Bulvár

Také někdy hrajete „mrtvého brouka“?

V poslední době se tento styl komunikace rozmáhá až masově - když s někým nechtějí lidé mluvit, nezvedají mu telefon, neodpovídají na sms nebo na e-maily.

Nevšimla jsem si toho jen já, povoláním vizážistka. Stejnou zkušenost má moje kamarádka, která pracuje jako realitní makléřka a také moje učitelka jogy.

foto

Napadlo mě zamyslet se nad tímto „fenoménem dnešní doby“ zejména poté, co jsme seděly právě my tři po cvičení a naše lektorka se mě zeptala: „Nevíš, co je s tou paní Ivanou? Co jsi mi ji dohodila. Víš s tou, co ke mně chodila s partnerem.“ Nevěděla jsem, ale téma jsem rozvinula, podělila se s holkama o svou vlastní zkušenost a začaly jsme pátrat, proč nám to ti naši klienti vlastně dělají?

Proč nás ti lidé zbytečně obírají o čas, který bychom v pohodě mohly věnovat jiným lidem, nebo jiné činnosti? Proč nás jednoduše neodmítnou třeba jednoduchou sms nebo e-mailem: Děkuji, už o vaše služby nemám zájem. Možná pro někoho příliš tvrdé. Pak stačí napsat: Momentálně se nacházím v náročné životní situaci, ozvu se sama, až vás budu potřebovat.

Tohle všechno mi přijde mnohem přijatelnější, protože adresát ví, že už se nemusí odesilateli věnovat, zabývat se jím a může jít dál. V opačném případě uvažuje, zda se mu něco špatného nestalo, zda nezměnil číslo mobilu či adresu, a zda nám to nezapomněl sdělit. A tak pátráme, aby si náhodou nemyslel, že naopak my nestojíme o něj!

Vidíte, povolání velmi různorodá a zkušenosti jak přes kopírák. Stejné, jako mají finanční poradci a prodejci všeho možného i nemožného. Vsadím se, že lidé živící se dalšími a dalšími profesemi vč. masérek, soukromých učitelů, kadeřnic či řemeslníků a také majitelů nejrůznějších agentur by se k nám přidali.

Hra na „mrtvého brouka“ není doménou pouze komunikace v oblasti poskytování služeb, vzmáhá se též v osobní, nebo přátelské sféře, kde často „o nic nejde“. A často se ten druhý „na konci drátu“ zbytečně trápí, co tomu prvnímu udělal.

Víte, někdy totiž propadnu i strachu, co s dotyčným člověkem je. Protože i to je leckdy smutný důvod, proč někdo nezvedá telefon, a také se mi to už - bohužel - stalo...

Někdy opravdu mail či sms nedorazí a telefon nám ukradnou - i to je možné. Například můj mail nefunguje (netuším proč) úplně spolehlivě. Někdy skutečně člověk zapomene změnu kontaktu ostatním sdělit. Jenže já píšu podruhé, potřetí, počtvrté... protože vždy je tady nějaká ne úplně nulová šance, že jde o nedorozumění.

Často říkám, že bych raději slyšela či četla, že mě oslovený či oslovená posílají „kamsi“, než se srovnat s tajemným mlčením a marným vyzváněním telefonu. Vždyť i odmítnout mohu úplně všechno s grácií a úsměvem, stejně jako to většinou všichni umíme, když nás někdo přímo osloví v obchodě či na ulici. Přiznám, že když jde o žebráka či jiné zoufalkce, hraju na veřejnosti mrtvého brouka i já - vlastně tam nic nehraju - kamennou tváří dávám osloviteli najevo, že o jeho nedůstojně nabízené služby nestojím... A on okamžitě ví, že nemá šanci. Fér hra, ne?

Já nejsem určitě mistr asertivity, spíše naopak, snažím se každému vyhovět a neumím normálně odmítat, co udělat byť s vypětím všech sil mohu. Jenže také umím odepsat či říct do telefonu kamarádce, která mě zve kamkoliv, či nabízí mi cokoliv, že prostě tohle nechci a nikdy chtít nebudu.

Často se dnes lidé ohánějí nedostatkem času. Ale všichni víme, že za větou „Nemám čas“ se obvykle skrývá význam „Nemám zájem“. V tom případě je fér napsat či říci dotyčnému, aby mě už neoslovoval, stejně jako některé servery poskytují možnost zrušit zasílání informačních a reklamních mailů.

Někdy opravdu čas nemám a třeba ani chuť, ale říkám si, že se třeba situace změní. V tom případě vyzvu odesilatele, ať mi podobné akce stále připomíná. Například do Jindřišské věže do divadla jsem se nechala zvát dokonce čtyřikrát a přišla až na páté pozvání. Zrovna se mi to hodilo a já to představení ve skutečnosti opravdu vidět chtěla. Kdybych věděla, že nebudu mít zájem nikdy, tak bych to šetrně sdělila.

Ale to jsem já a každý z nás je jiný, každý z nás má jiné myšlenkové pochody a postupy. A proto by mě velmi zajímalo, zda se mnou souhlasíte, či nesouhlasíte. Chápu, že ne všichni jsme prošli kursy asertivity či nám byla tato vlastnost vrozena.

Nevadí vám, když lidé na vaše oslovení neodpovídají? Nebo dokonce patří „mrtvý brouk“ k vašemu oblíbenému repertoáru, na kterém nevidíte nic špatného? Myslíte, že je normální „odpovědět“ mlčením, když chceme říci či napsat „ne“? Máte pocit, že mlčením ublížíte druhému méně než odmítnutím?

A na druhou stranu radím vám, které se stejně jako já naopak obětí „mrtvých brouků“ stávají: Neberte si to osobně! Prostě - doba je taková...

   
19.04.2013 - Společnost - autor: Zuzana Anai Hainallová

Komentáře:

  1. avatar
    [13] dasena [*]

    pajda — #8 obchodní vztahy nemohu posuzovat

    superkarma: 0 28.11.2013, 07:23:04
  2. avatar
    [12] dasena [*]

    Anai — #6 neberu telefony, která čásla neznám

    superkarma: 0 28.11.2013, 07:20:21
  3. [11] zorro4 [*]

    já většinou telefon vezmu a řeknu, že nemám zájem, ale vůbec nechápu, z čeho usuzujete, že kdokoliv, s kým jsem byla v klientském vztahu má vůbec jen právo mě obtěžovat telefonáty, sms nebo maily. kontakt na mě mají jen z jediného důvodu - kdyby rušili domluvený termín, aby mi dali vědět. jakýkoliv jiný kontakt z jejich strany považuji za obtěžování.

    výjimka je, kdybych já nepřišla, že se ozvou, ale to jsem teda z původního článku nepochopila.

    superkarma: 0 21.04.2013, 13:34:34
  4. avatar
    [10] Léthé [*]

    To já jsem jeden velký mrtvý broukSml30Sml52Sml52....pokud se někomu neozvu a není to moje rodina, tak doufám, že jeho IQ vydedukuje, že už toho někoho nechci ani vidět, ani slyšet a že mi nestojí ani za omluvu.Sml80

    superkarma: 0 20.04.2013, 23:28:30
  5. [9] Anime Otaku [*]

    Pochopím když mě nějaké lektorka, finanční poradkyně, kadeřnice, atd. bude shánět když se nedostavím na předem vyjednanou schůzku. Jiné kontaktování považuji za zbytečné a třeba kdyby mi moje kadeřnice volala, že jsem se už půl roku nebyla ostříhat tak by velmi rychle přestala být mou kadeřnicí je na mě kdy a kde se nechám stříhat. 

    Pokud se jedná o obchodní vztah, byť dlouhodobý je to jako návštěva obchodu když mi přestane vyhovovat sortiment tak prostě budu chodit jinam.

    A taky třeba mobil taky nemám vždy u sebe, to bych se zbláznila víte jak je skvělý pocit nechat tu otravnou krabičku doma a jít se projít se psem?

    superkarma: 0 20.04.2013, 22:30:44
  6. avatar
    [8] pajda [*]

    Anai — #6 pořád se bavíme o obchodním vztahu. Prostě já jako klient si budu vybírat, ke komu budu chodit a je čistě moje věc, že se rozhodnu jinak - i po dvou letech. A myslet si, že druhá strana je jakkoliv oprávněna mi do toho mluvit, je opravdu jenom nevychovanost, nic jiného. Jiný případ by byl, kdyby šlo o nařízenou léčbu nebo kdyby dotyčná zůstala dlužit, tam bych to pak pochopila. A obchodní vztah (i když podle občanského zákoníku) je to i pro soukromého učitele (mám léta ŽL jako lektorka), tak i pro toho finančního poradce a úplně stejně pro prodejce kosmetiky. A ne, opravdu neobvolávám klienty, jestli nepřešli jinam - jedině v případě, že mám např. napevno dohodnutou hodinu a oni se neobjeví.

    1. na komentář reaguje dasena — #13
    superkarma: 1 20.04.2013, 12:32:09
  7. avatar
    [7] v.poho [*]

    Anai — #6 Je potřeba si uvědomit, že většina lidí prostě neumí říct ne. Neumí to říct podomnímu prodejci, natož někomu, ke komu má tzv. bližší vztah.

    Já mám ráda uzavřené vztahy a tak  je uzavírám, i když v některých případech tomu ne taky navléknu krajkový kabátek, aby tak netrčelo.

    Jenže v tomto případě je to pořád obchodní vztah. Pokud se rozhodnu třeba změnit kadeřnici, taky jí nedávám vědět, že příští obchod už uzavřu jinde, i když jsem k ní chodila posledních 5 let. No a kdyby mi volala, proč jsem se k ní nepřišla ostříhat, asi jí to zvednu, ale.... bude mě to obtěžovat a přijde mi to od ní nevhodnéSml80.

    superkarma: 1 19.04.2013, 14:33:26
  8. [6] Anai [*]

    pajda — #4  To je trošku jiný případ. Ta klientka svou lektorku navštěvuje dva roky a pak najednou nepřijde a nebere telefon, atd. Nemyslím si, že se dá srovnávat zrovna učitelka čehokoliv či realitní makléřka s podomními prodejci!!! A já sama pracuju taky jinak, než že bych otravovala lidi, kteří o to nestojí - zásadně ne.

    1. na komentář reaguje v.poho — #7
    2. na komentář reaguje pajda — #8
    3. na komentář reaguje dasena — #12
    superkarma: 0 19.04.2013, 13:37:03
  9. avatar
    [5] Lukáš Čejka [*]

    mozna taky jde o to, ze driv bylo cloveka treba zastihnout na pevne lince - ne kazdy ji mel - dnes se tak nejak ocekava, ze kazdy ma mobil a tak musi byt k zastizeni neustale

    totez u sms a emailu - driv byly pohlednice a dopisy, coz rozhodne nebyly "online" nastroje a tak ani nikdo neocekval, ze adresat je neustale na prijmu

    v podstate je vice neslusne ocekavat, ze ten s kym hodlam komunikovat mi ma byt neustale k dispozici jen proto, ze to technologie umoznuji Sml80

    superkarma: 4 19.04.2013, 12:23:52
  10. avatar
    [4] pajda [*]

    Možná by si měla pisatelka uvědomit, že všechna vyjmenovaná povolání patří do skupiny "podomního prodeje" - pojištění je totiž produkt jako každý jiný - a že nezvednout mobil otravujícímu prodejci je obvykle jediná možnost, jak se ho zbavit, když pominu tu úplně nejdrastičtější: zvednout - zavěsit bez jediného slova, a to vždycky, když dotyčný otrapa zavolá. Jinak zkušenost: byla jsem na maíáži na slevový voucher. Objednání po telefonu. A co byste řekli? I když dotyčná ví, že ten typ masáží, který dělá, mi nevyhovuje, mám od ní za dva roky 80 SMS s nabídkami. Z 5 různých čísel. Otravuje ona mě, nebo já ji?  Řekla jsem jí jasně už při první návštěvě, že další návštěva nebude...proč bych měla ještě utrácet za telefon?

    1. na komentář reaguje Anai — #6
    superkarma: 3 19.04.2013, 12:14:22
  11. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    U přátel mrtvého boruka nehraji. Proč také. Když mě někdo naštve a přestane být mým přítelem, řeknu mu, čím mě naštval a většinou se již sám neozve.

    Dealeři a prodejci všeho možného jsou jiná sorta. Se slečnami na telefonu se většinou i zasmějeme, z jiných udělám blbce a  nebo je požádám o něco, čím nemohou vyhovět. Jsem v zásadě komunikativní člověk a tak mne neobtěžuje si s těmi dobrými lidmi pohovořit. naopak mám problém, že podruhé již nezavolajíSml57

    superkarma: 2 19.04.2013, 11:43:38
  12. avatar
    [2] rusalka2008 [*]

    Rikina — #1 Taky nemám ráda otravování, člověk se snaží být zdvořilý a akorát si "naběhne". Sml80

    superkarma: 0 19.04.2013, 10:39:21
  13. [1] Rikina [*]

    Mám opačnou zkušenost. Pokud nějakému otravovi napíšu či zvednu telefon a sdělím mu, že o jeho služby nemám zájem, jako bych nic neřekla. Bude otravovat furt, a v pravidelných intervalech pořád nabízet, protože tím, že jsem odpověděla, ví, že číslo funguje, a myslí si, že má šanci, že časem změním názor, nebo prostě podlehnu. Sml24 Pokud neodpovím, nenapíšu, nic, tak to možná zkusí ještě dvakrát, a pak ho to přestane bavit. Sml80 I když jedna taková čůza, poradkyně přes zdravou výživu, je naprosto neodbytná, a i když jsem jí třikrát řekla výslovně a jasně, že nic nechci a nepotřebuju, a pak jsem přestala odpovídat a maily od ní padají rovnou do spamu, tak toho nenechá a nenechá. Jo, doba je zlá, všichni shánějí prachy, jak se dá, ale co je moc, je moc, a dělat mrtvého brouka je někdy jediná možnost, jinak by člověk nic jiného nedělal, než odpovídal na podobné otravování. Sml24

    1. na komentář reaguje rusalka2008 — #2
    superkarma: 5 19.04.2013, 07:32:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme