Problémy s dětským spánkem trápí mnoho rodičů. Shrnuli jsme pro vás rady a tipy, jak malé nespavce
přesvědčit ke klidnému spánku

Spánek dětí je jiný než spánek dospělých

Děti spí povrchněji. Snadněji se spontánně budí. Děti do šesti měsíců potřebují i v noci jíst. V miminkovském věku je délka spánku zhruba dvojnásobná než v dospělosti. Minimálně do tří let spí děti i přes den.

Noční spánek

Pro co nejklidnější noční spánek je žádoucí optimální prostředí a důsledný režim. Dítě potřebuje vlastní postýlku, do šesti měsíců věku umístěnou v ložnici rodičů, teplotu místnosti 18 °C, oblečení přírodního materiálu a prodyšnou přikrývku. Pro snadné usínání je důležitá podvečerní příprava na noční spánek, dennodenně stejná.

Večerní rituály

Osvědčilo se zavést pravidelný večerní rituál již mezi 6. a 8. týdnem věku dítěte. Součástí takového rituálu je nakrmení dítěte, koupel a uspávání. Součástí koupele kojenců může být jemná masáž. Uspáváním myslíme asi půlhodinku před spaním, kdy je dítě již v postýlce. Klidně s ním komunikujeme, zazpíváme ukolébavku, povíme pohádku, pohladíme. I když pak odejdeme, můžeme nechat v místnosti tlumené světlo a otevřené dveře. Děti bývají klidnější, když při usínání vnímají matku ve vedlejší místnosti.

Noční probouzení

Při nočním probuzení dítě nechovejte nebo jen krátce. Také ho neberte do vlastní postele. Snažte se ho „přemluvit" k dalšímu spánku klidným hlasem a pohlazením.

Poruchy spánku

Nejběžnější porucha spánku se nazývá nespavost. Jde o obtížné usínání, noční buzení a předčasné ranní probouzení. Nespavost je běžná u kojenců.

Příčiny nespavosti

U kojenců a batolat – tj do tří let věku – je nespavost nejčastěji způsobena nedostatkem režimu. Dítě odmítá jít spát ve stanovenou dobu, vyžaduje různé ústupky. Rodiče, kteří by rádi změnili spánkové návyky svých dětí, musí zavést pravidelný režim, dát dítěti pevné hranice a být důslední. Jen málo poruch spánku je způsobeno poruchami zdraví: únikem mléka a žaludeční kyseliny zpět do jícnu, zvětšenou nosní mandlí, svědivým ekzémem na kůži apod., případně nedostatečnou tvorbou mléka u maminky.

V předškolním a školním věku je nespavost velmi vzácná. Bývá následkem úzkostí z různých příčin.

V dospívání, stejně jako u dospělých, může být nespavost projevem začínajícího psychického onemocnění, nejčastěji deprese.

Nekvalitní spánek dětí se promítá do celé rodiny. Je důvodem ke konzultaci u lékaře nebo psychologa.

Přední odborníci na spánek dětí spojili síly s JOHNSON´S® Baby a společně vytvořili návod na večerní přípravu ke spánku. Základem je pravidelný večerní režim s použitím výrobků pro dobré spaní. Tyto výrobky obsahují směs uvolňujících esencí NATURALCALM™, která má prokazatelné zklidňující účinky. Účinek tohoto postupu byl ověřen klinickou studií.

 

 

Reklama