Člověk neví celý den, kam dřív skočit. Večer dá ještě neprozřetelně slib, že upeče drahouškům nějaký zákusek, pak trochu poklidit, poskládat prádlo, a najednou je půl jedné. Ve vaně je rád, když neusne s žínkou v ruce, a do postele se plíží jako stín, jsa totálně vyčerpán. Opěvuje toho, kdo vynalezl lůžko a horizontální polohu. Jenomže…

Zhasnout světlo, klídek… a nic

Slovy klasika  najednou „čumákujete do tmy“. Prostě ať se člověk snaží jakkoli, neusne a neusne. Někdo (třeba autorka článku) to řeší tím, že rozsvítí lampičku, zašátrá pro knihu a prostě se učte do bezvědomí. Jiný sezobne prášek a řízne sebou jako špalek. Rohypnol je holt kalibr. Další se jde projít, nebo postojí na balkoně a ti největší šílenci pak nastoupí k pracovnímu stolu a vrhnou se na počítač. Zde pokračují v práci, jako by bylo poledne. Do postele se znovu dostanou ve tři ráno a v osm vstávají. V práci pak logicky koukají jako Hurvínek.

Nejhorší ze všeho je, když člověk využije možnost odpočinku k tomu, aby přemýšlel o celém dni a dost možná o i tom dalším. To je zaručený způsob, jak neusnout vůbec. Než jeden zaškatulkuje, co to vlastně říkal šéf o té inovaci v práci, jestlipak bude stačit to nakoupené maso pro pět osob očekávané návštěvy a zda by nebylo lepší místo svíčkové udělat třeba řízky, tutově se propřemýšlí do svítání. Máte podobný problém, nebo usínáte už při pohledu na postel? A jak se vám vstává?

Jeden budík v hlavě, nebo pět na stole?
Tak jako každý z nás trochu jinak usíná, máme i pro probouzení a vstávání zcela jiné předpoklady. Chodí mezi námi kupříkladu šťastlivci, kteří si prostě večer řeknou „Chci vstát v půl sedmé,“ a v půl sedmé jsou na nohách a nemají problém. Naproti tomu někoho nevzbudí ani rána z děla, budík dává do talíře, nebo jich má rovnou několik, nařízených minutu po sobě, a takto štafetově se pokouší nezaspat. 

Jednomu takovému se povedlo usnout i u snídaně. Po probuzení měl na tváří velmi originální pleťovou masku z volského oka.

Zhruba jedna třetina lidí v průběhu roku trpí nespavostí. Asi u 10–15 % je nespavost chronická, což znamená, že člověk nespí alespoň 3x v týdnu po dobu několika týdnů.

"Chronická insomnie se často objevuje v souvislosti s jinými zdravotními problémy. Například u vysokého tlaku a psychických poruch. Akutní insomnie často vzniká jako důsledek určité konkrétní události nebo situace. Existuje zde riziko, že taková akutní nespavost přejde v chronickou, a proto je dobré se zavčasu svěřit lékaři.. Ten se zpravidla rozhodne pro farmakoterapii s použitím krátkodobě působících hypnotik. Co bych doporučil jako recept na usnutí? To je těžké, ale nejedná-li se o organický problém, pak existují strohá pravidla, kterými se nic nezkazí," říká děčínský praktický lékař Zdeněk Sláma.                       

Stává se vám, že i když jste unavení, prostě nemůžete spát? Jak často? Jak to řešíte? Berete prášky na spaní? Máte budík v hlavě, nebo vás musí budík pomalu mlátit do týla? Jak se vám vstává?

Vláďa

A víte, že jo? Když se přetáhnu, tak mám opravdu problém zabrat. Přítelkyně spí jako medvěd a já pak chodím na balkon kouřit. Jsem na sebe naštvanej a snažím se na nic nemyslet. Jenže myslim na to, že nechci na nic myslet. Takže je to na nic.

Jednou jsem si zkusit dát panáka, a to jsem neměl dělat. Působí na mě jako probouzedlo. Nejlíp se mi usíná po sexu. Budík v hlavě nemám, spíš mám problém se z postele vykopat.

 

 

 

Stela 

Než jsem měla Matyáše, tak se mi občas stávalo, že jsem nemohla spát. Koukala jsem z okna nebo zkoušela číst. Pak mi babička poradila teplé mléko s medem, a to trochu pomáhalo. Potom jsem měla veliký problém se spánkem v těhotenství. To jsem taky nespala skoro celou noc.

Teď se ale s malým několikrát za noc musím probudit, a tak jsem vděčná za každou minutu spánku. Spím jako dudek, ale ne tolik, jak bych si přála. Budík v hlavě? No, teď nevím, protože mě budí malej. To je budík přímo prvotřídní a do hlavy se umí trefit také..

 

 

Pavel

Většinou usnu dřív, než si lehnu. Klidně si dám kafe těsně před spaním, a ani to se mnou nehne. Spím strašně tvrdě. Ani kolikrát nevím, že manželka vstává k synovi. Je mi to líto, ale moc jí v noci nepomůžu. Na vstávání bych potřeboval hodit do vody.

Někdy dokonce řeknu, že jsem vzhůru, ale to si nepamatuji, protože stále spím. Žena mě budí na etapy. V poslední etapě je už naštvaná a lomcuje se mnou. Byl bych asi schopen spát celý den jako sysel.

 


 

Klára

Podnikám a hodně pracuji. Také hodně jezdím. Spím málo, ale nic mi to nedělá. Tedy zatím. Usínám normálně, ale dost pozdě, protože většinou ještě v noci pracuji. Vstávám klasicky na budík v mobilu, ale to se mi moc nechce. To bych ještě spala. Žádná rybička po ránu nejsem. Potřebuji kávu a pak pomalu začínám vnímat. Snídám bagetu u pumpy.

Jak usnout?

o Nepijte kávu alespoň 6 hodin před tím, než jdete spát.
o Nepijte pozdě večer alkohol v představě, že to pomůže usnout. Alkohol může být příčinou nočního probouzení.
o Vyvarujte se těžkých jídel před spaním.
o Pravidelné cvičení v odpoledních hodinách může prohloubit spánek. Ovšem usilovné cvičení tři až čtyři hodiny před ulehnutím může spánek narušit.
o Choďte spát, jen když jste ospalí.
o Když se v noci probudíte, přejděte do jiné místnosti a vraťte se, až když jste opět  ospalí.
o Žádné zdřímnutí během dne.
o Pokud vaše obtíže přetrvávají, opravdu se poraďte s lékařem. Při lehčích či nárazových potížích existují volně prodejní pomocníci jako například valeriánské kapky.


Jak jste na tom vy? Spíte jako dudek, nebo pochodujete po domě jako duch? Můj vlastní recept na nespavost je čaj z meduňky, mučenky a chmele. Co zabere vám?
 

Reklama