Na celém světě končí ročně v odpadu 1,6 miliardy tun jídla za 750 miliard dolarů. V Evropě se každoročně vyhodí průměrně 89 milionů tun potravin. V Česku pak podle odhadů končí v odpadcích 829 851 tun jídla. Potraviny nevyhazuje jen čtvrtina českých domácností.

  • Podle Centra pro výzkum veřejného mínění tvoří potravinový odpad zhruba 30 procent veškerého odpadu českých domácností. Pro 59 procent Čechů je nejčastějším důvodem k vyhození potravin to, že se zkazí.
  • Na první místo nejčastěji vyhazovaných potravin patří dlouhodobě pečivo, které je dnes masově produkováno s cílem co nejnižší ceny. Výsledkem je, že klasický chléb už za dva dny začne plesnivět a putuje do koše. Další skupinou potravin, se kterou se nejvíce plýtvá, je ovoce a zelenina, následována mléčnými výrobky,“ uvedl Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, jehož cílem je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele k zodpovědnému přístupu k potravinám.
  • Žádné jídlo nevyhodí pouze 11 procent lidí ve věku do 34 let, u lidí nad 55 let je to 38 procent.

koš

„Češi obecně nemají příliš dobré ekonomické myšlení a jejich neschopnost efektivně hospodařit se projevuje i v nakládání s potravinami. Problémem jsou zejména akční nabídky supermarketů. Když například jogurt, jehož běžná cena je 15 korun, v akci stojí šest, většina lidí neodolá a nakoupí si do zásoby, takové množství ale nestačí zkonzumovat, jogurt se zkazí a skončí v odpadcích. Studie uvádějí, že 40 procent akčního zboží lidé vyhodí. Potom se ale reálná cena vyšplhá na stejnou cenu jako před slevou a člověk takovým nákupem spíš prodělá,“ vysvětlil Martin Prokop.

Česká obchodní inspekce pravidelně pokutuje obchodníky nabízející zboží v akcích, které ve skutečnosti slevu nepřináší. „Problémem je ale to, že Češi slevám bezmezně věří a výhodnost nákupu si zpravidla neověřují. Pokud zjistí, že nákup výhodný nebyl nebo si koupili prošlé zboží, neumějí se ozvat a potraviny raději vyhodí. Podle průzkumů si zkažené nebo prošlé jídlo někdy koupilo 60 procent lidí. Ale jen polovina z nich ho šla reklamovat,“ upozornil Martin Prokop.

jídlo
Foto: Shutterstock.com

JAK SE V ČESKU PLÝTVÁ - Z 829 851 TUN POTRAVIN ROČNĚ VYHODÍ:

·         53 % domácnosti

·         19 % zpracovatelský průmysl

·         12 % stravování

·         11 % samotná produkce

·         5 % velkoobchod a maloobchod

V tiskové zprávě byly použity průzkumy CVVM (Spotřeba a plýtvání potravinami jako sociální problém, červen 2017), KPMG (Nákupní zvyklosti 2017), KPMG (Nákupní zvyklosti 2016).

Reklama