.

Ta šedá nepříjemná průvodkyně má jméno: Deprese!

Vztahy

Ta šedá nepříjemná průvodkyně má jméno: Deprese!

Nevím, jak vnímáte podzim vy, ale já ho mám ráda. Jsem už taková povaha, že i když je hnusně, řeknu si: „To je dobře, že je tak hnusně. Nemusím nikam chodit, zavřu se doma, uvařím si horký čaj s citronem a budu odpočívat.

Jsou mezi námi ale lidé, kteří s přicházejícím podzimem a zimou propadají čím dál více špatné náladě, mračí se na svět a nemají chuť se ani smát. Jde o lidi trpící depresí.
Někteří lidé trpí atypickou depresí, která přichází právě s tímto ročním obdobím. Na vině je především ubývání světla.

Co je to vlastně deprese?
Deprese (dříve nazývaná melancholie) je závažná psychická porucha. Každý pátý jedinec ji prožije alespoň jednou za život.
Podle statistických údajů trpí depresí 20 % žen, 10 % mužů a naneštěstí 4 % dětí.
Projevuje se smutnou a sklíčenou náladou, která způsobuje nemocnému nesmírné psychické utrpení. Je provázena sníženým sebevědomím, ztrátou sebedůvěry, beznadějí, pesimistickými výhledy do budoucnosti, bezdůvodnými obavami, úzkostí, myšlenkami na sebevraždu, neschopností se z čehokoliv radovat a nezájmem o cokoliv kolem sebe (člověk sám, rodina, práce, koníčky).
Když se deprese u člověka začne projevovat, zcela rozvrátí jeho dosavadní život.

Léčba deprese
Deprese je duševní porucha, která není vůlí ovlivnitelná. Neléčená může skončit až sebevraždou.
Pokud se nemocný člověk neléčí, může deprese trvat i mnoho let. Ale naopak, léčba pomáhá většině postižených zbavit se průvodních příznaků.
Nejdůležitější pro léčbu je užívání léků – antidepresiv a spolupráce s odborníkem, psychiatrem.

Výskyt deprese v poslední době velice stoupá. V naší republice je ročně nově diagnostikováno kolem pěti tisíc pacientů s depresivním onemocněním a každý rok se jich asi tisíc léčí v psychiatrických zařízeních.

Máte podezření, že trpíte depresí?
A. Kladná odpověď alespoň na dvě ze tří následujících otázek:
1. Jste nadměrně a neobvykle smutný po většinu dne a téměř každý den po dobu dvou posledních týdnů?
2. Ztratil jste zájem a radost z věcí, které Vás obvykle těšily?
3. Cítíte se jako bez energie a nadměrně unavený?

B. Kladná odpověď aspoň na jednu až dvě z následujících sedmi otázek, aby celkový počet byl čtyři kladné odpovědi na uvedených 1O otázek:
1. Ztratil jste svou obvyklou sebedůvěru nebo se cítíte méněcenný vůči jiným lidem?
2. Děláte si nadměrné výčitky z maličkostí nebo máte pocit těžké viny?
3. Vnucují se Vám myšlenky na smrt nebo sebevraždu?
4. Ztratil jste schopnost soustředění a rychlého rozhodování?
5. Máte zpomalené pohyby a reakce nebo jste nadměrně a nepřiměřeně neklidný?
6. Trpíte nespavostí?
7. Trpíte nechutenstvím s váhovým úbytkem?

Hodnocení: Pokud zodpovíte kladně aspoň čtyři z celkových deseti otázek a jsou-li z toho současně dvě z prvních tří odpovědí kladné, je zde určité podezření na depresivní poruchu - vyhledejte proto psychiatra, který jediný může toto podezření potvrdit, či vyvrátit.

Co je příčinou vzniku deprese?
Příčin bývá většinou více. Může jít o poškození mozku, u pacientů bývá nedostatek přenašečů nervových signálů mezi mozkovými buňkami a změna citlivosti nervových zakončení, svůj vliv tady hraje také dědičnost.  

Odborné informace čerpány z http://www.lekarna.cz            
   
21.11.2003 - Láska a vztahy - autor: elly

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [110] Andula [*]

    Ťapina: sorry, ale zase tak moc k smichu to neni, byt ja si jinak klidne udelam legraci ze vseho.
    Mam blizkeho cloveka, ktery si depresi prosel a skoro nejhorsi bylo to, ze mu nikdo neveril, jak mizerne mu je, dokonce ani ja ne... Protoze to proste neni videt a neda se rict, aha, takhle mu je proto a proto.

    superkarma: 0 28.11.2003, 23:25:52
  2. avatar
    [109] Ťapina [*]

    Andula: Jasně, to se pak cítíš prachbuidně

    superkarma: 0 27.11.2003, 18:50:54
  3. avatar
    [108] Andula [*]

    Ťapina: našli je i mému dtěti, když ho vyšetřovali kvůli dlouhotrvajícím teplotám a nic z toho nedělali.
    Spíše jsem to pochopila tak, ze vladka byla unava a vubec se citila buidne a oni patrali o priinach a mimo jine narazili na ta viry, ktere za to ovsem nemohla. A byla to deprese, ta zadnou jasnou pricinu mit nemusi...

    superkarma: 0 27.11.2003, 18:27:00
  4. avatar
    [107] Ťapina [*]

    vladka: Hraniční titry protilátek na tyhle nemoci má každý druhý a někdo si toho ani nevšimne.

    superkarma: 0 25.11.2003, 15:12:05
  5. avatar
    [106] Andula [*]

    vladka: to je zvláštní, ale pak to mohlo být tak, že to vážně byla deprese a jen se to nejdřív spojovalo - únava zejména? - s tím, že za to mohu viry?

    superkarma: 0 25.11.2003, 11:39:03
  6. avatar
    [104] stasha [*]

    Sláva Už tady nepadají ty "zaručené" rady přestat se litovat, jít cvičit apod. ....jak tu bylo před časem běžné

    superkarma: 0 25.11.2003, 02:45:22
  7. avatar
    [103] Andula [*]

    Angelika: deprese neni z pohodlnosti...

    superkarma: 0 24.11.2003, 21:19:52
  8. avatar
    [102] Lhasa [*]

    sunny... díky

    superkarma: 0 24.11.2003, 11:10:21
  9. avatar
    [100] Andula [*]

    Momonka: myslim, ze je to jinak. Existuje deprese jako diagnoza, ktera se casteji nez jindy objevuje na podzim, protoze jeji propuknuti mimo jine hodne souvisi s nedostatekm svetla, ktereho na podzim ubyva.
    Krom toho se objevuje jakysi podzimni splin i u dalsich lidi, coz de facto muze byt lehka deprese, ale neni to proste deprese a deprese.

    superkarma: 0 24.11.2003, 01:00:26
  10. avatar
    [97] Andula [*]

    vladka: viroza s unavou, tak o asi muze byt, k tomu ta deprese naseda. Neni to nejaky EB virus nebo tak neco?

    superkarma: 0 23.11.2003, 19:43:16
  11. avatar
    [95] Andula [*]

    ajajaj: naštětsí dneska jsou léky mnohem lepší, takže už to nemusí být tak těžké

    superkarma: 0 23.11.2003, 17:15:05
  12. avatar
    [93] Andula [*]

    tventula: tak to asi nebudou deprese

    superkarma: 0 23.11.2003, 15:24:50
  13. [92] tventula [*]

    Občas mám deprese,když se mi nedaří,ale na psychiatra to ještě není. Alespoň doufám

    superkarma: 0 23.11.2003, 15:21:09
  14. avatar
    [91] Andula [*]

    Libča: to je divne, ze ti to tak usilovne vyvraci, vzdyt proc vlastne.
    Ale ono stejne nejde o presne stanoveni cisla DG, ale o to, aby ti bylo lepe.

    superkarma: 0 23.11.2003, 11:41:06
  15. avatar
    [90] Libča [*]

    no ze nejsem manicko depresivni.. ze jsem spis nejista... tenkrat po tom porodu to byla spis psychoza... ale manicko depresivni pry nejsem.. je pravda ze to vzdycky zvladnu bez leku, ze je to takovy jako zablesk..... a pak to pomine ale staci to aby mne to na nejaky cas odrovnalo. Je pravda ze jsem silene moc labilni clovek.... bohuzel.

    superkarma: 0 23.11.2003, 11:25:08
  16. avatar
    [89] Andula [*]

    Libča: psycholožka ti to vyvrací? A co říká?

    superkarma: 0 23.11.2003, 11:13:13
  17. avatar
    [88] Libča [*]

    Lucylle no to jsem mela pred par tydny, to ze jsem mela takovou uzkost ze jsem nemohla spat.. byla to hruza ale pomohli mi normalni prirodni leky... od babci korenarky.. ja na tohle reaguji dost. Je pravda ze jsem to ted co jsem o dovolene prerusila neb spim i bez toho.. byla jsem totiz pak dost unavena... hihi a ospala.. ale taky si rikam zda nejsem manicko-depresivni ale psycholozka mi to vyvraci ja fakt nevim...

    superkarma: 0 23.11.2003, 10:58:18
  18. avatar
    [85] Andula [*]

    Lucylle: ono to asi nemívá nějakou konkrétní příčinu, neb ne takovou přímo jasně spojitelnou. Je to prostě psychická reakce na něco, někdy ani to ne, jen v mozku třebas nejsou všechny chenické látky tak, jak mají být... Asi to zhoršuje stres, napětí.

    superkarma: 0 23.11.2003, 09:33:09
  19. avatar
    [84] Lucylle [*]

    Andula: Ja se spis hodne bala....vseho....a ublizovala jsem si
    Ted jsu ready,ale nekdy na me padne takovy splin a sevre se mi strachy zaludek az je mi na zvraceni.A pritom nevim z ceho!!!

    superkarma: 0 23.11.2003, 01:10:25
  20. avatar
    [83] Andula [*]

    Lucylle: to je vlastne deprese, kde se stridaji obdobi hlubokeho smutku s takovymi temi hodne aktivnimi, ne? Nekdo to ma jen s tim smutkem...

    superkarma: 0 23.11.2003, 01:05:28
  21. avatar
    [82] Lucylle [*]

    Andula: Ja vim,doktorka mi to vysvetlovala,ja mela nejakou maniodepresivni psychozu

    superkarma: 0 23.11.2003, 01:03:49
  22. avatar
    [81] Andula [*]

    Lucylle: ona se deprese casto poji z uzkostnou poruchou, prolina se to.

    superkarma: 0 23.11.2003, 00:59:22
  23. avatar
    [80] Lucylle [*]

    Libča: Jeee,Libco,to snad ne

    superkarma: 0 23.11.2003, 00:54:39
  24. avatar
    [79] Lucylle [*]

    Deprese je hrozna,brrrrr
    Na me nekdy padnou takovy stavy uzkosti-az je mi z toho nejen fyzicky,ale i psychicky zle.Bojim se treba i usnout
    Nastesti to neni tak hrozny jak kdysi.
    Žížala: Ja taky hodne v depce zhubla,vsichni nadseni,jak kvetu do krasy a ja byla pritom na dne

    superkarma: 0 23.11.2003, 00:54:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [78] Andula [*]

    Libča: drz se, ono se to strida v takovych vlnach, ja vim, vidim to kolo :o)

    superkarma: 0 22.11.2003, 23:21:01
  2. avatar
    [77] Libča [*]

    ne Anudlk ne vycitani ne jen se obcas bojim ze prijde.. zase. Vzdyt se hlasila pred par tydny ale ja ji zahnala mrsku... jeste mne nema v hrsti.. mela jsem uz uzkostlive s tavy, nemohla jse mspat.... proste hruza... klepala se v praci mela strach des... ale uz to jde.... snazim se...

    superkarma: 0 22.11.2003, 23:17:55
  3. avatar
    [76] Andula [*]

    Libča: ahojky, takhle si to nemůžeš vyčítat, vždyť to není tvoje vina

    superkarma: 0 22.11.2003, 23:04:49
  4. avatar
    [75] Libča [*]

    deprese?? vim co to je.. bojim se ze se mi to vrati... nechci to uz nikdy zazit, bojim se ze si tim nicim zivot a hlavne zivot meho syna a meho muze dvou lidicek kteri pro mne neco znamenaji.
    Nepreji to nikomu a kdo si to prozil.. vi co to je.....

    superkarma: 0 22.11.2003, 22:33:46
  5. avatar
    [74] Andula [*]

    Jeremi: to si dovedu celkem věrně představit, rpotože potěšit něčím takového člověka s opravdovou depresí je skoro nemožné, protože on v ten moment fakt nevidí řešení, něco, na co by se mohl těšit a podobně, nedá se to srovnávat třeba s tím,když je člověk naštvanej, protože se mu nedaří nebo dělá něco, co nebaví případně mu nejde. Je to i jiný smutek a beznaděj, než taková, jaká nastává třeba po nepodařeném vztahu.

    superkarma: 0 22.11.2003, 18:51:52
  6. avatar
    [73] Jeremi [*]

    Andula: Tak tak - teď v létě si prošla těžkou depresí naše sekretářka. Mladá, krásná, zdravá, šťastně vdaná holka, která pro ni (teoreticky vzato) neměla žádný důvod. Byl to dost záhul i pro nás okolo - ta bezmoc, když vidíš, jak se trápí, jak jí je špatně, hubne apod. a nemůžeš pomoct, je skoro na depku. Když jsem s ní mluvila, říkala, že už nikdy o ničem neřekne, že se z toho zblázní, protože teprve teď ví, co to znamená.

    superkarma: 0 22.11.2003, 18:35:44
  7. avatar
    [72] Léthé [*]

    I já vím o čem depka je Já měla opravdovou depku jen jednou v životě. Trvalo to od května do srpna...divné ,jelikož tyto měsíce miluji a jen tak mě něco nerozhází.Bylo to tenkrát způsobeno hormony po gynekologické operaci,nedalo se to ovlivnit rozumem,nic proti tomu dělat,jediné co jsem si každé ráno po probuzení přála,bylo chcípnout a nemuset vylézt z postele .Neměla jsem k těmto myšlenkám sebemenší důvod,prostě jen ty podělané hormony.A když už,už jsem uvažovala o návštěvě psychiatra,tak to nakonec přešlo.Jestli to bylo,nebo nebylo po vitamínech které jsem začala polykat,nebo samo od sebe nevím,ale najednou to bylo pryč .A blbá nálada? Tu já mívám na podzim a v zimě často důvod?...studené meze,člověk chodí nabalenej a než se vysleče tak ho přejde chuť na sex...a tak

    superkarma: 0 22.11.2003, 17:28:41
  8. avatar
    [71] Andula [*]

    Slunéčko: lidí, kteří ji nezažili a berou jí do úst při každém naštvání coby "depku" , těch je dost a dost.

    superkarma: 0 22.11.2003, 16:05:28
  9. avatar
    [69] Andula [*]

    Kocicka: prosím?

    superkarma: 0 22.11.2003, 14:41:49
  10. avatar
    [68] Kocicka [*]

    superkarma: 0 22.11.2003, 14:39:06
  11. avatar
    [67] Andula [*]

    man-mimo: no máš pravdu, možná by si ho mé ještě po ránu zalepené oči lépe všimly

    superkarma: 0 22.11.2003, 10:18:29
  12. avatar
    [66] man-mimo [*]

    Andula: ale jo, s tím souhlasím, jen jsem přidal další důvod.
    Ale když jsem to psal, tak jsem přemýšlel o tom, že "taky" napíšu velkými písmeny ... nebyl to špatný nápad

    superkarma: 0 22.11.2003, 10:12:15
  13. avatar
    [65] Andula [*]

    Rybka: tak jsem přelouskala tou reakci, nezlob se, ale já odmítám věřit tomu, že deprese je z hříchu. Navíc obviňovat lidi se skutečnou depresí, že jsou přehnaně sebelítostiví, je dost nebezepčné, jen jim jejich stav zhoršíš - oni už tak trpí výčitkami, že k ničemu nejsou a že si vymýšlí nesmysly, protože deprese narozdíl třeba od zlomené nohy není vidět a vypadá třeba jako lenost

    superkarma: 0 22.11.2003, 09:59:20
  14. avatar
    [64] Andula [*]

    man-mimo: to máš sice pravdu, ale více se na tom projevuje fakt, že se o tom lidé přestávají bát mluvit.

    superkarma: 0 22.11.2003, 09:55:59
  15. avatar
    [63] Lotka [*]

    Mělo by se víc mluvit o tom, že depresemi mohou trpět i naše děti, to některé rodiče ani nenapadne, myslí si, že je to jen nemoc dospělých.

    superkarma: 0 22.11.2003, 08:51:04
  16. avatar
    [62] man-mimo [*]

    Jestli ten nárůst nebude taky tím, že deprese je in, a nazývá se jí kdejaká blbá nálada.

    superkarma: 0 22.11.2003, 06:35:35
  17. avatar
    [59] Andula [*]

    pajda: já protivným příbuzným dárky nekupuju

    superkarma: 0 21.11.2003, 21:53:51
  18. avatar
    [58] pajda [*]

    Zdaleka nejvíc mě deptá představa shánění dárků pro protivné příbuzné - ale doktor je za mě jaksi nikdy nenakoupil asi jsem nenašla toho pravého

    superkarma: 0 21.11.2003, 20:52:50
  19. avatar
    [57] Andula [*]

    sunnynka: já vím o depresích až moc, ale že by nějaká začala o virové nemoci, slyším poprvé. Lidé s depresemi nemívají pošozený mozek, ale netvoří se jim tam dost serotoninu.
    I to, co začíná na podzim, může být klasická deprese, ale nemusí.
    Navíc to mže být lehká deprese, kterou člověk překoná sám, bez pomoci.

    superkarma: 0 21.11.2003, 20:30:15
  20. avatar
    [55] sunnynka [*]

    Andulo deprese může začít po jakékoliv /i virové/ nemoci, protože tato nemoc může nějakým způsobem negativně poškodit tvůj mozek.

    A v článku jej psáno, že deprese, kterou hodně lidí trpí na podzim není klasická deprese.

    superkarma: 0 21.11.2003, 18:24:16
  21. avatar
    [54] Andula [*]

    vladka: po virové infekci? To nevypadá na depresi, ne?

    superkarma: 0 21.11.2003, 17:38:41
  22. avatar
    [52] zlato [*]

    Andula: Ja vim,doktor mi to rikal,i kdyz se citim lepe,nesmim leky vysadit az casem postupne snizovat,beru 1 prasek rano,tak pak treba obden az do uplneho vysazeni.Ale,jak jsem tak silene zhubla,tak uz jsem nepribrala,vaha stoji na 48 kg,nejdu dolu ani nahoru.

    superkarma: 0 21.11.2003, 17:25:19
  23. avatar
    [51] Žábina [*]

    Jarunka: asi tomu nerozumíš proto,že tě to nepostihlo....jako kdyby někdo řekl- nerozumím tomu, jak může někdo mít rakovinu....taky mě občas bolí břicho, ale rakovinu nemám....dost velkej nesmysl,ne?

    superkarma: 0 21.11.2003, 14:36:37
  24. avatar
    [50] Lenice [*]

    šája: to máš pravdu, deprese jako taková je dlouhotrvající záležitost a musí se léčit, ale jinak unavenej a podrážděnej jsme občas každej

    superkarma: 0 21.11.2003, 13:50:30
  25. avatar
    [49] Andula [*]

    anonym: a byly to skutečně deprese?

    superkarma: 0 21.11.2003, 13:35:50
  26. avatar
    [46] šája [*]

    Dnes je v módě říkat každé sklíčenosti a unavenosti deprese...Jenže skutečná deprese je opravdu práce pro psychiatra. Naštvanej, unavenej a sklíčenej je občas každej, mě nevyjímaje. Ale pak stačí dobrý vtip, sklenička vínka, posezení s přáteli, nějaká drobnost pro radost a sklíčenost je pryč. Je potřeba to rozlišovat a skutečnou depresi rozhodně nepodceňovat.

    superkarma: 0 21.11.2003, 12:54:52
  27. avatar
    [44] Žížala [*]

    Andula: myslim ze 90% hubne...ja jsem byla takovej "slovanskej typ" a jak jsem si tak hubla tak me vsichni rikali jak me to naramne slusi, a ja jsem byla hotova z toho, ze prozivam nejhorsi obdobi svyho zivota a pritom jsem nejhezci

    superkarma: 0 21.11.2003, 12:48:03
  28. [43] helip [*]

    Jo depresa, ta mrcha, ta je fakt zákeřná a myslím si, že už asi někdy v životě postihla každou z nás.

    superkarma: 0 21.11.2003, 12:35:11
  29. avatar
    [42] Andula [*]

    Žížala: tak u někoho se deprese projeví tím, že jí a tloustne, ale hubnutí je asi častější

    superkarma: 0 21.11.2003, 12:29:52
  30. avatar
    [41] Žížala [*]

    Zlato: presne, ja jsem si vzdycky myslela ze mam depresi a cpala jsem se A pak kdyz prisla ta skutecna mrcha depka mela jsem 25 kilo dole za tri mesice ...

    superkarma: 0 21.11.2003, 12:28:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme