Zařazujete do jídelníčku v zimě více ovoce a zeleniny? Dbáte na to, aby vaše děti měly pestrou a vyváženou stravu? Pak si dejte pozor na fakt, že ovoce nemusí osahovat tolik vitamínů, jak je všeobecně známo. Vlivem řady faktorů ovoce i zelenina tyto složky ztrácí. Proč tomu tak je?

Jak vyplývá z výsledků srovnávacích studií, vitaminů a minerálů v ovoci a zelenině kvapem ubývá a nelze se na ně spoléhat jako na dostatečný zdroj. Tím naopak mohou být multivitaminové a multiminerální doplňky stravy.

zdraví

Ovoce a zelenina mají tradičně pověst „nejzdravějších potravin“, především pro svůj vysoký obsah vitaminů a minerálů. Tato dobrá pověst ovšem v posledních letech značně utrpěla po té, kdy byly zveřejněny výsledky srovnávacích studií. Vědecké práce, které probíhaly od roku 1985 do roku 2002*, přinesly velká a dost nepříjemná překvapení.  Odhalily totiž obrovský úbytek vitaminů i minerálů v jednotlivých druzích ovoce a zeleniny, které konzumujeme s přesvědčením, že nám dodávají kompletní zásobu těchto důležitých látek. Nejmarkantněji je to vidět například u rajčat, u nichž se snížil podíl vápníku oproti roku 1985 o neuvěřitelných 78 %, u brokolice to bylo o 73 %. Extrémně nízké hodnoty byly zjištěny také u vitaminu C, kde jeho obsah u jablek poklesl o 60 % a u jahod dokonce o 87 %.

Obsah vitamínů a minerálů v potraninách Zkoumaná složka Stav složky v mg/100g potraviny v roce Rozdíl mezi roky
1985 1996 2002 85-96 85-02
Brokolice vápník 103 33 28 - 68% - 73%
kyselina listová 47 23 18 - 52% - 62%
hořčík 24 18 11 - 25% - 55%
Fazole vápník 56 34 22 - 38% -51%
kyselina listová 39 34 30 - 12% - 23%
hořčík 26 22 18 - 15% - 31%
vitamín B6 140 55 32 - 61% - 77%
Rajčata vápník 14 4 3 - 70% - 78%
hořčík 27 18 14 - 33% - 48%
Mrkev vápník 37 31 28 - 17% - 24%
hořčík 21 9 6 - 57% - 75%
Špenát vápník 62 19 15 - 68% - 76%
vitamín C 51 21 18 - 58% - 65%
Jablka vitamín C 5 1 2 - 80% - 60%
Banány vápník 8 7 7 - 12% - 12%
kyselina listová 23 3 5 - 84% - 79%
hořčík 31 27 24 - 13% - 23%
vitamín B6 330 22 18 - 92% - 95%
Jahody vápník 21 18 12 - 14% - 43%
vitamín C 60 13 8 - 67% - 87%

*Zdroj: Geigy Pharmakonzern, Switzerland (1985), Lebensmittellarbor Karlsruhe (1996), Sanatorium Oberthal (2002)

Kde hledat důvody?

V dnešním uspěchaném světě se ovoce a zelenina sklízejí nedozrálé, uchovávají se v chladicích boxech a následně se nechávají narychlo „dozrávat“ v umělé atmosféře. Na druhou stranu se uměle „vyhánějí“, aby se dosáhlo co největších přírůstků. Málokdy také víme, za jakých podmínek nebo v jaké půdě zelenina vyrostla. K pěstování ovoce a zeleniny se oproti minulosti hojně využívá pesticidů, dusičnanů, fungicidů, herbicidů a jiných zdraví škodlivých látek. Například u jablek se za rok provede asi 15–20  postřiků proti škůdcům. Dovážená zelenina a ovoce se zase pěstují ve velkých sklenících a někdy ani nepřijdou do kontaktu s půdou.

ImunoFORTE

Podpřísnou kontrolou

Vzhledem k tomu, že nám většina ovocea zeleniny, které se prodává v obchodech, a nespadá do BIO produkce, nemůže dát záruku kompletní zásoby vitaminů a minerálů, nabízí se prostor pro doplňky stravy, které obsahují buď jednotlivé potřebné látky, anebo rovnou celé spektrum požadovaných multivitaminů a  multiminerálů. Jejich výhody určitě stojí za zvážení – především garantují přesně stanovené množství účinné látky.

Jak dětem dodat potřebné vitamíny? Náš tip - vyzkoušejte Marťánky

Značka Marťánci nabízí spektrum doplňků stravy pro děti, které řeší nejrůznější otázky týkající se zdraví dětí. Marťánci přicházejí neustále s inovacemi a novými produkty, čímž reagují na potřeby spotřebitelů. Jejich výhodou je vyvážené množství účinných látek, a také vynikající ovocné chutě a snadné užívání.

Více na www.martanci.cz nebo www.klubzdravi.cz

Reklama