Krásná a bezchybná pleť by měla být základem naší krásy. Často ji nevědomky ničíme... Pojďme si na úvod seriálu o správné péči o pleť zopakovat, čím jí uškodíme a čím naopak prospějeme

Co vede ke zhoršení naší pletí

Špatný psychický či zdravotní stav

skin

Pokud prožíváme obtížná období a stresy, musíme se o sebe starat mnohem víc, než když jsme v pohodě. Stojí za to investovat peníze i čas. Špatný stav pleti může ovšem signalizovat i fyzickou chorobu. Při náhlém zhoršení doporučuji nechat se kompletně vyšetřit. V úvahu musíme brát i hormonální preparáty a těhotenství - tam jsme bezmocní jen částečně, důsledkům fyzických změn sice nezabráníme, ale usilovnou a správnou péči je můžeme zmírnit, či jim dokonce předejít.

Opalování

O negativním působení slunečního záření už byly popsány stohy papírů, každá z vás jej zná, ale mnohá se tváří, že o tom nic neví. Ano, jistě, opálená tvář určitě působí zdravěji, než když jsme bledulky, ale prosím, všeho s mírou! Setkávám se s vášnivými milovnicemi nadměrného opalování ve zralém věku, které vypadají jak indiánské babičky, a to už vůbec hezké není. Chraňme se alespoň vysokými faktory. Pro tropické pásmo doporučuju až SPF 30-50, pro jižní Evropu cca SPF 20-30 a pro české poměry stačí i 10-20. To vše v závislosti na typu pigmentace. Pamatujte ale, že i výrazně jižní typ ženy s pletí, která „snese všechno“, si může přivodit trvalé poškození - nejenom blondýnka s pletí přecitlivělou. Pokud chodíte na solárko, zakryjte si obličej - či omezte dávku záření. Znám 25leté slečny, jejichž oční okolí je díky solárku v horším stavu než to moje.

Nezdravá životospráva

Uzeniny, přemíra sladkostí, kávy, tuku a alkoholu naší pleti určitě neprospěje, stejně tak jako kouření. Jistě, existují výjimky: silné kuřačky či milovnice tučné české stravy s dokonalou pletí, nicméně jde o výjimky. O alkoholu platí to, co pro zdraví jiných částí těla a orgánů: raději každý den malé množství, než nárazově „nadoraz“.

Mrazy

skinPřed mrazy se musím chránit několika vrstvami krémů a přimlouvám se i za denní použití make-upu. Nebojme se krému hydratačního - mýtus, že v mrazivém počasí jej nelze používat, je zcestný. Jednak je tento krém určen k zadržení vody, kterou jsme vypili, v pokožce, jednak žádnou vodu, která by mohla na tváři zamrzat, neobsahuje. A do třetice: přece víme, že voda mrzne při 0 stupňů a naše tělesná teplota zpravidla neklesne pod 36.

Klimatizace

Při dlouhodobém pobytu v klimatizovaných prostorách dochází k vysušování - je třeba přidat na hydrataci a doporučuju i postřik sprejem s minerální či pleťovou vodou. Zvláště dbejte na rty - vysušují se nejvíce - mějte při sobě alespoň zvláčňující tyčinku. Já coby vizážistka samozřejmě radím kvalitní rtěnku nebo lesk - nejenže nám rty udrží vláčné, ale budeme pořád vypadat upraveně.

Smog a nečistota v pracovním prostředí

Jsme-li nuceny pracovat v nečištém prostředí a bydlíme-li ve velkých městech, musíme o to důkladněji večer plet vyčistit. Pleť opět nejlépe ochráníme „kabátem“ z make-upu (pamatujme, že neslouží pouze k zakrytí vad na obličeji).

Čím můžeme své pleti prospět

Správným pitným režimem

Naučme se pít přiměřené množství vody nebo bylinného či ovocného čaje - za jeden šálek kávy či černého čaje platí vypít stejné množství nápoje spadajícího do pitného režimu navíc. Stačí i voda z kohoutku, a pokud nám nechutná, přidejte do ní citron nebo i sirup - proč ne? Někomu stačí 1,5 litru denně, někdo dobrovolně zvládne i litry tři, ale prosím, neberte zcela vážně některá doporučení, která vybízejí k extrémnímu pití - 5 litrů nás může totiž i zabít. Nechte vaše tělo, ať si řekne samo. Mně osobně signalizuje spolehlivě. Prospět můžeme zejména očnímu okolí a současně pleti na rukou - prostě tam, kde je kůže nejtenčí.

Spánkem

Opět individuální: Já osobně potřebuju 8 až 12 hodin denně, někdo jen 6, nicméně vyplatí se opět poslouchat řeč těla: přísloví, že „Ranní ptáče dál doskáče“ platilo v dobách, kdy byl život těžký a člověk mohl pracovat pouze za denního světla. Kdo si to může dovolit a dokáže, proč si nezdřímnout i během dne?

Zdravou stravou

Péče „zevnitř“ je velice důležitá - pomocí krémů vpravujeme vitamíny a omlazující látky svrchu, ale můžeme výrazně pomoci i tím, co konzumujeme zevnitř. Například takový olivový olej, ryby, ořechy, ale i méně tučné mléčné výrobky pleti vysloveně prospívají, stejně jako zelenina a ovoce. Uvedené potraviny obsahují vlastně to, co krémy - tak proč toho nevyužít? Zvláště, pokud žijete na venkově a zásobujete se vlastními výpěstky a „výchovky“, které jsou na rozdíl od těch v supermarketu zaručeně bio.

Potravinovými doplňky

skin

Pokud z nějakého důvodu musíte držet nejrůznější diety (redukční), jste přepracovaná, stresovaná či jinak oslabená, nevyhýbejte se vitaminům, minerálům a nejrůznějším podpůrným přípravkům podávaných v pilulkách či sirupech (zdravější). Pleti rozhodně prospějí a vzhledem k diskutabilní kvalitě dnešních potravin na trhu je sporné, zda vlastně tyto doplňky nejsou leckdy lepším řešením. To už ponechám na vašem zvážení....

Dobrou náladou

Tak za tím si stojím a přitom nestojí vůbec nic, máte ji zcela zdarma a fakt funguje!

Velkým a rozhodujícím přítelem nebo nepřítelem naší pleti je ovšem GENETIKA a v příštích dílech se dozvíte, jak na ni vyzrát.

Dostaneme se také ke slibované pleťové typologii a poradím vám, co pro který typ pleti používat.

Reklama