Od chvíle, kdy se za Ženě-in zabýváme záhadami Bible a duší starověkých tajemství ukrytých v různých textech, projevujete nejen zájem, ale také je zřejmé, že máte zdaleka ne povrchní názory i znalosti.

Jeden příspěvek je hodnotnější, než druhý.

Proto mě hodně zajímá, jak se budete dívat na toto další téma…

Záhada relikvie jménem Svatý Grál

Nabízí se mnoho příběhů s tímto souslovím spojených. Z toho některá, alespoň z mého pohledu trochu zavání mystifikací.

Pojďme si o tom popovídat.

Vycházejme z toho, že Ježíš Nazaretský existoval, že to byl člověk z masa a kostí, jen velmi moudrý, duchovně daleko napřed, nadaný patrně mnoha schopnostmi, sečtělý a hodně morálně silný. Ale živý!

 Hrneček s méďou?

1. Svatý grál -  podle jedněch pohár či nádoba, ze které pil Ježíš Kristus při Poslední večeři. Má mít zázračnou moc a po celá staletí po ní lidé pátrají. Toto vysvětlení nám předkládá křesťanský model pojetí.

Dobře, ale racionálně. Vlastně by šlo (Ježíš Nazaretský, jakožto rozumný Člověk jistě promine), když to trochu nadlehčím, o „hrneček s méďou“, Ježíšův oblíbený pohár, ze kterého rád pil. Kde by vzal zpětně magickou moc? Byl vůbec Kristus někdo, kdo by si zakládal na tom, z čeho právě pije? Jak, by kdo v tom následném chaosu později věděl, o kterou nádobu šlo?

g

Pochybuji, že na ní měj vyryty iniciály, nebo samolepku. Ale mohlo to tak být…

2. Josef, který si vyžádal později tělo Krista, aby je pohřbil, měl do Svatého Grálu zachytávat krev prýštící z Jeho ukřižovaného těla.

Když si to člověk zkusí představit, tak Josef utíkal pro pohár, ze kterého Kristus při poslední večeři pil a místo aby se staral o záchranu člověka, který je těžce zraněn – ne mrtev, protože to by z něho těžko krev prýštila, jak víme, se zcela nelogicky a navíc i značně morbidně zabývá chytáním jeho krve do poháru. Proč??? Leda snad kvůli autotransfuzi o čemž lze s úspěchem pochybovat.

Je velmi nepravděpodobné, že by takhle vůbec někdo jednal. A celé je to strašně nepravděpodobné, pokud byl Josef duševně normální.

b3. Zřejmě nejstarší zmínku o Grálu nalezneme ve welšské básni, přibližně ze 6. století našeho letopočtu.

Hovoří se v ní o výpravě válečníků vedených králem Artušem onen svět - Annwn. Tím je podle keltských legend jakoby svět, kde není čas. „Svět mezi světem“. Jejich cílem je nalézt jakousi kouzelnou nádobu, již střeží devět panen.

O "společenství devíti panen“  se mimochodem hovoří v mnoha keltských legendách.  Tady je Grálem sama nádoba, která vlastně jakoukoli tekutinu mění v jakýsi elixír životní síly a také moudrosti.

Pod heslem „Grál“  najdeme  ve slovníku vysvětlení, že se jedná o slovo vypůjčené ze starofrancouzského slova „graal“, původně odvozeného z latinského „gradalis“ – což znamená něco jako „stupňovitý kalich“.

Nejvíc toho o pojmu Svatý Grál ve skutečnosti lze najít až daleko po událostech v Nazaretu.

Prochází ale prakticky celou historií a mnoha písemnostmi mnoha autorů.  Ve skutečnosti ho vlastně ovšem nikdo nikdy neviděl.

To ještě neznamená, že neexistuje!

Asi spíš existuje mnoho Grálů!!

Další legenda třeba líčí Grál jako kouzelný, zářící drahokam s magickými vlastnostmi, seslaný na zem anděly.

Člověku, který na něj pohlédne, přinese nesmrtelnost. Grál, kámen, z jehož síly „rytíři Grálu“ žijí, se jmenuje „lapsit exillis“ – což, znamená něco jako „z nebe spadlý“.

Jednou v roce, na Velký Pátek, sestoupí z nebe holubice a položí na kámen hostii, čímž dochází k obnovení jeho síly.


Vypadá to, že Svatým Grálem může být myšleno cokoli, co má řekněme pro někoho posvátnou hodnotu. Nějaký předmět, ve kterém je uchováváno cosi cenného, nebo posvátného.

Může to být stejně tak číše, jako třeba vydlabaný otvor v kameni.

Svatý Grál zřejmě není jedna věc, ale jen pojmenování čehokoli, čeho si člověk, lidé, skupina osob, kultura, civilizace maximálně cení.

Osobně bych Svatým Grálem klidně nazvala i informaci nebo i slovo, které by bylo klíčem k něčemu velmi důležitému.

Nakonec, někde třeba může být uložena i Kristova oblíbená číše, „hrneček s méďou“, ze které pil před tím, než se stalo to, co se stalo.

bAle nalezneme-li ji, patrně nás to nedovede k ničemu jinému, než k tomu, že Ježíš Nazaretský existoval, což víme.

Nebo to zrovna v souvislosti s Kristem může být ještě něco docela jiného, mnohem zajímavějšího a vůbec to nemusí být hmatatelné…

Ten, kdo nalezne jakýkoli Svatý Grál, bude jistě držet v rukách něco velice vzácného.

Teď jde o to, jestli bude vůbec vědět, že je to on.

Možná ho má každý z nás. A v poličce mezi hrnečky to asi nebude.

Každopádně se těším na vaše názory, protože víc hlav….

Reklama