Rodina

Syn je lékař, přesto ho musím finančně podporovat

Zajímavý příběh mi vyprávěla moje dobrá známá. Protože si nepřála být ve článku jmenována, budu jí říkat třeba paní Alena. Paní Alena má jen pár let do důchodu, přesto musí finančně vypomáhat rodině svého syna lékaře...

money

S paní Alenou se znám několik let. Je to vlídná žena, která pracuje jako překladatelka. Kdo zná tohle řemeslo, ví, že hovořit o nějakém důchodu není úplně na místě. Překladatelé často překládají do konce života. Každopádně paní Alena už má jen pár let do důchodového věku.

Syn vystudoval medicínu

„Když se Mirek hlásil na medicínu,“ vzpomíná Alena, „bral to jednak jako poslání, a také říkal, že je to přece prestižní obor, se kterým se vždycky uživí.“ Dnes se ale tomuhle tvrzení musí paní Alena smát. Situace vystudovaného lékaře u nás totiž není nijak záviděníhodná. „Po škole nastoupil na chirurgii, kde dostal patnáct tisíc hrubého nástupní plat, to je pět let zpátky. Dnes má hrubého třiadvacet a velké finanční problémy s uživením početné rodiny.“

Přijde vám zvláštní, že si chirurg v renomované nemocnici vydělá tak málo? Zvláštní to není, nemá totiž dodělanou atestaci a nemůže tedy bez dozoru provádět sám chirurgické výkony. „Když člověk vyjde dnes v sedmadvaceti z medicíny, tak je nic,“ vysvětluje paní Alena, „Evropská unie požaduje atestaci skládající se z pěti let praxe a mnoha odoperovaných výkonů - je to v desítkách na jednotlivé orgány. Takže prakticky atestaci získat za těch pět let stejně nemůžete, protože nemocnice nemají kapacitu na to, aby u vás stále někdo stál a dozoroval, jak operujete. To, že někde děláte při operaci asistenta, se bohužel nezapočítává.“ A tak má k atestaci a lepším penězům Mirek ještě pár let dveře zavřené. A to je mu dvaatřicet.

Když s manželkou oba pracovali, zvládali vše finančně dobře. Mirek si vzal ženu s malým dítětem a po roce a půl se jim narodily dvojčátka. „Jakmile šla Lidka na rizikovku, začali mít problémy s penězi,“ vzpomíná paní Alena.“Když se pak narodila dvojčátka, bylo to velké štěstí, ale přineslo to i kupu nových výdajů, protože příspěvky na dvojčátka nejsou zdaleka dvojnásobné, ale výdaje bych řekla, že jsou i vyšší - už jen auto, které potřebujete, musí být dost velké, aby se tam vešly dvě autosedačky...“

Paní Alena se snaží rodinu finančně podržet, ale...

„Snažím se je maximálně podpořit. Sama si vydělávám slušně, tak pro mě není problém mladým přispívat, ale Mirek mi to nedávno vyčetl,“ říká smutně Alena. Předávala mu obálku s penězi, ale místo slova díku se dočkala jen odmítnutí. „Vrazil mi peníze zpátky. Že prý nejsou žebráci, a ať si to nechám. A při to jsme před tím zrovna diskutovali o tom, jak šly nahoru potraviny, benzín a kde na to má člověk pořád brát. Znám přece moc dobře jejich situaci... Dřív si hotovost brali a byli rádi, vůbec nechápu, co se stalo... Ostatně pár dní nato si nechal natankovat plnou nádrž, i když mě vezl jen pár kilometrů. Asi mu vadí brát si hotové peníze...“

Možná vás jako mě napadne, jak je to s rodiči Lidky - jestli v tom nehrají nějakou roli. Paní Alena říká, že ti mají nastavený život úplně jinak. Děti podporovali do maturity, ale na vysokou si už musely vydělat samy, ale jinak mají dobré vztahy. Odtud tedy vítr nefouká...

Musím říct, že jsem byl šokovaný, že ani třicetiletý lékař nemá v naší zemi (navíc v hlavním městě) šanci sám uživit rodinu bez finanční podpory příbuzných. Ale to neřeší problém paní Aleny, napadlo mě, že by za tím mohla být psychika, a zavolal jsem psycholožce Zdeňce Sládečkové, jestli by mi k problému neřekla pár slov...

Problém milodaru očima Zdeňky Sládečkové

Tenhle problém je velice složitý a postihuje dnes mnoho mladých lidí, kteří se do pracovního prostředí zařadí až po vysoké škole. Mladí lidé udělají všechno pro to, aby byli nezávislí, ale nejsou schopni v této společnosti obstát, přesto je musí sociálně podporovat nejbližší okolí. U mladých lékařů se s tím setkávám ve své praxi často. I když to tak možná nebude vypadat, jde o podobný problém jako s milodary. Když se zeptáte handicapovaného jedince, zjistíte, že o milodary nestojí. Stát by se měl chovat jako dobrý pečovatel, ne jako dárce. Jakmile vytváříte jedince s pocity méněcennosti, vyrábíte buď agresi, či depresi. A právě obdobně se po čase začnou cítit i lidé, kteří musí přijímat sociální podporu, byť od svých nejbližších. Milodarem člověka degradujete. Myslím, že přesně tohle prožívají ti dva lidé ve vašem příběhu. Snaží se vší silou, aby byli svéprávní. Mají na to veškeré předpoklady, ale situace jim to nedovoluje zvládnout.

A řešení? Jak by se měla paní Alena zachovat?

To není vůbec jednoduché. Reálně je lepší dávat velké něžné dárky k mimořádným situacím, hotové peníze sice ano, ale ne degradujícím způsobem. Neptat se třeba: „Máte na jídlo? Ne? Tak já vám na něj dám.“ Ale svátky, narozeniny, Vánoce, Velikonoce a podobné příležitosti rodinu syna podporovat... Správné jednání je tedy: „Nevěděla jsem, co vám koupit k svátku, tak vám dám peníze a vy si kupte něco hezkého.“ A k tomu jen nějakou malou drobnost, třeba pro snachu kytičku. Všichni vědí, že si za peníze rodina nejspíš koupí sunar či mléko pro děti, ale není to už tak okaté. Rada tedy zní: Nezazlívejte to synovi, je v těžké situaci, což oba víte. Šetřete pro ně a pak jim penízky dejte do obálky při nějaké vhodné příležitosti s malým dárečkem k nějakému výročí. Ať je to odůvodněné. Primárně je potřeba uvažovat tak, abych svým finančním dárkem darovanému neublížil. Další variantou jsou různá spoření, která můžete synovi založit, anebo pro rychlé hotové peníze vytvořit společný běžný účet, jako rezervu celé rodiny, do kterého mohou chodit všichni, všichni z něj mohou vybírat, a naopak do něj i přispívat.

Čtěte také...

   
13.01.2012 - Finance a práce - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [207] dana11 [*]

    Se mrkni na abecedu lékařů a hned uvidíš jak si na tom stojí

    superkarma: 0 01.01.2013, 13:42:00
  2. [206] cilani [*]

    martinaka — #205 zaplať si reklamu a necpi sem ty pitominySml31

    superkarma: 0 23.02.2012, 14:36:46
  3. [205] martinaka [*]

    Myslím, že to lékaři nemají ze začátku moc jednoduché, někdy pomůže Ferratum půjčka před výplatou.

    1. na komentář reaguje cilani — #206
    superkarma: 0 23.02.2012, 14:27:18
  4. [204] nowakjirik [*]

    A tak si představte takového sanitáře který má 10000 hrubého je v práci víc než doktor.Toho lítání co ti chlapi mají a ještě se takoví doktůrci po nich vozí protože jsou pro ně jen pohůnci.Dal bych doktorům na zkoušku tu práci i plat a pak si možná budou považovat toho co mají.Pokud se mu to nelíbí může jít jinam jako každý jiný.Nebo že by neuměl jazyky??Pokud chce chlap vydělat prachy musí umět makat začne se s 10 hrubého a pak záleží na jeho šikovnosti.Pokud to zaměstnavatel neocení je potřeba jít jinam.Ale když si spočtu kolik má + to co má jeho manželka tak to někdy nemají i jiné rodiny a vyžijí.Tak je potřeba přehodnotit svoji fin. situaci a podle toho utrácet.

    superkarma: 2 26.01.2012, 18:06:07
  5. avatar
    [203] v.poho [*]

    Tak mě napadlo šoupnout sem toto, pro srovnání, jak se vyvýjejí mzdy v jiných oborech, než je medicína.

    Pro upřesnění: průměrný plat bývá i včetně přesčasů a o tato místa bývá v poslední době značný zájem u VŠ:

    Dobrý den,

    za poslední 3 měsíce se průměrné platy ve vámi sledovaných oborech a lokalitách vyvíjely takto:

    Pardubický kraj / Ekonom: Ekonomika a podnikové finance, Ekonom,

    průměrný plat dle požadavků uchazečů vzrostl o 14% na 23 166 Kč/měsíc.

    vývoj průměrného platu dle nabídek od firem nelze určit kvůli nedostatku dat

    Pardubický kraj / Hlavní účetní: Ekonomika a podnikové finance, Hlavní účetní,

    průměrný plat dle požadavků uchazečů vzrostl o 12% na 23 396 Kč/měsíc.

    vývoj průměrného platu dle nabídek od firem nelze určit kvůli nedostatku dat

    Hlavní město Praha / Hlavní účetní: Ekonomika a podnikové finance, Hlavní účetní,

    průměrný plat dle požadavků uchazečů vzrostl o 3% na 35 146 Kč/měsíc.

    průměrný plat dle nabídek od firem poklesl o 2% na 40 667 Kč/měsíc.

    Detailnější informace a grafické znázornění naleznete na Můj Jobs.

    http://1.im.cz/e/d.gif

    S pozdravem

    Váš Dobrý Duch z Jobs.cz

    superkarma: 0 20.01.2012, 14:06:48
  6. [202] gabagabag [*]

    http://eportal.parlamentnilisty.cz/Articles/4236--lekar-zacina-vydelavat-az-ve-40-media-a-politici-nerikaji-pravdu-popisuje-lekar-situaci-ve-zdravotnictvi-.aspx

    superkarma: 0 19.01.2012, 21:19:35
  7. avatar
    [201] jtomis [*]

    gabagabag — #127 ano, jsem v ČR, jezdím za ním 2x měsíčně. je to ale docela náročné finančně, jezdím vlakem 1000 km. Pomalu se chystám na přesun za ním, ale zatím se mi moc nechce. Nějak na to nejsem stavěná a hlavně neumím něměcky. tak uvidíme Sml16

    superkarma: 0 16.01.2012, 22:32:30
  8. avatar
    [200] Eva_CZ [*]

    denkas — #199 Sml22 bohuzel. Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 5 16.01.2012, 22:11:35
  9. avatar
    [199] denkas [*]

    gabagabag — #197 Na počítač v práci může akorát KotěSml30

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #200
    superkarma: 4 16.01.2012, 20:09:13
  10. avatar
    [198] Eva_CZ [*]

    v.poho — #196 Sml22Sml22Sml22Sml22Sml22 to jo, souhlas. Sml67

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:56:02
  11. [197] gabagabag [*]

    Eva_Fl — #195Ono to taky dlouho nebude-já v práci už na počítač nemohla vůbec -teď jsem na MD,tak sem tam můžu.

    1. na komentář reaguje denkas — #199
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:54:56
  12. avatar
    [196] v.poho [*]

    denkas — #194 Vždyť už jsem to psala níž. Produktivita práce neznamená vždycky, že někdo nemaká. Zkrátka když budeš míchat maltu v kbelíku, budeš mít jinou produktivitu, než když dostaneš míchačku a jinou když ti ji přivezou autodomíchávačem. 

    Nemluvě o tom, jestli budeš stavět zeď na místě anebo budeš s kbelíkem malty vždycky 400 metrů.

    To je ta organizace práce a technika a to ten dole neovlivní, i kdyby dřel jako nadmutá koza.Sml79

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #198
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:50:43
  13. avatar
    [195] Eva_CZ [*]

    denkas — #194 ja vim, ale statistiky produktivity prace jsou jasne. Tys makala, 10 dalsich se vykecava celou prac. dobu na netu... Sml22Sml80 To neni videt jen tady, mrkni se na cas diskusi pod ruznymi clanky ruznych tiskovin apod. Mne pripada, ze je cela CR na Internetu komplet celou prac. dobu. Vim, ze se nekde lidi nadrou, ti ostatni jim to pak ovsem vykompenzuji.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #197
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:47:11
  14. avatar
    [194] denkas [*]

    Eva_Fl — #182 Já nevim jak kdo maká,ale já sem rozhodně makala!!A ty dvě soboty sem prostě navíc musela mít a nikoho nezajímalo,zda se mě to hodí či ne!A když bylo potřeba,tak byla noční ,šestnáctka,v neděli ...a rozhodně sme pracovní dobu využívali!Ani sme se nemohli jít v pracovní době vykoupat a bejt na internetu ,to už vůbec neexistovalo! A jak sem psala ,měla sem za to těch 12 čistejch.Kontrolovala sem součástky do aut a některé fakt nebyly lehký(na váhu)A ženský,co dělali na dílně,to ani nemluvim .tady totiž není podmínkou,že kdo víc maká,víc bere!

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #195
    2. na komentář reaguje v.poho — #196
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:40:14
  15. avatar
    [193] kareta [*]

    gabagabag — #191 rozjet podnikání je risk úplně všude! Ne každý má na to náturu, nervy...alepak by se měl spokojit s tím, co mu ten podnikatel nabídne...ostatně, risk je pro podnikatele nabírat zaměstnance! Zákoník práce je příšerná brzda podnikání.

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:33:26
  16. avatar
    [192] Eva_CZ [*]

    gabagabag — #191 .... motame se v kruhu

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:28:18
  17. [191] gabagabag [*]

    Eva_Fl — #186ono za ty peníze jim nestojí dost často vydávat energii-většina lidí nemá možnost něco změnit-rozjet podnikání je tady už naprostý risk.většina lidí spíš krachuje.co já dělla u soukromníka-tak ty to raději prodali němcům.to je situace tohohle národa.střední vrstva podle  studií potřebuje mít naději ,že oni sami nebo jejich děti se budou mít alespon stejně dobře nebo lépe než ted a to už nemají. a dolní vrstav musí mít alespon pocit, že jsou užiteční-a to nemaj-tady je nikdo už nepotřebuje-najmou si radši továrnu v číně.takže už ani na to vykořistování nejsou dobří....

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #192
    2. na komentář reaguje kareta — #193
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:26:31
  18. avatar
    [190] Eva_CZ [*]

    gabagabag — #188 ano, pece a leky jsou strasne drahy. Lidi, kteri nepracuji pro velke spolecnosti nemaji pojistku, maji presto x reseni, jak na to. Spousta lidi si setri, spousta lidi ma bezaplatnou peci atd.

    Ja nemam rada : nekdo povidal. Prijed se podivat. Sml58

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:24:22
  19. [189] gabagabag [*]

    v.poho — #185to jo, rajčata se prý ošetřujou nečím z ryb-proto smrděj rybinou-já si je loupu,bohužel nemám vlastní-občas dostanu od někoho a to je rozdíl.

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:22:01
  20. [188] gabagabag [*]

    Eva_Fl — #182neřekla jsem na hhhh...já nevím, je to jen to ,co jsem slyšela-nikdy jsem tam nebyla a Ani nechci-já jsem spíš proanglická-když už.   mě nějak vadí americká nátura- jeden čas jsem s nimi byla hodně ve styku a fakt je nemusim.Angličani se mi líbí víc.Prý je v usa spousta lidí bez pojištění a péče je drahá a když maj pojištění ,tak kolikrát je tak blbé, že jim stejně nic nezaplatí. a o těch dětech asi taky jak kde-kamarádka tam byla jako aupair ,nejdříve u 3 dětí a všude dost pohrdali tou matkou, že si ukuchtila 3 děti, že je nezodpovědná.Ale to je spíš trend dnešní doby-já chci víc dětí- a slyším všude ,že jsme šílení.

    s tím,že tu lidi nemakaj už to taky všude není pravda, někde ještě bohužel jo-ale už na hodně místech ne-já se zatím nadřela dost.a nma charitě i spousta hodin zadara. 

    mě se nechce moc do ciziny kvůli blízkým-za chvíli tady nemusí být a tak si chci užít s nimi každou chvíli-naštěstí jsme našli možnost nebýt tak daleko,ale zároveń v cizině, takže taky poputuju.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #190
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:20:24
  21. avatar
    [187] v.poho [*]

    Eva_Fl — #184 Když ono to taky není tak černobílé. Leckdy je to i o absenci nejnovější techniky. A pak samozřejmě o organizaci práce, což normální dělník neovlivní.

    superkarma: 0 16.01.2012, 19:18:51
  22. avatar
    [186] Eva_CZ [*]

    http://ekonom.ihned.cz/c1-38050810-ekonom-cesi-maji-nizkou-produktivitu-prace-tvrdi-americane

    1. na komentář reaguje gabagabag — #191
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:18:24
  23. avatar
    [185] v.poho [*]

    gabagabag — #183 My taky jen Hollandii, ale koukni, co se nejvíc prodává? Pribináčky dělám sama z tvarohu....Sml80

    Salámy se u nás téměř nejí, ale pro anglickou mám slabost. Ovšem od té doby, co jsem před pár lety koupila napajcovanou sójou, už vím, že i když si myslíš, že je to maso, tak to maso být vždycky nemusí.

    Jablka míváme od našich. Ale na čem je cítit největší rozdíl, to jsou domácí a kupovaná rajčata.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #189
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:16:12
  24. avatar
    [184] Eva_CZ [*]

    http://www.finance.cz/zpravy/finance/106890-za-vysi-mezd-stoji-i-produktivita-prace/

    1. na komentář reaguje v.poho — #187
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:14:46
  25. [183] gabagabag [*]

    v.poho — #180v globusu maj uzeniny prý opravdu dobré.Sml22já maso kupuji v celku a melu doma.a uzeniny nejíme vůbec,kromě kuřecí šunky,ale tu si dělám svou.jeden čas jsem i pekla chleba,jenže můj muž ho nemusel a sama ho nesním -tak až budou děcka větší -tak zas začnu.člověk ví,co tam dává. nedávno jsem dostala domácí jablka a to se nedalo srovnat-napadali do nás strašně rychle,ty kupovaný kolikrát nikdo nejí.Jogurty jen jihočeský ve skle a nebo hollandii .... ale je to otrava,když člověk musí číst uplně všechno.nejvíc mi štvou ty výživy pro mrnata:běžná přesnídávka má jen 60 procent ovoce-ostatní je bordel typu modifikovaý škrob.ted jsem teda objevila v bille ju a hele -stojí 13 kč a maj 95 procent

    1. na komentář reaguje v.poho — #185
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:09:49
  26. avatar
    [182] Eva_CZ [*]

    Denkas : proc to tak je? Protoze tady se MAKA. Proto to tak je. Protoze se maka, lidi si musou vic vydelat a muzou si dovolit vic deti a maji vyssi ziv.uroven. Ale to je jak do dubu.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #188
    2. na komentář reaguje denkas — #194
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:07:15
  27. avatar
    [181] Eva_CZ [*]

    Tady je zdrav.system na hovno? A proc teda Amici tak strasne rvou proti socialnimu zdrav.systemu soudruha Obamy?

    V zivote se mi nedostalo lepsi pece, vlidnejsiho zachazeni, pozornosti apod., jako tady, o urovni nemocnic atd. ani psat nebudu.

    superkarma: 1 16.01.2012, 19:05:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [180] v.poho [*]

    gabagabag — #179 Já zjišťuji, že kupuji pořád to samé, stejnou značku jogurtů, z uzenin anglickou a moravské uzené v Globusu, protože to je prostě maso. Tuhle jsem si četla složení nějakého mletého masa v Tescu a byl to fakt humus (kližky, pomleté kosti) a hned vedle s celkem minimálním rozdílem maso, kde bylo 98% masa. Člověk musí být fakt ostříž.

    Když chce šlověk celozrnné pečivo, musí se přesvědčit, z jaké je mouky, protože často je jen obarvená normální natmavo..... Je to fakt smutný. Ale cena bývá obdobná.

    Ale kde není poptávka, není nabídka.Sml68

    Ovoce a zelenina - je fakt, že čím menší město, tím hůř. I u nás, když už to tahá za uši, tak to vyhodí.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #183
    superkarma: 0 16.01.2012, 19:01:00
  2. [179] gabagabag [*]

    v.poho — #177my to taky čteme- nákup mi trvá vždycky strašně dlouho-ale někdy je fakt těžký výběr-u nás je to te´d ještě horší,přijde mi, že jsme žumpa žump v čechách-byla jsem jednou nakoupit v praze v tescu a ovoce bylo celkem ucházející a koupila jsem si jen na sváču a že se s tím nebudu tahat a že to koupím u nás v tescu a u nás byla katastrofální kvalita proti praze za stejnou cenu-prostě tady ví, že se nedá moc jinde nakupovat kromě drahé jednoty.

    1. na komentář reaguje v.poho — #180
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:46:29
  3. avatar
    [178] v.poho [*]

    kobližka — #164 Sml67Sml67

    superkarma: 0 16.01.2012, 18:40:27
  4. avatar
    [177] v.poho [*]

    denkas — #168 A víš, že to tak vždycky není? Když vezmu třeba potraviny (a nevyžaduji BIO), kolikrát zjistíš, že odpad stojí stejně jako potravina kvalitní. Chce to důsledně číst složení a hnusy nekupovat.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #179
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:39:09
  5. avatar
    [176] kareta [*]

    denkas — #173 doplácela mi sociálka, vyšlo mi to prostě tak nízko!

    superkarma: 0 16.01.2012, 18:35:56
  6. [175] gabagabag [*]

    kobližka — #170Sml59joooooooooooooo zamoříme děti ftalátama

    superkarma: 0 16.01.2012, 18:25:55
  7. [174] gabagabag [*]

    kobližka — #167no-ne spíš mi to přijde takový-jak možná situace paní z člábnku-něco vám dáme,ale chceme možná víc než budete chtít dát.prostě jen po lékařích se chce,aby zůstali v čr a přitom školu platíme všem.

    superkarma: 0 16.01.2012, 18:23:56
  8. avatar
    [173] denkas [*]

    kareta — #172 Holky,já to nechápu,že ste měli větší podporu.Já byla asi půl roku na pracáku a měla sem těch 60% a pak je nějak ještě mínSml80To ste měli ještě nějaký příplatky? na co? na děti?

    1. na komentář reaguje kareta — #176
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:15:09
  9. avatar
    [172] kareta [*]

    SStream — #171 hm, já po VŠ chvíli pracovala v oboru a pak šla na měsíc a půl na UP. Paní se tam zhrozila, kolik byl můj výdělek a normálně byla nsraná víc jak já..podporu jsem měla bezkonkurenčně vyšší. Sml54

    1. na komentář reaguje denkas — #173
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:11:43
  10. avatar
    [171] SStream [*]

    denkas — #161 máš pravdu, ano, bylo to včetně vdovského důchodu. Tenkrát mi to na mysl nepřišlo. Jako mladé a nezkušené mi přišlo prostě strašně divné, že mladý pár vlastně není schopen vydělat tolik. Ovšem následná zkušenost s úřadem práce mi to trochu osvětlila. Bylo to prostě nefér - pracující nebyl schopen dosáhnout toho, co registrovaný na úřadě práce - alespoň to platilo tehdy pro mě. Bylo to smutné.

    1. na komentář reaguje kareta — #172
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:03:24
  11. avatar
    [170] kobližka [*]

    gabagabag — #166 No jo,vykašleme se na to Sml16

    1. na komentář reaguje gabagabag — #175
    superkarma: 0 16.01.2012, 18:00:46
  12. avatar
    [169] denkas [*]

    kobližka — #167 No zase na druhou stranu,aspon na něco by ten stát dal Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 16.01.2012, 17:59:28
  13. avatar
    [168] denkas [*]

    gabagabag — #166 Já se snažím kupovat kvalitní věci,ale hlavně na to musim mítSml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #177
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:58:21
  14. avatar
    [167] kobližka [*]

    gabagabag — #156 Co tím jako chceš říct?Myslíš,že je správné,aby se studovalo VŠ za státní peníze?

    1. na komentář reaguje denkas — #169
    2. na komentář reaguje gabagabag — #174
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:58:01
  15. [166] gabagabag [*]

    kobližka — #164nevím,ale myslím, že když to budem bojkotovat jen my dvě, tak to nepomůže. Já se snažím kupovat všechno mimo čínu,hlavně pro dítě.A i proto to jídlo z SRN,tady snad ve všem jsou modifikovaný škroby.

    1. na komentář reaguje denkas — #168
    2. na komentář reaguje kobližka — #170
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:55:30
  16. avatar
    [165] denkas [*]

    kobližka — #163 Nemůžu jinak,než zase s tebou souhlasitSml59.

    superkarma: 0 16.01.2012, 17:52:28
  17. avatar
    [164] kobližka [*]

    gabagabag — #162 Bohužel,pravda.Já kupuju spoustu věcí v normálních obchodech a vždycky se ptám,zda je vyrobeno v ČR.Doma pak zjistím,že ač značka,třeba česká,vyrobeno je to made in China.....tak kde je potom jádro pudla?

    1. na komentář reaguje gabagabag — #166
    2. na komentář reaguje v.poho — #178
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:51:13
  18. avatar
    [163] kobližka [*]

    SStream — #155 Ano,osoba lékaře by měla být vážená,zrovna jako osoba učitele,to souhlasím.Možná si za to tak trochu mohou sami tím svým "věčným handrkováním" o peníze.Mnoha lidem se zdá,že lékařům jde především jen o ně.Mnoho z nich se k pacientům chová s nadřazeností a přehlížením,snad jen ten,kdo je opravdu kapacita,se chová lidsky.S učiteli je to podobné,jen si stěžují,že nemají prostředky k tomu,aby mohli zakročit,kde je potřeba,ale žádný s tím problémem nejde za příslušným politikem,kterého volil.Myslím,že i oni si částěčně za ústupek vážností svého povolání mohou sami.....

    1. na komentář reaguje denkas — #165
    superkarma: 3 16.01.2012, 17:48:59
  19. [162] gabagabag [*]

    SStream — #159je i těžký sehnat nečínský věci-my sháněli k narozkám dítěti auto a chtěli jsme české a nesehnali:(-95 proscent hraček je čína

    1. na komentář reaguje kobližka — #164
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:47:21
  20. avatar
    [161] denkas [*]

    SStream — #158 To jako chceš říct,že babička dostala větší důchod,než měla plat? A neměla v tom vdovský důchod? jinak je to dle mě nemožný

    1. na komentář reaguje SStream — #171
    superkarma: 1 16.01.2012, 17:46:41
  21. [160] gabagabag [*]

    SStream — #155  jenže ono to není až tak pravda-v německu kamarád doktor ušetří z nástupního platu majlant.Byty jsou levnější, věci na děti také- my dovážíme kojeneckou stravu z SRN -vyjde nám levnějc a kvalitnějc a i víc chutí, v pohraničí běžně lidi jezdí nakupovat do němec-můj bratr tam nakupuje velký nákup a doma dokupuje jen věci typu chleba.

    superkarma: 0 16.01.2012, 17:45:49
  22. avatar
    [159] SStream [*]

    denkas — #154 To máš pravdu. Spousta českých značek už si nechala jen tu "značku" a nechává si všechno šít ve stejných továrnách jako "čonkové" - tohle označení neznám, dobrý Sml30

    1. na komentář reaguje gabagabag — #162
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:45:46
  23. avatar
    [158] SStream [*]

    denkas — #151 jedna babička byla pomocnou kuchařkou, druhá babička uklízečkou v mateřské školce. Můj čistý plat v té době činil 5080 CZK, z toho jsem 800 CZK projezdila autobusem... Spousta mladých to měla podobné i řekněme před dvěma lety - na pracáku jim (vůči vzdělání) vlastně nabídli víc než jakýkoliv zaměstnavatel. Za nic. Tomu se těžko odolává.

    1. na komentář reaguje denkas — #161
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:43:53
  24. avatar
    [157] denkas [*]

    gabagabag — #156 Komu nám? joo to bejvávalo,že se ty peníze točily dokola ! Ted se vždy zaseknou,tak kde nemaj.vytunelujou a život jde dál.Sml80

    superkarma: 0 16.01.2012, 17:42:12
  25. [156] gabagabag [*]

    kobližka — #152všichni v týhle zemi studují za státní peníze-tak teď makejte za nízké platy a koukejte nám to desetkrát vrátit ahotovo:)

    1. na komentář reaguje denkas — #157
    2. na komentář reaguje kobližka — #167
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:39:43
  26. avatar
    [155] SStream [*]

    kobližka — #152 Máš pravdu, když se otevřely pracovní trhy (Británie netrvala na pracovním embargu) v Polsku se dostal opět do života starý vtípek (byl populární v souvisloti s emigrací za totality) "poslední zhasíná". Poláci jsou v tomto směru více aktivní, řekla bych až zbrklí. Jedou pracovat do Rakouska protože tam dostanou 30 EUR za hodinu. Už nepočítají s detaily jako chleba za pět EURo a pivo v hospodě za 3,5 EUR. Je taky spousta Čechů, kteří na tyhle detaily trochu zapomínají. Naše jazyková vybavenost, vzdělání v oblasti ekonomiky, prezentace či osobních financí je nesrovnatelné se západními zeměmi. A to nejen u nynější "aktivní" generace, ale dokonce i generace nová má pořád velké problémy srovnat se se západními studenty. Důvod je prostý - učitelé jsou titéž. Jinak co se týče lékařů, kteří opouštějí čechy - souhlasím s Tebou. Ve spoustě zemí je toto vzdělání velmi nákladné. Eva Fl by určitě mohla povídat. Mrzí mě, že v Čechách lékaři tak trochu ztratili sociální status - lékař je osoba velmi vážená a na ulici by jej měl zdravit každý. O lékařích se mluví jen v případě průse.ů. Přičemž čeští lékaři a především český výzkum je na mezinárodním poli velmi ceněný.

    1. na komentář reaguje gabagabag — #160
    2. na komentář reaguje kobližka — #163
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:38:41
  27. avatar
    [154] denkas [*]

    SStream — #153 tak takle bych to neřekla! Lidi si to koupí u větnamců,né proto aby naštvali podnikatele-to nakonec sou i ty větnamci-ale prostě proto ,že na ty drahý věci nemají.Já si třeba nekoupím tepláky na zahradu v jitexu za 400-500korun ,ale radši koupim u těch čonků za stovku.Ale třeba boty si koupim kvalitní!A navíc,když si koupim něco dražšího v domění i kvalitnějšího v butiku,tak nakonec zjistim ,že to samý a i levnější mají větnamci.Dnes prostě se nedá ničemu věřit!

    1. na komentář reaguje SStream — #159
    superkarma: 1 16.01.2012, 17:33:21
  28. avatar
    [153] SStream [*]

    denkas — #149 ta práce tady není. Protože si čech nikdy nekoupí české ponožky za 100 ale čínské, dva páry taky za stovku. A cítí se u toho jako vítěz. Protože tomu šmejdovi podnikateli tu pajcku nedá, haha. Pak se strašně moc diví, když jeho ženu z té firmy propustí, protože se ruší. Ale paní může jít makat k Nguyenovým. Za šest tisíc na ruku měsíčně. Bez pojištění, bez evidence pro důchod. Když sebe sama navzájem nejsme schopni respektovat a účelně podporujeme jakoukoliv jinou zemi než čechy, pak se není čemu divit, že tady nikdo dělníka nepotřebuje. Továrny jsou všude jinde. Jen ne u nás. Můj zaměstnavatel se chystal zavírat před třemi lety. Asi to padne na letošek.

    1. na komentář reaguje denkas — #154
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:22:00
  29. avatar
    [152] kobližka [*]

    SStream — #146 To je bezvadný....Sml30to by tady zůstalá asi půlka lidí...Sml30ale vážně.On prostě každý nemůže odejít do ciziny.Ano,plno z nás starších neumí cizí jazyk,nevymlouvám se,ale ani si nestěžuju.40 let jsme se učili ve školách ruštinu a to jistě ten Němec,Rakušan,Dán,Holanďan nemusel.Mladí lidí jsou nekompromisní,ti mají hned řešení,jdou na všechno tvrdě.

    A k těm odchodům do ciziny.Já nevím,jak to chodí na vysokých školách,ale mě se z duše příčí,aby třeba takový doktor (když už tady o nich byla řeč) tady v Čechách vystudoval za státní peníze a pak šel do ciziny,protože tady mu paltí málo.Možná,kdyby se muselo platit školné a on ho potom musel vrátit,rozmyslel by si to.

    Je to můj názor,nejsem žádný znalec,ani odborník,jenom obyčejná ženská.

    1. na komentář reaguje SStream — #155
    2. na komentář reaguje gabagabag — #156
    superkarma: 1 16.01.2012, 17:17:13
  30. avatar
    [151] denkas [*]

    SStream — #150Co dělaly tvoje babičky,že měly tak velký důchod?

    1. na komentář reaguje SStream — #158
    superkarma: 0 16.01.2012, 17:17:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme