.

Tak trochu železniční procházka

Cestování

Tak trochu železniční procházka

Máte doma milovníka železnic a rádi byste mu udělali radost? Není nic jednoduššího, než si zajet do Svoru na severu Čech a odtamtud se vydat do zastávky Jablonné v Podještědí. Obec Svor vám možná nic neřekne, ale jistě se budete lépe orientovat, když Vám prozradíme, že se nachází uprostřed spojnice mezi Českou Kamenicí a Jablonné v Podještědí, na sever od České Lípy.

Odkud vyrazíte
Sraz „cestovatelů“ vybavených vlastním proviantem je v sobotu 12. března v 10h12 v železniční zastávce Svor po příjezdu spěšného vlaku od Kolína. Pokud jedete z/od Prahy, odjezd je z pražského Hlavního nádraží v 7h23, přestupuje se v Mladé Boleslavi právě na spěšný vlak z Kolína.

Co uvidíte
Nezapomeňte dohlédnout na to, abyste měli dostatek fotografického materiálu, neboť na zrušené trati Svor – Jablonné v Podještědí si prohlédnete stávající budovy původních stanic ve Cvikově, Kunraticích a Lindavě. Dnes již neexistující trať zasazenou do krajiny Podještědí a Lužických hor Vám budou připomínat i další „památky“, jako stržené mosty, propustky, … To vše na trase dlouhé 17 km.

Kdy to skončí?
Oficiální konec akce je v 16h11 u odjezdu rychlíku č. 896 v železniční zastávce Jablonné v Podještědí.

Co Vás to bude stát a co za to dostanete?
30 Kč zaplatí členové Klubu železničních cestovatelů a Klubu českých turistů, 50 Kč ostatní účastníci. Je důležité se zmínit, že cena startovného zahrnuje průvodní materiál popisující historii místní železnice a procházené trasy. A pokud sbíráte razítka, máte možnost získat příležitostné razítko seriálu Stopou zrušených tratí, rovněž tak razítko IVV.

Proč zrovna tahle trasa?
Roku 1886 vystavěla místní trať mezi Svorem a Cvikovem společnost Česká severní dráha (Böhmische Nordbahn). Ve Svoru se napojovala na hlavní trať spojující Sasko s Prahou. V roce 1900 se dočkalo železničního spojení i město Jablonné v Podještědí, když byla do provozu předána dráha ÚTD do Liberce. Propojení Jablonného se Cvikovem na sebe nenechalo dlouho čekat, stalo se tak 7. 10. 1905. Tímto datem vznikla spojnice mezi Svorem a Jablonném, která sloužila svému účelu do roku 1973. Tehdy byl zrušen úsek Svor – Cvikov díky stavbě nové silnice z České Lípy do Rumburku. I na zbytku trati byla zastavena osobní doprava. Nákladní vlaky však na úseku Cvikov – Jablonné v Podještědí jezdily až do roku 1979.
Poslední lokomotiva projela trať 2. 9. 1980 při natáčení se skupinou Plavci.

Za ilustrační materiál i podklady děkujeme panu Romanu Hrůzovi z KŽC.  

 
   
11.03.2005 - Zahraničí - autor: Tereza

Komentáře:

  1. avatar
    [8] Enya [*]

    Rikina: ahá, já jsem si to nějak špatně přečetla a myslela jsem si, že tam jsou ještě koleje a pojede po nich nějaký historický vláček Tak to si to raději projdeme až bude jaro a teplíčko

    superkarma: 0 11.03.2005, 21:10:50
  2. avatar
    [7] Sama [*]

    Rikina: ty jsi od nás? Tu zimní výbavu bych zdůraznila - tam je to spíš na běžky, než na procházku :-)

    superkarma: 0 11.03.2005, 20:09:48
  3. [6] Rikina [*]

    Enya: proč škoda, vždyť ta trať nikam neuteče, a můžete si ji projít kdykoliv, ale už bez pamětního razítka :-)))

    superkarma: 0 11.03.2005, 11:16:00
  4. [5] Rikina [*]

    Enya: to si může jenom projít pěšky, ta trať už je láta zrušená, nejsou tam koleje.

    superkarma: 0 11.03.2005, 11:13:41
  5. avatar
    [4] Enya [*]

    Jé, škoda, že jste tenhle článek neuveřejnili tak o týden dřív Můj totiž bydlí v český lípě a určitě by si hrozně rád tuhle trasu projel a já s ním. Takhle už to nepůjde, jsou jiný plány, škoda

    superkarma: 0 11.03.2005, 10:58:33
  6. avatar
    [3] Deja [*]

    Luciš: to jsem také slyšela. Lokomotivka Všudybylka. Docela mi nad ní ukápla slzička

    superkarma: 0 11.03.2005, 10:22:32
  7. avatar
    [2] Luciš [*]



    Nedávno jsem se kvůli mašinkám rozčílila. Jedna parní lokomotiva měla nedávno někde u Brna svoji poslední jízdu, dokonce ani nedojela. Protože nejsou penízky na jejich opravu (5 mil Kč)

    superkarma: 0 11.03.2005, 10:03:10
  8. [1] Rikina [*]

    Tenhle výlet se nehodí jen pro milovníky železnic, ale pro každého, kdo má rád přírodu a krásnou kopcovitou krajinu, což v tomto případě určitě najde, neboť jde o podhůří Lužických hor. Dovolila bych si ale upozornit, že nadmořská výška Svoru je podstatně větší než Prahy, takže pokud pojedete z/od Prahy, počítejte s tím, že se budete brodit sněhem, a vezměte si důkladné boty, co se hned tak nepromáčí, a návleky. Místy může být i 80 cm navátého sněhu. Běžně tak kolem 30 cm. Všem, kdo vyrazí, přeju příjemné zážitky

    superkarma: 0 11.03.2005, 09:47:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme