.

Tak zakážou výstavu, nebo ne?

Cestování

Tak zakážou výstavu, nebo ne?

Robert Porkert, promotér agentury Live nation, která pořádá expozici mrtvých těl Bodies... the Exhibition v pražské Lucerně, odpovídal čtenářům Novinek na dotazy kolem této netradiční výstavy. Podle autorů pod vedením amerického biologa Roye Glovera má plnit naučnou funkci, přesto však v Česku vyvolala značné kontroverze. Kritika se týká především etické stránky expozice a otázek kolem původu těl.

Exponáty jsou připravovány v Čínské republice, v Univerzitě Plastinace v Dalienu. Je předpoklad, že těla tedy pocházejí z Číny, ale není to úplně jisté. Každý člověk má právo věnovat své tělo po smrti k lékařským účelům," řekl Pokert. Dodal, že i na stávající výstavě byli zájemci, jejichž těla by se v budoucnu mohla objevit na lékařských univerzitách. Zároveň však přiznal, že identitu jednotlivých těl nelze přesně zjistit. Není problém dokladovat, že původ těl/exponátů je legální. Nicméně nejsme schopni doložit, že vlastník výstavy má souhlas původního držitele toho určitého orgánu či celého těla k vystavováni. Tyto souhlasy totiž vlastní čínská univerzita a ta garantuje dárci i případným pozůstalým naprostou budoucí anonymitu," uzavřel k tématu promotér Live nation.

Výstava prezentuje lidské kostry potažené částečně svaly a naaranžované do pozic obvyklých v běžném životě. Praha se stala prvním místem v zemích bývalého východního bloku, kde je expozice instalována. Expozice putuje po světě v různých obměnách od roku 2004. V Praze by měla být k vidění přes léto 2007. Pouze nezájem diváků by mohl její konání předčasně ukončit," tvrdí Porkert.

Radnice první městské části v Praze však musela řešit stížnost, že expozice je v rozporu se zákonem o pohřebnictví, což se s odvoláním na vyjádření policie nepotvrdilo. Policie uvedla, že se organizátoři nedopustili přestupku ani trestného činu, jelikož se nejedná o lidské pozůstatky, ale o výstavní exponáty. Úředníci také oslovili hygieniky, kteří by měli prověřit, zda nejsou porušeny hygienické normy. O uzavření výstavy usiluje i místopředseda zdravotnického výboru Poslanecké sněmovny Boris Šťastný (ODS).

Na dotaz, co si myslí o tom, že by výstavu mohl zastavit zákon, Porkert reagoval slovy: Jsem zděšen tím, že by zákon měl zakazovat výstavy... A ještě více mě překvapuje, odkud takovéto názory pochází..." Robert Porkert mimo jiné řekl, že exponáty jsou vlastně polymery, je tedy jasné, že jejich životnost je velmi dlouhá. Po skončení výstavy by se těla měla vrátit na lékařskou univerzitu, kde by měla sloužit k dalšímu vzdělávání," uzavřel.
Zdroj: Novinky.cz


Tahle výstava opravdu hýbe národem. Na všech diskusních fórech, kam chodím, je tématem bouřlivých debat. Zajímavé, že skoro nikdo k ní není lhostejný - buď vyvolává nadšení („Něco takového prostě v anatomickém atlasu neuvidíš, je to super, měly by na to chodit děti v rámci vyučování...") nebo naprostý odsudek. Jeden můj známý přišel s názorem, že vzhledem k množství různých chemikálií a složitých technologií, které jsou při preparaci použité, už vlastně ani nejde o skutečná těla a je to zbytečný humbuk.
Co si myslíte vy - měla by se výstava zakázat? A má to ještě smysl, když už ji vidělo tolik lidí? Byly jste tam? A jak se vám to líbilo?

   
22.05.2007 - Zahraničí - autor: Eva Jedelská

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [110] Vivian [*]

    kareta: nějaké vycpané zvíře najdeš snad na každém zámku, v každém školním kabinetě, to by žádná horká novinka nebyla...

    A zakazovat výstavu preparátů dětem...? Děti bych jasně nepustila třeba do márnice nebo na pitevnu, ale koukat se na exponáty tohohle typu - nevidím jediný důvod, proč ne... Lidské tělo přece není nic, co by nás mělo pohoršovat.

    superkarma: 0 22.05.2007, 22:09:19
  2. avatar
    [109] kareta [*]

    Výstava je morbidní. Že by někoho poučila, jak funguje tělo, bych si dovolila pochybovat. Až začnou vystavovat exrementy, budou to vysvětlovat zájmem o vylučování? Nevím, jestli je výstava přístupná pro děti, ale těm bych to jedno¨značně zakázala. Apropo, co by se asi strhlo za vášnivou debatu, kdyby se vystavovalal vypreparovaná zvířecí těla. To by bylo protestů z řad ochránců zvířat- nejsou ty hodnoty poněkud divně posunuté?

    superkarma: 0 22.05.2007, 21:59:25
  3. avatar
    [108] Vivian [*]

    *Kotě*: no mně tedy nevadí, že někdo vydělává :-) Já bych jim svoje ostatky dala taky, kdybych byla na umření. Mně budou po smrti stejně naprd, tak ať jsou ještě někomu k užitku. Lidi se kouknou, jak to vypadá uvnitř lidskýho těla, a někdo na tom vydělá. A moje rodina ušetří za pohřeb :-) Čili spokojenost na všech stranách
    Když úcta k lidem, tak především k živým. Pak teprve uctívání ostatků. Máme to tu jakési pomotané...

    superkarma: 0 22.05.2007, 21:37:37
  4. avatar
    [107] *Kotě* [*]

    Vivian: účelem výstavy Bodies není žádné poučení veřejnosti, nýbrž pouze a jedině vydělat peníze. Nepřijde mi to srovnatelné s těly v kostnicích, která tam byla ukládána z nějakého pietního, duchovního důvodu.

    V zásadě souhlasím s názory profesora Halíka, na druhou stranu v naší kultuře projde tolik různých nechutností, dospěli jsme k takové absenci morálky a úcty k životu a k druhým, že vystavování mrtvých těl v roztodivných pozicích už mi připadá téměř normální.

    superkarma: 0 22.05.2007, 20:40:47
  5. avatar
    [106] gwen [*]

    Vivian: Nebo ke starým lidem na LDNce

    superkarma: 0 22.05.2007, 18:01:43
  6. avatar
    [105] Vivian [*]

    gentiana: copak těla na "Bodies" jsou naaranžovaná do "veselých skupinek"? A co je tak strašně moc špatného na tom, že si zato ti autoři vezmou vstupné, když už si s tím dali tu práci a investovali do toho ty peníze?
    A o tom tvém "vzdělávání v anatomii" s pomocí atlasu - jasně, a kdo chce vidět, jak to vypadá v Africe, ať si půjčí v knihovně nějaký cestopis, že... A kdo se chce naučit poskytovat první pomoc, ať se mrkne na instruktážní video :-) A kdo chce vidět lidské tělo "naživo", tak je buď zavrženíhodný úchyl, nebo dobytek, co nemá úctu k mrtvým, že...

    Mimochodem, přijde mi dost srandovní, jak se o "úctě k mrtvým" řve ve společnosti, která nemá úctu ani k živým

    superkarma: 0 22.05.2007, 16:37:17
  7. [104] gentiana [*]

    Vivian: Víš, ostatky svatých, stejně jako kostečky v karneru.. to je způsob pohřbení a vystavení za účelem úcty nebo připomenutí - barokní náhled na život a na smrt je poněkud jiný, jde o připomenutí dočasnosti pozemského bytí, když to shrnu, jak to jde nejstručněji. Vykopávky v muzeu přinejmenším nejsou naaranžované do veselých skupinek.
    Tahle výstava existuje kuli vydělávání peněz. Tečka, šmytec. Karner nebo oltář existuje z jiných důvodů, stejně jako muzeum nebo sbírka preparátů ve fakultní nemocnici.... a tomu, kdo se chce vzdělat v anatomii doporučuji toto: nechť zakoupí anatomický atlas, dva skicáky a paklík tužek tvrdosti 4B a ten atlas si obkreslí. Bude si zaručeně pamatovat každou bradavici a ještě procvičí koordinaci ruka-oko.

    superkarma: 0 22.05.2007, 16:22:26
  8. [103] gentiana [*]

    Univerzita Plastinace.. jak pěkné. To zní skoro jako Univerzita kopírování a lepení obálek. Nebo univerzita kladení cihel.
    A taky by mě zajímalo, co se jako takový medik naučí, když bude čumět na ztuženého maníka naaranžovaného do výskoku.
    Prostě, někdo dělá tyjátr a cirkus a dělá to pro peníze. Kecy kolem jsou pouze kecy kolem.... a mezi tímhle a vzděláním je asi tak stejný rozdíl jako mezi Giorgioneho Venuší a štětkou z E55.

    superkarma: 0 22.05.2007, 16:15:14
  9. avatar
    [102] OlgaMarie [*]

    Vivian: Asi je u mě určitý blok.Děda zemřel doma.Byl umyt,oblečen do nedělního a my se s ním chodili loučit před odvezením do márnice také ve svátečním.S babičkou byl stejný rituál. Možná právě tyto zážitky ve mně vzbuzují i respekt k zemřelým.

    superkarma: 0 22.05.2007, 16:09:23
  10. avatar
    [101] Vivian [*]

    OlgaMarie: v té baladě ale nevystupuje anatomický preparát, nýbrž zombie, což je trošku rozdíl

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:51:38
  11. avatar
    [100] OlgaMarie [*]

    Na výstavu zřejmě nejvíc diváků přitahuje humbuk.Etické a filosifické rozpravy. Osobně se mi vždy příčily i fotografie zohavené mrtvoly Mussoliniho,vystavený Lenin na Rudém náměstí,husité,kteří z hrobky vytáhli Václava a lili do něho víno..."Ty mrtvý,lež a nevstávej..."jsme se učili v jedné v baladě.

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:24:19
  12. avatar
    [98] Vivian [*]

    Ťapina: já ani nevím, že nějakým doktorům přišlo něco nereálné... Co jsem tak četla ta pohoršená vyjádření všelijakých těch akademiků, tak na té výstavě ani nebyli...

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:19:11
  13. avatar
    [97] Ťapina [*]

    Vivian: Já nevím, co všechno konkrétně přišlo doktorům nereálné, jak říkám, nebyla jsem tam. Ale údajně to vzdělávací hodnotu prostě příliš nemá.

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:12:59
  14. avatar
    [95] Ťapina [*]

    Majucha: No ale ono to bude všechno dobarvované, protože fixovaná mrtvola je došeda, tak proč by nepřibarvili plíce?

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:10:00
  15. avatar
    [93] Vivian [*]

    Ťapina: (86) na té výstavě přece nejsou k vidění jen plíce

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:09:52
  16. avatar
    [91] Vivian [*]

    Gabi: a sbírky Anatomického ústavu jsou normálně přístupné?

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:06:27
  17. avatar
    [89] Vivian [*]

    OlgaMarie: vidět to samozřejmě nepotřebuje, ale lidi holt prostě zajímá, jak vypadá lidské tělo uvnitř a jak funguje... A co má být?

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:05:14
  18. avatar
    [88] OlgaMarie [*]

    Vivian: Prosím,k čemu laik potřebuje vidět,jak vypadají plíce.Kolik kuřáků odpudil pohled na plíce kuřáka v lihu?

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:03:12
  19. avatar
    [87] Gabi [*]

    Zakázat? Taková krásná antireklama? Viděli jste ty fronty i při cenách vstupenek 349,- Kč dospělý/ 225,- Kč dítě?! Jinak doporučuju návštěvu Anatomického ústavu - vyjde to levněji . A neetického na tom nevidím nic, mě odpuzuje jedině ten humbuk kolem.

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:03:08
  20. avatar
    [86] Ťapina [*]

    Majucha: Odborníci ale tvrdí, že kuřácké plíce, pokud nejsou prolezlé nádorem, nejsou k rozeznání od nekuřáckých To je jeden z argumentů, proč se to nepozdává coby vzdělávací akce, že prý je to dost nereálné. Nevím, neviděla jsem

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:00:11
  21. avatar
    [83] Vivian [*]

    Pentlička: a kde jinde chceš vidět lidské plíce?

    superkarma: 0 22.05.2007, 14:48:47
  22. avatar
    [81] Meander [*]

    Pentlička: Groteskní podoby? Proč?

    superkarma: 0 22.05.2007, 14:45:18
  23. avatar
    [80] Pentlička [*]

    Ač rozhodně nejsem věřící, tak tato výstava mě naprosto odpuzuje. Podle mého je opravdu cílem vystavovatelů vzbudit pozornost a vydělat peníze. Jestliže se chci pouřčit, jak vypadají plíce, nemusím je mít v mrtvole naaranžované do groteskní podoby.
    Naprostý souhlas s gerdou!

    superkarma: 0 22.05.2007, 14:41:11

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [78] Meander [*]

    gerda: Vždyť tam nechoď, když tě to pobuřuje.

    superkarma: 0 22.05.2007, 14:07:10
  2. avatar
    [77] kareta [*]

    Z marketinkového hlediska byl ten humbuk geniální tah- ani bych o té výstavě nevěděla, kdyby pořád v TV nemleli o etičnosti. Osobně bych nešla ani na uměliny, ani na natur- je mi to odporné a jsem z toho v rozpacích.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:57:12
  3. avatar
    [76] Vivian [*]

    gerda: no já nevím, ale já si požírání tatranky nedovedu představit na žádné výstavě, at už jde o kostnici, o plastináty nebo o dětské malůvky.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:51:10
  4. avatar
    [74] teb [*]

    Amen. A co třeba Karel Svoboda?

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:49:00
  5. avatar
    [72] gerda [*]

    Majucha: tak, jako ty nemůžeš předložit důkaz o záměrech vystavovatelů, stejně tak ho nemám i já. Polemizujeme na základě svých vnitřních pocitů - tobě výstava nevadí, mně se nelíbí. Howgh!

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:44:18
  6. avatar
    [70] gerda [*]

    Majucha: Už v Andersenově pohádce o Janu a jeho příteli se probírá hanobení mrtvoly. Mně se prostě od začátku příčí dělat z lidských pozůstatků podívanou pro široké masy. Kdo se chce vzdělávat, má možnosti i bez tohoto špektáklu.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:43:01
  7. avatar
    [67] gerda [*]

    Vivian: ty kostnice, mumifikované ostatky - těžko si představím, že tam přijdu a rozbalím tatranku. Bylo by mi to trapné. Ale stažený nebožtík, který je naaranžován jako sportovec, rozhodně žádnou úctu nevzbuzuje. Jaké poučení si z takové exhibice návštěvník odnáší, je otázka. Jak jsem psala niž, nejde o nic jiného, než jak vydělat na senzacechtivosti lidí. I když samozřejmě neupírám nikomu řemeslný um, jak s ostatky naložili. Ale to, že je nechávají vydělávat a předstírají vědecké záměry, se mi nelíbí. Je to jenom kšeft.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:36:03
  8. avatar
    [66] Vivian [*]

    Ježiš, mně vypad kus textu... Chtěla jsem se zeptat: "To panu profesorovi nevadí? To není neúcta k mrtvému, když tam vystavujou kus jeho lebky ve vitríně hned vedle vražedné zbraně?"

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:31:59
  9. avatar
    [65] Verana [*]

    tak takovouhle vystavu jsem mela nekolik mesicu par desitek metru od bydliste, ale tu vystavoval prof. Gunther von Hagens, kdyz jsem se konecne rozhoupala, byl posledni den a lidi jak mraku, tak mam jen propagacni material, kdyby mel nekdo zajem, dva sesity muzu poslat, v nemcine sice, ale je to velice zajimave

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:31:58
  10. avatar
    [64] Vivian [*]

    gerda: já jsem to četla a stejně to pobouření nechápu.
    Je mi jasné, že účel středověkých kostnic byl JINÝ, než je účel výstavy Bodies, ale přesto nevidím, že by ten účel byl o něco horší... I když on si to každý vykládá, jak se mu to hodí, a "vo tom to je"...
    Například v Muzeu Policie ČR je mezi exponáty skalp zavražděného. To panu protam leží ve vitríně hned vedle vražedné zbraně? A že na to vybírají vstupné? A že ten nebožtík nepochybně nedal souhlas k tomu, aby ho někde vystavovali?

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:29:51
  11. avatar
    [63] Ťapina [*]

    Abych pravdu řekla, taky mi to přijde takové cirkusoidní a prvoplánově senzační. Vypreparovaná lidská těla jsou v muzeích, kdo touží po vzdělání, ten má dveře otevřené. Ale holt podívat se na mrtvolu jak hraje basket, to je něco, to musí všichni vidět! Na jednu stranu každá druhá ječí, že mediky u porodu ani náhodou, ať se učí z obrázků, a na druhou stranu mrtvoly pro všechny

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:28:29
  12. avatar
    [62] gerda [*]

    Majucha: kdyby si tvůrci výstavy tolik přáli osvětu, oslovili by školy, udělali propagaci, vstup volný....

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:26:13
  13. [59] fanka [*]

    Já byla na této výstavě v Londýně a náhodou je to velice zajímavé a poučné. Vždyť nikdo nikoho nenutí, aby tam chodil, když se mu to příčí .

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:14:45
  14. avatar
    [58] OlgaMarie [*]

    Pokud zemřelý nedal nezpochybnitelný souhlas k preparaci k vědeckým účelům,pokládám tuto výstavu za znesvětcení památky zesnulých.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:12:25
  15. avatar
    [57] gerda [*]

    Vivian: zkopírovala jsem to sem, líp bych to vyjádřit neuměla - Hlavní argument: s lidskými těly je třeba zacházet i po smrti s úctou a respektovat přání zesnulých. Nakoupit těla bez písemného souhlasu (ten opravdu nemají) a vystavit je v takových pozicích s úmyslem šokovat a vydělávat na tom peníze je nízkost.

    Předesílám, že (jako asi většina dnešních katolíků) nejsem žádným fanouškem relikvií, vnímám je jako historický doklad doby středověku a baroka, kdy křesťané touto formou chtěli jednak uctít osobnost světce nebo (v případě barokních kostnic aj.) poukázat na pomíjivost života a jasně poukázat k starosti o věčnost (toto opravdu nebyl úmysl této výstavy , přečteme-li si vyjádření jejích tvůrců). Vše je třeba posuzovat vzhledem ke kulturnímu a dobovému kontextu.

    Rozdíl je ohromný: když přijdete třeba do kláštera v˙Lisieux, tak tam s velkou úctou uchováváno tělo svaté Terezie v˙řeholním rouchu s˙posmrtnou maskou v˙křišťálové rakvi. Lidé tam chodí meditovat. Je to trošku něco jiného, než kdybychom ji vysvlékli z˙kůže, dali ji basketbalový míč , vyfotili na billboardy na dálnice a vozili ji od města k˙městu za poplatky. Jestli člověk nevidí rozdíl mezi těmito dvěma způsoby zacházení s˙mrtvým tělem, tak je pak debata těžká.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:11:46
  16. avatar
    [56] Vivian [*]

    a....: na plastinovaná těla budou naši potomci za sto let třeba taky pohlížet jako na na historickou památku poplatnou své době :-) Naše civilizace určitě pokročila, ale smrtí je fascinována stejně jako civilizace středověká nebo jakákoli jiná. Nemyslím si, že bychom byli o něco horší.
    O účelu výstavy se dá diskutovat. Různým způsobem. Někdo v tom vidí jenom senzacechtivost a "prezentaci mrtvol", jiný zase třeba poučení a "prezentaci lidských těl"... To už je jen otázka úhlu pohledu.
    Muzejní preparáty z lidských těl ti nevadí?

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:10:43
  17. avatar
    [55] gerda [*]

    a....: děkuji, aspoň jedna!

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:10:25
  18. [54] a.... [*]

    Majucha: Vzdělat je možné i jiným způsobem. Ale s tím humbukem naprosto souhlasím, je rozhodně nemístný a výstava si tuhle pozornosz nezaslouží. Proto je i tohle mé poslední vyjádření na toto téma

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:06:22
  19. [52] a.... [*]

    Vivian: Jde o to, že mumie a kosterní pozůstatky jsou relikt minulosti a takto na němůžem nahlížet jako na historickou památku poplatnou své době. Naše civilizace ovšem pokročila...alespoň můj subjektivní dojem je, že by měla pokročit. Prezentace mrtvol, která má mimochodem jediný účel, tím je vzbudit senzaci a ohlas, což se podařilo, do civilizované společnosti nepatří.

    superkarma: 0 22.05.2007, 13:00:16
  20. [51] Rikina [*]

    gerda: nic proti panu Halíkovi, o jeho osobě mám mínění vysoké, přestože s valnou většinou jeho názorů nesouhlasím. Samozřejmě lze pochopit, že pro řadu lidí je proměna lidského těla v exponát nepřijatelná, z různých důvodů. Nicméně, kdyby se v historii nenašli jedinci, kteří odložili posvátnou úctu a mrtvé tělo rozřezali, aby zjistili, jak to vevnitř funguje, pravděpodobně by tu řada z nás dnes nebyla, neb by již jejich předkové vymřeli na choroby a úrazy bez lékařské pomoci. Pokud tomu dobře rozumím, podstatou sporu není ani tak samotná preparace, jako fakt, že těla jsou vystavena a vybírá se vstupné. To se ovšem stejně tak vybírá v těch Klatovech, na mumie faraonů, i v muzeích, kde jsou leckdy naloženy části lidských těl ve stavu nepříliš estetickém.

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:56:48
  21. avatar
    [50] Vivian [*]

    gerda: kdybych viděla rozdíl, tak se neptám. Proč někde vystavování ostatků nevadí a jinde jo? Je snad ten "zásadní" rozdíl v tom, jestli jde "jen" o kostní nebo o svalovou (či nějakou jinou) tkáň? Nebo v tom, jestli vstupné stojí třicet korun nebo tři stovky? :-)
    Vážně nevím, proč na jednu stranu tak hrozně vadí vypreparované tělo naaranžované do podoby sportovce a na stranu druhou nevadí lustr zkomponovaný z dětských lebčiček a pánviček...

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:54:36
  22. avatar
    [49] gerda [*]

    Vivian: mícháš hrušky s jabkama. Zamysli se a uvidíš propastný rozdíl.

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:48:01
  23. [47] a.... [*]

    Vivian:Pan Halík rozhodně nemusí předvádět, kdo je dobrej, ten je dobrej...jen kdyby takových bylo víc!!!!

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:45:59
  24. [45] a.... [*]

    Vivian: Přečti si to,všechno tam je... odpovědi rozhodně uspokojivé

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:44:11
  25. avatar
    [44] Vivian [*]

    gerda: a co by pan profesor řekl na kutnohorskou kostnici, mumie v klatovských katakombách nebo na brněnskou kapucínskou hrobku?

    ... se mně zdá, že se někteří jedinci chtějí akorát předvést v médiích...

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:42:40
  26. avatar
    [43] Vivian [*]

    gerda: a jak by toho příbuzného poznali?
    "Jé, koukej na ty plíce, to musí bejt tatínek!"

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:38:20
  27. avatar
    [42] gerda [*]

    Bébina: tak jinak - tenhle to vysvětlil líp - http://lidovky.zpravy.cz/odpovedi.asp?t=HALIK

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:38:03
  28. avatar
    [41] gerda [*]

    Rikina: já to myslím jinak - že u Číňanů, pro které trest smrti není nic výjimečného, nečekám stoprocentní záruku toho, že jde o tělesné ostatky lidí, kteří zemřeli v důstojných podmínkách a k preparaci dala rodina souhlas. Možná by bylo zajímavé vidět čínské turisty, kteří by se náhodou na takové výstavě stavili a potkali by se po letech se členem rodiny, který byl do té doby nezvěstný. Výstava vzbuzuje spoustu otazníků, proto se mi to celé nelíbí.

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:36:02
  29. avatar
    [40] Vivian [*]

    Mickey Mouse: myslím, že vyrobit takovéhle (!) plastové modely by bylo pravděpodobně ještě dražší než preparace těch těl. Navíc u téhle výstavy jde přece spíš o to, ukázat lidem, jak funguje skutečné lidské tělo, a ne jim ukazovat nějaké modely z umělé hmoty... na ty se můžou jít mrknout do školního kabinetu :-)

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:25:39
  30. [39] tornado-lou [*]

    Gwendy: prave proto mi to pripada tak strasne blby. tak moc z te starosti o hygienu trci ta snaha o zavreni, ze se az divim, ze se tim nekdo vazne zabyva.
    a divim se teda i organizatorovi, ktery na zakalde toho co se delo ledaskde jinde mohl tusit, ze to nepujde hladce a dopredu si overit vsechny souhlasy atd. a az by nekdo spustil povyk, tak mu proste jen strcit papir, ze je vsechno v poradku.

    superkarma: 0 22.05.2007, 12:21:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme