Zdraví

Svalová horečka: ulevte svalům od bolesti

Také se řídíte pořekadlem „co bolí, to sílí“ a pak po vydatném tréninku cítíte doslova celé tělo? Na vině může být úplně jednoduše svalová horečka. Známka toho, že jste to s danou aktivitou krapítek přepískly. Co s tím? A jak ulevit od nepříjemné bolesti?

Pocity, že vás doslova „bolí celý člověk“ nebývá příznakem kvalitního tréninku, spíše naopak. Takže, pokud vás bolí každičký sval a další dny jsou fyzicky nesnesitelné, je potřeba rychle ulevit tělu od bolesti a urychlit proces regenerace. A nenechte se mýlit, svalová horečka není problémem začínajících nebo rekreačních sportovců, dokáže slušně potrápit i ostřílení sporťáky.

svalová horečka

Čím je „svalovka“ způsobena?

Původní domněnka, že je svalová horečka způsobena zejména hromaděním kyseliny mléčné ve svalech, už není tak jistá a lékaři a odborníci se přiklánějí spíše k názoru, že jsou hlavní příčinou tzv. mikrotraumata, jinými slovy mikroskopické trhlinky ve svalech, k nimž dochází ve chvíli, kdy je námaha neúměrně zvýšena a dochází k nadměrnému stahování vláken. Je nutné si však říci, že se o žádnou velkou tragédii nejedná a není potřeba propadat panice. Během několika dní dochází k samovolnému hojení a regeneraci celého těla.

Jak svalové horečce předcházet?

Chcete-li snížit možnost vzniku „svalovky“, nejjednodušší cestou je pravidelnost tréninku. Jestliže se tělo adaptuje na novou zátěž a vy si sportovní aktivitu dopřejete minimálně třikrát až čtyřikrát týdně, zamezíte tak možnosti, že vás tato bolest svalů potká.

Jak efektivně regenerovat tělo?

svalová horečka

V prvním případě se nikdy, po každé náročné sportovní aktivitě, nezapomeňte důkladně protáhnout.  Předejdete tak svalovým křečím. Zmírnit projevy svalové horečky pomáhá také jiná aktivita – ideálně plavání nebo kolo. Funguje také důkladná procházka nebo lehký výklus. Chybu neuděláte ani masáží, vmasírováním bylinných mastí do svalů (např. Koňská mast), ledováním postižené oblasti (pozor, led musí být zabalený, aby se nedostal do přímého kontaktu s kůží) a kvalitním spánkem. A v neposlední řadě je potřeba myslet na doplnění potřebných živin zpět do těla – bílkovin a sacharidů pro obnovu glykogenu a nastartování proteinové syntézy. Více na toto téma ZDE.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Také si přečtěte:

   
11.07.2017 - Cvičení - autor: Marie Cicvárek Fléglová

Komentáře:

  1. [2] MARIE MATEJKOVA [*]

    Zažila jsem.

    superkarma: 0 11.07.2017, 18:22:13
  2. [1] bobani [*]

    netrénuji

    superkarma: 0 11.07.2017, 10:26:20

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme