a přispívá k bezproblémovému štěpení lipidů.
  • Česnek: pomáhá snižovat hladinu škodlivého LDL cholesterolu, krevní tlak i riziko rakoviny. Obsahuje také alicin, který pomáhá lépe trávit.
  • Fenykl: podporuje správné trávení tuků a pomáhá při nadměrném nadýmání.
  • Bazalka: přispívá k lepší stravitelnosti těžkých jídel.

Uložit

Reklama