I když se zdá, že je to běžné téma, řada z nás nezná základní snídaňová pravidla a to, co se děje s naším tělem, když vynecháme snídani. Proto jsme pro vás připravili zajímavý rozhovor s nutriční terapeutkou, která nám odpověděla na zajímavé dotazy spojené se snídáním. Myslíme, že rozhovor bude inspirativní i pro řadu z vás.

Děkujeme za odpovědi, na naše otázky odpovídala paní Bc. Margarita Ilipolu, DiS.

1. Je potřeba se nutit do snídaně, když nemáme hlad nebo na jídlo nemáme chuť?

„Zastáváme názor, že když nemáme chuť a nepociťujeme ráno hlad, například vstáváme tak brzy, že někomu samotná představa snídat vyvolá nepříjemné pocity nebo dokonce až nevolnost, není vhodné se do snídaně nutit. Stačí snídani posunout o 1-2 hodiny, nebo sníst jen část snídaně a zbytek odložit na později. Snídaně je však velmi důležité jídlo dne, nejsem v žádném případě zastáncem nesnídání. Někdy stačí například kousek ovoce s hrnečkem čaje a vetší snídani sníst kolem 9 hodiny.“

2. Je zdravé snídat hned po probuzení anebo si můžeme dopřát nějaký čas?

„Snídat můžeme jak chvilku po probuzení, tak i víc než po hodině od vstávání. Je potřeba si nastavit určitý rituál, abychom si správné stravovací návyky co nejlépe zafixovali.“

3. Jaký vliv má pravidelná snídaně na organismus?

„Správně složená snídaně tělu dodá potřebnou energii a živiny na ráno a dopoledne, ovlivňuje tedy naši výkonnost, myšlení a dokonce i náladu. Tělo je „dokonalý stroj“ a potřebuje kvalitní potraviny a suroviny jako palivo pro svoje vnitřní procesy, které neustále probíhají po dobu celého dne. Doplnění vhodného paliva po několikahodinového nočního hladovění je tedy velmi důležité.“

4. Co se děje s naším tělem, když vynecháme snídani?

„Může se dostavit mírná forma takzvané hypoglykémie, která se může projevit nadměrnou únavou, nesoustředěností, podrážděním, bolestí hlavy. To vše může vést ke snížení celkové denní výkonnosti.“

5. Doporučujete lidem, kteří si ráno po probuzení chodí zasportovat, jíst ještě před tréningem anebo až po něm?

„Jelikož je naší každodenní prací v poradenství je strava dětí a dospělých z různých sportovních odvětví jak na pasivní, tak na aktivní vrcholové úrovni, z praxe se nám o hodně víc osvědčuje, aby byl jedinec před ranním tréningem najedený a hydratovaný anebo má za sebou alespoň malou lehkou „předsnídani“. Správně načasované jídlo s vhodným zastoupením živin při sportu jednoznačně podporuje lepší výkon a regeneraci. Dlouhodobě pravidelně sledujeme a vyšetřujeme stovky sportovců, u kterých se nám toto tvrzení dostatečně potvrzuje.“

6. Někteří lidé startují den jen kávou. Může je takovýto rituál zdravotně doběhnout?

„Lidské tělo se dokáže přizpůsobit naším nešvarům, jednoduše řečeno, tělo si zvykne na naše stravovací zlozvyky a roky subjektivně nemusí člověk pociťovat žádné problémy. Proto většinou změní svůj jídelníček, až když nastane problém například v podobě různých trávících těžkostí anebo při nástupu nemoci, které může vyžadovat specifické výživové doporučení. Vypít kávu ráno nalačno nedoporučuji, protože kromě jiného obsahuje kyseliny, které podporují stimulaci žaludku k vyšší tvorbě kyseliny chlorovodíkové. To může způsobit bolest břicha, křeče, pocit plného žaludku anebo nadýmání u osob s trávícími problémy, ale dokonce i u zdravých osob. Určitě je tedy lepší vypít kvalitní kávu až po jídle.“

7. Je třeba přizpůsobit složení snídaně tomu, že jí konzumujeme během pracovního týdne anebo o víkendu?

„Snídani bychom měli přizpůsobit svým individuálním potřebám, to znamená, že je potřeba se zaměřit na to co nás v ten den čeká, či máme náročné dopoledne, ale také kolik máme na přípravu snídaně času. Pokud potřebujeme rychlou snídani přes týden, tak můžeme zvolit variantu, která nám nezabere tolik času, anebo jednoduše vstát dřív a nebýt ve stresu, že nestíháme. Například jen jogurt a do něho rychle nakrájet ovoce. O víkendu si můžeme přípravu snídaně užít víc a experimentovat. Nejdůležitější je, abychom nejedli neustále to samé, což se v praxi děje skutečně často. Také je potřeba se naučit, jak si správně snídani případně další jídla dne sestavit, jaké živiny jsou důležité, jak živiny ideálně kombinovat, proto si myslím, že základy výživy by si měl osvojit úplně každý.“

8. Co snídáte vy?

„Doma se snažíme stravovat pestře, mám raději slanou snídani jako například smaženici se zeleninou a žitným kváskovým chlebem, připravujeme i různé pomazánky z tvarohu, luštěnin, sardinek a jednou týdně máme sladkou snídani v podobě bílého jogurtu s ovocem a ořechy či lívance s tvarohem a ovocem.“

Za tým FitBee, Bc. Margarita Ilipolu, DiS Nutriční terapeutka
 
Redakční tip: Snídaně je základ dne, přitom jí až 62 % lidí přeskakuje. Vyplývá to z velkého průzkumu pro značku BeBe Dobré ráno. Nejčastějším důvodem je nedostatek času, navíc téměř polovina lidí tvrdí, že ráno hlad ani nemá. Pro ty, kdo ho mají a rádi ráno posnídají, máme tipy na snídaně, které vaše ráno, i to pondělní, prostě nakopnou.

Jaké recepty pro snídani vám chceme doporučit? Inspirujte se v naší rubrice Vaření:

Reklama