Reklama


Dostatečný spánek

To, že je spánek zdravý, pro tělo prospěšný a hlavně nepostradatelný, není žádnou novinkou. Každý jedinec potřebuje spát jinak dlouhou dobu a je jen na vašich zkušenostech, kolik je to právě u vás. Zdravá doba spánku se tak může pohybovat v rozmezí čtyř až devíti hodin. Když spíte, dochází k regeneraci celého vašeho organismu, ale i ke zpracování a ukládání podnětů, které jste mozku během dne dali. Dostatečný spánek rozhodně nepodceňujte.

Menší šlofík odpoledne?

U spánku ještě chvilku zůstaneme. Profesor Richard Wiseman z univerzity Hertfordshire totiž přišel na zajímavou věc ohledně odpoledního odpočinku. Podle jeho výzkumu, kterého se zúčastnilo tisíc dobrovolníků, si stačí dát menšího šlofíka odpoledne. Dostatečný je prý třicetiminutový odpočinek, po kterém bude člověk produktivnější a více soustředěný. Navíc vám tento krátký restart přivodí pocit štěstí, který vydrží až do večera. Richard Wiseman tvrdí, že je tento odpočinek nejlepší mezi polednem a třetí hodinou, pak už to nemá smysl. Tak teď už to jen vysvětlit šéfovi.

Správná strava

Jedno čínské přísloví praví: „Ze tří desetin léčí lék a ze sedmi desetin správná životospráva“. A nedílnou součástí zdravé životosprávy je samozřejmě i způsob stravování. Pro chladný podzim budete potřebovat silnou imunitu a ta se rodí ve zdravém střevě. Proto je načase dopřát si potraviny, které podporují správné zažívání a trávení. Nejlépe to dokáže kyselé zelí, jogurty a hlavně kysané mléčné výrobky. Ochlazující, suché a syrové potraviny vyměňte naopak za těžší, teplejší a výživnější. Do stravy je vhodné zařadit ve větší míře také houby, oříšky, semínka, med nebo vejce. Všechny tyto potraviny tělo totiž zvlhčují. Na syrovou zeleninu asi také příliš chuť mít nebudete, proto se ji nebojte jakkoli tepelně zpracovat. Kdo příliš nefandí dušené zelenině, třeba ocení krémové polévky jako je pórková, mrkvová nebo typická podzimní dýňová. 

Detox

Doporučuje se také dopřát si detox, kterých existuje celá řada. Účelem této procedury je jak pročištění a omlazení organismu, tak i prevence před civilizačními nemocemi. Těmi jsou například nadváha, migréna, cukrovka, bolesti zad, kožní nemoci, vysoký krevní tlak a tak dále. Detoxikace pročistí celé tělo velmi přirozeným a nenásilným způsobem.

Střídejte pohyb s relaxem

Sport, jak známo, vyplavuje do našeho těla endorfiny, tedy hormony štěstí, které obzvláště v tomto pochmurném počasí budou třeba. Sportovních možností je nespočet, například s MultiSport kartou jich máte na výběr více než 170 aktivit, a každý si určitě najde variantu, která ho bude nejvíce bavit. Zahrajte si třeba squash, badminton nebo bowling, případně zvolte sálovou lekci zumby či aerobicu. Nezapomeňte si však své sportovní i pracovní vytížení kompenzovat příjemnou saunou nebo teplou vířivkou. Uvidíte, jak spokojeně se budete cítit.

Co proti podzimní depresi?

Typických příznaků podzimní deprese je několik. Jedná se především o zvýšenou únavu kvůli nedostatečnému slunečnímu záření. Nevyhnete se ani sníženému celkovému zájmu, skleslosti, změnám nálady, přecitlivělosti, ale i poruchách spánku. Ale jak se tomu bránit? Měli bychom dbát na dostatečný přísun vitamínů. Zařaďte do svého jídelníčku více ovoce i zeleniny. Pro lepší náladu volte raději pestrobarevné oblečení. Hodně pomáhá také společnost blízkých, takže neustále vyhledávejte přítomnost svých přátel a rodiny. Ti vám zajisté od smutných a skleslých nálad pomůžou. V podzimním období bychom se měli alespoň pokusit sami sebe navodit do určité psychické pohody. Pokud si budeme neustále opakovat, jak je podzim pochmurný, studený a ošklivý, nebude ani naše psychické naladění směřovat jinam. Je důležité se radovat z každého dne. Vždyť i podzim může být hezký a barevný.

Mohlo by vás také bavit:

Uložit