Všechny školou povinné děti už čtrnáct dní každé ráno usedají do lavic. Nový školní rok se rozjel. A s ním také problémy některých dětí, které do školy nechtějí chodit. A důvody mohou být různé.

boyVšichni rodiče si přejí, abych jejich děti byly ve škole spokojené, aby měly dobré učitele a škola je zbytečně nestresovala. Co kdyby ale vaše dítě chodilo každý den domů s pláčem a přemlouvalo vás, že tam zítra nepůjde? Na to je velmi těžké odpovědět. Je totiž mnoho důvodů, kvůli kterým děti nerady chodí do školy.

Maminka osmiletého Péti už si neví rady. Péťa šel letos do třetí třídy, takže už by měl být na školu zvyklý. „Je zvyklý, vloni i předloni chodil do školy rád, nikdy na začátku roku neplakal, naopak se těšil. Má ve třídě kamarády, neučí se špatně, většinou nezapomíná žádné pomůcky, takže kvůli tomu to určitě není. Nevím, co se děje.

I letos se Péťa do školy těšil. První dva dny přišel s úsměvem, ale od třetího dne je to pokaždé stejné: když ho vyzvednu, je uplakaný a fňuká, a když se ptám, co se stalo, řekne jen NIC. Nedostanu z něj, co ho trápí, občas jen odpoví, co měli k obědu, jakou dostal známku nebo jestli je někdo nemocný, ale jinak se mi svěřit nechce. Ptala jsem se ho několikrát, jestli mu někdo ubližuje, jestli se ve třídě něco stalo, jestli je paní učitelka hodná... Vždycky řekne jen: Mami, nic mi není. A zaleze si do pokoje.

Když jsme před pár dny měli třídní schůzku, mluvila jsem s jeho učitelkou. Vypadá sympaticky, ale neznám ji, je hodně mladá a ve škole nová. Působila na mě příjemně, když jsem se ptala, jestli si něčeho nevšimla, řekla mi, že nic nepozoruje, ale měla jsem pocit, že ani neví, které dítě Péťa je. Je tam asi moc krátce na to, aby znala všechny děti a dovedla situaci zhodnotit. V tom by možná mohl být problém.

A taky mě napadlo, že jsou ve třídě dvě nové děti. Je tedy možné, že s nimi měl Péťa nějaký konflikt, o kterém mi ale nechce nic říct, kdoví. Třeba se mi svěří časem, ale nerada bych, aby trpěl dlouho. Nevím, jak ho přimět k řeči, vždycky byl trošku uzavřenější, věci si většinou řeší sám. Ale mám pocit, že teď potřebuje pomoc. Co mám dělat?“

Rada od učitelky Lenky Kučerové

Podle vyprávění jsou možné příčiny dvě, buď ve spolužácích, nebo v nové paní učitelce, případně v obou. Je zvláštní, že si paní učitelka za 14 dní nepamatuje všechny děti, já jsem si je pamatovala vždycky hodně brzy. Možná zatím neví, jak třída funguje, jinak by už odhalila, co se děje. Z toho, že Péťa dřív problémy neměl a do školy se těšil, usuzuji, že se všechno změnilo letos po nástupu, a to může souviset s novými dětmi. Třeba si s Péťou nesedly, něco mu mohly říct, posmívat se mu...

Každopádně bych situaci řešila rychle, než se ještě zhorší. Moje rada je: poptat se ostatních rodičů, jestli jejich děti taky nemají podobný problém, a hlavně se znovu sejít s paní učitelkou, o samotě. Vysvětlit jí situaci, poprosit, aby nenápadně sledovala, jak se chovají nové děti, hlavně během přestávek. A nebo navštívit s dítětem psychologa, nejlépe kamarádku/a, který nenásilně z dítěte vytáhne, co se děje.

Další články v našem magazínu:

Reklama