Domácnost

Televize ochuzuje děti

BERLÍN - Mnozí rodiče vědomě zahánějí své potomky před televizní obrazovku, většinou v touze alespoň na chvíli si od nich odpočinout, a zároveň je mít pod pečlivým dohledem. Neuvědomují si přitom, že jim tím vlastně prokazují medvědí službu.
K těmto závěrům nezávisle na sobě dospěly dva německé výzkumné týmy, jež se zabývaly vlivem dlouhého vysedávání u televizoru na psychiku školáků a mladistvých.

Allensbašská studie, jež vznikla k pětadvacátému výročí akce Srdce pro děti, na vzorku 819 šestiletých až dvanáctiletých prokázala, že skalní a vytrvalí konzumenti televizního vysílání jsou daleko smutnější než jejich vrstevníci, kteří si dokáží najít jiné aktivity.
Optimistický pohled na svět si udržují zejména čtenáři, kteří se nespokojují s předkládaným hotovým tovarem, ale dokáží rozvíjet vlastní fantazii. Mezi nimi na celé čáře vedou dívky, jež pravidelně sahají po knize.
"Jsou také většinou šťastnější než chlapci," uvedla vedoucí projektu Renate Köcherová. "Během četby si každé dítě může zvolit vlastní tempo, jímž se vnořuje do příběhu, zatímco u televize musí udržet krok se záměry tvůrců. A ty na něj někdy kladou příliš velké požadavky, na něž mnohdy nestačí," vysvětlila Köcherová, která proto apeluje na rodiče, aby víc ovlivňovali své potomky a našli si dostatek času pro vzájemné popovídání. Obdobné doporučení se jako červená nit táhne i vědeckou studií badatelů z Freiburgu, kteří na stovce jedenáctiletých až patnáctiletých zkoumali souvislost mezi délkou sledování televize a školními výsledky.

Přesvědčivě ukázala, že ti, kteří se nedokáží odtrhnout od obrazovky, mají nejen horší prospěch, ale také potíže s vyjadřováním jak v rodném, tak v cizím jazyce. Stávají se nemluvnými, protože jim chybí schopnost komunikace i slovní zásoba. Nedokáží navázat kontakt s vrstevníky, do školy často přicházejí emocionálně rozrušeni, což se projevuje v jejich neadekvátním chování. Kupodivu se umějí zklidnit u svých oblíbených pořadů.
Vědci to vysvětlují tím, že televize jim dává zapomenout na špatné školní výkony.  

      
   
02.01.2004 - Dům a byt - autor: Pluspress.cz

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [275] PaniVěrka

    Televize sice ochuzuje deti, ale me ne, ja nechci prijit o svou davku serialku, kdyz ted nam tady na Zizkove 30.4.2009 vypnou to analogove vysílání :) musím honem koupit ten set top box!!!!!

    superkarma: -1 09.04.2009, 19:06:46
  2. avatar
    [268] Lotka [*]

    *Kotě*: tvůj problém - i v jiných diskuzích (však víš, o čem píšu ) je ten, že si bereš všechno moc osobně a nedokážeš si udělat legraci - hlavně sama ze sebe A hlavně - nikdo si jí z tebe tady nedělá

    superkarma: 0 06.01.2004, 06:43:36
  3. avatar
    [267] Hanela [*]

    *Kotě*: KOTĚ!!!!!!!!! Pochopte, prosím, že se vám tady nikdo NEPOSMÍVÁ!!!!!!!

    superkarma: 0 05.01.2004, 22:45:22
  4. avatar
    [266] *Kotě* [*]

    Lotko, problém je v tom, že já jsem nikdy netvrdila, že dokážu hodnotit nějaké "televizní" a "netelevizní" děti. S tím tu přišla kubikm. Já jsem se o ničem takovém ani vzdáleně nezmínila. Tvůj a Hanely posměch mi vážně už připadá trapný.

    superkarma: 0 05.01.2004, 22:26:06
  5. avatar
    [265] Jeremi [*]

    Bobi: V době, kdy televize nebyla, bylo zvykem nechávat děti mnohem víc sobě napospas, než je to vůbec dnes možné. Jejich maminky nemusely řešit, jak zajistit dětičkám program po 14 hodin denně (přepdokládejme, že 10 hodin ti drahouškové spí). Nehledě na to, že pohromadě žily mnohem častěji než dnes tzv. velké rodiny (s prarodiči), popřípadě movitější rodiny měly po ruce služebnou takže ta máma na to jen zřídkakdy byla úplně sama.

    A s těma zrůdičkama mě velmi přesně pochopila Andula - byl by to děs, kdyby se děti chovaly podle našich představ. V tom je právě ten půvab života, že je milujem i přesto, že nejsou úplně dokonalé.

    superkarma: 0 05.01.2004, 20:40:17
  6. avatar
    [262] Hanela [*]

    Sandy: kam jedete? jakto, že malej ještě nemá lyže? To je diskriminace

    superkarma: 0 05.01.2004, 20:03:32
  7. avatar
    [261] Hanela [*]

    Bobi: cha, cha....nikdo se Ti neposmívá..

    Ale o to tu přeci jde...to tu všechny píšeme..."Myslím, že není problémem, necháme-li dítě občas sledovat programy, které společně vybereme, ale jak už zaznělo, všeho s mírou... Ani já nepoužívám televizi jako elektronickou chůvu, neodkládám děti k obrazovce, mám přehled o tom, co sledují, a snažím se je vést spíš k aktivnímu trávení volného času... a jde to"

    já tedy nevím

    superkarma: 0 05.01.2004, 20:02:20
  8. avatar
    [258] Lotka [*]

    *Kotě*: a dokážeš je vyhodnotit?
    Já jsem nad tím přemýšlela a zhodnotila to tak, jak to tady popsala Lesana. Televizi doma vůbec neřeším, prostě tam je a kdo se chce podívat, tak se podívá. Nemyslím, že by to mělo na děti špatný vliv, když chtějí číst, tak si zase čtou, když chtějí běhat venku, tak běhají. Vůbec by mě nenapadlo, že bych se měla nad televizí takhle zamýšlet nebo kvůli ní s někým hádat.

    superkarma: 0 05.01.2004, 18:27:30
  9. avatar
    [257] k@tchabinka [*]

    rodice hodne cetli.
    my jako deti sme hodne cetly.
    rodice koukali malo na Tv .
    my jako deti koukali malo na TV .
    dnes ctou rodice hodne a obcas se divaji na TV.
    moje sestra necte vubec a vydatne se diva na TV.
    ja hodne ctu , divam se na TV a usinam u PC.
    jak je to mozny, kdyz to s nama mysleli tak dobre ?

    superkarma: 0 05.01.2004, 18:14:17
  10. avatar
    [256] Bobi [*]

    Lesana: hezky napsáno

    Hanela: nelíbí se mi váš posměch...

    Myšička: raději se zaregistrujte, vzbuzujete minimálně podezření ... pod vaším nickem se tady prohánějí anonymní ubožáci...

    medved: když se chce, všechno jde... jakpak to asi dělaly maminky, když televize nebyla? Nebo jak to dělají maminky, které televizi z různých důvodů nemají (třeba nemohou mít)?

    Myslím, že není problémem, necháme-li dítě občas sledovat programy, které společně vybereme, ale jak už zaznělo, všeho s mírou... Ani já nepoužívám televizi jako elektronickou chůvu, neodkládám děti k obrazovce, mám přehled o tom, co sledují, a snažím se je vést spíš k aktivnímu trávení volného času... a jde to

    superkarma: 0 05.01.2004, 17:00:45
  11. avatar
    [255] medved [*]

    teeeda...to byla debata na urovni
    my ja vsichni vite televizi nemame, ale mam vazny pocit, ze s ditetem to bez televize nepujde...asi nejsem tak odolna a odhodlana a statecna...ale me proste prislo treba ted pres svatky fajn, kdyz jsem mohla "odlozit" tri maly spunty, ktery jinak stale litali a delali vyrval na pul hodiny k televizi, oni se v klidu a miru podivali na pohadku a ja mela chvilicku cas poklidit nebo udelat to co je nezbytne
    jestli JA neco nesnasim, tak jsou to CHLAPI, kteri cele dni lezi u televize a nedelaji nic jineho
    jak uz tady nekdo napsal...vseho s mirou
    jo a z vlastni zkusenosti...ja se jako dite (nez jsem umela cist) divala na televizi skoro neustale...dneska jsem velky ctenar a na televizi se nedivam...tak myslim, ze to s tou telkou nebude tak horky

    superkarma: 0 05.01.2004, 11:48:34
  12. avatar
    [252] Hanela [*]

    *Kotě*: a jak poznáš televizní a ntelevizní dítě?? to by mě docela zajímalo

    superkarma: 0 05.01.2004, 09:41:12
  13. avatar
    [251] Lesana [*]

    Bobi 230: stejně si myslím, že to, jestli představy vychází, není ani tak problém "chtěla bych" a "chci", ale dítětem samotným. Třeba brácha i já jsme měli výchovu stejnou, já ráda čtu, brácha čtní moc nedá. Možná je to tím, že já narozdíl od něj nejsem dylektik a dysgrafik, možná něčím jiným... Ano, výchova dozajista ovlivnila náš pohled na svět, na to, co považujem nebo nepovažujem za správné, ale ne naše zájmy. Každý jsme je měli jiné. Dneska telvizi pustím tak na zprávy, když si vzpomenu, nicméně taky jsem v dětství mívala období, kdy jsem vstávala v pět ráno, abych chytla Moskvu, kde šly kreslené pohádky :o) A ještě k té TV - třeba pro mne není absolutně důležitá, proto ji neřeším. Chce se dcera podívat na pohádky? No tak ať se podívá, co se jí stane? Když neudrží tempo se záměry tvůrců... tak jí prostě pohádka nebaví a odchází od televize. A že by jenom pasivně přijímala a nedokázala rozvíjet vlastní fantazii je taky blbost. Například má zamilovaného kresleného Mauglího - každou chvíli mi přinese "ukázat", jakého chytila krásného hada Ká, doma s náma žije velký medvěd Bálú, s plyšákama si rozehrává vlastní příběhy o Akélovi, Šér CHánovi a Baghíře... Prostě dětem se člověk buď věnuje (a pak mě nerozhází ani to, že u našich běží TV od rána do večera jako kulisa a nevidím v tom dceřino ohrožení) nebo nevěnuje - pak ale dítě ani knížky nezachrání, pokud si o nich nemá s kým popovídat.

    superkarma: 0 05.01.2004, 09:22:23
  14. avatar
    [250] *Kotě* [*]

    OK, Lotko, tak já vytrhnu ještě něco (to je sice celý příspěvek, ale což):

    "Mě se teda nejvíc líbí, jak holky, co ještě nemají děti, si tady pěkně malují, jak doma nebudou pouštět televizi a jak si budou s dětmi hrát a číst a jak je televize škodlivá - to je hodně zajímavé, když nemám dítě, ale dokážu vyhodnotit televizní a netelevizní děti. "

    superkarma: 0 05.01.2004, 08:12:54
  15. avatar
    [249] Lotka [*]

    *Kotě*: vytržené z kontextu

    superkarma: 0 05.01.2004, 06:49:37
  16. avatar
    [248] Bobi [*]

    Andula: nediv se, docela se to tady vyhrotilo...

    superkarma: 0 05.01.2004, 01:52:32
  17. avatar
    [247] Andula [*]

    *Kotě*: Bobi: holky, holky, vy si tady vytvarite nejake umele problemy, uz jste dokonce u lidskych prav
    Ja tedy uvazovala, zda se nemam urazit po zahrnuti do horda "zasloužilých matek, které jsou přesvědčené, že jen ony samy mají patent na veškeré moudro, protože jsou MATKY...", ale asi to neudelam.
    Nebot jsem si tady patent na rozum neosobovala.

    superkarma: 0 05.01.2004, 00:28:20
  18. avatar
    [246] Bobi [*]

    *Kotě*: chápu, nic si z toho nedělej... Zkušený lidi jsou už takový

    superkarma: 0 05.01.2004, 00:08:46
  19. avatar
    [245] *Kotě* [*]

    Bobi, dík za podporu, aspoň někdo mi přiznává jako ne-matce lidská práva.

    Co mě naštvalo? Reakce čtenářek, které mi vysvětlily, že když nemám děti, nemám se k tématu s nimi souvisejícímu vyjadřovat. Za všechny bych ocitovala skutečně výstižný příspěvek Lotky z počátku diskuse:

    "Zatím nemáš ani děti, takže o čem je řeč?"

    Tož tak. Děcek nemaje, držím už rypák.

    superkarma: 0 05.01.2004, 00:01:56
  20. avatar
    [244] Bobi [*]

    Andula: no, ty příspěvky, v nichž matky odpovídaly Kotěti, nebyly ale neutrální... nebyly to pouhé popisy zkušeností... byly jistým způsobem (o němž tu hovořím) citově zabarvené... mě to neznělo moc příjemně, být mladá holka, taky by se mi nelíbilo, kdyby se mnou někdo takhle mluvil...
    mladá, bezdětná = naivní

    superkarma: 0 04.01.2004, 23:52:33
  21. avatar
    [243] Andula [*]

    Bobi: ale tady přece nejde o negativismus, ani se Kotěti nikdo nesmál, holky včetně mě jen popisovaly své zkušenosti.
    A pokud jde o zrůdičky - chápu to jako nadsázku a vážně, je lepší, když se děti do jisté míry vyvíjejí po svém, než podle rodičovských ideálních představ.

    superkarma: 0 04.01.2004, 23:40:00
  22. avatar
    [242] Bobi [*]

    Jeremi: to je dost zvláštní... že já znám spíš víc lidí, kterým představy vycházejí... on je možná rozdíl mezi "chtěla bych" a "chci"...
    Mimochodem, proč zrůdičkami?

    Já vím, že jí nikdo z ničeho neobviňoval, jen jsem chtěla říct, že se mi nelíbí, jakým způsobem s ní jedná spousta zdejších moudrých matek.
    "Můžeš si říkat co chceš, stejně si s těmi svými představami nabiješ hubu... stejně bude všechno jinak." - to nikdo neřekl, ale mnoho příspěvků takto vyznívá. Já bych se jí ráda zastala. Nechápu, proč by všechno muselo být jinak. Řeči o ´nalinkování´ už mi, upřímně, taky začínají lézt krkem...
    Jsem divná, protože jsem v tom taky měla jasno a za svými představami jsem si stála a šla za svým? A když to nejde přesně podle mých představ, neskuhrám, a namísto výmluv "proč to nejde" spíš hledám způsob "jak by to mohlo jít"... Ta holka (ani bezdětná Vivian, která měla někde na začátku diskuse podobné názory)nevypadá jako hloupá husa, která si před prvním neúspěchem sedne na zadek...
    Pokud povede své dítě k jiným aktivitám a pokud ho ve volném čase chce jednou zabavit jinak, proč jí to brát? Proč se jí pošklebovat? Proč by to nemohlo vyjít?
    Nebuďme pořád tak negativističtí...

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:57:32
  23. avatar
    [241] Jeremi [*]

    Bobi: Však jí z toho taky nikdo neobviňoval. Nevšimla jsem si, že by někdo na Kotě útočil. A mimochodem - neznám nikoho, jehož představy o vlastních dětech by vyšly. A budiž za to Bohu dík! Protože by byl svět zalidněn nesnesitelnými zrůdičkami.

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:37:27
  24. avatar
    [240] Hanela [*]

    Jeremi: našla jsem to na
    http://archiv.tiscali.cz/ente/ente_center_knihy0.371289.html

    ale nic dál ještě ne

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:33:00
  25. avatar
    [239] Jeremi [*]

    Hanela: Tý jo, přiznávám, že nevím. Já tím nelistovala - četla jsem prolog a dál mě pak vystřídali jiní. Až to koupím, podívám se a dám vědět, jo?

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:28:22
  26. avatar
    [238] Bobi [*]

    Hanela: Ale no tak, no tak... myslím, že těch narážek už bylo dost, mohly byste jí dát pokoj... Nemůže přece za to, že vám vaše představy nevyšly...
    Každý žijeme jak umíme, do svědomí ať si sáhne každý sám. Bylo by hezké, kdybychom se už přestaly osočovat a pošklebovat, stejně to nikam nevede...

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:25:01
  27. avatar
    [237] Jeremi [*]

    Hanela: Aneb, jak říká můj otec - každá generace si tu držku musí rozbít sama.

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:23:58
  28. avatar
    [236] Hanela [*]

    Jeremi: ale nedovedu si to předstvait....jsou tam ilustrace? To přece bylo založené na vjemu, ne? Myslím ty příšerky, zázraky a tak...jestli se dobře pamatuju

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:22:30
  29. avatar
    [235] Jeremi [*]

    Hanela: Jo, Nekonečný příběh jako knížka. Dostaly to holčičky našich kamarádů k Vánocům a kousek jsme z toho četli o Silvestru.

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:20:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [234] Hanela [*]

    Kotě...nechci Tě naštvat, určitě budeš úúúúúúúplně jiná, jen napíšu příklad z naší rodiny.
    mám sestru o hodně mladší, když jsem měla první , bylo jí dvacet a už měla jakési potuchy o tom, co je to dítě...co jsem si já musela vyslechnout, co dělám špatně
    Teď ona má tři děti a v létě se mi omlouvala, že si to nedovedla představit

    Víš, přála bych Ti, aby jsi se svým vlastním dětem věnovala jako Fifinka....tak to pak budou šťastné děti

    Fifi

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:14:07
  2. avatar
    [233] Hanela [*]

    Ale jinak jsem dost pobavila...

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:10:27
  3. avatar
    [232] Hanela [*]

    Koukám, že jste se tu do sebe pěkně pustily

    Zasloužilé matky versus intelektuálky

    Taky jsem si představovala.....dost věcí...dítě bez TV, neslazené minerálky, celozrný rohlík, talíř plný zeleniny....nevím, která to psala, ale bylo to přesné. Jo, jo...

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:09:47
  4. avatar
    [231] Hanela [*]

    Jeremi: nekonečný příběh v knížce? To zní dobře...taky mrknu

    superkarma: 0 04.01.2004, 22:07:21
  5. avatar
    [230] Fifinka [*]

    Jeremi: on ty Kosí bratry dostal Honzík první den ve škole jako dárek, jsou to velká písmenka, aby si to mohli prvňáčci slabikovat sami , ale Honzík je to na to jaksi už velkej, tak to čtu Terce. Ono je to vůbec zapeklitý, tchýně teď, co má Honza tu nohu, přinesla Honzovi na čtení Méďu Pusíka - nosí to sem pravidelně , ale tentokrát to už nevydýchal ani Lex (jsem to takticky trochu přikrmla ) a tak jí řekl, že Honzík je na Pusíka už vážně trochu velkej, no urazila se dostatečně, ale snad jí to už konečně došlo a přestane to svýmu "vnoučkovi jedinýmu" kupovat, jinak bych s tím přestala odhaduji tak ve 12

    superkarma: 0 04.01.2004, 21:54:53
  6. avatar
    [229] Jeremi [*]

    Fifinka: Chce dopředu vědět, co bude v dalším díle?
    My teď rozečetli Hobita. A zítra mám velký úkol - sehnat Nekonečný příběh. Vydal Albatros.

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:58:43
  7. avatar
    [228] Andula [*]

    *Kotě*: tak se prosím neurážej, nikdo to nepopíral tvé právo vyjádřit se k čemukoli, ostatně k tomu diskuse slouží.
    Jen jsme já i další reagovaly na tvé názory, to také k diskusi patří, ne?

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:55:06
  8. avatar
    [227] Fifinka [*]

    Landriel: jo, však právě proto je malá teď chce předčítat

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:48:06
  9. avatar
    [226] Bobi [*]

    Fifinka: jen jsem si rejpla ve spoustě domácností to tak je... den se řídí podle tv programu.
    Landriel: jsem v Čechách

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:42:18
  10. avatar
    [225] Bobi [*]

    Fifinka: jen jsem si rejpla ve spoustě domácností to tak je... den se řídí podle tv programu.
    Landriel: jsem v Čechách

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:32:20
  11. avatar
    [224] Landriel [*]

    Fifinka: Kosí bratry teď zrovna dávají na večerníček, na ty koukala malá. JInak u nás taky nejede bedna, zato bohužel jedou oba počítače - marťan pracuje a já překládám. To už bych snad radši koukala na tu telku. už naštěstí spí.

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:12:51
  12. avatar
    [223] Fifinka [*]

    Bobi: hehe, budeš se divit, ale v tuto chvíli u nás tedy bedna neběží..manžel vedle předčítá synovi Děti kapitána Granta a já jdu do ložnice dceři číst Kosí bratry..

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:09:00
  13. avatar
    [222] Jeremi [*]

    Bobi: No jo, klasika - dítě tu na mě mluvilo, takže jsem vyprodukovala takovou perlu. MMCH - chtělo pustit pohádku z kazety. Jinými slovy - čumí teď na bednu. Jak příznačné!

    A k tomu času - třeba zrovna Fif se tu snažila vysvětlit, že někdy by děti fakt potřebovaly péči celých 24 hodin denně a že není v silách jednoho člověka to zvládnout. To není o nedostatku chtění, ale o nedostatku možností.

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:05:31
  14. avatar
    [221] Landriel [*]

    Bobi: ty nejsi v Čechách?

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:03:57
  15. avatar
    [220] Lotka [*]

    Bobi: já poklušu do postele, televize mi může být ukradená

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:03:35
  16. avatar
    [219] Bobi [*]

    hm, v Čechách je teď 20 hodin, všichni už asi poslušně naklusali k obrazovkám...

    superkarma: 0 04.01.2004, 20:00:45
  17. avatar
    [218] Bobi [*]

    Jeremi: "bezdětná matka"
    ale já jsem zase nikde neřekla, že se všechno musí točit kolem dětí. To by nemělo. Chtěla jsem jen říct, že když se chce, lze udělat na děti čas. Vždyť nepotřebujeme 24 hodin denně.

    Sandy: s volností souhlasím, ale odsud až potud... aby se z toho nestala tzv. "svobodná výchova", že si může spratek dělat, co chce... Hlavní slovo by měl mít rodič. Ten je odpovědný za to, co z človíčka vyroste.

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:55:37
  18. avatar
    [217] Lotka [*]

    Já chtěla říct PŘES VÍKEND

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:55:15
  19. avatar
    [216] Lotka [*]

    Sandy: my se tady přes týden nudily, tak se nediv

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:54:21
  20. avatar
    [213] Lotka [*]

    Já náhodou myslím, že koukat se s dítětem na telku v jednom pokoji a potom si o filmu nebo něčem jiném povídat může být stokrát lepší, než se každý zavřít do vlastního pokoje a číst si hory knížek

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:52:25
  21. avatar
    [210] Lotka [*]

    Bobi: taky jsem měla dobrý příklad - naši si pořád něco četli, místo, aby si se mnou hráli

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:47:26
  22. avatar
    [209] Jeremi [*]

    Bobi: Já zas teda "nejde to" ve slovníku i mám. Nepřijde mi nijak chvályhodné učit děti, že se svět točí kolem nich a maminka jim je vždycky povinna vyhovět.

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:47:15
  23. avatar
    [208] Jeremi [*]

    *Kotě*: Nemyslím si, že bys neměla právo říct svůj názor na výchovu dětí jenom proto, že ještě žádné dítě nemáš. A nevšimla jsem si, že by to tady někdy řekl. Co se tu pořád opakovalo, bylo, že tyhle představy bezdětných matek jsou sice pěkné, ale s dětmi za zadkem bývají často velmi rychle přehodnoceny. Víš, já si sama velmi dobře pamatuju, jak mi bylo, když jsem byla mladá, bezdětná a naivní. Jak jsem měla na všechno, co se týkalo dětí jasnou a rychlou odpověď, že tohle já a moje děti NIKDY. A ani nevíš, kolikrát jsem se už těm matkám, nad kterými jsem tehdy vrtěla hlavou, v duchu (a známým i nahlas) omluvila. Protože postupem času už ledacos chápu a vidím jinak.

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:42:34
  24. avatar
    [207] Bobi [*]

    Sandy: já jsem povinné věci taky nečetla Nejspíš proto, že se nám to vnucovalo. Ale doma jsme četli hodně. U nás příklady táhly . Protože to bylo opravdu hlavně o příkladech, nikdo nám nic necpal, nevnucoval... Referáty z povinné četby se daly dost dobře opsat A blbci z nás nevyrostli, myslím, že naopak. Televize mě osobně nechyběla . Měla jsem radši knihy.
    Děti jsou různé, ale rodič může svou výchovou ledasco ovlivnit.

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:34:56
  25. avatar
    [200] Bobi [*]

    Lotka: ale vždyť ony to vědí, ale nemá smysl jim to takhle říkat. Zkušenosti jsou NESDĚLITELNÉ, každý si pro svůj život musí získat ty svoje. Nemůžete někomu převyprávět svůj život a čekat, že se poučí z vašich zkušeností. Každý musíme mít svoje.
    Já se zase nedivím, že se *Kotě* bouří. Nedivím se mladým, kterým se nelíbí, když je starší poučují a kádrují a tvrdí jim, že ještě o životě nic nevědí... protože ani to není pravda. I ona ví o životě svoje (a nelze jí přece mít za zlé, že má jiné zkušenosti, než vy) a představy má pěkné, tak jí přejme, aby jí vyšly. Proč by něměly, koneckonců, nebuďme pořád tak pesimistické a negativní... přejme si jen to dobré a nehádejme se pořád.

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:03:36
  26. avatar
    [199] Lesana [*]

    *Kotě*: Jestli jsem tě tak pobouřila já, tak se omlouvám, nebyl v tom úmysl :o) A jak jsem se v podobných situacích cítila za bezdětna? :oD Tak to si pamatuju véééélmi dobře - coby dětská sestra jsem byla "chytrá jak rádio", protože JÁ přeci s dětma dělám, tak o nich taky něco vím, že jo Někojlika kamrádkám už jsem se za své předdětné období omluvila :o)

    superkarma: 0 04.01.2004, 19:00:08
  27. avatar
    [198] *Kotě* [*]

    Máte pravdu, děvčata. Nic nevím, děti znám jen z knížek. Omlouvám se, že jsem přispěla svým názorem, neboť nebyl podložen 18 lety zkušeností, jen zdravým rozumem. Příště si dám pozor, abych se k diskusím souvisejícím s dětmi už nepřichomýtala.

    superkarma: 0 04.01.2004, 18:55:53
  28. avatar
    [197] Andula [*]

    *Kotě*: jediný, kdo je tady jedovatý a naváží se do ostatní, jsi ty...
    A na to, že zatím o životě s dětmi mnoho nebo skoro nic nevíš, bych trvala, nicméně to nechápu jako poučování.

    superkarma: 0 04.01.2004, 18:50:39
  29. avatar
    [196] Lotka [*]

    *Kotě*: ale mám pro tebe jednoduchou odpověď - co člověk neprožije, nemůže sám posoudit. Děti jsi samozřejmě viděla, hlídala atd., ale jak jsem ti psala, hlídání je něco jiného, než MÍT dítě 24 hodin denně, 18 let

    superkarma: 0 04.01.2004, 18:46:32
  30. avatar
    [195] Lotka [*]

    *Kotě*: já tady vidím pobouřenou jen tebe..... a to myslím zcela úplně vážně

    superkarma: 0 04.01.2004, 18:44:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme