Bulvár

Terorismus - fenomén moderní doby?


Jedenáctého září jsem vám v tomto článku věnovaném vzpomínce na tragédii v USA slíbila, že se dnes, týden po smutném výročí, budeme věnovat problematice terorismu trochu podrobněji. Nuže, do toho...

Mezinárodní terorismus bývá pokládán za poměrně nový jev, ve skutečnosti je však jen další etapou vývoje lidského násilí, dalším evolučním stupněm válečné strategie, v jejímž rámci byli záměrně napadáni civilisté. Účelem těchto útoků bylo od počátku dějin zničit morálku nepřítele a vůli civilního obyvatelstva podporovat vůdce nebo politiku, proti které "teroristé" bojovali.

Dějiny vraždění
Ve starověku postupující armády znásilňovaly a zabíjely civilisty, ničily majetek a vypalovaly domy, ve středověku jak křesťané, tak muslimové vyvražďovali celá města, kteroužto strategii dovedli do dokonalosti Mongolové (pokud se město vzdalo, byli jeho obyvatelé ponecháni naživu a relativně nedotčen zůstal i jejich majetek, pokud však odporovalo, byli jeho obyvatelé po dobytí do jednoho vyvražděni - města tak postupujícím vojskům Hülegü chána, hlavního propagátora této strategie, raději dobrovolně otevírala brány). Ve válce Severu proti Jihu v USA nazývané Občanská válka rozpoutali Američané první takzvanou "totální válku" založenou na taktice teroru. Dvacáté století potom zrodilo terorismus v podobě, v jaké ho známe dnes.

(soutěž 10. - je)

Terorismus je nefunkční strategie
Podle jednoho z odborníků na mezinárodní terorismus, Caleba Carra, neoslabuje terorismus odhodlání nepřítele, ale vede naopak k ještě tužšímu odporu proti teroristům. Především z tohoto důvodu, bez ohledu na rozsah způsobených škod a na míru vyvolaného strachu a psychologického nátlaku, je terorismus strategií, která podkopává samu sebe. Nikdy tak v dějinách nedosáhl a podle Carra ani nedosáhne dlouhodobého úspěchu.

Náhodné oběti
Současné válečné strategie vyspělých států počítají s takzvanými náhodnými oběťmi z řad civilního obyvatelstva. Přesto, že skutečné následky někdy mohou být horší, než v případě teroristických útoků (narozdíl od mnoha teroristů mají totiž armády k dispozici mnohem ničivější prostředky, více odborníků a obvykle provádí akce většího rozsahu), liší se tento postup od terorismu na ideologické bázi. Zatímco teroristům jde především o zasažení civilního obyvatelstva a tím o vytvoření atmosféry strachu, usilují moderní armády o zničení strategických cílů a civilní oběti jsou sice mnohdy akceptovány, ale nejsou cílem útoků.

Hirošima a Nagasaki
Ve smyslu výše uvedené definice lze za teroristický akt označit i svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki - cílem tohoto útoku nebyly továrny, letiště, zbrojovky a podobně, ale civilní obyvatelstvo - a účelem bylo podkopat morálku nepřítele a demonstrací vlastní síly ho přimět ke kapitulaci. Někteří odborníci ovšem proto rozlišují, zdali útok provádí regulérní státní armáda nebo nestátní organizace či jednotlivci - v prvním případě pak tito autoři odmítají hovořit o terorismu - jejich odpůrci pak hovoří o terorismu státním.

Hledání viníka
"Přestože hlavní a přísný trest za svou činnost musí nést samotní teroristé, občané a vůdčí představitelé států a komunit, které si teroristé zvolili k vytvoření určité formy pekla, nejsou zcela bez odpovědnosti, protože jsme buď špatně chápali, nebo ignorovali počátky a povahu hrozby, a to v takovém rozsahu, že jsme tím pachatelům práci usnadnili," říká Carr k událostem jedenáctého září a přenáší tak část zodpovědnosti za tragédii i na bedra samotných Američanů.

Kriminálníci kontra vojáci
V průběhu dvacátého století především USA svou dlouhodobou snahou vzít mezinárodním teroristům statut skutečných vojáků (s právem na to, aby se s nimi zacházelo jako s válečnými zajatci podle ženevských konvencí) přispěly k tomu, že terorismus je veřejností chápán spíše jako akt kriminální než válečný - po jedenáctém září pak Američané stáli před obtížným dilematem - proti kriminálníkům totiž nelze zasáhnout vojensky. Chápání teroristů jako zločinců omezuje možné reakce na preventivní programy, vyšetřování, případně zatýkání, a na obranu - tj. na práci v podstatě policejní. Když pak USA zvažovaly možnost vojenské operace, musely náhle zcela přehodnotit svůj předchozí přístup a označit teroristický akt za akt válečný.

(soutěž 16. - přetrpět)

Změna politiky?
Náhlá změna politiky vůči teroristům se setkala s nesouhlasem jak za hranicemi, tak i mezi občany USA - lidé už si zvykli vnímat teroristy jako zločince a tudíž by na jejich akce neměla reagovat armáda napadením státu, z něhož tito zločinci shodou okolností pocházejí (zcela opačný je v tomto od počátku přístup Izraele). Z tohoto úhlu pohledu také vychází požadavek, aby USA podložili svůj boj proti teroristům důkazy - je to právní požadavek, charakteristický pro vnímání problematiky jako kriminální, nikoliv válečné. I v samotných USA je, přes využití vojenských jednotek a z části pod mezinárodním tlakem, stále boj proti terorismu chápán spíše na poli kriminalistiky (z toho vychází i využití jiných fondů ze státního rozpočtu, jiných strategií, obhajování akcí před mezinárodním soudem, požadavek na zveřejňování informací a důkazů atd.).

Skrytá armáda
S teroristy se tak mnohdy stále zachází podobně, jako s prodejci drog, pašeráky nebo vrahy. Není to jistě přístup zcela nesprávný, především drogové mafie se také vyznačují hlubokou mezinárodní propojeností a organizovaností, ale přece jen se tak ztrácí určité hledisko: teroristé jsou více méně organizované, leckdy dobře vycvičené polovojenské jednotky s ničivou potencí, které vedou útočná tažení proti různým státům a společenským systémům - jsou skrytou armádou, mnohde i se státní podporou.

Naše tendence vnímat pojmy voják a válečník jako cosi do jisté míry vznešeného nás nutí oddělit je od pojmu terorista - v historii lidstva to však byli právě vojáci, kteří napadali i civilisty. A v dějinách všech států, i USA, jsou etapy, kdy bylo zabíjení civilního obyvatelstva považováno za zcela legální válečnou strategii. To neznamená, že bychom měli být mírnější vůči terorismům - v současném světě už je tato strategie považována za nepřijatelnou. Měli bychom si však uvědomit, že se nejedná o fenomén moderní doby, ale o dlouhodobý vývoj - pochopení vojenských kořenů terorismu nám totiž může usnadnit boj proti němu.

Vzpomenete si, co jste prožívala 11. září?
Změnil se po tomto datu nějak Váš život?
Pamatujete si na tanky před Svobodnou Evropou?
Vzpomenete si na jiné velké teroristické útoky?
Ovlivnil Vás terorismus? Bála jste se o někoho?
Bojíte se cestovat letadly?
Víte, proč v pražském metru nejsou odpadkové koše?
Bojíte se, že teroristé zaútočí i v ČR?
Myslíte si, že se má ČR raději držet stranou?
Jste zastánkyněmi trestu smrti pro teroristy?

Napište mi o svých zážitcích a názorech na redakce@zena-in.cz a nejlepší příspěvek odměním!

   
18.09.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [35] Dudlajlama [*]

    *Kotě*: Evropa uz nekolikrat na to zavirani oci dojela. Nezavidim nasim vnukum a prapravnukum, hlavne tedy prapravnuckam, vi, jestli se nebudou na ten venkovni svet divat skulinkou v plachetce. Nejsem typ cloveka, ktery miluje katastroficke vize, jenze tento problem speje tak viditelne kupredu, ze nevidim cestu jak z toho. V Kanade jsou, mimochodem, taky pekni utlociti

    superkarma: 0 19.09.2006, 18:17:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] sanvean [*]

    na tom linku je jedna "teroristicka" pisnicka

    superkarma: 0 19.09.2006, 16:58:40
  2. avatar
    [33] sanvean [*]

    http://redir.netcentrum.cz/?noaudit&url=http%3A%2F%2Fwww.dam3rap.com%2Fmp3%2Ferhabe.wmv

    superkarma: 0 19.09.2006, 16:56:08
  3. avatar
    [32] *Kotě* [*]

    Galadriel: souhlasím s tebou. Ačkoliv bych v USA žít nechtěla a nemohla, uznávám, že je potřebujeme a to velmi. Je to jediná země, která se dokáže tlaku muslimské svoloče postavit a je smutné, že to většina evropských zemí nechápe a nepodporuje je. Bohužel s.át si do vlastního hnízda se zřejmě stává evropskou specialitou.

    superkarma: 0 19.09.2006, 02:15:17
  4. avatar
    [31] *Kotě* [*]

    Eva_Fl: za argument "když se vám tu nelíbí, tak tu nebuďte" bych střílela - to je skutečně jeden z nejdebilnějších. Asi tak stejný jako "když se ti to nelíbí, tak napiš něco sama".

    superkarma: 0 19.09.2006, 02:13:38
  5. avatar
    [30] Eva_CZ [*]

    Martina V.: ne vsechno je tady OK a ne se vsim souhlasim. Ale at se to nekomu libi, ci nelibi, zivotni uroven je tady 30 let pred Evropou. Rekni mi, jak muzou byt 2 pracujici lide v US chudi.
    A kdyz ma tva pritelkyne lekarka tolik vytek, proc nejede lecit na Kubu? Tam by asi nemela $150.hod., ze? Aha.

    superkarma: 0 19.09.2006, 01:06:14
  6. avatar
    [29] Myskdalen [*]

    Z Ameriky - poserou???
    Chacha,silná slova.Moje kamarádka je tam lékařkou a má hodně výtek k Americe,její americký manžel nazývá Ameriku,že je to jako pád říše římské.
    Kamarád se vrátil z emigrace po hodně letech do Prahy také z důvodu výhrad vůči politice této země.Kamarádů tam mám mnohem víc.
    Nic není černé nebo bílé.
    Můj život je mezinárodní,dcera má dvojí občanství,ale já jsem se zatím v živote v cizině z ničeho neposrala.
    Nevím proč.
    Všude jsou bohatí a chudí.Schopní a neschopní atd.Chytří a hloupí atd.
    Souhlasím ošem se zemřelou Orianou Fallaci,která nazývala Evropu EURÁBIÍ,to je výstižné.
    Tohle je všude,kam se člověk podívá - černo.

    superkarma: 0 18.09.2006, 23:33:12
  7. avatar
    [28] Dudlajlama [*]

    Nesouhlasim se vsim, co je produkovano USA, ostatne, takova zeme, ktera by nadchla bez rozdilu vsechny, neexistuje. Ovsem bez existence velmoci, ktera ma urcitou moc a silu, je uz pravdepodobne ta nase zmekcila zapadni civilizace prevalcovana. Evropa sama o sobe neni schopna se vojensky branit(snad jen s vyjimkou Anglie)a neumi si poradit ani s pristehovaleckymi vzpourami a socialnimi problemy s imigraci spojenymi. Ono k tomu zaniku stejne pomalicku speje a neni to nic noveho pod sluncem, jen se historie opakuje.

    superkarma: 0 18.09.2006, 22:11:41
  8. avatar
    [27] malenina [*]

    Zmanipulovali či ne, všichni víme hovno o tom, jak je to doopravdy

    superkarma: 0 18.09.2006, 20:44:19
  9. avatar
    [26] *Kotě* [*]

    Beruška1: ano, nás, co si myslíme, že kdyby blbost nadnášela, už tu budeš poletovat jak holubička, k tomu zmanipulovali Američané

    superkarma: 0 18.09.2006, 20:36:27
  10. avatar
    [25] Eva_CZ [*]

    Beruška1: Ti co tu vyjadřují své názory proti mě jsou důkazem toho, jak Američané šikovně zmanipulovali světový názor na to, co je a co není terorismus. Proč Američané stále každoročně nerozpitvávají své činy ve všech válkách, které kdy rozpoutali, proč stále nelitují všech obětí, které tam oni zabili.


    Jdi se vysrat.

    superkarma: 0 18.09.2006, 20:22:28
  11. avatar
    [24] Eva_CZ [*]

    Galadriel: a nejvic me sere, ze Ameriku vetsinou tezce nenavidi ti, kteri tady v zivote nebyli, vi o ni uplny hovno, maj vyplachnuty mozky a kdyby naaaaaaaahodou prijeli, poserou se tady. Jinak velkej souhlas.

    superkarma: 0 18.09.2006, 20:21:28
  12. avatar
    [23] man-mimo [*]

    Galadriel: řešení by to bylo ideální ..... kdyby bylo proveditelné

    superkarma: 0 18.09.2006, 19:20:53
  13. avatar
    [22] Dudlajlama [*]

    Beruška1: tvuj nazor ti nikdo nebere, nejsi ostatne jedina, kdo takto uvazuje, ovsem ta povsechna predposranost vuci muslimum a zajeta nenavist vuci Americanum uz mne silne leze na nervy. Videt vcera v TV ty opet rozervane huby protestujici po celem svete proti vcelku nevinne a z kontextu vytrzene pasaze z projevu papeze, me osobne utvrzuje v tom, ze vyjednavat s touto nabozensky vymytou nevzdelanou luzou je naprosto nemozne. Reseni bych videla v tom, za zapadni svet skutecne odjde z jejich uzemi, at si hospodari jak umi, cti a miluji si sve zeme a ve zlate si drepici vladce, ja budu respektovat jejich zvyklosti, ale zaroven jim neumoznim jejich zeme opoustet a rozlezat se po celem svete. A ti, kteri uz v nem jsou, se bud prizpusobi, nebo hajdy zpatky domu pod "cador".

    superkarma: 0 18.09.2006, 18:59:52
  14. avatar
    [21] Beruška1 [*]

    gwen: Máš pravdu, jsem komunistická oběť, protože má tetička si dovolila v roce 68 emigrovat do Ameriky na protest proti vstupu spřátelených armád na naše území. Taky proto mi komunisté nedovolili vystudovat vysokou školu a nechtěli mě pouštět za hranice. Takže já na rozdíl od těch zmanipulovaných soudruhů mám jasno, co je správné a co ne.

    superkarma: 0 18.09.2006, 13:36:38
  15. avatar
    [20] Meander [*]

    gwen: Vidíš? Měla jsi pravdu, bohužel.

    superkarma: 0 18.09.2006, 13:10:34
  16. avatar
    [19] Beruška1 [*]

    Z celosvětového hlediska je úplně jedno, co je a co není teroristickým činem, faktem zůstavá, že při tom umírají nevinní lidé. A těch všech je mi líto, a stále nevidím důvod, proč by se to mělo týkat jenom obětí 11. září a ostatních ne.
    Ti co tu vyjadřují své názory proti mě jsou důkazem toho, jak Američané šikovně zmanipulovali světový názor na to, co je a co není terorismus. Proč Američané stále každoročně nerozpitvávají své činy ve všech válkách, které kdy rozpoutali, proč stále nelitují všech obětí, které tam oni zabili.

    superkarma: 0 18.09.2006, 12:51:38
  17. avatar
    [17] gwen [*]

    Beruška1: Já tě beru spíš jako ubohou oběť komunistické ideologie, demagogie a manipulace.

    superkarma: 0 18.09.2006, 12:01:52
  18. avatar
    [16] Eva_CZ [*]

    Beruška1:
    Nemuzu se vyjadrit, nenechazim slusna slova.

    superkarma: 0 18.09.2006, 11:49:33
  19. avatar
    [15] Meander [*]

    Beruška1: Ty jsi něco, co by měli archivovat a občas pouštět v TV coby stejně odstrašující připomínku minulosti, jako jsou staré filmové týdeníky.

    superkarma: 0 18.09.2006, 11:40:00
  20. avatar
    [13] Beruška1 [*]

    Meander: Vidím, že tvá zaostalost je čím dál horší. Já pouze citovala to, co je v článku. A jestli ti nejsou jasné historické údaje, tak bomby na Hirošimu a Nagasaki shodili Američané a zabili tam statisíce lidí.

    superkarma: 0 18.09.2006, 11:30:44
  21. [12] Veruska11 [*]

    taky souhlas že to odnesou nevinní

    superkarma: 0 18.09.2006, 11:26:31
  22. avatar
    [11] Meander [*]

    Beruška1: Prosím, emigruj do té Severní Koreje, bude ti tam o moc líp.

    superkarma: 0 18.09.2006, 10:33:00
  23. avatar
    [10] man-mimo [*]

    Suzanne: První zdaleka ne. I Kubiš a Gabčík byli před nima.

    superkarma: 0 18.09.2006, 09:55:10
  24. avatar
    [9] Suzanne [*]

    Beruška1: to byly první teroristické činy? Kapitalisti zasraný

    superkarma: 0 18.09.2006, 09:40:35
  25. avatar
    [8] Beruška1 [*]

    No prosím, Hirošima a Nagasaki jsou vlastně taky teroristické činy, tak kdo s tím začal? Američani, tak proč se diví, že je jim opláceno stejnou mincí.

    superkarma: 0 18.09.2006, 09:06:04
  26. avatar
    [7] aiša [*]

    teroristé chtějí smrt tak at jí mají ale pouze oni,nemají slitování s nikým(děti)tak at je klidně zabijí původně to bylo vlastně jejich přání

    superkarma: 0 18.09.2006, 08:49:58
  27. [6] cvachova [*]

    souhlasím, vždy to odnesou nevinní, bohužel....

    superkarma: 0 18.09.2006, 07:18:18
  28. [5] FAXÍK [*]

    terorismus je asi nějaká úchylka určitých lidí,ale následky dopadají na nevinné oběti

    superkarma: 0 18.09.2006, 07:16:31
  29. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    pampeliškaII:

    superkarma: 0 18.09.2006, 07:09:51
  30. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Magoři byli, jsou a budou. Jen teď je máme i z druhé strany zeměkoule téměř v přímém přenosu. Dřív nebyla ta "dokonalá informovanost", takže lidi věděli tak o setině toho, čeho se měli děsit

    superkarma: 0 18.09.2006, 00:57:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme