Rodina

Svačinky učí děti zdravým stravovacím návykům

Váháte, co nabídnout dětem k zakousnutí na svačinku. A proč vlastně svačinky zařazovat? Svačina doplní energii a potřebné živiny mimo hlavní jídla, v létě také dokáže osvěžit. Svačinky učí dítě na pravidelný stravovací režim – i jejich nabízením pomáháte svému potomkovi vytvářet vhodné stravovací návyky, které si ponese až do dospělosti. 

Jaký jídelníček pro malé strávníky?
Pro nejmenší je vhodné ke svačince ovocné pyré z tepelně upraveného ovoce. „Nebojte se mezi sebou kombinovat různé druhy ovoce a po vyzkoušení rozličných tuzemských druhů nabízet i ovoce tropické,“ doporučuje nutriční terapeutka Mgr. Jitka Laštovičková. K pyré můžete přidat i trochu bílého jogurtu a výjimečně také třeba do pyré nalámat pár dětských sušenek nebo piškotů.

nutribaby

A co připravit větším strávníkům?
Starším dětem můžete kromě pyré nabídnout také smoothie z rozmixovaného ovoce a batolecího mléka nebo jogurtu či malého množství kravského mléka. Vyzkoušejte například banánové, broskvové, mangové smoothie – jsou lahodné a současně i zdravé. Sladká chuť ovoce a mléčné složky jistě vašeho drobečka zaujme. Nyní v létě můžete smoothie i zmrazit – nabídněte je pak děťátku např. v kelímku po mírném povolení. Do stravy děťátka zařazujte také syrové ovoce, očištěné a nakrájené na menší kousky. Můžete smoothie zkombinovat také s trochou povařených ovesných vloček nebo povařenou kukuřičnou polentou.

Co na chleba pro nejmenší?
Na svačinku mohou batolata a starší děti dostat také kousek pečiva s vhodnou pomazánkou nebo kvalitním rostlinným margarínem. Vhodný je například plátek toustového či pšenično-žitného chleba (zpočátku bez tvrdší kůrky), veka nebo rohlík. Namazat jej můžete kvalitním rostlinným margarínem nebo lučinou či žervé.

Z tvarohu můžete starším dětem připravit různé pomazánky – s bylinkami a zeleninou, s rybičkami či vajíčkem. „Zkuste dětem nabídnout třeba tvarohovo-mrkvovou či pažitkovou pomazánku nebo pomazánku z nepálivých podušených paprik (vhodná je např. červená, oranžová či žlutá paprika). Pomazánky se snažte nepřisolovat nebo solit pouze minimálně nadbytek soli není pro dítě vhodný,“ doporučuje Mgr. Laštovičková. Kvůli vyššímu obsahu soli také odborníci doporučují šunku a tvrdý sýr zařazovat méně často. K obloženému pečivu můžete batolátkům a starším dětem přidat i zeleninu nebo kousek ovoce.

Se sladkostmi střídmě

Nenabízejte dětem ke svačince pravidelně sladkosti – sladké tyčinky, sušenky nebo zákusky – sladkosti by se měly ve stravě dětí objevovat spíše výjimečně, neměly by být jeho pravidelnou součástí. Vyhněte se také smetanovým dezertům – obsahují obvykle velké množství tuku a přidaného cukru. Pokud si děťátko zvykne na více výraznou sladkou chuť či potraviny s vyšším obsahem tuku, nemusí mu pak příliš chutnat ovoce a zelenina.

Jahodovo-malinové smoothie s ovesnými vločkami s Nutribaby

  • 70 g jahod
  • 100 g malin
  • 80 g bílého jogurtu
  • 1,5 polévkové lžíce ovesných vloček

Jahody a maliny rozmixujeme do hladka, poté ještě dále prošleháme společně s jogurtem. Vznikne tak jemné řidší pyré (smoothie). Ovesné vločky povaříme v troše vody do měkka a přidáme do smoothie. Můžeme mírně vychladit, nepodáváme však příliš studené.

Nutribaby2

Kuchyňský robot Nutribaby připraví domácí jídlo velmi snadno! Jedná se o 100 % automatický přístroj, který ohřívá kojenecké láhve a sklenice, sterilizuje, vaří párou, rozmrazuje anebo mixuje. K vaření slouží dvě samostatné nádoby, které oddělí různé skupiny potravin a díky tomu se ochrání živiny a chuť potravin. Více na www.babymoov.cz.

Doporučená cena: 2 990 Kč

   
02.09.2015 - Zpátky do školy - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [7] diblice [*]

    ještěže si děti dělají svačiny samy

    superkarma: 0 02.09.2015, 16:31:37
  2. avatar
    [6] paníliška [*]

    Leena — #5 Tak koupené mléko s příchutí např. banánu určitě plné chemikálií bude. A o škodlivosti transmastných kyselin už bylo napsáno dost, rozvádět to nebudu.Sml79

    superkarma: 0 02.09.2015, 15:55:39
  3. [5] Leena [*]

    paníliška — #4 Osobně si myslím, že nijak zvlášť není zdravý ani máslo, ani margarín, ale občas je to ok.

    Nám je třeba z másla těžko.

    A naopak ochucený mlíka mi pčijdou většinou jako nekvalitní potravina plná umělostí a cukru, případně umělostí a sladidla.

    Každej to cítí jinak Sml79

    1. na komentář reaguje paníliška — #6
    superkarma: 0 02.09.2015, 14:33:47
  4. avatar
    [4] paníliška [*]

    Hlavně, prosím, nedoporučujte dětem margaríny. Sml24

    1. na komentář reaguje Leena — #5
    superkarma: 1 02.09.2015, 12:11:33
  5. avatar
    [3] paníliška [*]

    1alena — #1 No, ale zrovna paštika není nejzdravější, salám zrovna tak a rohlík se sýrem každý den dávat nejde. Svému synovi svačiny do misky chystám, zrovan tak mu dávám i jogurty, kefírové mléko i ochucené mléko.

    superkarma: 0 02.09.2015, 12:10:22
  6. [2] Boros [*]

    1alena — #1 Jsem stejného názoru.

    superkarma: 0 02.09.2015, 10:06:48
  7. [1] 1alena [*]

    Dávat dětem pyré, jogurty a různé mixy mi připadají do školy hodně nepraktické. Myslím, že rohlík nebo chléb namazaný máslem, sýrem, paštikou, plátek sýra nebo salámu je praktičtější. "miskové" jídlo dávat až dětem na svačinu odpoledne doma.

    1. na komentář reaguje Boros — #2
    2. na komentář reaguje paníliška — #3
    superkarma: 3 02.09.2015, 09:34:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme