Rodina

Svatba je riziko

marriage

Základním majetkoprávním důsledkem uzavření manželství je vznik tak zvaného společného jmění manželů (SJM), které je upraveno v § 143 a násl. občanského zákoníku. Společné jmění manželů tvoří majetek nabytý některým z manželů nebo jimi oběma společně za trvání manželství, s výjimkou majetku získaného dědictvím nebo darem, majetku nabytého jedním z manželů za majetek náležející do výlučného vlastnictví tohoto manžela, jakož i věcí, které podle své povahy slouží osobní potřebě jen jednoho z manželů, a dále samozřejmě také závazky, které některému z manželů nebo oběma manželům společně vznikly za trvání manželství, s výjimkou závazků týkajících se majetku, který náleží výhradně jednomu z nich, a závazků, jejichž rozsah přesahuje míru přiměřenou majetkovým poměrům manželů, které převzal jeden z nich bez souhlasu druhého. 

V praxi se vznik SJM projevuje zejména v okamžiku, kdy dochází k rozvodu manželství. V případě, že manželé nejsou schopni se na vypořádání dohodnout, může tak učinit soud, případně po uplynutí třech let od rozvodu nastává fikce vypořádání, kdy každému z manželů zůstává ten movitý majetek, který drží, a nemovitosti se rozdělí do spoluvlastnictví obou manželů. Vzhledem k tomu, že každý z manželů má nárok na polovinu majetku, může tak nastat situace, kdy jeden z manželů druhého po dobu trvání manželství fakticky vydržoval a při rozvodu ještě přijde o značnou část majetku, který sice patří do SJM, nicméně o jeho získání se zasloužil výlučně on.

Problém taky nastává při dělení bytů a družstevních podílů, kdy většinou ani jeden z manželů se bytu nechce vzdát, ale zároveň nemá dostatek finančních prostředků, aby druhého vyplatil. Nejhorším případem je pak to, když dluhy jednoho z manželů vyústí v exekuci na majetek patřící do SJM. Často se tak stane, že jeden z manželů ze svého majetku hradí dluhy toho druhého, a to často i po rozvodu manželství.

   
15.12.2009 - Finance a práce - autor: Stanislav Beran

Komentáře:

  1. [25] Martina59 [*]

    Verunka - souhlasím. Svatební prsteny se dají koupit na internetu, dále se dělají svatební weby - už žádné pozvánky, není to takové prdění s tím jako dříve :-)

    superkarma: 0 22.02.2013, 09:32:21
  2. [24] Stendy [*]

    Svatba je dnes velké riziko. Dříve to vůbec nebývalo. už se nedivím, že mnoho lidí žije bez oddacího listu.Sml16

    superkarma: 0 23.05.2012, 09:03:00
  3. [23] Králíček4 [*]

    Je to krásná sázka do loterie.

    superkarma: 0 17.12.2009, 22:35:18
  4. avatar
    [22] Myškomedvídek [*]

    Sml67vše je sázka do loterieSml80

    superkarma: 0 16.12.2009, 21:52:12
  5. [21] duchanek [*]

    Je to den na který se nezapomíná i pro to riziko rozvodu a dělby majetku jsem jedině proSml59

    superkarma: 0 16.12.2009, 21:26:14
  6. avatar
    [20] Introvertka [*]

    Chtěla bych svatbu, mám ráda tuto tradici.

    superkarma: 0 16.12.2009, 09:57:25
  7. avatar
    [19] Karmela [*]

    *svadba je riziko*-Sml16 hold, celý život je riziko Sml30.

    superkarma: 0 15.12.2009, 23:56:59
  8. [18] ovenka [*]

    magdulali — #10 Myslím, že se majetek dělí tak jako tak.

    Pro mne je svatba důležitá. Je to známka zodpovědnosti. A pokud jsou děti, jsem rozhodně pro svatbu.

    superkarma: 0 15.12.2009, 22:20:52
  9. [17] Astřička [*]

    Tak to já jsem jednoznačně pro svatbu, ale pokud někdo nechce... Pak ale nemůže čekat, že v případě rozchodu nebo smrti bude dědit nebo prostě mít nárok na to co má v manželství partner. Každý se musí rozmyslet co je pro něho lepší a důstojnější.Sml16  

    superkarma: 0 15.12.2009, 20:34:47
  10. [16] pani [*]

    : Je pro vztah důležitá svatba Sml22Sml22Sml22Sml22Sml22Sml59

    superkarma: 0 15.12.2009, 20:06:21
  11. [15] pechova.mon [*]

    Sml16 Já si mislím že ne když má někdo někoho rád tak natom nezaleží si mislym a rozchod je pak snadší.

    superkarma: 0 15.12.2009, 19:24:27
  12. [14] Jarienna [*]

    přítel už jeden rozvod zažil....něchal bývalce skorko vše...tak asi už dobře ví co a jak.. Sml54

    superkarma: 0 15.12.2009, 19:08:45
  13. avatar
    [13] spiderlorka [*]

    Na úřady kašlete, hlavní je, že vám to klape, to vám nikdo úředně, či neúředně stejně nezajistí. Všechno je na těch dvou.Sml16

    superkarma: 0 15.12.2009, 16:42:46
  14. avatar
    [12] Vivian [*]

    Není to riziko, není a není. Když jsou dva manželé a jeden se chce zadlužit, tak s tím musejí souhlasit oba. Když jeden podědí závazky, tak může dědictví komplet odmítnout, a nebo je přijmout a uhradit dluhy jen do výše toho, kolik zdědil. Takže tak jako tak netratí.

    superkarma: 0 15.12.2009, 16:15:31
  15. avatar
    [11] átéčko [*]

    Ale na druhé straně, proč do toho nejít.Sml24?

    superkarma: 0 15.12.2009, 14:33:19
  16. [10] magdulali [*]

    Určitě né, důležité, aby to klapalo a můžete žít i na psí knížku, aspoň, když  se rozcházíte nejsou problémy s rozdělováním majetku atd.

    1. na komentář reaguje ovenka — #18
    superkarma: 0 15.12.2009, 13:40:27
  17. avatar
    [9] Lukáš Čejka [*]

    z.treska — #8 Tak schvalne, dej se do toho. Sml32

    superkarma: 0 15.12.2009, 12:30:45
  18. avatar
    [8] z.treska [*]

    Ehm... velice jednostranny clanek Sml15. Jako pravnik bych vam vyjmenovala spoustu argumentu proc manzelstvi rozhodne ANO!

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #9
    superkarma: 0 15.12.2009, 10:22:25
  19. avatar
    [7] renata.mi [*]

    hmm, v dnešní době je už riziko se s někým  seznámitSml80

    superkarma: 0 15.12.2009, 09:50:46
  20. avatar
    [6] ikar [*]

    Souhlasím, co není riziko.

    superkarma: 0 15.12.2009, 09:01:12
  21. [5] Marie Dymackova [*]

    Co riziko není

    superkarma: 0 15.12.2009, 08:00:19
  22. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    Co není riziko, všechno Sml30Sml80

    Dneska je výhoda, sepíše se předsvatební smlouva a je to Sml30Sml80

    superkarma: 0 15.12.2009, 06:09:08
  23. [3] Nase Veru [*]

    všechno má svá pro a proti...ale určitě svatba ano,pokud je vše okSml67

    superkarma: 0 15.12.2009, 05:47:03
  24. avatar
    [2] moula [*]

    Riziko je bejt nazivu...

    superkarma: 0 15.12.2009, 01:39:14
  25. avatar
    [1] Myskdalen [*]

    Riziko je i mít děti bez manžela...

    superkarma: 0 15.12.2009, 00:49:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme