Rodina

Studium a dítě – ano, či ne?

Mnozí se domnívají, že nejlepší doba, kdy si může žena doplnit vzdělání, je během mateřské dovolené. Je to ale opravdu tak? S jakými překážkami by maminky-studentky měly počítat a na co se připravit?

mum

Mnohé maminky na mateřské nechtějí zahálet a rozhodnou se pro studium na vysoké škole. Proč ne? Koneckonců konkurence na pracovním trhu je veliká a kdo ví, co bude za pár let, až se zase budou chtít vrátit do zaměstnání! Možná jste ale v opačné situaci. Vysokou školu už studujete a miminko máte teprve v plánu. Období studia vám každopádně pro těhotenství i ranou fázi mateřství připadá nejvhodnější.

Do školy občas musíte
Pokud vás těhotenství zaskočí během denního studia, není to žádná katastrofa, studium se dá buď přerušit, nebo můžete zažádat o individuální studijní plán. V tom se ale jednotlivé školy liší, proto je dobré si přesné podmínky důkladně zjistit. Pokud jste na mateřské a se studiem plánujete teprve začít, budete zřejmě volit dálkovou formu studia. Přesto ale počítejte s tím, že minimálně jednou měsíčně se ve škole ukázat musíte. Totéž platí pro dny, kdy budete skládat písemné nebo ústní zkoušky. V takovém případě byste měla předem zvážit, zda budete mít vždy ochotné a flexibilní hlídání (babička, chůva, manžel nebo kamarádka s flexibilní pracovní dobou). Jen velmi výjimečně se stává, že profesoři tolerují přítomnost dětí na přednáškách či seminářích. Při výběru školy je proto dobré přihlížet k tomu, jak která studujícím maminkám vychází vstříc. Skvělé podmínky má v tomto ohledu například Fakulta sociálních studií v Brně na Masarykově univerzitě. Maminky tam mají k dispozici přebalovací pult, kojící místnost a dětský koutek, kde se jim o dítě v době přednášek postarají. Studujícím rodičům fakulta dále nabízí také stipendium.

Zkoušky, stres a emoce

Přestože se považujete za psychicky velmi vyrovnanou a odolnou osobnost, měla byste si uvědomit, že v těhotenství budete procházet nemalými emočními změnami. Náladovost, vznětlivost nebo plačtivost se u vás mohou střídat už v prvních měsících. S fyzickými změnami pak přichází také velká únava a občasné nevolnosti. Jste si jistá, že se v takových stavech budete moci soustředit na studium? A co teprve náročné zkouškové období, které s sebou přináší stres? Nebudeme si nic nalhávat, pro mrňouska ve vašem bříšku to nebude zrovna nejlepší pocit.

Asi to nezvládnu...

Ani pro vás, maminky na mateřské, které teprve se studiem plánujete začít, však tato zkušenost nebude procházkou růžovým sadem. Studovat při zaměstnání je sice fuška, ale pokud máte pevnou pracovní dobu, přece jen si na učení doma můžete pár hodin denně vyšetřit. S dítětem budete muset být mnohem operativnější. Pokud nepatříte k těm šťastným, které mají chůvu nebo babičku, tedy pravidelné hlídání, budete muset volné chvilky na učení doslova krást. To může potvrdit například osmadvacetiletá Míša, která je teprve v prvním ročníku dálkového studia na vysoké škole.
„Manžel pracuje a já jsem vlastně celý den s roční dcerou doma. Přes den se jí musím věnovat, nemůžu ji jen tak nechat a připravovat se do školy,“ říká. „Učit se začínám až večer, když malá usne. Většinou to ale vydržím, dokud neusnu. Ráno pak vstávám v pět hodin, abych malou nakrmila, a jsem úplně vyřízená.“
Míša po třech měsících zvažuje, jestli bude ve studiu pokračovat.
„Je to náročnější, než jsem čekala. Na každou velkou zkoušku máme jen pár týdnů, takže je potřeba se připravovat vlastně neustále, mezitím ještě psát referáty a jednou měsíčně absolvovat víkendové semináře. Začala jsem zanedbávat domácnost a jsem víc ve stresu. Nevím, jestli má cenu se takhle nervovat. Chtěla bych si malou užít, než začnu zase pracovat, ale díky škole jsem permanentně unavená a občas i nepříjemná na manžela,“ vypočítává Míša mínusy studia na mateřské. A není sama. Maminek, které se brzy rozhodnou studium opustit, rozhodně není málo. Nemusí se přitom ani v nejmenším jednat o špatné nebo nedůsledné studentky. Spíše než to jako důvod ženy na mateřské řeší dilema, zda jsou kvůli škole ochotny šidit dítě, nebo domácnost. Je to jakási volba mezi příjemnou, nebo stresující mateřskou dovolenou.
Některé maminky to zvládly, jiné bohužel ne. Jaký je klíč k úspěchu? Bezpochyby vaše vlastní velká motivace a obrovské zázemí rodiny i partnera. Ti by vám měli být schopni s péčí o dítě nejen pomoci, ale zároveň vám poskytnout psychickou podporu.
„Myslím, že v tom spočívá můj problém,“ říká Míša. „Babičky ještě stále pracují a manžel je pracovně velmi vytížený. Starost o dceru a domácnost tedy spočívá na mně a já to nechci zanedbávat. Chůvě svěřit malou ještě nechci, navíc si to finančně ani nemůžeme dovolit,“ uzavírá Míša.

   
21.01.2011 - Děti - autor: kal

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [49] sdrawa [*]

    Záleží na tom co je to za studium, pokud by šlo třeba o studium MBA na soukromé škole, tak proč ne, tam je vždycky dostatek prostoru pro osobní čas.

    superkarma: 0 15.07.2013, 15:48:10
  2. [48] free [*]

    Bojím se, jak to bude mít dcera po mateřské.

    superkarma: 0 06.03.2012, 20:49:28
  3. [47] Saritka [*]

    Asi to jde, ale dá to hodně práceSml16

    superkarma: 0 06.03.2012, 08:16:12
  4. avatar
    [46] Irad [*]

    Angel.Kacy — #33 Běžná osoba, o které mluvíš, mít výborný prospěch nebude (nebo je dost malá pravděpodobnost, že bude)! Důvod není to, že by se neučil, ale to, že často nemá na práci jenom školu - musí si totiž vydělávat! Ne každému rodiče zaplatí veškeré výdaje. Je to začarovaný kruh.

    superkarma: 0 24.01.2011, 14:12:36
  5. avatar
    [45] Irad [*]

    Angel.Kacy — #12 Proč se mi tomu nechce věřit? Ale každý si asi musíme zdůvodnit, proč nejsme nejlepší, proč jsme nevyhráli, když jsme přece MĚLI VYHRÁT!

    superkarma: 0 24.01.2011, 13:36:52
  6. avatar
    [44] Léthé [*]

    Studium a děti ANOSml22 U nás studuje moje dcera a zeťák současně již třetím rokem vysokou a zvládají to i s mou již 9 letou vnučkou Izabelkou, která když jdou na nějaký ten zápočet, nebo zkoušku,  tak jim říká..."vy to určitě dáte"Sml30 Já jim moc fandím a jsem na oba moc pyšná.

    superkarma: 1 23.01.2011, 18:18:03
  7. avatar
    [43] Bugy [*]

    S dítětem se dá studium zvládnout. Není to samozřejmě jednoduché.

    Spousta studentů nemá na studium peníze a musí si přivydělávat a to je taky náročné. Napadá mi ten největší průšvih - dítě a být bez peněz.

    Jsou různé školy - někde se věčně píšou testy a účast je nutná. Taky jsem slyšela i studiu, kam dochází 3 dopoledne...

    superkarma: 0 23.01.2011, 16:17:18
  8. avatar
    [42] bonda [*]

    Moje kamarádka vystudovala VŠ s dítětem už před 30 lety, v Praze byly koleje pro manžele. V Brně nevím o ničem takovém, jen byl možný individuální plán studia, v podstatě dálkové studium, to je možné dnes i na střední škole pro výjimky.

    superkarma: 0 23.01.2011, 07:45:25
  9. avatar
    [41] peetrax [*]

    Revival — #27 no, zrovna religionistika... rok jsem měla tu pochybnou "čest" a myslím, že některé obory jsou "na nic", resp. stačilo by je otevřít jen třeba na jedné univerzitě v republice a jinde to zatrhnout, produkuje jen "nepoužitelné" absolventy. Sml24

    superkarma: 0 22.01.2011, 18:36:25
  10. [40] Ježíšek [*]

    Dá se to zvládnout.Sml16Sml16

    superkarma: 0 22.01.2011, 14:53:04
  11. avatar
    [39] OlgaMarie [*]

    Josef — #35 Sml80Dítěti se věnuje i sebevzděláváním se. A možná víc než když pasíruje zeleninku přes síto  místo mixéru.

    superkarma: 1 22.01.2011, 09:22:28
  12. [38] Marci55 [*]

    já bych studium při mateřské nezvládla,proto obdivuji ty,které to zvládnou

    superkarma: 0 21.01.2011, 15:56:29
  13. avatar
    [37] Kopretina3 [*]

    Revival — #25 Nejedná se náhodou u tiskové mluvčího fotbalové Sparty. Pamtuji si jej ze školy a přesně tohle by mi na něj sedělo jak prdel na hrnec.

    superkarma: 0 21.01.2011, 15:15:00
  14. avatar
    [36] Altamora [*]

    Revival — #27 Bylo by opravdu škoda zbavit se intelektuální elity. Jenže to, co se teď označuje jako elita, jsou spíše jelita. Sml57 Co je to za elitu, která nemá kritické myšlení a dívá se na svět přes ideologické brýle několika málo autorů, z nichž si přečetli pár úryvků? K tomu islámu - mně je jedno, jestli to učení samo sebe považuje za mírumilovné nebo ne. Pokud jeho myslitelé neodsuzují činy, které se jeho jménem páchají, pak je to pro mě nepřijatelná ideologie. Může-li vrcholný představitel islámu vyhlásit fatvu kvůli knize nebo obrázku, tak je to pro mě na úrovni domácího tyrana, který svoji ženu tluče, protože ona ho rozzlobila tím, že mu málo osolila polévku. A bohužel se evropští intelektuálové ve vztahu k teroristickým útokům chovají jako ta týraná žena a násilníka omlouvají a chtějí nám vnutit pocit, že si za to můžeme sami. Bez takových elit bych se raději obešla.

    superkarma: 2 21.01.2011, 15:09:58
  15. [35] Josef [*]

    Mateřská je na to abych se věnovala dítěti, jsem prostě ze staré školy.Sml15

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #39
    superkarma: 0 21.01.2011, 14:22:15
  16. avatar
    [34] nadenica [*]

    já mám Valentýna doma celoročně, partner je v tento den narozený. a ten letošní bude obzvlášť slavnostní!!! Končí mi šestinedělíSml52Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 21.01.2011, 13:56:41
  17. [33] Angel.Kacy [*]

    Revival — #32 Takhle bych to tedy negeneralizovala. Já studuji například management kvůli tomu, že mě zajímá. O co méně jsem tedy dle Tvého pojetí intelektuální elita? Chápu, že na tyhle obory se tak nahlíží, ale není to tak u všech. Proto jsem také níže psala, že chci ještě studovat Učitelství odborných předmětů. Ten management bych totiž chtěla učit.Sml16

    Reforma školství je nezbytná, v jiných státech to také funguje. A člověk, který chce opravdu studovat VŠ, se dle toho může zařídit. Tak by Ti méně majetní šli po SŠ třeba rok pracovat, což by jim bohatě vystačilo na školné prvního roku, a od druhého ročníku, jak jsem psala níže, by při výborných výsledcích školné neplatili. Bavila jsem se o tom i s jedním odborníkem při debatě o školské reformě a dal mi za pravdu.

    Vadí mi ta nespravedlnost. Že se tito prospěcháři řadí vedle nás a že mají diplomy stejné váhy. A nejsem zdaleka sama, komu to vadí. Asi mám ještě zbytky iluzí o světěSml15

    1. na komentář reaguje Irad — #46
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:49:51
  18. [32] Revival [*]

    Angel.Kacy — #30 Intelektuální elity nestudují management, to studují lidi, kteří chtějí primárně dobře vydělat. To neříkám proto, že by na tom bylo něco špatného, ale je to fakt. Oproti tomu je pořád hodně lidí, které ty menšinové obory opravdu zajímají (jak jsem psal v komentáři níže) a i za cenu toho, že budou někde archivovat, to studovat budou. Navíc bys tak omezila studium těm málo majetným, kteří by právě školu, z níž moc peněz pro absolventa nekouká, chtěli studovat. Státní půjčku by spláceli ještě dlouho.

    1. na komentář reaguje Angel.Kacy — #33
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:37:46
  19. [31] Revival [*]

    Angel.Kacy — #28 Jenže to je rozdíl. Ty studuješ školu, která má k výdělku mnohem blíž než nějaké Kulturní dějiny, které dost lidí bere jako určitou záložní variantu. Já chtěl studovat žurnalistiku, kam brali 50 z 1000. Měl jsem smůlu, ale za tři roky jsem se dostal na dvouleté Mgr., kde jsem se naučil i to, co ti bakaláři. Bez Bc. bych se tam ale hlásit nemohl. Musím ale dodat, že co do obtížnosti šlo o zhruba stejný kalibr. Ne nadarmo studenti tvrdili, že na studiu FSV jsou nejtěžší kliky od dveří Sml58

    Jinak bych řekl, že většina lidí se skutečně připravuje, a to i na humanitních oborech. Mně by třeba bylo stydno opsat seminárku, ale tvrdím, že tak to má většina.

    Moc ale nechápu, co ti vlastně vadí. Pokud je to tak, jak myslíš, musíš vědět, že tyhle "prospěcháře" stejně převálcuješ a čeká tě hvězdná kariéra. Je to skutečně tak. Kdo se soustředí jen na sebe a na svůj výkon a chce z něj mít dobrý pocit, vždycky to někam dotáhne.

    superkarma: 0 21.01.2011, 13:32:50

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Angel.Kacy [*]

    Revival — #27 Intelektuální elity? Mluvíte pořád o těch, kteří studují VŠ Vámi popsaným způsobem? Mají diplom a kdyby Vám měli říct, co vlastně tedy studovali, co je to tedy ten management (dávám příklad), tak pokrčí rameny a ukáží, že mají před jménem Bc. a to jim stačí????Sml68

    Školné viz můj komentář studium zdarma pro zainteresované studenty.

    1. na komentář reaguje Revival — #32
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:29:21
  2. [29] Angel.Kacy [*]

    Altamora — #26 Plně souhlasím, plus bych zavedla třeba od 2. ročníku zdarma prospěchové studium pro ty, co ta škola fakt zajímá... Sml59

    superkarma: 0 21.01.2011, 13:25:31
  3. [28] Angel.Kacy [*]

    Revival — #25 Ale já ty varianty testů samozřejmě taky mám, naopak se ke mě dostává vše jako k první od starších spolužáků, ale u zkoušky bych se nikdy nespolehla jen na ně! Sml23 Je dobré si vyzkoušet, jak ty testy vypadají, když už člověk daný předmět má zmapovaný, ne se biflovat vše nazpaměť jak otrok, ale už mít vytvořen určitý vztahový rámec.

    Já rozhodně tedy nedělám VŠ jen kvůli titulu, takže tento předpoklad asi nikdy nepochopím, chtěla jsem se něco opravdu naučit z oblasti managementu a ekonomie. A když se podíváte na ty, kteří tento předpoklad mají, školu studují stylem naučím se večer předtím variantu a budu se modlit, aby tam byla, je zajímavé, že se tak projevují i v osobním životě. Nespolehliví prospěcháři, kteří nikdy nic neudělají na 100%. Neříkám, že takoví jsou všichni. Opravdu si myslím, že to již dokáži posoudit, jelikož se v tomto prostředí pohybuji dlouhodobě. Vysloveně je neodsuzuji, bavím se s mraky těchto lidí, ale občas mi dost mi vadí, že jejich přístup často poškozuje ostatní. Protože např. při vypracovávání seminární práce - hádejte, kdo to celé odře, aby se tihle lidé mohli věnovat jak říkáte svým důležitějším věcem??

    1. na komentář reaguje Revival — #31
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:23:09
  4. [27] Revival [*]

    Altamora — #26 Tohle byl relativně nový obor. Obecně platí, že každý rok na těchhle oborech přituhuje, vyučující se učí během času a pořád se zdokonalují. I tím, že mají zpětnou vazbu.

    Ad placení školného: Toť otázka. Kamarád studoval religionistiku, protože ho to zajímalo. Pak šel dělat novináře a nabyté znalosti občas využijě. Nemluvě o určitém nadhledu (vždycky se spolu smějeme těm démonizacím islámu apod.), který si na takovém oboru vybuduješ. A zároveň jsi odolnější vůči dezinformacím. Kdyby to bylo placené, určitě by to nestudoval.

    Tvrdím, že školné by spoustu oborů zlikvidovalo. Posílilo by to ty, které s sebou v budoucnu nesou zisk. Nemyslím, že je obecně pro společnost prospěšné zbavit se svých intelektuálních elit.  

    1. na komentář reaguje Angel.Kacy — #30
    2. na komentář reaguje Altamora — #36
    3. na komentář reaguje peetrax — #41
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:21:27
  5. avatar
    [26] Altamora [*]

    Revival — #25 Neznám poměry na humanitních oborech, ale pokud to je tak, jak píšeš, pak je nejvyšší čas, aby studium bylo placené. Sml15

    1. na komentář reaguje Revival — #27
    2. na komentář reaguje Angel.Kacy — #29
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:13:59
  6. [25] Revival [*]

    Angel.Kacy — #15 Vycházím z předpokladu, že VŠ je pro mě nutná pouze k zisku titulu, případně k seznámení se s kamarády a taky lidmi, jejichž postavení budu moci v budoucnu "využít." Mně to nikdy moc nešlo, ale byla to chyba. Nicméně, jádro pudla je v tom, že znalosti z VŠ v práci využiju jen minimálně. A odhaduji, že tak je to s většinou oborů, zejména u těch humanitních to určitě platí.

    Čili ten, kdo si sežene testy z loňska, není blbec, ale je naopak chytrý. Ušetřený čas může využít k pro něj smysluplnějším věcem. Jeden "kolega" při diskusi o škole profesorovi na rovinu řekl, že diletantský způsob studia, jak jej stanoví zákon, mu umožňuje studovat velmi dlouho poměrně lehký obor, přičemž pracovně už se dostal celkem daleko. Dnes dělá tiskového mluvčího jednoho předního sportovního klubu, má spoustu kontaktů a finančně také jistě nestrádá. Kdyby té školy "nezneužíval," byl by oproti dnešku nejspíš značně pozadu.

    Takže je spíš otázka, jestli není chytřejší se přizpůsobit situaci a podle toho se zařídit nebo studovat tu školu tak, jak "se má." Eticky je samozřejmě lepší druhá varianta, ale je opravdu lepší?

    1. na komentář reaguje Altamora — #26
    2. na komentář reaguje Angel.Kacy — #28
    3. na komentář reaguje Kopretina3 — #37
    superkarma: 0 21.01.2011, 13:01:56
  7. [24] martasko [*]

    myslím, že je to dost individuální i kvůli tomu dítku. My máme malou hyperaktivku, která minutu nevydrží v klidu a to už od narození, teď je jí rok. Původní plán začít studovat, až budu doma vzal rychle za své, myslím, že s tím počkám, jestli se nesrovná. navíc čekáme druhé, takže to si už vůbec nedovedu představit. říkám si, třeba časem. Já zas kolem sebe hodně vidím model, kdy kamarádky (okolo 35-40 let) už s odrostlejšími dítky, která jsou i samostatnější se nudí a tak se do toho vrhnou. Myslím, že si to pak užijou vše víc v klidu, než se nervnit po nocích, že jsem neměla čas se podívat na to či ono Sml80

    superkarma: 0 21.01.2011, 12:54:05
  8. avatar
    [23] BastMetztli [*]

    jazic — #21 Souhlasím, mamina třeba pořád říká, že kdybych chtěla studovat i na mateřské, ona by mohla třeba hlídat v době zkouškového atd. Sml22

    superkarma: 0 21.01.2011, 12:37:54
  9. avatar
    [22] BastMetztli [*]

    Studium a dítě? Podle mne hodně individuální záležitost. Studuji jako bezdětná a kdybych měla dítě, byla na mateřské a nebyly nějaké komplikace, klidně bych studovala dál.

    superkarma: 0 21.01.2011, 12:36:51
  10. [21] jazic [*]

    to je ono, jde o vůli a taky ale o podporu rodiny - musí pak spolupracovat všichniSml22

    1. na komentář reaguje BastMetztli — #23
    superkarma: 0 21.01.2011, 12:35:47
  11. avatar
    [20] vladka006 [*]

    Jsem začala studovat při práci, měla jsem hodně časově náročnou práci, účetní. Zkoušky jsem měla tradičně v době závěrek (hospodářský rok), přiznání a nebo auditu. Takže když jsem dostudovávala s čtyřměsíční dcerou, byla to už brnkačka. Do toho jsem měla svojí domácnost, časově vytíženého manžela (nevymlouval se, ale byla krize, výpovědi, atd. tak mohl leda držet hubu a krok, aby neletěl) a ještě psa, který min. hodinu péče denně potřeboval práce, nepráce, dítě, nedítě. Učila jsem se nebo spala, když přišel manžel domů, pak on přebíral starost o dítě a o víkendech totéž. Když jsem jela ze státnice, tak jsem vytíženě usnula, jakmile jsem se posadila do vlaku Sml30.

    superkarma: 0 21.01.2011, 12:31:28
  12. [19] misatomanova [*]

    Marbulka — #18 vše je o organizaci, cílevědomosti a hlavně nelenění Sml30

    superkarma: 0 21.01.2011, 12:12:53
  13. avatar
    [18] Marbulka [*]

    misatomanova — #16 jj na mateřské je to větší pohodička než když už je člověk i v práci Sml22

    1. na komentář reaguje misatomanova — #19
    superkarma: 0 21.01.2011, 12:00:23
  14. avatar
    [17] Marbulka [*]

    Já studuji teda "jen" vyšší odbornou školu dálkově. Začala jsem když byl dceři rok. Letos čtvrtým rokem končím a dostanu "snad" jen ocásek DiS. Sml30

    Jinak zvládnout to jde, je to o organizaci práce Sml57

    Já se zásadně učím jen těsně před zkouškama a to velmi brzo ráno (třeba od 4 hodin) a dopoledne - večer bych u toho usla.

    Jinak referáty a jiné seminární práce jdou zvládnout napsat i přes den Sml24. teď už teda nejsem na rodičovské, pracuji od 2 a čtvrt roku dcery a jde zvládnout i práce, domácnost, dítě, manžel Sml57 i škola.

    A znám dost holek, které studují i s více dětma a více prácema...takže když se chce, tak to jde Sml16

    superkarma: 0 21.01.2011, 11:59:07
  15. [16] misatomanova [*]

    Rozhodla jsem se také přispět svou zkušeností se studiem. Studuji kombinovanou formou vysokou školu již třetím rokem, mám pětiletého klučinu, který chodí do školky a k tomu samozřejmě manžela a domácnost. Chodím do zaměstnání každý den do 16:00......Ve zkouškovém období se stává z klidnějšího života kolotoč jak vše zvládnout co nejrychleji. Přijít z práce domů, postarat se o domácnost o večeři Sml58 a večer usednout k učení. Je to velmi náročné, ale musím pochválit manžela, který pomáhá jak nejlíp dokáže. V tomto případě pomůže nejvíce psychická podpora. Myslím, že studium při mateřské je ještě slabé kafe, také jsem studovala při mateřské, lze využít času kdy dítko spí nebo večerní hodiny a člověk není tak unavený, jako po příchodu z práce.

    1. na komentář reaguje Marbulka — #18
    superkarma: 0 21.01.2011, 11:54:34
  16. [15] Angel.Kacy [*]

    Kaylie — #14 Jj, bohužel už to tak je.. Ten, kdo vše dělá vlastními silami, styděl by se sám za sebe, kdyby něco získal nečestně, bohužel prohrává.. A rozhodně nejsem žádná chudinka, umím se prosadit, jsem extrovert, občas umím použít i tvrdé lokty, ale stále v přímém boji, který má pravidla. Sml15

    A taky platí, že čím větší blbec, tím větší má štěstí.. 80% lidí na VŠ si sežene tzv. varianty = testy, co byly minulý rok, naučí se jen to a modlí se, aby je tam vyučující dal. Na to nemá normální člověk nervy. A v 90% případů jim to taky vyjde. Sml31Takže v dnešní době většina vysokoškoláků ani neví, co celou dobu studovali.. Tím dělají blbý obrázek všem vysokoškolákům, firmy už moc nechtějí najímat absolventy, atd atd. Kolotoč, ze kterého nejde jen tak ven..Sml68

    1. na komentář reaguje Revival — #25
    superkarma: 1 21.01.2011, 11:34:55
  17. avatar
    [14] Kaylie [*]

    Angel.Kacy — #12 Zatracená česká klasika!|

    1. na komentář reaguje Angel.Kacy — #15
    superkarma: 0 21.01.2011, 11:21:49
  18. avatar
    [13] Kaylie [*]

    Není málo takových studujících matek a obdivuji je.

    superkarma: 0 21.01.2011, 11:21:29
  19. [12] Angel.Kacy [*]

    macamala — #9 Naprostý souhlas. A já to ještě vidím z pozice studenta - jsem hodně cílevědomá, ambiciózní, nikdy nic nedostanu zadarmo. Rozhodně se nechci nějak vytahovat, ale moje BP se dostala mezi Exceletní studentské odborné práce (ESOP). Bylo mi řečeno, že s tím, co jsem udělala, vyhraju. A hádej, jak to dopadlo. Vyhrála holčina, o které se ví, že spí s předsedou komise..Sml68Sml31

    Atd. Atd.

    1. na komentář reaguje Kaylie — #14
    2. na komentář reaguje Irad — #45
    superkarma: 0 21.01.2011, 10:31:39
  20. [11] lidicka [*]

    Vím, jak je těžké studovat kombinovanou formou i když nejsou děti. Studium s dětmi si to už vůbec nedovedu představit.

    superkarma: 0 21.01.2011, 10:30:33
  21. avatar
    [10] Pentlička [*]

    Obdivuji všechny, které zvládnou školu, práci a dítě. Já bych to nezvládla. Naštěstí jsem vystudovala VŠnormálně, hned po gymplu, bydlela jsem u rodičů a nemusela se o nic starat, jen o školu.

    Jsem ranní typ, učívala jsem se nejvíc ráno a dopoledne, odpoledne tak do šesti. Večer a v noci mi hlava nic nebere.

    I v zaměstnání udělám nejvíc práce ráno a dopoledne.

    Chodila jsem po práci do angličtiny a nemohla se na to soustředit. Byla jsem už unavená a hlava odmítala pracovat. Když jsem si úkoly neudělala ráno v práci, večer doma už jsem nemohla - únava.

    Takže znovu - všechny, co do studia jdou i při práci a rodině, mají můj velký obdiv a hlubokosklon.

    superkarma: 0 21.01.2011, 10:29:02
  22. [9] macamala [*]

    Angel.Kacy — #4 Já začínám být ohledně VŠ studia dost mrzutá - jsou tu prostě dva proudy: pro někoho dřina, pro někoho úhrada nějaké částky a připsání titulu. Tenhle týden dokonce vyšlo v novinách, že titul Ph.D. ztrácí na významu. Známý Čech žijící v USA se přiznal, že už by se pomalu styděl za toto "titulování".

    1. na komentář reaguje Angel.Kacy — #12
    superkarma: 0 21.01.2011, 10:14:17
  23. avatar
    [8] Irad [*]

    Většina lidí si bohužel myslí, že dostanou titul za nic - resp. za to, že se přihlásili na vysokou školu. Oni přece pracujou, musejí se starat o domácnost, manžela, děti. Nemají čas na blbosti. Už jenom to, že občas musí chodit do školy.. Pak to dopadá tak, že prostě zkoušky neudělají..

    Ono se to dá, ale chce to disciplínu. Je to dřina. Člověk se musí učit průběžně - nejlépe každý den. Ale myslím, že to za ten pocit určitě stojí..

    superkarma: 0 21.01.2011, 10:06:44
  24. [7] eli.emanuela [*]

    Suzanne — #5 Koukám, že jsme se krásně shodly. :) Než jsem dopsala svůj příspěvek, je tu Tvůj. A vidíš to naprosto stejně. :) I to vstávání v pět. ;)

    Já jsem to dotáhla ještě dál - jak se malá v 7h definitivně vzbudila, přesunula jsem ji do obýváku, kde se manžel chystal do práce, a ještě jsem si na hodinku lehla. Sml22 Na dítě prostě mají být dva, a když on v noci spal, já se dospávala ráno.

    superkarma: 0 21.01.2011, 09:51:02
  25. [6] eli.emanuela [*]

    V článku je jedna chybka. Dětský koutek není jen pro studenty Fakulty sociálních studií, ale pro všechny studenty MU. Jen, pravda, studenti z ostatních fakult ho zřejmě nevyužijí tak jako studenti FSS, kvůli vzdálenosti.

    Jinak studovat s dítětem se dá. Jen si holt žena musí umět říct, co je opravdu důležité. Jestli mít perfektně vyžehlené prádlo, poskládané do komínků, nebo titul před jménem. Jídlo se dá kupovat v blízkém sociálním domě či jiném místě, kde vyváří, nebo si jednou za čas navařit hromadu jídla a to zamrazit, na přechodnou dobu (zkouškové) se uchýlit k polotovarům, poprosit babičky, ...

    Je to jen o tom - chtít. Pracující babičky nemohou pohlídat dítě, kdykoli je třeba, ale mohou rodině nakoupit, navařit, setřít zem, ...

    A manžel - pracovně vytížený? Zní mi to jako klasická výmluva. Copak ženská není taky pracovně vytížená? Maká ve dne v noci, s dítětem-miminkem je to práce 24hod denně, ne jen 8h či 10h. A naházet prádlo do pračky a zapnout, či naplnit myčku, to jsou záležitosti pár minut.

    Kdo chce, vystuduje i s dítětem. Jen si to musí umět dobře zorganizovat a nehledat jen výmluvy, proč to nejde.

    Vím to, protože já jsem s dítětem dostudovala.

    superkarma: 0 21.01.2011, 09:47:55
  26. avatar
    [5] Suzanne [*]

    Nechce malou svěřit chůvěSml80 Tak ať svěří domácnost hospodyniSml80 Manžel je velmi pracovně vytížený, tak by na to prachy mohly být, logicky mi z toho vyplývá. Osobně bych si popovídala s manželem, protože oba jsou rodiči dítěte a v tuto chvíli oba pracují. On má práci, ona studium a péči o dítě. Myslím, že by panáček mohl občas vstát, aby ona nebyla grogy, popř.tam může být připravená flaška - rozhodně krmení v  pět neznamená, že se musí vstávatSml58. A jestli paní kojí, není nic snazšího, než dítko přebalit, hodit mu v posteli prso a takhle ve dvou pěkně spinkat dál. Něco o tom vímSml30

    Když se chce, všechno jde, jen to dobře zorganizovat. A navíc myslím, že svěřit jednou týdně dítě chůvě na hlídání vůbec není žádný hřích.Sml24

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #7
    superkarma: 2 21.01.2011, 09:42:50
  27. [4] Angel.Kacy [*]

    macamala — #3 Tomu rozumím, to opravdu není důvod pro nějakou pozitivní diskriminaci. Já bych to tak například ani nechtěla, je důležité nejen něčeho dosáhnout, ale také způsob, jakým se toho dosáhne..Sml68

    1. na komentář reaguje macamala — #9
    superkarma: 0 21.01.2011, 09:31:15
  28. [3] macamala [*]

    Sama si pamatuji, jak spolužačka na vysoké měla dítě. Do školy na přenášky nemusela, na zkoušky chodila jedině s dítětem - všichni ji "odzkoušeli" hned a rychle. Nás pak dusili o dost déle. My jsme to tehdy brali jako nefér.

    1. na komentář reaguje Angel.Kacy — #4
    superkarma: 0 21.01.2011, 09:28:30
  29. [2] Angel.Kacy [*]

    Také jsem přemýšlela o studiu VŠ na mateřské, momentálně finišuju moje studium na Ing., ale chtěla bych si udělat Učitelství odborných předmětů.. Teda nejdřív získat nějakou praxi jinde, nejlépe v oblasti účetnictví, aby člověk měl alespoň 2 varianty, kdyby jedna nevyšlaSml22

    Máte s tím oborem Učitelství nějaké zkušenosti?

    superkarma: 0 21.01.2011, 09:17:05
  30. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    Kdysi byl veliký rozhovor v Lidových novinách se studentkami, matkami z koleje u Hvězdy, jak si pomáhají a studium i péči o dítě zvládají. Rozhodně to chce rodinné zázemí. Vždyť je i v zájmu rodičů studentů s dítětem, aby jejich potomek dostudoval!

    superkarma: 0 21.01.2011, 07:08:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme