Rodina

Těhotenství mi přineslo epilepsii

 

Tereze je 33 let a je 13. týden těhotná. Je to její první těhotenství. Doposud byla zdráva a v její rodině se nevyskytuje žádné vážné neurologické onemocnění.

 

Jako blesk z čistého nebe

„Šla jsem do obchodu, který je pod naším vchodem, něco dokoupit k večeři. Vzala jsem nákup a postavila ho na zem, abych zaplatila. Pak jsem se sehnula a už nevím nic.“

Paní Tereza se probrala v sanitce, která ji odvážela do pražské nemocnice Na Bulovce. Na neurologickém oddělení jí po vyšetření sdělili nemilosrdnou diagnózu. Byl to epileptický záchvat.

 

Co teď?

„Byla jsem napřed zmatená. Vůbec jsem nechápala, co se děje, co bude s miminkem a hlavně jestli se to bude opakovat. Vždyť já jsem ještě nikdy ani neomdlela. A teď tohle! Strašně mě to zasáhlo.“ Tereza nebyla ani schopná vstřebávat všechno, co jí lékaři sdělovali. „Byla jsem tak trochu v šoku. Raději jsem jim řekla, ať to vysvětlí manželovi, až dorazí. V duchu jsem si představovala, jak to asi přijme a co bude dál.“

 

Mohlo by se to opakovat

Pan Roman, manžel paní Terezy, to přijal poměrně statečně. „Manželka musí být pod dohledem a neměla by se namáhat, rozčilovat a poněkud upraví jídelníček,“ říká. Záchvat se může zopakovat i přes medikamenty, které jsou pacientům předepisovány. Ty je zase nutné přizpůsobit těhotenství paní Terezy.

 

Epilepsie je onemocnění, které vzniká na základě spouštěcího mechanismu. Tedy pokud nehovoříme o vrozené formě. Problém je v tom, že člověk může být epileptik a nemusí o tom vůbec vědět - až do prvního záchvatu, který je vždy něčím vyvolán. Těhotenství je pro tělo matky velice zátěžový faktor, a to již od začátku. V těle totiž proběhne mnoho změn hormonálních i psychických, a to vůbec není legrace. Je to velký nápor, který může epilepsii spustit.

Šárka Rojková, asistentka ARO FN Na Bulovce

 
Jak to bude s porodem?

K porodům u žen s diagnostikovanou epilepsií se přistupuje velice individuálně. „Před porodem je potřeba provést potřebná neurologická vyšetření a podle výsledků a po konzultaci s matkou se rozhodnout. V některých případech může maminka rodit i přirozeně. Nejčastěji se volí tzv. „epidurál“,“ říká porodní asistentka Ludmila Doubková. V každém případě je podle ní dobré vybrat porodnici, kde jsou vybaveni pro případy těžších porodů, či jsou zařízeni na zvýšenou péči. Například v Praze jsou takto vybaveny ústavy U Apolináře, Na Bulovce, v Motole, v Brně pak je to pak například tamní fakultní nemocnice.

 

Tereza si teď musí dávat na sebe pozor a hlavně se nestrachovat. Přenosná epilepsie z matky na dítě přímou cestou podle lékařů není. Jde spíše o to, že Tereza bude muset projít mnoha vyšetřeními, aby se zjistilo, o jakou formu se u ní jedná.

 

S epilepsií, která se projeví až v těhotenství, se medicína zase tak často nesetkává, jedná se maximálně o 10 procent případů, ale žen epileptiček, které otěhotní, je poměrně dost. Dnes je lékařská věda schopná celkem snadno ohlídat i takovéto těhotenství a porod. Osobně se přikláním k porodu císařským řezem v celkové anestezii. Je to ale vždy hlavně o přístupu porodníka a maminky. Při záchvatu během porodu ovšem může jít ve chvilce o život matce i dítěti," uvádí porodník Karel Přibyl z pražské Fakultní nemocnice Na Bulovce.

 

 

S faktem, že těhotenství i porod bude pro Terezu trochu komplikovanější, se budoucí maminka už smířila. Těší se na miminko a má pozorného partnera, který ji hlídá jako oko v hlavě. Nepříjemné myšlenky a obavy se snaží si nepřipouštět.

„Docela by mě zajímalo, kolik je takových žen, které mají stejný problém, a jak se s ním popraly. Také mě zajímá, jaký měly porod a zda bylo všechno pořádku. Sbírám informace, abych byla připravená,“ říká závěrem Tereza.

 

K Tereze se s Ženou–in ještě podíváme, sledovat budeme i její porod.

   
07.05.2008 - Těhotenství a porod - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [135] mysak [*]

    Jsou horší nemoci než epilepsie, ale i ta stojí za to. Známé ji zjistili taky v těhotenství a prošla školením, jak se o dítě starat. Třeba přivazovat si ruku ke kočáru, kdyby přišel záchvat, aby ho nepustila z kopce a tak. Člověka to spíš vyděsí, co by se vlastně všechno mohlo stát, než že si pak ví víc rady. Jinak se u ní epilepsie nijak neprojevovala před těhotenstvím, při něm ani potom, jen prošla příliš detailní kontrolou, řekla bych.

    superkarma: 0 16.05.2008, 12:27:04
  2. avatar
    [134] Stelinka [*]

    Teda tady se ta diskuse nějak zvrtla.... epilepsie nebo jakákoliv nemoc se vám může projeit kdykoli, pokud je to v těhotenství, je to o to těžší. Myslím, že nikdo nechce mít doma pohrobka, logicky, kdo by o to stál.

    superkarma: 0 11.05.2008, 09:29:03
  3. avatar
    [133] Simba [*]

    Eva_Fl: 116 - trefné, a díky za rozšíření slovníku

    superkarma: 0 09.05.2008, 15:45:00
  4. avatar
    [132] Eva_CZ [*]

    Canadian: noooooo, jsem na UltraMealu, hubnu jak svina a mam mraky prebytecny energie, tak co uz s ni?

    superkarma: 0 08.05.2008, 23:12:59
  5. avatar
    [131] Léthé [*]

    do háje ...jsem aktualizovala stránku a skočilo mi to tam znovu

    superkarma: 0 08.05.2008, 18:10:53
  6. avatar
    [130] Léthé [*]

    Eva_Fl: myslím, že Nyotaimori je natolik inteligentní, že podobné "pohlavní orgány" jí nemůžou urazit ...to přece všichni víme .

    superkarma: 0 08.05.2008, 18:09:41
  7. avatar
    [129] Canadian [*]

    Eva_Fl: ty mas zas formu

    superkarma: 0 08.05.2008, 17:55:49
  8. avatar
    [127] Eva_CZ [*]

    Nyotaimori: neeeeeeeeeee, fotku neeeeeeeeeeeeeeee. Mam pred sebou obed.

    superkarma: 0 08.05.2008, 17:16:18
  9. avatar
    [126] Eva_CZ [*]

    Léthé:

    superkarma: 0 08.05.2008, 17:15:53
  10. avatar
    [125] Léthé [*]

    Eva_Fl: myslím, že Nyotaimori je natolik inteligentní, že podobné "pohlavní orgány" jí nemůžou urazit ...to přece všichni víme .

    superkarma: 0 08.05.2008, 16:46:39
  11. avatar
    [123] Eva_CZ [*]

    Nyotaimori: myslis, ze je tak pekna?

    superkarma: 0 08.05.2008, 16:10:35
  12. avatar
    [122] Eva_CZ [*]

    Léthé - zadnej kripl, kterej Nyo nesaha ani po patu, ji takhle nebude nazyvat.

    superkarma: 0 08.05.2008, 16:09:40
  13. avatar
    [121] Suzanne [*]

    OMG! OMG

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:55:29
  14. avatar
    [120] Léthé [*]

    Ale něco k tématu. Moje dcera dostala svůj první epizáchvat 14-dní po porodu....a byly to pak DOST HUSTÝ pro celou rodinu. Zanedlouho se jí k tomu přidala panická porucha, bála se to mrně i pochovat, aby jí dcerka neupadla. Dnes je v pořádku, bez nálezu a dokonce měla povoleno si udělat i řidičák.
    Další dítě? Ani náhodou, a já jí to schvaluji .

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:45:29
  15. avatar
    [119] Léthé [*]

    Eva_Fl: zvadlá kunda ty jedeš

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:41:11
  16. avatar
    [118] Eva_CZ [*]

    To aspon ta blba Vulvina ma tolik slusnosti, ze se spravne pojmenovala, at rovnou vime.

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:19:52
  17. avatar
    [117] Eva_CZ [*]

    .... a jeste me fakt muze dojmout, jakej si takovej kripl muze dat nick.

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:19:01
  18. avatar
    [116] Eva_CZ [*]

    Nyotaimori: a ja jsem se ty zvadly kunde jeste fotila pred barakem.

    superkarma: 0 08.05.2008, 15:17:01
  19. [115] gentiana [*]

    Bellana: Tomu se říká příbuzenská plemenitba. Ve středověku to byl účinný způsob výroby obecních blbů.

    superkarma: 0 08.05.2008, 11:29:59
  20. avatar
    [114] Suzanne [*]

    Nyotaimori: Naprostý souhlas.

    superkarma: 0 08.05.2008, 01:05:45
  21. avatar
    [113] tyrkys [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 07.05.2008, 22:23:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [111] tyrkys [*]

    Nyotaimori: já si na to dokonce vzpomínám . Závistivá blbka, no .

    superkarma: 0 07.05.2008, 21:23:28
  2. avatar
    [109] Efča [*]

    Mám kamarádku s epilepsií a doktor jí dovolil po úpravě léků pod dozorem jedno těhotenství. Myslím že je to v pořádku, pohlídají si ji. Bude-li dítě chtít, ať do toho jde, rizika zná ona i partner. Dědičné to údajně není. Já ji teda neodsuzuju.

    superkarma: 0 07.05.2008, 20:18:50
  3. [108] Bellana [*]

    sunshine: Diskuse je o tom, že by lidé, kteří trpí dědičnou chorobou, která omezuje jejich život a může vést k tomu, že budou závislí na okolí, neměli mít děti. S tím to, že Meander a Nyotaimori nazývají věci pravými jmény a nesnaží diplomaticky mlžit, nemá co dělat.

    superkarma: 0 07.05.2008, 19:55:20
  4. [107] Rikina [*]

    Skoro to vypadá, jako že by si měl člověk gratulovat, pokud se mu podaří přivést na svět dítko, aniž by byl potom zbytek života invalidou. To já jsem teda do této diskuze naprosto nezajímavá, páč mám dva potomky a žádné choroby, potomci taky nemají choroby, nikdo nebyl zachraňován hrobníkovi z lopaty, prostě nuda a šeď. Ale něco jako výše v článku popsaného by mně asi hodně vadilo. Chápala bych to jako nespravedlnost od přírody, a napříště bych radši žádných potomků neměla.

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:50:35
  5. avatar
    [106] Meander [*]

    kareta: tyrkys: Moje už ne.

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:46:17
  6. avatar
    [105] tyrkys [*]

    kareta: moje taky .

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:40:39
  7. avatar
    [104] kareta [*]

    tyrkys: máti nemocná je

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:39:11
  8. avatar
    [103] tyrkys [*]

    kareta: S mojí depresí jsem ráda, že se postarám o sebe a o kočku. Vychovávat dítě si fakt neumím představit .

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:13:32
  9. avatar
    [102] kareta [*]

    Oni by se měli zamyslet i psychiatričtí pacienti- deprese, MD, schizofrenie, psychozy- ti lidé mají co dělat sami se sebou

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:12:02
  10. avatar
    [101] Canadian [*]

    Ťapina: ale ctete, jenze ty to prohanis pres mozek

    A cloveku, ktery ma RS a podobne vesele veci a presto zabrezne, protoze "ja proste chci a chci a chci", by mela byt narizena ustavni lecba.

    superkarma: 0 07.05.2008, 17:06:45
  11. avatar
    [100] tyrkys [*]

    sunshine: Tahle diskuse je ale o něčem úplně jiném, než si myslíš, lamo

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:53:25
  12. avatar
    [99] Vivian [*]

    sunshine: jsi nevkusná

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:47:54
  13. avatar
    [98] Ťapina [*]

    sunshine: Čteme stejnou diskuzi?

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:29:06
  14. avatar
    [97] Meander [*]

    Nyotaimori: Kdyby od čaje, od balkánského sýra!

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:26:00
  15. avatar
    [95] sunshine [*]

    Bellana: jj ale Nyotaimory a Meander jsou cáklý a o tom je tahle diskuze.

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:20:08
  16. [94] Bellana [*]

    sunshine: Kdesi jsem četla, ža hlučínsku je vesnice, kde snad polovina lidí má problém s klouby (nebo čímsi) a u každého je pravděpodobnost skoro 50 procent, že skončí na vozíku. Většinou jsou v invalidním důchodu celý život. Berou se mezi sebou, protože jednak nikam moc cestovat nemohou, jednak o nemocné partnery není zájem. A nejhorší je, že mají děti. A vědí, že ty děti budou trpět stejnou chorobou. TOMU říkám sobectví. Souhlasím s Meander, i když to říká drsněji než já.

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:11:10
  17. avatar
    [93] monacha [*]

    sunshine: ktery lidi??? koho konkretne?

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:07:16
  18. avatar
    [90] sunshine [*]

    Meaner:no buď ráda,že můžeš dělat prodavačku.

    superkarma: 0 07.05.2008, 16:02:37
  19. avatar
    [89] sunshine [*]

    monacha: oprava: urazila, způsobem, jsem

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:59:08
  20. avatar
    [88] Meander [*]

    sunshine: Lidi?
    Jo, když jsme tak u té mentality hodné mateřské školy... Oplatky se nepečou, leží leží nastokrát!

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:57:53
  21. avatar
    [87] sunshine [*]

    monacha: ona uraila lidi dost drsným způsopem já jesem jí to vrátila

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:55:59
  22. avatar
    [86] monacha [*]

    sunshine: ty jsi tady nekoho urazila dost drsnym zpusobem osobne, Meander pouze vyslovila nazor, ze si zeny nemaji porizovat deti za kazdou cenu a pridelavat tak problemy pribuznym.

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:53:54
  23. avatar
    [84] Ch.Z. Kochanská [*]

    Lostris: No vida!

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:49:11
  24. avatar
    [83] Lilinka [*]

    kareta: Jo, viz. Ž-out

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:47:30
  25. avatar
    [82] Lostris [*]

    Lilinka:
    3.11.2006 16:27:52 - sunshine (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    Eva_Fl: dobře, vyjdi před barák a vyfoť aktuální fotku a pošli jí. Já ti to prostě nevěřím.

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:47:07
  26. avatar
    [81] sunshine [*]

    O.K. uznávám že jste mimo skoro všechny nemá cenu s vámi debatovat. Chladící kapalina v příspěvku od Meander je vám bližší. No comment.

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:46:56
  27. avatar
    [80] kareta [*]

    Lilinka: fakt ?

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:43:49
  28. avatar
    [78] Lilinka [*]

    Hele, a není to ona sunshine, které musela Eva_Fl dokazovat fotkama, že opravdu bydlí na Floridě, neb byla podezřívána, že si to vymýšlí?

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:39:02
  29. avatar
    [76] Ch.Z. Kochanská [*]

    Ťapina: Je hloupá.

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:38:15
  30. avatar
    [75] Ťapina [*]

    sunshine: Ty vole, tak to je ale fakt síla. Jasně, on si někdo vymyslí mrtvý rodiče s hnusnou chorobou, aby byl v diskuzi zajímavej

    superkarma: 0 07.05.2008, 15:37:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme