Domácnost

Ten můj měl na výzu samý! Samý pěkný hodnocení...

Páťák Vojta přinesl včera domů vysvědčení s „normálními“ známkami. Slovní hodnocení by prý ale bral hned: „Bylo by to lepší. Líp bych se v tom vyznal, věděl bych, co dělám špatně. No jasně, takhle to taky vím (smích), ale před tátou by to nevypadalo tak blbě jako ta trojka. No jo, chtěl bych, aby se to zavedlo, hlavně kvůli rodičům.“

Jeho sestra Šárka je ale jiného názoru: „Známky jsou dobrý. Chci se porovnávat s ostatníma. Když mi to ve škole jde, chci vidět tu jedničku napsanou.“ Ani nepřekvapí, že se deváťačka Šárka hlásí na výběrové cizojazyčné gymnázium.
Je tedy slovní hodnocení dobré tak nanejvýš pro dyslektiky, psychicky labilní děti nebo lenochy? V názorech na tuhle otázku se neshodnou nejen děti, ale ani rodiče a učitelé.

„Je jedno, jestli dávám známky nebo píšu slovní hodnocení,“ myslí si Jana Janků ze Šumperka, zkušená učitelka se sedmnáctiletou praxí. „Ve školství všechno stojí a padá s citlivým, laskavým učitelem, který má děti rád – od takového žák přijme i horší známku. Pořád se vymýšlí nové koncepce, programy a metodiky, pokud ale bude ve školách nedostatek moudrých a citlivých lidí, nic podstatného se nezmění.“ Když paní Janků kdysi se slovním hodnocením začínala, byla to novinka a spousta rodičů se prý chodila do školy přeptat: A paní učitelko, je to jako ta jednička? Mnozí byli z jejích ručně psaných dopisů dojatí, kopírovali si je a rozdávali po celém příbuzenstvu. Přesto si tahle paní učitelka nemyslí, že právě způsob hodnocení je to hlavní.

A co tedy vlastně Pepíček dostal?
Nesrozumitelnost, nejasnost. To je jedna z hlavních námitek proti slovnímu hodnocení, které se nejčastěji ozývají. „Když to není napsané opravdu jasně, takový prvňáček tomu prostě nerozumí,“ říká učitel Miroslav Šimák z Postřelmova. „Není schopný uvažovat v horizontu půl roku o tom, jak se zlepšil nebo zhoršil. To je pro něj nepředstavitelně dlouhá doba. Čemu rozumí, je razítko v notýsku.“ Maminka Vojty a Šárky jako by mu dávala za pravdu: „Já jsem se známkami spokojená. Slovní hodnocení může být různě zaobalené, člověk se z něj pořádně nedozví, jak na tom dítě vlastně je. Známka nemusí být vždycky úplně objektivní a spravedlivá, ale snadněji se z ní dozvím, jestli mají děti ve škole nějaký problém.“

Klasické známkování jako by žáčky lépe připravovalo na konkurenční prostředí, do kterého nevyhnutelně spadnou poté, co opustí důvěrně známé a přátelsky vysezené lavice svojí základní školy. „Známkování nahrává vzájemnému porovnávání,“ souhlasí Miroslav Šimák. „Jenže v životě se také pořád musíme s někým porovnávat. Někdy mi připadá, že po slovním hodnocení volají spíš rodiče dětí, které mají se školou potíže. Je to tak trošku únik od reality - jako by nechtěli vidět pravdu.“

Učitel Ivan Bauer z Kutné Hory má bohaté zkušenosti s oběma způsoby hodnocení, proto se ho Žena-in zeptala:

Kdo rozhoduje o tom, jestli se v té které škole bude známkovat nebo slovně hodnotit?

Školská rada, která je složená ze zástupců školy, rodičů i zřizovatele, přičemž návrh může přijít z kterékoli strany. Na prvním stupni to může být v každé třídě jinak, to záleží na dohodě učitelky s rodiči žáků. Je dokonce možné, aby byly některé předměty hodnocené čísly a jiné (například „výchovy“), slovně. I za slovním hodnocením si ale učitelé musí tak trochu představovat čísla – už jenom kvůli přechodu na jinou školu nebo další stupeň.

S jakými reakcemi rodičů se setkáváte?

Řada rodičů neumí přečíst to, co se jim ve slovním hodnocení říká. Když se dočtou, že „Pepíček dobře formuluje věty a hezky zpívá, ale měl by si dát pozor na to a na to...“, nechce se jim o tom přemýšlet. Čísla jsou jednodušší. Jednička – dort, čtyřka - řemen.

Píšete ta hodnocení rád?

Píšu je rád, ale ne snadno. Když jich máte napsat několik desítek, nevyhnete se určité podobnosti, některé formulace budou jen mírně obměněné. Líbilo by se mi napsat každému skutečně individuální vzkaz, ale to bych strávil nad jedním tři hodiny a na každé vysvědčení bych potřeboval týden volna. Ano, dělá se to tak v některých alternativních školách, třeba waldorfských – každé dítě dostane dvoustránkový, ručně psaný, osobní dopis. Tam ale mají ve třídách méně dětí a jinou organizaci výuky.

A co děti – chtějí podle vás známky, nebo ne?

Ano, většinou bohužel známky chtějí. Jsou zvyklé honit se za známkami, jsou to takoví sběratelé známek. Přitom by se měly snažit z úplně jiných důvodů. Já kdybych mohl, tak bych vůbec neznámkoval. Pro mě známky nejsou motivace – a když, tak chybná. Určitým signálem pro mě ale bylo, když jsem nedávno na srazu po 10 letech zjistil, že mnozí z mých bývalých žáků mají hodnocení pořád schované. To znamená, že jim přece jen něco dalo a mělo pro ně význam.


   
01.02.2007 - Dům a byt - autor: Eva Jedelská

Komentáře:

  1. avatar
    [27] Irad [*]

    Já mám ještě dneska škleb, když pomyslím na první třídu - tenkrát jsem dostala velkou dvojku (nevím, jestli opodstatněnou, nebo že jsem byla až moc živé dítě a paní učitelka na mě nestačila).. každopádně po rozdávání vysvědčení jsem ani nechtěla jít domu, jak mě to mrzelo a jak jsem se za tu „škaredou“ známku styděla.. škola (která mě do té doby naplňovala jako spoustu prvňáčků) mě přestala bavit, pořád mě bolelo bříško, hlavička apod...známky nic neříkají o tom, jak to s námi vlastně bude, jestli jsme studijní typ, nebo ne - jsou jedničkáři, co se všechno naučí nazpaměť, ale nerozumí tomu, pak jsou děti, které tomu rozumí, ale nemají dost trpělivosti - motivace se to doslovně naučit - jak to bohužel někteří učitelé na základkách chtějí - tudíž jsou na tom výsledkově hůře.. také je tu „subjektivní“ přístup učitelů a automatické zařazování do určitých skupin (ten je jedničkář, ten trojkař, jee Aničce se jednou něco nepovedlo, to byla smůla, Tomáškovi se písemka povedla, neopsal to? Nebo to byla náhoda?!)

    Já studuji nyní práva, přestože mě na základce přesvědčovali, ať na gympl nejdu (mám poruchy učení – dyslexii), že na něj nemám.

    Osobně si myslím, že by známky ani ústní hodnocení nemělo mít žádný vliv na další studium. Ani by nemělo existovat. To se mi líbí na takovém Švédsku, kdy děti známkováním do sedmé třídy nejsou vůbec zatěžování. Ale jinak má švédský systém také své mouchy (povinné gymply apod.). Souhlasím s názorem, že jedničkář na jedné škole, nemusí být nutně jedničkář na jiné škole, stejně tak s tím „že problém s pravopisem“, je dost široký pojem.

    superkarma: 0 02.02.2007, 16:09:59
  2. avatar
    [26] Suzanne [*]

    Je to v lidech - znám státní školy, co stojí za starou belu a nikdy bych tam dítě nedala. Mimochodem, známky ve škole vůbec neznamenají, jak se děti v životě uplatní
    Btw. prvňáčkové se těší na jedničky jenom proto, že jim to implantuje okolí. Když budou kolem nich lidi, kteří se neupínají na hodnocení, nebude se upínat ani prvňáček

    superkarma: 0 01.02.2007, 22:39:45
  3. avatar
    [25] Motiva [*]

    syn odmaturoval na soukromé škole, netvrdím, že tam bylo vše skvělé, ale studoval, co ho bavilo a na státní škole by se k tomu oboru nedostal /počítačovou grafiku/, sehnal práci v oboru, ale hlavně ho škola vedla od začátku k samostatnosti, měli přístup až k řediteli školy, byl ochoten s nimi diskutovat, kluci se otrkali a aspoň můj syn nemá problémy jednat i s mnohem staršími lidmi a jasně formulovat své názory

    superkarma: 0 01.02.2007, 21:37:02
  4. [24] karkule [*]

    tornado-lou: přesně tak. A protože článek ani tak není o srovnávání, jako o tom, jestli známky nebo ne, tak uvádím níže příklad hodnocení, který mi vyhovuje a myslím, že představuje rozumný kompromis mezi oběma způsoby.

    superkarma: 0 01.02.2007, 17:32:08
  5. [23] tornado-lou [*]

    karkule: a prave proto je osidne srovnavat 1 odtud a 1 odtamtud.

    superkarma: 0 01.02.2007, 17:26:31
  6. [22] karkule [*]

    tornado-lou: některé nejsou, některé jsou, zrovna tak jako státní. Samozřejmě jsem potrefená husa, syn chodí na soukromou školu a štve mě, že lidi mají představu, že tam nemusejí děti nic umět a rodiče jsou všichni zbohatlíci. V naší třídě není ani jeden, spíš naopak. Na školné 2000 měsíčně někteří rodiče našli peníze, i když ani třeba nemají auto.

    superkarma: 0 01.02.2007, 17:20:41
  7. [21] tornado-lou [*]

    karkule: jaroska je gymanzium na tr. kpt. Jarose v Brne a je to nejlepsi matematicke gymnazium v republice. uz roky. netvrdim ze soukroma skola neumuze byt dobra, ale myslim, ze spousta z nich neni.

    superkarma: 0 01.02.2007, 17:16:39
  8. avatar
    [20] cicinka [*]

    a....: A to si říkám taky.proto mívám nervy,jak bude zvládat potom běžný život.

    superkarma: 0 01.02.2007, 16:50:54
  9. [19] a.... [*]

    karkule: To je stará známá věc, že mezi školami jsou obrovské rozdíly a že na těch soukromých jsou k dětem tolerantnější, žáky totiž potřebují, jinak by museli školu zavřít.

    superkarma: 0 01.02.2007, 16:20:24
  10. [18] karkule [*]

    Syn ve škole dostává hodnocení, které považuju za optimální: procenta + slovní. Člověk si z toho udělá docela dobrou představu, protože když třeba 80-100% podle školního řádu odpovídá jedničce, tak vidíte, jestli je vaše dítě v předmětu suverém /98%/ nebo ji dostalo s odřenýma ušima /81%/. A k tomu se třeba dozvíte: "V tomto pololetí se mu povedla závěrečná písemka nejlépe ze třídy. Úkoly nosí, neměl ho jen jednou. Mohl by být aktivnější, často se nehlásí, ale když se ho zeptám, tak odpověď ví." A rodič si hned udělá lepší obrázek, než kdyby tam byla jen známka.

    superkarma: 0 01.02.2007, 16:17:55
  11. [17] karkule [*]

    tornado-lou: co je to Jaroska? A myslíš, že třeba PORG je nekvalitní, protože je to soukromé gymnázium?

    superkarma: 0 01.02.2007, 16:12:15
  12. avatar
    [16] monacha [*]

    Ťapina: s tim naprosto souhlasim. U nas na gymplu melo dost lidi podobny problem. To rozhodovani je tezke a vetsinou si nikdo neumi predstavit, co chce v patnacti delat. Deti by mely mit moznost dostat se kamkoli, kam chteji a nikdo nema pravo jim v tom branit, protoze si mysli, ze nejde o studijni typ. Myslim, ze timhle zpusobem se da ucitelum ohromna moc rozhodovat o zivotech tech deti... Docela me strasi predstava, ze bych mela nekdy neco podobneho psat.

    superkarma: 0 01.02.2007, 15:57:24
  13. [15] a.... [*]

    tornado-lou: Přesně tak a rodiče by v zájmu svých dětí měli svým drahouškům vysvětlit, že jestli jsou na soukromé škole hvězdy, rozhodně to neznamená, že budou zářit i na vysoké a že se na tu vysokou bez problémů dostanou. Zrovna tak bych byla opatrná s různými úlevami pro ty různé dys....v určitém věku, tedy na tom prvním stupni je to jistě ok, ale později si sami musím oni i rodiče uvědomit, že v životě jim nikdo žádné úlevy dávat nebude.

    superkarma: 0 01.02.2007, 15:56:02
  14. [14] tornado-lou [*]

    rada bych podotkla, ze ani znamky nejsou srovnatelene. to co je na nektere skole 2-3 muze byt jinde bez problemu 1. maturita za 4 ze soukromeho gymanazia neni totez co maturita za 4 z Jarosky. takze ta vyzdvihovana srovnavatelnost ciselnych znamek je taky limitovana.

    superkarma: 0 01.02.2007, 15:46:40
  15. avatar
    [13] Ťapina [*]

    monacha: Nejlepší je nechat je, ať si jdou, kam chtějí. Ale mluvit s nima o tom, co znamená to které rozhodnutí. Třeba já když jsem šla na gympl, tak mi vlastně nikdo neřekl, že odtamtud není jiná cesta, než na vysokou, protože střední vzdělání budu mít v praxi nepoužitelné Konkrétně mě tohle nijak nepoznamenalo, protože jsem na vysokou chtěla jít, ale třeba moje nejlepší kamarádka z gymplu seděla pak nad přihláškama dost zoufale, nikdy neměla studijní ambice a nějaké specializované střední vzdělání, po kterém by mohla jít do práce, by ji asi uspokojilo víc

    superkarma: 0 01.02.2007, 15:12:45
  16. avatar
    [12] monacha [*]

    Ucitel muze dat znamku, ale podle me neni schopny slovne hodnotit. Ty kadrove posudky, ktere maji dostavat devataci k prijimackam na stredni, mi prijdou silene. Vzdyt ucitel ty deti nezna, vi max., jak se projevuji ve tride pri jeho predmetu. A taky si myslim, ze se muzou najit i ty rohate, ktere se v tom budou hodne vyzivat a budou si tak s nekterymi vyrizovat ucty. MMCH na PF jsme dostali radu, abychom pri psani posudku prihlizeli k zazemi ditete. Tak napr. proc doporucovat divku z vesnice na gymnazium, kdyz ji stejne okoli zblbne a ta se v osmnacti vda, bude mit tri deti a gymnazium ji bude nanic. Neni lepsi ji doporucit na kadernici? Tohle je na pest.

    superkarma: 0 01.02.2007, 14:38:16
  17. avatar
    [11] Kekka [*]

    Ještě bychom se mohli vrátit ke kádrovým posudkům ne? Jsem pro známky, slovně učitel hodnotí rodičům při schůzkách.

    superkarma: 0 01.02.2007, 13:42:29
  18. avatar
    [10] aiša [*]

    u dyslektiků to je hodně o přístupu učitelky.

    superkarma: 0 01.02.2007, 13:10:05
  19. avatar
    [9] pajda [*]

    cicinka: pokud má dítě poruchu učení, má dostávat takové úkoly, aby na ně stačilo. To znamená, že ostatní píší diktát, dysgrafici píší doplňovačku z téže látky nebo píší každou druhou větu a podobně. Pak jsou známky srovnatelné. Funguje to talk všude, dysgrafie se zohledňuje třeba i u PETek z angličtiny, takže nevidím, proč by to u nás mělo být jiné.

    superkarma: 0 01.02.2007, 12:51:29
  20. avatar
    [8] Vivian [*]

    Možná by bylo nejlepší nějak skloubit obojí... Známky mají svoje nesporné výhody i hodnocení má svoje nesporné výhody, tak skloubit pozitiva obojího...

    superkarma: 0 01.02.2007, 10:58:19
  21. avatar
    [7] cicinka [*]

    Obě varianty mají něco do sebe.Ale mám syna,čtvrtá třída,má poruchy učení.Vše mu jde,tak nějak.Myslím,že právě tady je dobré slovní hodnocení.jelikož na 1,2 to prostě není.Ve srovnání se spolužáky,kteří nemají tyto problémy.Ale aby měl zase 3,4 nedej bože 5,jen proto,že má tyto poruchy mi přijde nespravedlivé.Ale nemohu po učitelce chtít,aby mu dávala,lepší známky kvůli jeho handic.Tak co s tím?Slovní hodnocení.I když teď mi připadá,že jemu by známky nevadily,možná by ho více motivovaly.Sama nevím,jako matka lvice,chci své dítko bránit před nespravedlností světa.Vím,že je to pitomost ode mně,ale nemohu si pomoci.Zase se ,ale jednou toto ukáže jako problém v dalším vzdělávání.
    Mladší syn Adam problémy vůbec nemá,učení mu jde samo od sebe.A ejhle tu se nás neptali a má slovní hodnocení také.Škola ho asi zavedla celkově.U prvňáčků bych ho nedávala.A hlavně ne u dětí typu našeho Adama,kde to jde tak říkajíc samo.Ale myslím si pokud někomu vyhovuje slovní hodnocení,měli by ho všude jinde také akceptovat,myslím tím další střední školy,výstupní maturitní vysvědčení atd.tedy až se půjde někdo ucházet o zaměstnání,nebazírovat na nějakých průměrech úspěšnosti,ale na celkových schopnostech,které se dají popsat slovně daleko lépe.

    superkarma: 0 01.02.2007, 10:15:54
  22. [6] gentiana [*]

    Myslím, že problém není v tom, jestli známky/povídání, ale i trochu jinde. Jednak, komunikace rodičů a školy často vázne, ať už je to vina kterékoli strany. Troje třídní schůzky, kde třídní učitel sddělí, že se žáci nepřezouvají a jsou drzí, nic nevyřeší. Takž slovní hodnocení vidím jako snahu říct rodičům víc. Nevím, jestli je na to nějaká závazná metodika, o žádné jsem neslyšela, ale nejsem Děd Vševěd.
    Známky jsou z hlediska komunikace příliš zkrácený kód. Představte si, že místo poděkování za skvělej dárek k narozeninám dáte mámě papírek, na kterým bude napsané 1. Proto snahu hodnotit obšírněji vidímjako vcelku pozitivní.
    Potom je tu druhá věc, vysědčení je něco jako rituál. Všichni sice ví, jak si na tom stojí, ale přesto mají nervy z toho, že to dostanou na lejstru. A aby to mohlo fungovta rituálně, je potřeba to srovnání, a to jednoduché (stejně jako "Mbongo ulovil o dvě létající veverky míň než já, to jste na mě pyšní, co".... lidé jsou místy docela jednoduší).
    Podle mě by se vysvědčení měla nechat rituální funkce a skutečné problémy by se měly řešit kontinuálně, ne až Pepíček bude mít takové neznalosti pravopisu, že propadne.

    superkarma: 0 01.02.2007, 09:30:33
  23. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Já si myslím, že možnost porovnání se spolužáky je důležitá už pro to, že se ty děti budou jednou hlásit na nějaké vyšší stupně škol a budou dělat přijímačky, kde se bude vybírat zase ze skupiny dětí a projdou ti nejlepší. Rodiče i dítě samo by mělo vědět už na základní škole, na jakém místě Gaussovy křivky se tak asi pohybuje, aby si následnou školu vybralo reálně s šancí na umístění Slovní hodnocení, jak jsem viděla jejich příklady, mi přijde takové pseudospravedlivé, každému říct něco pěkného a něco vytknout. A ono se v tom pak třeba ztratí, že je dítě chváleno za naprosto normální dovednosti a jsou mu vytýkány základní neznalosti, sousedovic Anička přece taky měla na vysvědčení, že by se měla zlepšit v pravopise. Co na tom, že Amálka plave v interpunkci složitých souvětí a náš Pepíček si ve stejné třídě neporadí s vyjmenovanými slovy

    superkarma: 0 01.02.2007, 09:11:06
  24. avatar
    [4] pajda [*]

    Pokud budu mít ve škole stanovený seznam výrazů, odpovídající známce, který použiju u všech, pak je slovní hodnocení jen jinak zapsaná známka. Pokud budu psát u každého něco jiného, pak naprosto chybí srovnání mezi dětmi - a to je důležité. Napíšu-li "měl by přidat v pravopise", tak to nevypovídá vůbec nic o tom, jestli je dotyčné dítě z češtiny na jedničku nebo na čtyřku - můžu pod to schovat vtipně obojí.

    Rodiče vzorných dětí, které se pčelivě připravují, z toho budou šílet, lézt po stropě a na dítě se případně zlobit, i kdyby známku na normálním vysvědčení mělo za jedna nebo za dva, rodiče pasivní, kterým je prospěch víceméně jedno, na to vůbec nebudou reagovat, protože "no tak by měl trošku přidat, no...on se svět nezblázní..." a přitom může jít o čtverku.

    Totéž je i hodnocení na konci deváté třídy...můj syn měl napsáno v hodnocení, že je pasivní, neúčastní se školních akcí a řeší se s ním kázeňské přestupky, přitom na vysvědčení měl jediný záznam - pochvalu za vzornou reprezentaci školy na školních ai mimoškolních akcích...vedení gymnázia, kam nastoupil nad tím jen nechápavě kroutilo hlavou a myslelo si něco o kravách rohatých.

    superkarma: 0 01.02.2007, 08:39:38
  25. [1] Samík97 [*]

    Nejvhodnější-a u dyslektiků na100% je hodnocení slovní.Vývojové poruchy učení ani neumožňují sebesnaživějším jedincům vynikat v jazycích,ale slovně to "tolik nebolí".Pak se může stát,že má jazyky slovně a z ostatního 1-2.Není mu pak NA SVĚTĚ LÉPE?Alespoˇna I.stupni.

    superkarma: 0 01.02.2007, 01:39:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme