Zdravá a vyvážená snídaně nebo svačinka představuje pro mnoho dětí velký problém, říkají odborníci preventivního projektu VZP proti nadváze a obezitě Žij zdravě. Buď vůbec nesnídají a nesvačí, nebo vytáhnou o přestávce čokoládové tyčinky, kupované bagety a koblihy. Při takovém způsobu stravování přijmou však více energie, než je potřeba. A pokud se jedná o dlouhodobý stav, hrozí jim nadváha nebo dokonce obezita. Tělo si totiž přebytečnou energii začne ukládat, tvrdí odborníci.

žij zdravě

„Menším dětem připravují svačiny převážně rodiče, ale ti starší o ni někdy přestanou mít zájem. Nepřipadá jim dostatečně „cool“. Rodiče rezignují a vybaví „puberťáka“ finančním obnosem se slovy, tak si něco kup,“ říká odborná garantka projektu Žij zdravě Bc. Jitka Horáková. Pak následuje nákup koblih, koláčů, čokolády, bonbónů, párků v rohlíku, hamburgeru či bagety z automatu. K tomu ještě nesmí chybět sladká limonáda v plechovce.

Zkuste dětem navrhnout, že svačiny budou připravovat společně s vámi. Jednak budete mít kontrolu nad tím, že svačina je nutričně vyvážená a děti si zároveň vyberou to, co určitě snědí. Vyhnete se tak tomu, že svačina skončí v odpadkovém koši či zmačkaná na dně školní aktovky.

Na co nezapomenout při sestavování snídaně a svačiny pro každého školáka:

  • Dohlédněte, aby dětský jídelníček obsahoval 5 - 6 menších porcí jídla za den, tím se rovnoměrně rozloží příjem energie, tzn. snídaně, oběd, večeře + dopolední a odpolední svačinka.
  • Důsledně dbejte na to, aby děti nevynechávaly snídani – s hladovým žaludkem pak mohou totiž být celé dopoledne ve škole nesoustředěné a unavené.
  • K snídani i k svačině je vhodný například pšenično-žitný chléb s kvalitním rostlinným tukem, plátkem tvrdého sýra a paprikou nebo celozrnný rohlík s tvarohovou pomazánkou.
  • Pokud to nebude každý den, můžete využít i sladké varianty snídaní a svačinek -  pečivo s jogurtem, jogurt s cereáliemi nebo jogurt s ovocem a vločkami.
  • Kupte dětem stylovou a lehkou krabičku na svačinu a lahev na čaj nebo vodu. Svačina jim bude více chutnat. :)
  • Nezapomeňte do krabičky na svačinu nakrájet i oblíbenou zeleninu nebo ovoce. Přidat můžete také kousek kvalitní hořké čokolády.
  • Sladké a sycené limonády do pitného režimu žádného školáka rozhodně nepatří. Pro děti (a nejen pro ně) je nejvhodnější pramenitá voda a neslazené čaje. Optimální množství je 1,5–2 litry těchto tekutin denně.
  • žij zdravě

Co by svačina pro děti rozhodně neměla obsahovat?

  • Jídlo z fastfoodu – hamburger, párek v rohlíku, hranolky, bagety;
  • pokrmy obsahující skryté tuky (paštiky, párky, měkké salámy, uzeniny aj.);
  • tučné a smažené pokrmy;
  • slané pokrmy a sladké pečivo -  buchtičky, croissanty, koláče, koblihy, chipsy;
  • čokolády, bonbony a sladké limonády.

Pro děti je důležitá nejen pravidelná a vyvážená strava, ale také přiměřený pohyb. Výběr zájmových pohybových kroužků má každá škola dostatečně pestrý a určitě si vybere i váš malý školák.

O dětském stravování, přípravě svačin a vhodných pohybových aktivitách se dozvíte řadu užitečných informací na www.zijzdrave.cz.

žij zdravě

Volně podle Bc. Jitky Horákové, DiS., nutriční terapeutky a odborného garantky projektu Žij zdravě

Reklama