.

Tipy, jak překonat pásmovou nemoc

Cestování

Tipy, jak překonat pásmovou nemoc

Nespavost, bolest hlavy, nevolnost... i takhle se může projevit anglicky zvaný jet lag. Nemoc, která i tu nejlepší cestu může změnit na pěkně nepříjemné chvíle. Tipy, jak na pásmovou nemoc vyzrát, jsou tady. Tak buďte pro příště připravené!

Pásmová nemoc vás může pěkně potrápit i v tom největším a nejpohodlnějším letadle, s polštářem za hlavou a zabalené v měkké dece při sledování nejnovějšího filmu. Přesun mezi různými časovými pásmy vede k narušení biorytmu a kromě toho, že si skoro zíváním roztrhnete ústa, budete možná také podrážděné, dehydratované a bez energie.

jet lag

Cestou na východ

Podle výzkumů lidé na pásmovou nemoc trpí častěji v případě, že letí směrem na východ. Opačný směr je pak na adaptaci přívětivější a méně vyčerpávající. Pásmová nemoc se objevuje ještě častěji, letíte-li přes více než tři časová pásma. Cyklus spánku a bdění je tak velmi ovlivněn.

Webová stránka Cestovní nemoci pak proces pásmové nemoci vysvětluje následovně: Vnitřní hodiny lidského organismu sídlí v části mozkové tkáně zvané hypotalamus. Zde dochází k produkci spánkového hormonu melatoninu. Uvolňování melatoninu přes den potlačuje sluneční záření, které dopadá na sítnici lidského oka. S příchodem soumraku naopak dochází ke zvýšené tvorbě tohoto hormonu, který je zodpovědný za kvalitu spánku. Lidské tělo si časem zvykne na pravidelné střídání dne a noci, což se projeví i v pravidelné sekreci melatoninu. Problém tak nastává, když se posuneme o několik časových pásem jinam. Organismu poté nějakou dobu trvá než se přeřídí dle nového denního řádu. Přechodný zmatek biologických hodin se projeví poruchami spánku a bdění.

Jak vyzrát na jet lag?

Pásmové nemoci se během dlouhých letů jen tak nezbavíte, důležitá je ale příprava a prevence. Tohle jsou tipy, které by se vám mohly hodit.

  • Zkuste před letem pozměnit své spánkové návyky. Podle směru letu si přidejte nebo uberte alespoň hodinu spáku.
  • Pokud se chystáte na let, během něhož překonáte několik časových pásem, snažte se ho naplánovat tak, abyste letěli ve dne. Cestování v noci jen zvýší vaši únavu a citlivost vůči změnám.
  • Naplánujte si alespoň jedno mezipřistání.
  • Cestou na východ, těsně před tím, než půjdete spát, si vezměte tabletu melatoninu, který usnadňuje usínání a je skvělým pomocníkem při obnovování normálního spánkového cyklu.
  • Během letu zkuste co nejdříve usnout. Mějte pohodlné oblečení, teplé ponožky, masku na spaní a nejlépe i špunty do uší.
  • Nezapomínejte na zvýšený příjem tekutin. Nikoliv alkohol, ale čistou vodu.
  • Nejezte prášky na spaní, zbytečně by vám rozhodily biorytmus.
  • Až dorazíte do cílové destinace, nechoďte rovnou spát, ale vydržte vzhůru až do večera a zkuste se tak co nejrychleji nastavit na místní čas.
  • Dopřejte si po dlouhé cestě procházku na čerstvém vzduchu a zkuste trávit maximum času na slunci.
  • Babskou radou a pomocníkem proti jet lagu je prý také zázvorový čaj.

Také si přečtěte:

   
24.08.2017 - Tipy - autor: Marie Cicvárek Fléglová

Komentáře:

  1. [1] bobani [*]

    nehrozí

    superkarma: 0 24.08.2017, 14:35:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme