Myslíte si, že na způsobu přípravy jídla z hlediska zdraví příliš nezáleží? Omyl! Právě v něm lze spatřovat tichého zabijáka zdraví našeho srdce. Když jde takové smažení ruku v ruce s polotovary, které dávno neplní mrazáky jen Američanům, ohroženo není jen srdce, ale i hmotnost a chuťové pohárky.

Polotovary do zdravého jídelníčku nepatří

foodÚnor 2010 byl měsícem srdce v USA. To byla pro známého kardiologa velká příležitost, aby ukázal, co tomuto důležitému orgánu prospívá. Nemoci srdce totiž sice závisí především na genetických vlivech, které nemůžeme nijak ovlivnit, ale také na životosprávě - a tu máme zcela ve svých rukou.

Dr. Dolan sestavil deset rad pro jídelníček, který našemu srdce zaručeně prospěje:

1. Nakupujte suroviny v potravinách ve svém okolí, kde je bohatá nabídka čerstvých produktů, mořských plodů a masa.
2. Zcela vyřaďte zmrazená a konzervovaná jídla. Ta často obsahují velké množství sodíku a jednoduché sacharidy, které nejsou zdravé.
3. Užívejte k ochucení a k obarvení pokrmů čerstvé bylinky místo soli a sáčkových koření. Čerstvá bazalka, máta, rozmarýn a česnek jsou pro zdraví úplně ideální.
4. Typická snídaně - chléb s máslem - se dá připravit zdravěji: máslo zkuste nahradit olivovým olejem s čerstvým tymiánem nebo bazalkou.
5. Samozřejmostí by mělo být vynechání smažených jídel, pečených pochoutek a také grilování - existují zdravější způsoby přípravy jídla.
6. Jako vhodná příprava pokrmů je doporučena pomalejší tepelná příprava, abychom zajistili lepší aroma zeleniny, drůbeže a ryb.
7. Jezte více ryb a drůbeže. Obě masa obsahují málo tuku, ryby navíc obsahují tzv. omega mastné kyseliny, které jsou důležité pro metabolismus tuků.
8. Omezujte červené maso a vepřové maso. Ta naopak obsahují více tuků a urychlují proces kornatění tepen, což vede k onemocnění srdce.
9. Místo dezertů, jako jsou vysokokalorické dorty, krémy a zmrzliny, ochutnejte čerstvé ovoce.
10. Když pijete alkohol, žádné drama, ale omezte se na jeden drink za den! Červené víno v malém množství obsahuje srdce chránící látky, ale při větším množství může vést k alkoholismu, vysokému tlaku, nadměrné hmotnosti a mozkovým příhodám.

Na první pohled se může zdát, že budete muset předělat celý svůj dosavadní jídelníček. Když se ale podíváte blíže, zjistíte, že pravidla jsou velmi jednoduchá a vše je jen otázkou zvyku.

Zdroj: www.ulekare.cz

Reklama