Zdraví

Superportraviny vám mohou i škodit, říká nutriční terapeutka

Říká se jim superpotraviny a nutriční experti na ně pějí ódy. Co se pod tímto názvem skrývá doopravdy? Je to nově objevená potrava budoucnosti, na níž lidstvo přežije i po případné ztrátě všech ostatních zdrojů? Nebo jde o potraviny dobře známé už našim předkům, kteří je užívali stejně tak, jako my v dnešní době nejrůznější vitaminy a doplňky stravy v tabletkách? A měli bychom si jimi napěchovat ledničku? Zeptali jsme se nutriční terapeutky Margarety Iliopulosové z Institutu dietologie a výživy.

Co si máme pod pojmem superpotraviny představit?
Jinými slovy jde o potraviny, které mají vyšší obsah některých nutričně zajímavých látek. Například omega3 Margareta Iliopulosovámastných kyselin, probiotik, vlákniny, vitaminů a tak dále. Mohou to být například nepražené, nesolené ořechy a semínka, jogurt, rajčata, brusinky, borůvky, brokolice a celá řada dalších, zcela běžných i exotických potravin. Za superpotravinu lze považovat třeba i kvalitní zelený čaj. Díky tomu, že mají vyšší obsah některých výživově významných látek, mohou působit preventivně proti řadě nemocí.

Můžete uvést příklad?
Mohou přispívat k zabraňování vzniku diabetu II. typu, obezity, některým druhům onkologických onemocnění, ale také třeba pomoci snižovat vysoký krevní tlak, nebo se podílet na upravení metabolismu a podobně. Tím ale neříkám, že stačí spoléhat se pouze na pozitivní přínos těchto potravin. Vždy je třeba myslet na celkový životní styl. Tedy na pravidelnou, pestrou, vyváženou a kvalitní stravu i pitný režim a adekvátní pohybovou aktivitu několikrát do týdne. Velmi důležitý je také spánek a dostatečná regenerace.

Takže bychom měli takové potraviny určitě zařadit do našeho jídelníčku.
Ano, ale s rozumem. Pokud budeme superpotraviny konzumovat v nadměrném množství, tak si nakonec můžeme zdravotně škodit. Může dojít třeba k prooxidativnímu efektu z nadměrného příjmu omega3 mastných kyselin, nebo k zácpě a nižšímu vstřebávání vitaminů a minerálních látek při nadměrné konzumaci vlákniny.

Jakých pět superpotravin a proč nám doporučila nutriční terapeutka ke konzumaci teď, s blížícím se jarem, abychom nastartovali náš organismus?

Kvalitní zelený čaj Matcha

Obsahuje specifické antioxidanty EGCG, které pozitivně podporují bazální metabolismus, tedy lepší spalování. Dále pak například aminokyselinu L-theanin ovlivňující soustředění. Tato látka se vyskytuje téměř výhradně v zeleném čaji. Navíc podporuje dostatečný pitný režim, který bývá často podceňován.

Ovoce a zelenina

V České republice trpíme dlouhodobě nedostatkem vlákniny. Jejím vhodným dodavatelem může být třeba brokolice. Ta navíc obsahuje i fytochemikálie, které se podílejí na odstranění škodlivých látek z organismu, vitamin C, betakarotén či draslík.potraviny

Nepražené, nesolené ořechy a semínka

Zabraňují vzniku srdečně cévních onemocnění. Dodávají do těla zdravé tuky, které snižují hladinu LDL cholesterolu v krvi. Navíc obsahují další prospěšné látky - fytochemikálie, selen, hořčík, vitaminy skupiny B, vitamin E i vlákninu. Složení těchto látek se liší podle druhu daného ořechu či semínka, proto je vhodné střídat různé druhy. Třeba vlašské ořechy, lněná semínka nebo chia semínka jsou zdrojem nezbytných omega3 mastných kyselin.

Luštěniny

Mohou zabraňovat vzniku srdečně cévních nemocí, onkologických onemocnění nebo obezity. Obsahují kyselinu listovou, draslík, hořčík i vlákninu. Většinu luštěnin je třeba před vařením namočit na několik hodin do vody, aby se zbavily tzv. antinutričních látek. Ty mohou snížit vstřebávání látek důležitých pro naše tělo.

Ryby

Obsahují omega3 mastné kyseliny s velmi dlouhým řetězcem, které jsou důležité pro správnou funkci mozku i srdce. Také podporují snížení hladiny LDL cholesterolu a zabraňují poruchám srdečního rytmu. Navíc působí i na imunitní systém a podporují schopnost učení. Tyto látky si náš organismus neumí vytvořit v dostatečném množství, a tak je třeba dodávat mu je pravidelně. Platí, že čím tučnější rybu konzumujeme, tím více omega3 mastných kyselin si dopřáváme (např. losos, tuňák, sardinky, makrela, pstruh). V České republice nejsou ryby příliš oblíbené, přitom jsou velmi chutné a také neobsahují velké množství energie. Hodí se proto i pro osoby, které si hlídají svou váhu.

   
27.02.2015 - Zdraví - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. avatar
    [20] Eva_CZ [*]

    Altamora — #19aha, na tohle si pamatuju! Na koprivku z jahod, ja jsem mela reakce na houby, ale taky tomu nerikali alergie.

    superkarma: 0 02.03.2015, 02:38:05
  2. avatar
    [19] Altamora [*]

    Eva_Fl — #17 Tos na tom byla dobře, že se ti tohle vyhlo. V naší rodině jsme se na alergii léčili tři už koncem šedesátých let. V našem domě žilo dvanáct rodin, z toho ze tří jezdily děti do Brna na alergologii. Spousta dětí měla kopřivku z jahod, ale alergie se tomu ještě neříkalo.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #20
    superkarma: 0 01.03.2015, 20:46:30
  3. avatar
    [18] gerda [*]

    Buridanův osel. Tak dopadneme. Zemřel hlady, protože nevěděl, ze které kupky sena si má první kousnout.

    superkarma: 0 01.03.2015, 20:18:29
  4. avatar
    [17] Eva_CZ [*]

    gerda — #15 se divim, jak jsme bez nich vubec prezili! U nas se jedlo, co se sehnalo a na co byly penize, nic jineho se neresilo, vsichni jsme byli stihli. Ted jsou narody plny nejakych specialistu a populace je cim dal bachratejsi. A nemocnejsi. Kdyz jsem byla mala a mlada, v zivote jsem neslysela slovo ,,alergie". Sml15

    1. na komentář reaguje Altamora — #19
    superkarma: 0 01.03.2015, 19:26:07
  5. avatar
    [16] Dudlajlama [*]

    gerda — #15 Co vyzivovych, to bych jeste chapala, ale laktacnich, sexuelnich a dalsich koucu. Takze se divim, jak se lidstvo vubec prosu**lo a rozmnozovalo do dnesnich dni.

    superkarma: 0 01.03.2015, 19:22:59
  6. avatar
    [15] gerda [*]

    Co se najednou vyrojilo výživových specialistůSml30 Jakoby lidstvo do dnešní doby nedokázalo jíst. Je to dobrý džob. Ještě by se měli ujednotit, aby jednou např - nebylo máslo fuj a podruhé bezva.

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #16
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #17
    superkarma: 0 01.03.2015, 15:30:19
  7. avatar
    [14] Eva_CZ [*]

    Dudlajlama — #13 neda se s tim delat nic.... Sml15 Ten bezlepkovy chleba je tak odporny, ze radeji nejim zadny.

    superkarma: 0 01.03.2015, 00:02:05
  8. avatar
    [13] Dudlajlama [*]

    Eva_Fl — #12 Bez chleba bych chcipla. Muzou me vzit vsechno maso, to klidne vydrzim, ale chleba ne. Nojo, mas holt smulu, zes vychytala tyhle alergicke reakceSml80. Delat se s tim asi nic moc neda.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #14
    superkarma: 0 28.02.2015, 21:20:22
  9. avatar
    [12] Eva_CZ [*]

    Dudlajlama — #11 myslis, ze ryba 2-3x tydne je nejaky prezirani se rybama?

    Myslis, ze 3 krajicky chleba tydne je prezirani se chlebem? No - a ja uz nemuzu ani ryby, ani ten chleba ( ani zadnou mouku ). Sml80

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #13
    superkarma: 0 28.02.2015, 14:16:48
  10. avatar
    [11] Dudlajlama [*]

    Proto se ridim zivotnim heslem, vsechno primerene a vybalancovane. Nepodleham modnim vyzivovym trendum a muzu rici, ze jsem na svuj vek zdrava jako kun. Zadne prasky a az na par prkotin, zadna zavazna diagnoza(zaklepavam). Vitaminy beru jen zridka, vetsinou cecko pri virozach, obcas narazove B-komplex a v zimnich mesicich vitamin D3+K.

    P. S. Nejsem extremni pijak vody, ale nedavno jsem se docetla, ze je to taky dobre, protoze nejaka pani po vypiti velkeho mnozstvi vody umrelaSml2.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #12
    superkarma: 0 27.02.2015, 17:10:29
  11. avatar
    [10] Eva_CZ [*]

    Podle vědců hrozí největší riziko z předávkování při konzumaci několika zdrojů omega-3 najednou a jako příklad uvedli konzumaci mořských ryb a užívání potravinových doplňků s rybím olejem.

    Zdroj:http://ona.idnes.cz/nejzajimavejsi-vyzkumy-o-zdravi-za-rok-2013-fip-/zdravi.aspx?c=A131227_121552_zdravi_pet

    superkarma: 0 27.02.2015, 16:00:13
  12. avatar
    [9] Eva_CZ [*]

    Jen pro upresneni : nesnazim se prudit, ale uz mi z googlovani v cestine i anglictine jde hlava kolem a porad nevim a neznam odpoved. Byla jsem v nemocnici - odesla jsem bez diagnozy. Urputne zvraceni, trosku prujem, bolest hlavy a kloubu. Odmavli to ,,infekci". Ale opakovalo se mi to letos uz 4-5x. A doslo mi, ze je to moje reakce na ryby. Kupuji severskeho lososa, tresky.... Tuto reakci jsem mela i po lososu, i po tresce. Zrovna se z posledni vzpamatovavam. Ke vsemu do me perou ultra koncentrovany rybi olej. A nemam cas na nekonecna vysetreni u lekaru s nejistym vysledkem, tak badam. Sml80

    superkarma: 0 27.02.2015, 15:58:22
  13. avatar
    [8] Eva_CZ [*]

    Julie Hájková — #3dobra - a jaky je tedy dopad na lidsky organismus, pokud je telo predavkovano omegou3 a nekombinuje se s antioxidanty? To by me teda zajimalo.

    superkarma: 0 27.02.2015, 15:52:52
  14. avatar
    [7] Eva_CZ [*]

    Altamora — #5Sml67

    superkarma: 0 27.02.2015, 15:51:32
  15. avatar
    [6] kobližka [*]

    Zase jen takové obecné řeči,které se vedou pořád dokola,konkrétního nic moc.

    superkarma: 0 27.02.2015, 10:50:14
  16. avatar
    [5] Altamora [*]

    Eva_Fl — #1Často mám pocit, že tihle specialisté používají termíny stylem superantikontramulteextraunikátní.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #7
    superkarma: 0 27.02.2015, 10:11:45
  17. avatar
    [4] delfi.na [*]

    To je pořád dokola, jeden řekne, pijte hodně vody, druhý hodně vody škodí, takže jím co mi chutná, piji to samé a uvidím, jak dlouho tady budu Sml16

    superkarma: 2 27.02.2015, 09:44:47
  18. [3] Julie Hájková [*]

    Eva_Fl — #1 Dobrý den, podle nutriční terapeutky to znamená, ze samostatné omega3 mastné kyseliny v nadbytku mohou působit až negativně, proto je vhodné je kombinovat s antioxidanty.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #8
    superkarma: 0 27.02.2015, 09:23:56
  19. avatar
    [2] Pentlička [*]

    Jako tradičně, nic se nemá přehánět žádným směrem. Jíst všechno a v přiměřeném množství.

    superkarma: 0 27.02.2015, 08:39:00
  20. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Může dojít třeba k prooxidativnímu efektu z nadměrného příjmu omega3 mastných kyselin

    Sml14 co to je?

    1. na komentář reaguje Julie Hájková — #3
    2. na komentář reaguje Altamora — #5
    superkarma: 0 27.02.2015, 05:10:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme